Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miksi tyhjäkäynti hävisi huollon yhteydessä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • threesixteen
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 5
    • Lahti

    Miksi tyhjäkäynti hävisi huollon yhteydessä?

    Terve,

    Tein tänään perushuoltoa E36 316i Touring vm. 97:aan. Vaihdoin moottoriöljyt ja öljynsuodattimen, ilmansuodattimen (samalla pyyhin kostealla rätillä pölyt kotelosta) ja vaihdoin Boschin tulpan vastaaviin uusiin. Kun nämä toimet oli suoritettu käynnistin auton ja kierrokset nousi noin tonniin, putosivat pariinsataan, kone yski hetken yrittäen pysyä käynnissä ja sammui.

    No tarkistin ilmanputsarikotelon, otin tulpat irti ja laitoin takaisin. Sama ongelma jatkuu. Vaihdoin vanhat tulpat kokeeksi takaisin, ei mitään vaikutusta. Ilmanputsarikotelo auki, ei mitään vaikutusta. Auto kyllä pysyy kaasulla käynnissä ja kun pääsee ajon, niin toimii täysin normaalisti, kuten ennen huoltotoimia. Mutta kaasun kun päästää, tippuu kierrokset pariinsataan ja jos ei heti nosta kierroksia pedaalista, niin sammuu.

    Mikä mahtoi meni pieleen? Näitä perus juttuja vuosia tehneenä meni sormi suuhun, kun koskaan aiemmin ei ole vastaavaa osunut kohdalle.
    Last edited by threesixteen; 09-02-2013, 18:57.
  • Rumilus
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 366
    • Tuusula

    #2
    Katoitko että ilmamassa/määrämittarin liitin on kunnolla kiinni? Oireilee juuri noin kun liittimen ottaa irti
    Ikinä ei ole aikaa tehdä mitään kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan.

    Comment

    • threesixteen
      Newbiemmer
      • Jul 2012
      • 5
      • Lahti

      #3
      Kiitos nopeasta ja ilmeisen oikeasta vastauksestasi!

      Olisiko liitin tai mittari / anturi ottanut siipeensä tuota suodatinta vaihtaessani. Kun aikani liitintä nyt ropasin ja laitoin auton käynttin, pysyi tyhjäkäynti aivan normaalina. Sammutin auton ja uudestaan käyntiin, niin ei taas tyhjäkäyntiä! Sammuksiin ja käyntiin, vähän yski mutta sitten tasaantui ja taas toimi. Joko liitin tai mittari nyt temppuilee...

      Comment

      • Rumilus
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 366
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by threesixteen View Post
        Kiitos nopeasta ja ilmeisen oikeasta vastauksestasi!

        Olisiko liitin tai mittari / anturi ottanut siipeensä tuota suodatinta vaihtaessani. Kun aikani liitintä nyt ropasin ja laitoin auton käynttin, pysyi tyhjäkäynti aivan normaalina. Sammutin auton ja uudestaan käyntiin, niin ei taas tyhjäkäyntiä! Sammuksiin ja käyntiin, vähän yski mutta sitten tasaantui ja taas toimi. Joko liitin tai mittari nyt temppuilee...
        Katso vaan, että naksahtaa kunnolla kiinni ja ettei pääse heilumaan se liitin. Eipä tuu muuta mieleen. Ellei sitte olis tulpanhatut ottanu itteensä, mutta toi kuulostaa aika vahvasti tolta ilmamäärämittarilta.
        Ikinä ei ole aikaa tehdä mitään kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          No melko varmasti tuli ilmavuoto. Eli tarkista se imusarjasta ilmamassamittarille menevä haitariputki josko se irtosi paikaltaan kun roplasit ilmanputsaria.

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Tuon ikäisessä autossa voi olla muutenkin ihan aiheellista vaihtaa se imuputki. Kaikki murtumat eivät näy silmällä. Vain parikymppiä jopa merkkiliikkeessä hintana tuolle osalle.

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Omassa M43 koneessa riittä ettei öljytikku ole pohjassa niin ei käy tyhjäkäyntiä.
              Olli.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎