Originally posted by Juppe
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Compactin takapään suuntausongelmia
Collapse
X
-
Nyt on mittailtu apurungon kiinityspisteet, tukivarsien kiinnityspisteet ja tsekattu kaikki puslat. Kaikki on niin kuin pitää. Seuraava homma olis varmaan säätää auto joka nurkasta samaan korkeuteen. Etupäässä on joku 5mm ero ja takana 1cm ero pyörien korkeuksissa. Takapään ero tuli siitä, kun nosturilla kevittämisen jälkeen katselin korkeuksia ja renkaat eivät olleet asettuneet kunnolla paikkoihinsa. Säädin siis turhaan.
Toinen juttu liittyy pyörien suuntaamiseen. Kaverin kanssa pähkäiltiin tuota geometria homma ja tultiin siihen lopputulokseen, että suuntausta tehdessä renkaiden alla tarttis olla semmoset jokasuuntaan liukuvat lätkät myös takana. Nyt ne on ollut ainoastaan edessä. Perä tunkataan ylös, kun aletaan asentamaan vaakoja vanteisiin ja alas laskettuaan renkaat eivät vain asetu oikein vaikka sitä apurungosta kiskottiin ja heiluteltiin nosturia nytkyttämällä. Oliskohan tää koko ongelma ratkaistavissa niin, että tuo hyvin pieni "ristiriipunta" pitäisi saada pois säätämällä korkeus kohdalleen ja sitten käyttämällä noita liukulätkiä takapyörien alla. Tarttee testata, kun mekaanisen vian mahdollisuus alkaa olla minimaalinen.
Comment
-
-
Joo. Täytyy katsella homma vielä uusiksi. Tähän asti noita ei oo pahemmin tarvittu, mutta toi saatta nyt olla semmonen case, että ne on oltava. Päällekkäisillä tukivarsilla toteutettu taka-akseli ei varmaan oo ihan noin ronkeli. En mä itse niitä säätänyt ole, kaveria vaan jeesaillu siinä samalla.
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostEli auton madallus/korotus 2 mm. muuttaa camberia tuon verran ? Ei muuta.
Originally posted by Juppe View PostNyt on mittailtu apurungon kiinityspisteet, tukivarsien kiinnityspisteet ja tsekattu kaikki puslat. Kaikki on niin kuin pitää. Seuraava homma olis varmaan säätää auto joka nurkasta samaan korkeuteen. Etupäässä on joku 5mm ero ja takana 1cm ero pyörien korkeuksissa. Takapään ero tuli siitä, kun nosturilla kevittämisen jälkeen katselin korkeuksia ja renkaat eivät olleet asettuneet kunnolla paikkoihinsa. Säädin siis turhaan.
Toinen juttu liittyy pyörien suuntaamiseen. Kaverin kanssa pähkäiltiin tuota geometria homma ja tultiin siihen lopputulokseen, että suuntausta tehdessä renkaiden alla tarttis olla semmoset jokasuuntaan liukuvat lätkät myös takana. Nyt ne on ollut ainoastaan edessä. Perä tunkataan ylös, kun aletaan asentamaan vaakoja vanteisiin ja alas laskettuaan renkaat eivät vain asetu oikein vaikka sitä apurungosta kiskottiin ja heiluteltiin nosturia nytkyttämällä. Oliskohan tää koko ongelma ratkaistavissa niin, että tuo hyvin pieni "ristiriipunta" pitäisi saada pois säätämällä korkeus kohdalleen ja sitten käyttämällä noita liukulätkiä takapyörien alla. Tarttee testata, kun mekaanisen vian mahdollisuus alkaa olla minimaalinen.Last edited by petrolhead; 13-09-2012, 20:00.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Jos ei ole liukulevyjä takarenkaiden alla, niin ei tuota muutostakaan voi mitata. Kaikki muutokset on ihan huttua jos renkaat ei pääse liikkumaan normaalisti vaan joustaa puslista.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Joo, täytyy toi suuntaus tehdä kunnolla uusiksi. Jos se ei auta, niin uus sitten täytyy metsästää uudet kynkät ja jos ei niilläkään korjaannu, niin sitten mä epäilen, että apurunko on vino. Se ei oo ton alkuperäinen, kun ostin sen työn alle, että auto sais olla ajossa. Ei oo kuulemma kolaroidusta autosta, mutta mistä noista tietää...
Comment
-
-
Originally posted by turbobliz View Post
Muuten Juppe, mukava että joku jaksaa tehdä töitä näittenkin parissa Autosta saa niin paljon lisää ajettavuutta irti kun kulmat on mietitty ja laitettu kohdalleen.Last edited by petrolhead; 15-09-2012, 10:28.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Pakkohan se on koneet kuntoon saada Ei tuu aika pitkäksi, kun romujen kanssa puuhaa :P Tää alustasysteemin ronkkiminen on kyllä tehokkaasti viivyttänyt läppärunkoprokkista. Sitäkin vois kyllä nopeuttaa jos hankkis 200cc dekoihin adapterit, niin, ettei tarttis alkaa askartelemaan kaikkea jakotukin korkeudesta lähtien uusiksi. Sitten toi läppishommelikin olis aika lähellä pnp-touhua. Toisen perän vois sitten vielä hommata lukon asennusta varten.
Comment
-
-
Heitän sivistyneen arvauksen, että jos joku on alustassa nitkahtanut niin se on takakynkkä.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Millä helkkarilla senkin tutkisi osat paikallaan... Onhan se mahdollista, että olis luisussa töksähtänyt vaikka kanttariin edellisillä omistajilla. No ennen muita spekulaatioita katsotaan ne kulmat vielä kerran. Eniten hommassa vaan ihmetyttää edelleen se fakta, että apurungon vaihdon jälkeen ei camberia ole ollut edes sen vertaa, mitä tehdas on M-sport compactille määritellyt.
Comment
-
Comment