Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 m40b16 nokka-akseli kulunut. Miten selvittää muiden osien vaihtotarve?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleVee87
    Bimmer Rookie
    • Oct 2012
    • 58
    • Savonlinna

    e36 m40b16 nokka-akseli kulunut. Miten selvittää muiden osien vaihtotarve?

    Terve. Auto signeerauksen mukainen 3-sarjalainen.

    Katsastettu juuri, päästöt hyvät. Venttiilit kilkattaa, mutta pahempiakin olen kuullut jotka toimivat kyllä. Ääni lähinnä sellainen, että yksi nostin olisi jumissa tjtn, yhden venttiilin kilkatus kuuluu selvästi ja muuten kone aika hiljainen.

    Ajettu 241000.

    Olen selaillut postauksia läpi, ja jotkut tuntuvat olevan varmoja että kyse on nokka-akselin kulumisesta ja osa siitä, että koneessa on alipainevuoto.

    Oire esiintyy siis niin, että veto loppuu ennen rajoitinta kovilla kierroksilla ja kone rötää hetken ennenkuin alkaa käymään tasaisesti kaikilla pytyillä.

    Mistä tuota nyt kannattaa alkaa selvittämään?

    Autoista yleensä aika paljon kokemusta, mutta Bimmereistä 0 joten apua kaivataan!

    Kiitos!
    Last edited by VilleVee87; 17-10-2012, 16:20.
    F32 430d
    Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
    - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
    - manuaalia ja automaattia
    - sedania ja touringia
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16361
    • Leppävirta

    #2
    melko varmasti nokka kulunut. Venttiilikopan irti käyttämällähän tuo selviää ja voi todeta ehjäksi tai kuluneeksi.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • VilleVee87
      Bimmer Rookie
      • Oct 2012
      • 58
      • Savonlinna

      #3
      Okei

      Jep. Sen verran vielä lisäystä tuohon, että haitariputki ehjä, toinen ohuista alipaineletkuista pykinyt mutta en saanut siihen halkeamaa näkymään vaikka miten taittelin irrallaan.

      Mistäs tunnistan, että onko venttiilinpainimet kuluneet? Voisiko olla mahdollista, että yksi olisi kulunut muita enemmän kun selvästi kuuluu vain yhden venan rällätys? Eli olisiko järkevää vaihtaa esim. yksittäinen venttiilinpainin vai onko aina vaihdettava koko venttiilikoneiston korjaussarja nokka-akseleineen..?

      Tai voisiko joku hydrauliseen tasaukseen liittyvä olla tukossa? Koneessa oli aika tervamaiset, mustat öljyt joten käytin eilen konetta puolisen tuntia forten motorflush sisässä ja vaihdoin uudet täyssynt. 4-50 öljyt + filtterin mutta ei tuolla oikein vaikutusta ollut.

      Tallipaikka hakusessa vielä, niin ei kiinnostaisi kovin suurta remonttia käydä töiden jälkeen vesisateessa tekemään


      Yritän saada ääninäytteen tuosta koneesta laitettua jossain vaiheessa.
      F32 430d
      Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
      - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
      - manuaalia ja automaattia
      - sedania ja touringia

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16361
        • Leppävirta

        #4
        sen verran halpaa uusia rojut tuohon kanteen että ei kannata yksitellen uusia. Ottaa koko setin nokan kanssa. Selviää alta 200,- ja onpahan kaikki sitten varmasti kunnossa.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • VilleVee87
          Bimmer Rookie
          • Oct 2012
          • 58
          • Savonlinna

          #5
          Joo, niin kattelin että ebay:n kautta sais ainakin Saksasta 209 e toimituskuluineen. Onko paha homma vaihtaa, ja tarviiko mitä erikoisia työkaluja?

          * Koettaa selvitä mahdollisimman halvalla kun autokaan ei enää kovin arvokas ole *
          F32 430d
          Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
          - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
          - manuaalia ja automaattia
          - sedania ja touringia

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16460
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by VilleVee87 View Post
            Joo, niin kattelin että ebay:n kautta sais ainakin Saksasta 209 e toimituskuluineen. Onko paha homma vaihtaa, ja tarviiko mitä erikoisia työkaluja?

            * Koettaa selvitä mahdollisimman halvalla kun autokaan ei enää kovin arvokas ole *
            Avaa nyt ensin se venakoppa ja tilaa vasta sitten jos tarvetta on ?

            Comment

            • VilleVee87
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 58
              • Savonlinna

              #7
              Joo, niin olis tarkoitus tehdä jos sää antaa periksi tänään töiden jälkeen.

              Sitä yritin juuri kysellä että voisiko tuo johtua vaikka hydrauliosien tukkeutumisesta ja voiko niitä puhdistella jotenkin?
              F32 430d
              Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
              - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
              - manuaalia ja automaattia
              - sedania ja touringia

              Comment

              • VilleVee87
                Bimmer Rookie
                • Oct 2012
                • 58
                • Savonlinna

                #8
                Joo, tämä homma etenee nyt siihen suuntaan että auto ei kestä enää kunnolla kaasua. Vähänkin reilummat kierrokset tai nopeasti lappua lattiaan niin auto alkaa pöpeltää 3 pytyllä ja palaa neljälle vasta hetkosen kuluttua.

                Pienet alipaineletkut vaihdettu, haitariputki irroitettu ja todettu ehjäksi.
                Last edited by VilleVee87; 17-10-2012, 16:21.
                F32 430d
                Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
                - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
                - manuaalia ja automaattia
                - sedania ja touringia

                Comment

                • VilleVee87
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2012
                  • 58
                  • Savonlinna

                  #9
                  Tallipaikka saatu, venttiilikoppa avattu. Nokat kuluneet ihan pyöreiksi ja urittuneet, öljyputki täysin tukossa eli voitelua ei liiemmin liene ollut yläkerrassa.

                  Miten pystyn tarkastamaan muut venttiilikoneiston osat, että tarviiko vaihtaa koko setti vai riittäisikö pelkän nokka-akselin vaihto?

                  Jakohihnan, rullat ja kiristimen vaihdan tottakai samalla.

                  Apuja tarvittaisi, kun kyseessä 1. BMW omistuksessani.

                  Kiitos!
                  F32 430d
                  Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
                  - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
                  - manuaalia ja automaattia
                  - sedania ja touringia

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16361
                    • Leppävirta

                    #10


                    Osta. Vaihda. Heitä vanhat mäkeen. Halpaa kuin saippua.
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by VilleVee87 View Post
                      Tallipaikka saatu, venttiilikoppa avattu. Nokat kuluneet ihan pyöreiksi ja urittuneet, öljyputki täysin tukossa eli voitelua ei liiemmin liene ollut yläkerrassa.

                      Miten pystyn tarkastamaan muut venttiilikoneiston osat, että tarviiko vaihtaa koko setti vai riittäisikö pelkän nokka-akselin vaihto?
                      Keinut eli nokan vastinpinnat ovat paskana jos nokkakin on ja pelkkä nokka uusimalla paketti ei kauaa kasassa pysy. Välyksentasaimet ovat jumissa siitä öljystä mikä on öljyputkenkin tukkinut ja jos niitä et uusi on taas nokka ja keinut paskana liiasta venavälyksestä alta aikayksikön.

                      Eli koko venttiilikoneisto uusiksi suosiolla vaan, ei tuossa tilanteessa ole enää muuta vaihtoehtoa, lähinnä kyse on jo siitä kuinka paljon metallisilppua on alakerrassa ja onko sekin paskana......

                      Comment

                      • VilleVee87
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2012
                        • 58
                        • Savonlinna

                        #12
                        Jeps, kiitoksia vastauksista. Pitää tilata sitten ebaysta tuo setti!

                        Öljynvaihdon yhteydessä ja venttiilikoppaa avatessa en ainakaan metallihilettä nähnyt, ja yllättävän hyvin tuo liikkui vajaapyttyisenäkin eikä polttele öljyä.. Lienee vielä mahdollista ettei alakerta ole mennyt miksikään.
                        F32 430d
                        Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
                        - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
                        - manuaalia ja automaattia
                        - sedania ja touringia

                        Comment

                        • Jeah
                          Newbiemmer
                          • Oct 2010
                          • 12
                          • Helsinki

                          #13
                          Jeah

                          Voi hemmetti et tuli hyvä m40 kun vaihdoin yläpään osat! Kahtasataa taas kulkee ja kiertää niin et riisikupit ei pääse pottuilemaan.

                          Suosittelen; osat edullisesti Saksasta ja hihna samalla vaihtoon. Oli koko päivän homma ja ulkona tehtynä. Happy miles!
                          330e LCI
                          X6

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎