Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 etupään alatukivarsien takapuslat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2325
    • Uusimaa

    E36 etupään alatukivarsien takapuslat

    Tarttisi uusia autoon ne kuuluisat etupään alatukivarsien takapuslat, joita monet vaihtavat myös powerflexeihin, ja usein myös niihin M3:n epäkeskoihin. Nykyiset on aivan vakiot, joissa reikä on keskellä.

    Onko kukaan tehnyt "on the road"-analyysiä eri puslatyyppien vaikutuksesta ajettavuuteen? Olisiko vakiomallinen Meylen M3-epäkesko paras komromissi tarkkuuden ja mukavuuden väliltä? Lisääkö vastaava powerflex-epäkesko jo liikaa rattiin tulevia tärinöitä? Aimmasta Alpinastani jäi sellainen vaikutelma, että epäkesko Powerflex teki jo vähän epämukavan fiiliksen ajoon. Mitkä on fiilikset muilla?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • -TM-
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 208
    • Nurmes

    #2
    Mitä tarkoitat tuolla epäkeskolla? jokin aika sit omaan e36 vaihdoin powerflexit ja niissä oli kyllä tukivarteen tuleva reikä keskellä.
    Vanhat puslat minulla oli ehjät mutta ajan saatossa menneet aika veltoiksi, ajotuntuma parani huomattavasti powerflexeillä ja vetely rauhoittui.
    Mitään epämukavia puolia en ole noista vielä löytänyt joten ei voi kuin suositella

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16463
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by -TM- View Post
      Mitä tarkoitat tuolla epäkeskolla? jokin aika sit omaan e36 vaihdoin powerflexit ja niissä oli kyllä tukivarteen tuleva reikä keskellä.
      Vanhat puslat minulla oli ehjät mutta ajan saatossa menneet aika veltoiksi, ajotuntuma parani huomattavasti powerflexeillä ja vetely rauhoittui.
      Mitään epämukavia puolia en ole noista vielä löytänyt joten ei voi kuin suositella
      Epäkesko eli m3-tyyppinen powerflex, löytyy mm. valmistajan sivuilta.

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2325
        • Uusimaa

        #4
        Niin, eli M3:ssa käytetään ns. epäkeskoa puslaa, jossa läpitulevan tukivarren reikä on toisessa reunassa. 316-328-malleissa ko. reika on keskellä puslaa.

        Onko kukaan huomannut mitään erikoisempaa eroa ajokäyttäytymisessä epäkeskopuslilla verrattuna tavallisiin? Epäkeskoissahan Caster-kulma muuttuu jonkin verran positiiviseen suuntaan. Mikä vaikutus tällä on? Joku sporttisuuteen liittyvä syyhän siinä on oltava, koska M-vehkeissä epäkeskot on tehdasvakiona.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #5
          Juuri ruuvasin omaani epäkeskopuslat (strong flex SH80) ja M3 3.2 yläpäät. Epäkeskopuslat toivat pyörää varmaan sentin eteenpäin. Tuolla setupilla mun caster on jotain 6 luokkaa. M3 3.2 caster taitaa olla päälle seiskan. Kyllä noilla puslilla tärinät välittyy jo rattiin. Ei pahasti, mutta kyllä sen huomaa varsinkin moottoritienopeuksissa. Mä ottaisin ne alkuperäiset epäkeskopuslat. Umpijöötiähän nekin on, mutta saattaisivat olla vähän pehmeämmät. Kaikissa M3 malleissa ei taida tuota epäkeskoa olla vai onko? Ainakaan niitä epäkeskeisiä yläpäitä ei ole kuin luppupään e36 m3:ssa. Yleinen konsesnsus on kai niin, että casteria ei voi olla liikaa. Suuntavakautta se ainakin tuo. Omasta mielestä ohjaus myös palauttaa tehokkaammin pyörät keskiasentoon.



          Tästä tarkkaan tihrustamalla saattaa huomata, että pyörä on lähempänä lokarin etureunaa, kuin takareunaa.
          Last edited by Juppe; 01-09-2012, 14:31.

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2325
            • Uusimaa

            #6
            Ensiksi on sanottava, että kylläpä on pirun nätti Compacti! On kuin karamelli.

            Sitten asiaan... Mitkä ihmeen M3:n yläpäät? Onko M3:ssa jotenkin poikkeavat tuennan yläpäät? Eli tarkoitatko tällä iskarien yläpäitä? Millä tavalla ne poikkeaa tavallisesta? Tuon kommenttisi perusteella taidan siis tilata ne vakimallisen Meylen epäkeskot, jotta mukavuudelle jäisi vähän sijaa. Kyllä se kumi ympräillä hieman vaimentaa värinää. Eikös ne ole suoraan prässättävissä vakiomallisiin aihioihin?

            Jos joku vielä ihmettelee, mistä on kysymys, niin tässä yksi havainnekuva:

            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #7
              Juu, niissä on erilaisia yläpäitä. Täällä vähän tarinaa omasta projektista.

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2325
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by Juppe View Post
                Juu, niissä on erilaisia yläpäitä. Täällä vähän tarinaa omasta projektista.
                http://jakoavain.wordpress.com/2012/...aremppa-tehty/
                No perhana, niinpäs on. Mitenkäs tuollainen on jäänyt kokonaan huomaamatta, vaikka E36:sia on ollut useampia kuin kädessä on sormia...

                Kun kattoo tätä kuvaa:
                E36 M3:n iskari

                Riittääkö pelkästään tuo osa numero 1. hankinta? Sopiiko sen alle tuleva jousilautanen (osa 8.) vanhasta normiautosta? Vai onko niin erilainen että tarvitsee sekin tilata?
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Kyllä ne varmaan riittää. En oo vakiotolppiin laittanut, mutta en näe mitään syytä, miksi ne eivät sopisi. Pelkät yläpäät muuttavat casteria niin paljon, että iskarin ylämutteri jää melkein iskaritornin alle piiloon. Voin napata jossain kohtaa kuvan, niin asemointi selviää paremmin.

                  Edit:

                  Ei hemmetti, niitä on näköjään kolmea eri sorttia. Perus malli, pelkkää casteria lisäävä malli ja camberia korjaava/casteria lisäävä malli. Bongasin täältä:

                  So the final chapter to the suspension overhaul includes swapping out the strut mounts for reversed 96+ M3 mounts. Throwing the sway bar bac...


                  Toi X-rauta menee kyllä ostoslistalle. Haluan sen vanhemman symmetrisen mallin, vaikka se aiheuttaakin sotkua öljynvaihdossa.
                  Last edited by Juppe; 03-09-2012, 00:19.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎