Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 320 coupe jäähdytinnesteen katoaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Make H.
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1278
    • Kokkola

    #31
    Originally posted by sipe10 View Post
    ja vielä sellannen kysymys että mistä tällainen ilmiö kertoo. Kun ajelen auton lämpimäksi ja sitten laitan parkkiin. Auto parkissa sen aikaa, että kone jäähtynyt, niin ala ja ylävesiletkut on menny silleen lyttyyn. Tavallaan niinku ois jotenki alipaineella painunut letkut kasaan??? sitten taas koneen lämmitessä on letkut pyöristynyt normaaliksi.. mistä tämä ilmiö kertoo?

    järjestelmässä ilmaa? vai mitä toi meinaa?:think
    Eipä oo tullu ennen vastaan mutta maalaisjärjellä aateltuna ilmaahan siellä tuntuis aika hyvin olevan (vrt. esim. kun viet sisältä +20C suljetun muovipullon pakkaseen -20C niin lyttyynhän se menee ja päinvastoin).

    Comment

    • sipe10
      Newbiemmer
      • Dec 2012
      • 15
      • Suomi

      #32
      no mitenkäs se nyt silleen nopeeta ja oikein se ilmaus tulis tehtyä...tai ei välttämättä oikein vaan kunhan ilma tulis nyt pihalle ..ku jos siellä vielä on ilmaa niin mitä ruuveja ja korkkeja auki ja mitä muuta..jos ei nyt jaksa alkaa keulaa nostelee tai pulloja vuolee..kone käyntiin ja kahtoo että paisari on koko ajan täysi aineesta ja ilmausruuvi auki ni riittääkö se?

      ja kuvaa bimmeristä tuolla:



      ostakee poikkeen!
      E36 320 '93 coupe

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16460
        • Asikkala

        #33
        Jos letkut mene lyttyyn niin paisarin korkki on rikki, ei päästä korvausilmaa sisäänpäin kun neste jäähtyy eli tilavuus pienenee, tätä termiä ei pidä sekoittaa siihen ilmaan mitä koneeseen jää kun ilmaus on taas kerran tunaroitu.

        Teet seuravaa: hae uusi korkki jossa merkintä 1,4 t. 140.
        Sisätiloissa (kone lämpiää ulkona ilman kuormitusta helvetin hitaasti) nosta keulaa tunkilla, korkki ja ilmausruuvi irti, tarkista paisarin nestepinta, täytä ylärajaan hitaasti jos tarpeen, kokeili yläletkua puristelemalla onko letkussa nestettä, tod. näk. on. Lämppärin säätö kuumalle ja kone käyntiin, edelleen ilmaruuvi ja korkki irti ilmaruuvin kanavasta pitäisi mennä neste paisariin, näkee korkin reiästä. Anna koneen lämmetä tarkkaillen lämpömittaria, nosta kierrokset n. 3 tuhatta. Tarkkaile nestepintaa koko ajan, jos vajoaa niin täytä, ei tarvitse sammuttaa. Jos paisarin korkista tulee nestettä yli niin hellitä tyhjäkäynnille, kaasulla voi ko. tap. herkutella nestepinnan kanssa, jos tulvii myös tyhjäkäynnillä niin sammuta kone. Odota hetki ja taas käyntiin, termarin pitäisi olla jo auki, kokeile onko syylärin letkut kuumat, jos on niin homma valmis, kone seis, ruuvi ja korkki kiinni. Koneen jäähdyttyä tarkista nestepinta.

        Comment

        • sipe10
          Newbiemmer
          • Dec 2012
          • 15
          • Suomi

          #34
          On kyllä paskoja nuo korkit..se on sitte 3 korkki noin vikon sisään minkä haen..tuo on vasta ostettu korkki ja laitettu paikallee ihan just...voiko se letkujen lyttyyn meneminen merkata jotai muuta? tai onko korkissa joku juttu mikä vois olal jumissa..maksaa meinaa 28 euroo aina per korkki ni alkaa kohta 100 euroo menny korkkeihin

          Ja mitäs tuo auton keulan nostaminen oikeen autttaa?
          Ja ilmauksessa niin pitääkö jompaakumpaa letkua puristella, että ilmat tulis pihalle kun kone on käynnissä ja molemmat auki (paisarin korkki ja ilmausruuvi)?
          E36 320 '93 coupe

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16361
            • Leppävirta

            #35
            Yksi ilmaamistapa(toimivaksi havaittu M50 ja M52).

            -Keula koholle, auto sammuksissa.
            -Korkki auki sekä ilmausruuvi löysälle
            -Kaada nestettä äärimmäisen hiljakseen täyttöaukosta kunnes ei enää pulputa eikä ilmakuplia tule. Voit laittaa korkin ja ruuvin kiinni.
            -Käynnistä auto, anna lämmetä normaaliin ja seuraile lämpöjä sekä puhallus lämpöä.
            -Pienillä kierroksilla voit tarkastella ilmaruuvia aukomalla ja sulkemalla että tuleeko ilmaa vai ei, jos lämmöt ei nouse ja puhaltaa lämmintä niin homma ok.

            Se on siinä, korkki ja ruuvi kiinni. Ei se vaikeaa ole mutta siitä on vaikea homma saatu jostain syystä tehtyä.

            Näin olen toiminut ja homma toiminut.

            Jos ei onnistu niin luultavasti jossain vikaa tai olet tehnyt silti jotain väärin.

            En ole koskaan tarvinnut pullopatentteja.
            Last edited by Haju69; 10-12-2012, 15:12.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • sipe10
              Newbiemmer
              • Dec 2012
              • 15
              • Suomi

              #36
              juuh vaikeeksi sen tekee varmaan se että kaikilla on omat keinot ilmata se... mutta tosiaan mun korkissa lukee pohjassa että 200 ja korkin kannessa jotai saksaa.

              pitää käydä ajamassa auto jonnekki korkipiette ylämäkeen ja lähtee sinne ilmailee sitä jotenki

              nyt tosiaan on lämmöt pysyny puolessa tarkasti eikä oo seilaillu kertaaka ylemmäs, ne termarin kotelosta lähtevät letkut on menny aina ajon jälkeen lyttyyn (koneen jäähdyttyä) ja paisuntasäiliöstä on neste vajunnut puoleen...No aina jos käyn aukasemassa (kone kiinni) paisarin säiliön nii pinta ei nouse, mutta heti ku aukasen ilmausruuvin niin pinta nousee. Eli tietenki vetää ilmaa järjestelmään ilmausruuvin kautta Eli menen nyt korpitielle tästä ilmaushommiin...
              E36 320 '93 coupe

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by sipe10 View Post
                Ja tosiaan siis kuvitellaan tilanne:
                jos paisarista pintalaskenut ja kone on käynnissä ja lämmin. mitäs teen, jotta kaikki ilma saadaan pois? sammutanko koneen-> avaan paisarin korkin->avaan ilmausruuvin-> kun ilma tullu pihalle niin korkki kiinni ja ruuvi kiinni ja baanalle??
                No muuten oikein mutta siitä puuttuu vielä se paisarin täyttö, eli se pitää täyttää aivan piripintaan tuossa, jos se ei ole täynnä niin ei se järjestelmä voi täysin täyttyä.

                Ja paisarin pinnanlasku ei tarkoita vielä että järjestelmässä olisi ilmaa, moottorin pitää olla melko tyhjä nesteestä ennenkuin ilmausta tarvitaan. Jos haluaa tarkistaa ilmauksen niin voi joko paisarin korkki kiinni aukaista ihan vähän ilmaruuvia että tuleeko nestettä pihalle tai aukaista varovaisesti paisarin korkin kone käynnissä, pikku vesinoron pitäisi valua kokoajan paisarin yläosasta kertoen että järjestelmä on itsensäilmaustilassa jolloin muuta räpeltämistä ei tarvita.

                Ja ilmausohje löytyy kyllä BMW:n service manualistakin, sitä kannattaa lukea jos on ongelma paljon mieluummin kuin kuunnella erikoisia nettivinkkejä ilmaukseen.

                Ja siis se ilmaus järjestelmään olisi tarkoitus tehdä vain sen ainoan kerran ennenkuin moottoria edes käynnistetään, lämpöisen koneen ilmaaminen yhtään millään tavalla on äärimmäisen typerää, ja käynnissäkin konetta kannattaa käyttää vain jos on aivan pakko ja hyvin lyhyitä aikoja kerrallaan. Mikään ei aiheuta vastaavia lämpötilanvaihteluita sylinterinkanteen kuin tyhjänä kuumaksi päässeen nesteellä täyttö ja eiköhän jopa autokoulun oppimäärään kuulu kertoa että lämpöiseeen jäähdytinnesteensä menettäneeseen moottoriin ei nestettä pidä lisätä.......

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by Haju69 View Post
                  Yksi ilmaamistapa(toimivaksi havaittu M50 ja M52).

                  -Keula koholle, auto sammuksissa.
                  -Korkki auki sekä ilmausruuvi löysälle
                  -Kaada nestettä äärimmäisen hiljakseen täyttöaukosta kunnes ei enää pulputa eikä ilmakuplia tule. Voit laittaa korkin ja ruuvin kiinni.
                  -Käynnistä auto, anna lämmetä normaaliin ja seuraile lämpöjä sekä puhallus lämpöä.
                  -Pienillä kierroksilla voit tarkastella ilmaruuvia aukomalla ja sulkemalla että tuleeko ilmaa vai ei, jos lämmöt ei nouse ja puhaltaa lämmintä niin homma ok.

                  Se on siinä, korkki ja ruuvi kiinni. Ei se vaikeaa ole mutta siitä on vaikea homma saatu jostain syystä tehtyä.

                  Näin olen toiminut ja homma toiminut.

                  Jos ei onnistu niin luultavasti jossain vikaa tai olet tehnyt silti jotain väärin.

                  En ole koskaan tarvinnut pullopatentteja.
                  No keulaa en ole ikinä ilmauksessa nostanut eikä sitä BMW:n ilmausohjeissakaan vaadita, tosin eihän siitä tietenkään mitään haittaa ole. Mutta ilmaruuvi kannattaa ottaa kokonaan pois eikä vain löysätä, löysällä ollessaan ilmakanava menee tukkoon jos siihen roiskuu nestettä eli siitä tulee se nesteen hiljaa lisääminen, kun ottaa sen ilmaruuvin pois nesteet voi kaataa sisään niin nopeasti kuin pystyy.

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16361
                    • Leppävirta

                    #39
                    Originally posted by naukkis View Post
                    No keulaa en ole ikinä ilmauksessa nostanut eikä sitä BMW:n ilmausohjeissakaan vaadita, tosin eihän siitä tietenkään mitään haittaa ole. Mutta ilmaruuvi kannattaa ottaa kokonaan pois eikä vain löysätä, löysällä ollessaan ilmakanava menee tukkoon jos siihen roiskuu nestettä eli siitä tulee se nesteen hiljaa lisääminen, kun ottaa sen ilmaruuvin pois nesteet voi kaataa sisään niin nopeasti kuin pystyy.
                    Keula ylhäällä onnistunu niin M20,M30,M50,M52. Lähestulkoon sama metodi kaikissa ja koskaan ei ole ollut probleemia eikä operatioon ole saanut kulumaan tunteja kuten jotkut ilmeisesti saa kulumaan.
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by Haju69 View Post
                      Keula ylhäällä onnistunu niin M20,M30,M50,M52. Lähestulkoon sama metodi kaikissa ja koskaan ei ole ollut probleemia eikä operatioon ole saanut kulumaan tunteja kuten jotkut ilmeisesti saa kulumaan.
                      Sama ilmaushan siinä on tuolla samalla syylärityypillä, M40:t on aivan samaa kauraa. Mutta arvaa vaan monelleko on saanut antaa ilmausohjeita noissa, ja ainoat ongelmat ovat olleet että ilmaruuvin olemassaolosta ei ole tiedetty tai sitten sitä on vain löysätty ja kasteltu jolloin ilma ei ole siitä enää läpi tullut.

                      Mutta arvaa vaan onko nää foorumien "ilmausohjeet" naurattanut ja edelleenkin niillä kiusataan ihmisiä, älkää koskeko ilmaruuviin mutta teipatkaa syyläriin pullo ja tunkatkaa keula kuuhun ja läträtkää puoli päivää Ja kuitenkin ilmausohjeet ei ole missään kiven alla, ne on tasan kädestäpitäen kerrottu service manualissa jonka löytää netistäkin mistä vain.

                      Comment

                      • Mann
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2012
                        • 57
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by naukkis View Post
                        Jos haluaa tarkistaa ilmauksen niin voi joko paisarin korkki kiinni aukaista ihan vähän ilmaruuvia että tuleeko nestettä pihalle tai aukaista varovaisesti paisarin korkin kone käynnissä, pikku vesinoron pitäisi valua kokoajan paisarin yläosasta kertoen että järjestelmä on itsensäilmaustilassa jolloin muuta räpeltämistä ei tarvita.
                        Oonkin ihmetelly mikä se pieni reikä on siinä paisarin yläosassa, josta koneen käydessä joskus (muistaakseni ei aina) valuu hiljalleen nestettä takaisin paisariin. Tarkoitatko tuolla pikku vesinorolla sitä? Onko se ihan normaalia, että siitä valuu nestettä?

                        Itse mennyt joskus aukomaan kuumana tuota paisarin korkkia kun tarkastanut nestepintaa niin onko normaalia, että nesteen pinta nousee vaikka yli 5 cm kun avaa korkin vai kertooko tuo siitä että järjestelmässä olisi ilmaa:think Kone on M50B25.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16460
                          • Asikkala

                          #42
                          Originally posted by Mann View Post
                          Oonkin ihmetelly mikä se pieni reikä on siinä paisarin yläosassa, josta koneen käydessä joskus (muistaakseni ei aina) valuu hiljalleen nestettä takaisin paisariin. Tarkoitatko tuolla pikku vesinorolla sitä? Onko se ihan normaalia, että siitä valuu nestettä?

                          Itse mennyt joskus aukomaan kuumana tuota paisarin korkkia kun tarkastanut nestepintaa niin onko normaalia, että nesteen pinta nousee vaikka yli 5 cm kun avaa korkin vai kertooko tuo siitä että järjestelmässä olisi ilmaa:think Kone on M50B25.
                          Kuuluu tulla vesinoro.
                          Ei ole ilmaa vaan painetta sen verran mitä korkissa lukee, kun avaat korkin lämpöisellä koneella paine pääsee pois ja letkustä lähtee venytys pois jolloin neste siirtyy letkuista paisariin havaintosi verran.
                          Voi toki olla ilmaa jos asentaja x on ilmannut konetta systeemillä y...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎