Announcement

Collapse
No announcement yet.

318 TDS alhaiset lämmöt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Z3BMW3
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 159
    • Tampere

    318 TDS alhaiset lämmöt?

    Normaalissa ajossa kaupungissa nousee lämmöt näillä +5'C keleillä hieman yli sinisen. Vasta pidempi, yli 4km maantieajo nostaa enemmän. Ei kuitenkaan lämpömittaria puoleen väliin.

    Kesälämpimällä nosti lämmöt aina n. puoleenväliin kovalla ajolla, tippui kevyemmässä käytössä.

    Mikä tuon lämpömittarin asteikko on Celsius-asteilla?

    Epäilin aluksi tuota termostaatin toimintaa, mutta lämpöä tulee kabiiniin kohtalaisesti (täysautomaattilämmönohjaus).
    Taitaa kuitenkin olla, että nämä turbodiisselit eivät paljoa polta diisseliä ja siten lämpöäkin aina vähän?

    Keulaa umpeen, ainakin yläosasta? Alhaalla kun on myös välijäähdytin.

    Täytyy kokeilla tuo syylärin alaletkun lämpö, kun on seuraavan kerran ajossa. Yläletku oli lämmin, mutta taitaa aina olla hieman?
    Z3BMW3
  • Mikkeri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2011
    • 805
    • Suomi

    #2
    Ylävesiletkun ei pitäis lämmetä ennenkuin mittarin mukaan lämmöt puolessa, eli termari aukeaa.

    Joko sulla on mittari, anturi tai termari viallinen, jos siis laite muuten ehjä eikä ilmaa järjestelmässä.

    Mulla itsellä on 325tds ja se lämpeää muutamassa minuutissa normaalilämpöön pintakaasulla, siis viisari puoleen väliin.

    Vaihda termari, ei montaa ropoa maksa, kuulemma orkkikset parhaita.
    TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
    TDS osaa.

    Comment

    • Z3BMW3
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 159
      • Tampere

      #3
      Ehkä tuo 2,5l pata lämpiää nopeammin? Tuossa kuitenkin vain 1.66l kone.

      Eilen ajoin nollakelissä n.20km, joista osa kaupunkiajoa. Lämmöt nousivat pikkaisen yli sinisen asteikon aika nopeasti, mutta eivät nouseet puoleen väliin. Pysyi noin 1/3 asteikolla. Lämppäristä puhalsi hieman lämmintä, mutta ei aivan tosikuumaa.

      Kaupungissa liikennevaloissa lämmöt putoavat, mutta liikkeessä taas nousevat. Tuntuisi siten, että termostaatti toimii, muuten menisi toisinpäin?

      Ajon jälkeen ylävesiletku oli lämmin, näppituntumalla ei kuitenkaan kuuma. Ehkä 40'c. Jäähdyttäjän sisäänmenon yläkulma myös hieman lämmin. Toinen yläpää kuitenkin kylmä. Käsittääkseni, koska termostaatti on jäähdyttäjän ja koneen välissä, joten tuo koneesta tuleva letku on aina hieman lämmin?

      Näyttäisi vain siltä, että lämpöä ei koneesta irtoa, kun noissa uudemmissakin on ajonaikaisia sähköisiä lämmittimiä ja tietty Webastoa/Eberiä?
      Z3BMW3

      Comment

      • tvi
        Newbiemmer
        • Apr 2008
        • 18

        #4
        Kyllä mulla ainakin lämpiää... Toukka on rullannut 380 tkm ja mittari nousee puoleenväliin alta kolmen kilometrin. Pysyy myös puolessa välissä kelistä riippumatta, edes radalla ei hievahtanut näkyvästi. Ihan kylmimmistä en osaa sanoa, viime talvena ei ollut mitään pahvia käytössä ja hyvin lämpeni. Omassa on joku lastu, mutta en usko että vaikuttaa lämpenemiseen pienillä kierroksilla yhtään mitään. Valitettavasti tää ei kyllä vielä ongelmaan auta...

        Originally posted by Z3BMW3 View Post
        Ehkä tuo 2,5l pata lämpiää nopeammin? Tuossa kuitenkin vain 1.66l kone.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16371
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Z3BMW3 View Post
          Ehkä tuo 2,5l pata lämpiää nopeammin? Tuossa kuitenkin vain 1.66l kone.

          Eilen ajoin nollakelissä n.20km, joista osa kaupunkiajoa. Lämmöt nousivat pikkaisen yli sinisen asteikon aika nopeasti, mutta eivät nouseet puoleen väliin. Pysyi noin 1/3 asteikolla. Lämppäristä puhalsi hieman lämmintä, mutta ei aivan tosikuumaa.

          Kaupungissa liikennevaloissa lämmöt putoavat, mutta liikkeessä taas nousevat. Tuntuisi siten, että termostaatti toimii, muuten menisi toisinpäin?

          Ajon jälkeen ylävesiletku oli lämmin, näppituntumalla ei kuitenkaan kuuma. Ehkä 40'c. Jäähdyttäjän sisäänmenon yläkulma myös hieman lämmin. Toinen yläpää kuitenkin kylmä. Käsittääkseni, koska termostaatti on jäähdyttäjän ja koneen välissä, joten tuo koneesta tuleva letku on aina hieman lämmin?

          Näyttäisi vain siltä, että lämpöä ei koneesta irtoa, kun noissa uudemmissakin on ajonaikaisia sähköisiä lämmittimiä ja tietty Webastoa/Eberiä?
          Vaihda termari.

          Comment

          • Z3BMW3
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 159
            • Tampere

            #6
            Saaga jatkuu

            Laitoin EGRn ohjauksen takaisin, nyt lämpenee jo kohtalaisesti. Sisälämppärin käyttö laskee kyllä heti nuo lämmöt. Tässä mallissa ei ole sähköistä lisälämmitintä, mikä on joissain Suomeen alunperin tuoduissa malleissa. Niitä sähköisiä on kait kahtakin eri mallia.

            Katsottiin lämmöt -5'C pakkasella, noin viiden kilometrin jälkeen pinnasta (IR) lasermittarilla. Vesipumpun päältä jäähdyttäjältä tulevan letkun jälkeen (siitä, missä termarikin on) näytti 68'C ja koneesta lähtevä paksu letku takaisin jäädyttäjälle oli aivan juurestaan 48'C. Jäähdyttäjän tulokulma oli aavistuksen haalea, 16'C.

            Autobahnilla kiskoi lämmöt puoleenväliin pikkupakkasella, joten tuntuisi tuo termari ainakin avautuvan oikeassa kohtaa. Voi olla, että jää hieman auki kylmänä. Vaikea todentaa.

            Huomasin, että noista pienistä sivuikkunoiden huurunpoistoventtiileistä tulee huomattavasti kuumempaa ilmaa, kuin jalkatilaan tai tuulilasille. Voisiko jokin noista lämpöautomaatin venttiileistä olla jumissa tai raitisilmasuodatin tukossa, tms.?
            Puhallin toimii kohtalaisesti täyssäädöillä.

            Ilmastointi nimittäin teki kesällä samaa, eli sai ajaa jonkin aikaa, ennenkuin jäähtyi. Lämpeni hitaassa ajossa. Ilmastointi huollettiin (lisättiin kaasua) alkukesällä.

            Noita mittarin lämpöantureita kuulemma menee useasti paskiksi.
            Mikä on tuon alkuperäisen mittarin asteikko Celsiuksilla?
            Z3BMW3

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Vaihtaisit vaan sen termarin...
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Z3BMW3 View Post
                Laitoin EGRn ohjauksen takaisin, nyt lämpenee jo kohtalaisesti. Sisälämppärin käyttö laskee kyllä heti nuo lämmöt. Tässä mallissa ei ole sähköistä lisälämmitintä, mikä on joissain Suomeen alunperin tuoduissa malleissa. Niitä sähköisiä on kait kahtakin eri mallia.

                Katsottiin lämmöt -5'C pakkasella, noin viiden kilometrin jälkeen pinnasta (IR) lasermittarilla. Vesipumpun päältä jäähdyttäjältä tulevan letkun jälkeen (siitä, missä termarikin on) näytti 68'C ja koneesta lähtevä paksu letku takaisin jäädyttäjälle oli aivan juurestaan 48'C. Jäähdyttäjän tulokulma oli aavistuksen haalea, 16'C.

                Autobahnilla kiskoi lämmöt puoleenväliin pikkupakkasella, joten tuntuisi tuo termari ainakin avautuvan oikeassa kohtaa. Voi olla, että jää hieman auki kylmänä. Vaikea todentaa.

                Huomasin, että noista pienistä sivuikkunoiden huurunpoistoventtiileistä tulee huomattavasti kuumempaa ilmaa, kuin jalkatilaan tai tuulilasille. Voisiko jokin noista lämpöautomaatin venttiileistä olla jumissa tai raitisilmasuodatin tukossa, tms.?
                Puhallin toimii kohtalaisesti täyssäädöillä.

                Ilmastointi nimittäin teki kesällä samaa, eli sai ajaa jonkin aikaa, ennenkuin jäähtyi. Lämpeni hitaassa ajossa. Ilmastointi huollettiin (lisättiin kaasua) alkukesällä.

                Noita mittarin lämpöantureita kuulemma menee useasti paskiksi.
                Mikä on tuon alkuperäisen mittarin asteikko Celsiuksilla?
                Vaihda termari. Jää ainakin auki koska pakkasessa syylärillä ei pidä olla yhtään lämmintä ennen termostaatin avautumista.

                Tuon mittarin asteikkoa ei ihan suoraan voi sanoa celsiuksina kun sitä ohjataan erikseen "älyn" kautta.
                Esim m62 koneisessa mittari tapittaa suoraan ylös about 80-110 astetta.
                Last edited by Muurahainen; 20-12-2012, 22:36.

                Comment

                • cyco1
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2007
                  • 64
                  • lohja

                  #9
                  termari

                  tere kato se termari...onko siellä ylipäätään termaria? vaikuttaa et olis kokoajan auki...itellä myös 318 tds touring-97 ja kyllä lämpenee nopeesti ja lämmöt pysyy kyllä puolessa välissä sit ku sinne on noussu ,eli ei pitäis ajotyyli tai tyhjäkäynnit vaikuttaa jos kaikki on niinku pitääki.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎