Announcement

Collapse
No announcement yet.

Compactin takapään suuntausongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16445
    • Asikkala

    #16
    Originally posted by Juppe View Post
    Perstuntumalta voisin veikata että 2mm pudotus apurungon korkeudessa vaikuttaa about 1-1,5 astetta cambereihin.
    Eli auton madallus/korotus 2 mm. muuttaa camberia tuon verran ? Ei muuta.

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #17
      Nyt on mittailtu apurungon kiinityspisteet, tukivarsien kiinnityspisteet ja tsekattu kaikki puslat. Kaikki on niin kuin pitää. Seuraava homma olis varmaan säätää auto joka nurkasta samaan korkeuteen. Etupäässä on joku 5mm ero ja takana 1cm ero pyörien korkeuksissa. Takapään ero tuli siitä, kun nosturilla kevittämisen jälkeen katselin korkeuksia ja renkaat eivät olleet asettuneet kunnolla paikkoihinsa. Säädin siis turhaan.

      Toinen juttu liittyy pyörien suuntaamiseen. Kaverin kanssa pähkäiltiin tuota geometria homma ja tultiin siihen lopputulokseen, että suuntausta tehdessä renkaiden alla tarttis olla semmoset jokasuuntaan liukuvat lätkät myös takana. Nyt ne on ollut ainoastaan edessä. Perä tunkataan ylös, kun aletaan asentamaan vaakoja vanteisiin ja alas laskettuaan renkaat eivät vain asetu oikein vaikka sitä apurungosta kiskottiin ja heiluteltiin nosturia nytkyttämällä. Oliskohan tää koko ongelma ratkaistavissa niin, että tuo hyvin pieni "ristiriipunta" pitäisi saada pois säätämällä korkeus kohdalleen ja sitten käyttämällä noita liukulätkiä takapyörien alla. Tarttee testata, kun mekaanisen vian mahdollisuus alkaa olla minimaalinen.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16445
        • Asikkala

        #18
        Originally posted by Juppe View Post
        suuntausta tehdessä renkaiden alla tarttis olla semmoset jokasuuntaan liukuvat lätkät myös takana.
        Osaavassa firmassa näin onkin.

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #19
          Joo. Täytyy katsella homma vielä uusiksi. Tähän asti noita ei oo pahemmin tarvittu, mutta toi saatta nyt olla semmonen case, että ne on oltava. Päällekkäisillä tukivarsilla toteutettu taka-akseli ei varmaan oo ihan noin ronkeli. En mä itse niitä säätänyt ole, kaveria vaan jeesaillu siinä samalla.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #20
            Originally posted by jr66 View Post
            Eli auton madallus/korotus 2 mm. muuttaa camberia tuon verran ? Ei muuta.
            Ei edes 2cm vaikuta puoltatoista astetta.

            Originally posted by Juppe View Post
            Nyt on mittailtu apurungon kiinityspisteet, tukivarsien kiinnityspisteet ja tsekattu kaikki puslat. Kaikki on niin kuin pitää. Seuraava homma olis varmaan säätää auto joka nurkasta samaan korkeuteen. Etupäässä on joku 5mm ero ja takana 1cm ero pyörien korkeuksissa. Takapään ero tuli siitä, kun nosturilla kevittämisen jälkeen katselin korkeuksia ja renkaat eivät olleet asettuneet kunnolla paikkoihinsa. Säädin siis turhaan.

            Toinen juttu liittyy pyörien suuntaamiseen. Kaverin kanssa pähkäiltiin tuota geometria homma ja tultiin siihen lopputulokseen, että suuntausta tehdessä renkaiden alla tarttis olla semmoset jokasuuntaan liukuvat lätkät myös takana. Nyt ne on ollut ainoastaan edessä. Perä tunkataan ylös, kun aletaan asentamaan vaakoja vanteisiin ja alas laskettuaan renkaat eivät vain asetu oikein vaikka sitä apurungosta kiskottiin ja heiluteltiin nosturia nytkyttämällä. Oliskohan tää koko ongelma ratkaistavissa niin, että tuo hyvin pieni "ristiriipunta" pitäisi saada pois säätämällä korkeus kohdalleen ja sitten käyttämällä noita liukulätkiä takapyörien alla. Tarttee testata, kun mekaanisen vian mahdollisuus alkaa olla minimaalinen.
            Menee takuuvarmasti metsään ja pahasti mikäli joka kulma ei ole liukulevyjen päällä. Ripustuksen mallista riippumatta.
            Last edited by petrolhead; 13-09-2012, 20:00.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #21
              Joo, näin sen täytyy olla. Millähän sen idiksen myisi vielä asentajalle... Ei oo kuulemma tarvittu muidenkaan kanssa. Perän korkeudessa 1cm oli 0,6 astetta.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16445
                • Asikkala

                #22
                Originally posted by Juppe View Post
                Joo, näin sen täytyy olla. Millähän sen idiksen myisi vielä asentajalle... Ei oo kuulemma tarvittu muidenkaan kanssa. Perän korkeudessa 1cm oli 0,6 astetta.
                Lineaarisella taulukolla 5 cm. olisi 3 astetta, tuntuu aika paljolta :think

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #23
                  Niin se meni. Mittasin vanteen ulkoreuasta etäisyyden lokarin kaareen. Yhden sentin muutos teki 0,6 astetta.

                  Comment

                  • turbobliz
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1008
                    • e-suomi

                    #24
                    Täällä on tauhkattu tuosta:

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #25
                      Jos ei ole liukulevyjä takarenkaiden alla, niin ei tuota muutostakaan voi mitata. Kaikki muutokset on ihan huttua jos renkaat ei pääse liikkumaan normaalisti vaan joustaa puslista.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #26
                        Joo, täytyy toi suuntaus tehdä kunnolla uusiksi. Jos se ei auta, niin uus sitten täytyy metsästää uudet kynkät ja jos ei niilläkään korjaannu, niin sitten mä epäilen, että apurunko on vino. Se ei oo ton alkuperäinen, kun ostin sen työn alle, että auto sais olla ajossa. Ei oo kuulemma kolaroidusta autosta, mutta mistä noista tietää...

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #27
                          Originally posted by turbobliz View Post
                          Toi on hyvä saitti. Viimeisellä sivulla on kylläkin virhe, siellä lukee että E30 taka-akselilla auraus lisääntyy madallettaessa. Madallettaessa haritus lisääntyy siihen pisteeseen asti kunnes napa ja kynkän kiinnitykset on samassa linjassa. Tästä lisää madallettaessa pyörä alkaa taas kääntyä auraukseen päin.

                          Muuten Juppe, mukava että joku jaksaa tehdä töitä näittenkin parissa Autosta saa niin paljon lisää ajettavuutta irti kun kulmat on mietitty ja laitettu kohdalleen.
                          Last edited by petrolhead; 15-09-2012, 10:28.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #28
                            Pakkohan se on koneet kuntoon saada Ei tuu aika pitkäksi, kun romujen kanssa puuhaa :P Tää alustasysteemin ronkkiminen on kyllä tehokkaasti viivyttänyt läppärunkoprokkista. Sitäkin vois kyllä nopeuttaa jos hankkis 200cc dekoihin adapterit, niin, ettei tarttis alkaa askartelemaan kaikkea jakotukin korkeudesta lähtien uusiksi. Sitten toi läppishommelikin olis aika lähellä pnp-touhua. Toisen perän vois sitten vielä hommata lukon asennusta varten.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #29
                              Heitän sivistyneen arvauksen, että jos joku on alustassa nitkahtanut niin se on takakynkkä.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                #30
                                Millä helkkarilla senkin tutkisi osat paikallaan... Onhan se mahdollista, että olis luisussa töksähtänyt vaikka kanttariin edellisillä omistajilla. No ennen muita spekulaatioita katsotaan ne kulmat vielä kerran. Eniten hommassa vaan ihmetyttää edelleen se fakta, että apurungon vaihdon jälkeen ei camberia ole ollut edes sen vertaa, mitä tehdas on M-sport compactille määritellyt.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎