Announcement

Collapse
No announcement yet.

323i ei lämpene sisältä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TaiQ
    Newbiemmer
    • Jan 2011
    • 8
    • Somewhere

    323i ei lämpene sisältä?

    Terve,

    Kysympä fiksummilta.

    Elikkä ongelma on, ettei auto puske kuumaa sisälle. (haaleaa)

    Auto: Vm 95 323i farkku, automaatti-ilmastoinnilla jne. Kone M52B25

    Kone on juuri ilmattu kyllä asianmukaisesti (keula pystyssä ja nestepinta reilusti syylärin yläpuolella, limsapullopatentilla

    Kone lämpiää ihan ok, ja lämpötilamittari näyttää hieman yli puolenvälin. Autoon on kuulemma vaihdettu juuri termari, tiedä sitten.

    Noh, kumminkin havaitu on seuraavia vikoja, ensinnäkin syylärin alavesiletku ei lämpiä, nesteen juoksun tuntee kyllä kädellä, olisko termari kuitenkin sökö?

    Flektin Viskokytkin ei toimi, jumissa, jäähdyttää varmaan liikaa näillä pakkasilla? Voisiko tästä johtua, ettei alavesiletkukaan lämpiä, kun jäähdyttää niin tehokkaasti?

    Lämppärin kennolle menee kolme letkua, kaksi oikeanpuolinmaista kuumia, vasen letku kylmä. (Annettu paineilmaa kennolle, vasen on paluupuoli ja nuo kaksi oikeanpuolinmaista on menoja) Olisiko vesiventtiili sökö? Millainen se on automaatti-ilmastoidussa mallissa ja missä?

    Lämpimässä tallissa, kun antaa kunnolla jenkaa koneelle, lämpiää myös hyttikin, mutta tyhjäkäynnillä ei tapahdu mitään, saatikka näillä pakkasilla ei juurikaan hytti lämpiä.

    Apuja? Kiitos!
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16355
    • Leppävirta

    #2
    Jos ei varmaa tietoa milloin uusittu vesipumppua/termaria saatika onko ne jotain tarvike rimpuloita niin ne vaihtoon.

    Vesiventtiili on siinä imusarjan ja jarrutehostimen välissä tulipellissä kiinni. Näkyy kyllä kun konepellin aukaisee ja kurkistaa. Sitä voi koputella mutta en usko tuossa tapauksessa sen olevan syypää.
    Osa 1 on se vesiventtiili: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ve_water_hose/


    Vesipumppu varmaankin aiheellista vaihtaa.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8262
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      hanki uusi visko ennen kuin siipi hajoaa, menee konepeltikin uusiksi kun pettää ylikierroksien vuoksi.

      kiertovesipumppu saattaisi olla syynä kopin lämpiämättömyyteen :think
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • TaiQ
        Newbiemmer
        • Jan 2011
        • 8
        • Somewhere

        #4
        Ok.

        Tarvitsee siis etsiä vesipumppu+termari ja se viskokytkin.

        Mitenkäs ne kolme letkua imusarjan takana?

        Miksi se paluuletku on aivan kylmä? Sinne menee siis kolme letkua, kaksi oikeanpuolimmaista kuumia ja vasen (paluu?) kylmä?

        Empä tullut kokeilleeksi, jos sisäpuhaltimen laittaa pois päältä, katoaako "lämpö" kennolta koppiin?

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16355
          • Leppävirta

          #5
          Originally posted by peto2 View Post
          hanki uusi visko ennen kuin siipi hajoaa, menee konepeltikin uusiksi kun pettää ylikierroksien vuoksi.

          kiertovesipumppu saattaisi olla syynä kopin lämpiämättömyyteen :think
          ei oo näissä kiertovesipumppua.
          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            Originally posted by TaiQ View Post
            Ok.

            Tarvitsee siis etsiä vesipumppu+termari ja se viskokytkin.

            Mitenkäs ne kolme letkua imusarjan takana?

            Miksi se paluuletku on aivan kylmä? Sinne menee siis kolme letkua, kaksi oikeanpuolimmaista kuumia ja vasen (paluu?) kylmä?

            Empä tullut kokeilleeksi, jos sisäpuhaltimen laittaa pois päältä, katoaako "lämpö" kennolta koppiin?
            paluuletku jää kylmäksi jos nesteen virtaus kennon läpi ei ole riittävän suuri ts. lämppärinkenno kerkeää jäähdyttämään nesteen täysin kylmäksi. :think


            Originally posted by Haju69 View Post
            ei oo näissä kiertovesipumppua.
            no näemmä ei ole

            aika hämäriä kuvia muutenkin näyttää bmwfans, toisessa kuvassa kennossa on vain tulo ja paluu kun toisessa 2 tuloa ja 1 paluu. :think
            Last edited by peto2; 25-12-2012, 20:39.
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • aaape
              BTCF Member
              • Aug 2009
              • 617
              • Muaninka

              #7
              Originally posted by peto2 View Post
              paluuletku jää kylmäksi jos nesteen virtaus kennon läpi ei ole riittävän suuri ts. lämppärinkenno kerkeää jäähdyttämään nesteen täysin kylmäksi. :think




              no näemmä ei ole

              aika hämäriä kuvia muutenkin näyttää bmwfans, toisessa kuvassa kennossa on vain tulo ja paluu kun toisessa 2 tuloa ja 1 paluu. :think
              Ilmastoimattomassa 1 tulo ja 1 paluu, ilmastoidussa 2 tuloa 1 paluu
              e36 328i turbo (95)
              vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
              e30 316 (m30)(87) projekti

              EX.
              e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by TaiQ View Post
                Kone on juuri ilmattu kyllä asianmukaisesti (keula pystyssä ja nestepinta reilusti syylärin yläpuolella, limsapullopatentilla
                Mitäs tuollainen pelleily nyt liittyy asianmukaiseen ilmauksen? Tuon ilmaus on niinkin vaikeaa kuin ilmaruuvi pois ja syyläri täyteen nestettä niin pitkään kuin menee. Ei voi epäonnistua, sen sijaan jos sitä yrittää jollain epämääräisellä tavalla ilmata niin onnistumisen kanssa voi olla niin ja näin.

                Eli aloita nyt sillä oikealla ilmauksella kuitenkin.

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8262
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #9
                  Originally posted by naukkis View Post
                  Mitäs tuollainen pelleily nyt liittyy asianmukaiseen ilmauksen? Tuon ilmaus on niinkin vaikeaa kuin ilmaruuvi pois ja syyläri täyteen nestettä niin pitkään kuin menee. Ei voi epäonnistua, sen sijaan jos sitä yrittää jollain epämääräisellä tavalla ilmata niin onnistumisen kanssa voi olla niin ja näin.

                  Eli aloita nyt sillä oikealla ilmauksella kuitenkin.
                  oikea tapa olisi alipainetäyttölaite. ilman sitä on vaan hiukan kikkailtava.
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by peto2 View Post
                    oikea tapa olisi alipainetäyttölaite. ilman sitä on vaan hiukan kikkailtava.
                    No ei todellakaan tarvita alipainetäyttöä eikä sitä edes suositella. Tuon ilmaaminen on aikalailla helpoin mahdollinen eli ne nesteet menevät aivan itsestään sisään vain kaatamalla kun aukaisee sen ilmaruuvin.

                    Ja siis ne ilmausohjeet löytyvät BMW:n service manualista, sitä kannattaa aina lukea jos jokin huoltotoimenpide vaikuttaa ylivoimaisen vaikealta.

                    Eli nesteet laitetaan tuossa sisään aina moottori sammuksissa, vesipumppu pumppaa nestettä pois moottorista toisin kuin monessa muussa konstruktiossa eli nesteitä ei kannata yrittää saada sisään moottori käydessä. Kaikki tarpeellinen tieto ilmauksesta vaihe vaiheelta löytyy kyllä siitä BMW:n service manualista jonka voi ja kannattaa hankkia vaikka netistä jos haluaa autoaan itse rassata.

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #11
                      Originally posted by naukkis View Post
                      No ei todellakaan tarvita alipainetäyttöä eikä sitä edes suositella. Tuon ilmaaminen on aikalailla helpoin mahdollinen eli ne nesteet menevät aivan itsestään sisään vain kaatamalla kun aukaisee sen ilmaruuvin.

                      Ja siis ne ilmausohjeet löytyvät BMW:n service manualista, sitä kannattaa aina lukea jos jokin huoltotoimenpide vaikuttaa ylivoimaisen vaikealta.

                      Eli nesteet laitetaan tuossa sisään aina moottori sammuksissa, vesipumppu pumppaa nestettä pois moottorista toisin kuin monessa muussa konstruktiossa eli nesteitä ei kannata yrittää saada sisään moottori käydessä. Kaikki tarpeellinen tieto ilmauksesta vaihe vaiheelta löytyy kyllä siitä BMW:n service manualista jonka voi ja kannattaa hankkia vaikka netistä jos haluaa autoaan itse rassata.
                      juu kyllähän mä ALOTAN ilmaamisen tuolla nestettä sisään+ilmaruuvit auki, moottori sammuksissa. sen jälkeen pullopatenttia ja/tai keulaa ylös moottori käyden ja kas kummaa ilmaa tulee vielä litra- puolitoista. kyllä TIS on tuttu mutta kuten äkkiä huomaa, ei läheskään täydellinen.

                      en mä ala sen enepää vänkäämään jos tykkäät kansipahvia poltella.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by peto2 View Post
                        juu kyllähän mä ALOTAN ilmaamisen tuolla nestettä sisään+ilmaruuvit auki, moottori sammuksissa. sen jälkeen pullopatenttia ja/tai keulaa ylös moottori käyden ja kas kummaa ilmaa tulee vielä litra- puolitoista. kyllä TIS on tuttu mutta kuten äkkiä huomaa, ei läheskään täydellinen.

                        en mä ala sen enepää vänkäämään jos tykkäät kansipahvia poltella.
                        No ei todellakaan tarvitse, sieltä voi toki tulla vielä ilmaa ulos mutta järjestelmä ilmaa sen itsekin pois kunhan vain on ilmaruuvi ja syylärin korkki kiiinni ja järjestelmä paineistuu. Lukee ihan siinä BMW:n service manualissa, se ylimääräinen läträäminen on täysin turhaa ja aiheuttaa korkeintaan vain ongelmia.

                        Ja koneesta ei tarvii olla huolissaan kunhan sinne on saanut menemään edes jonkin verran nestettä, ne turot jotka eivät osaa ilmaruuvin avulla noita täyttää rätkäisevät sen koneen käyntiin täysin nesteestä tyhjänä, ilmaruuvin em. tilanteessa aukaisemalla about koko syylärin nestemäärä lorahtaa samantien koneeseen.

                        Comment

                        • TaiQ
                          Newbiemmer
                          • Jan 2011
                          • 8
                          • Somewhere

                          #13
                          Kyllä sinne tuolla pullopatentilla, ja alavesiletkua lypsämällä meni vielä n. litran verran nestettä, kun oli tämän perus ilmaamisen ensin suorittanut

                          Tuo kapistus kumminkin tuli joltain autoliikkeen jäppiseltä, mikä oli juuri vaidattanut siihen termarin omilla huoltopojillaan, eivät olleet saaneet sitten kaikkia nesteitä edes koneeseen.

                          Ei ole tainut osua poikain joululahjat ihan kohdilleen, kun pipoa kiristelee

                          Mutta näillä vinkeillä mennään eteenpäin, katotaan alkaako hytti lämpiämään.

                          Kiitos!

                          Comment

                          • superb
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2827

                            #14
                            Termari vaihtoon varmuuden vuoksi, yleensä vika vesiventtiileissä. Kiertovesipumppua ei oo, mutta sen puuttumisen huomaa vain tyhjäkäynnillä kun lämpimän tulo vaihtuu haaleaan.
                            Vesipumpun vaihto ei oo huono idea ellei oo tietoa vaihdosta. Näissä kannattaa suosia alkuperäisiä osia.

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by TaiQ View Post
                              Kyllä sinne tuolla pullopatentilla, ja alavesiletkua lypsämällä meni vielä n. litran verran nestettä, kun oli tämän perus ilmaamisen ensin suorittanut
                              Kova usko ihmisillä siihen pulloon, mitä ihmettä sillä on virkaa? Reilummat ilmat lasketaan siitä ilmaruuvista pihalle ja kun pistää se syylärin korkin kiinni ja käyttää lämpöiseksi systeemi kerää sen 1,5 baria painetta jonka ilmausteho on hiukan parempi kuin 15 senttiä vettä pullossa. Ja alavesiletkun lypsäminen kun termari on alavesiletkun lähdössä ei paljoa myöskään auta, ylävesiletkun lypsämisellä voisi jopa jotain apua johonkin ollakin.....

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎