Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 EVO iskarin yläpäät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2305
    • Uusimaa

    E36 M3 EVO iskarin yläpäät

    Rakentelin auton etupään uusiksi, ja asensin eteen M3 EVO:n yläpäät, jotka lisäävät positiivista casteria ja negatiivista camberia. Sen lisäksi lievästi madaltavat uudet jouset laski autoa vähän alaspäin, joka puolestaan lisää vielä enemmän negatiivista camberia. Tässä tilanteessahan vakiolla 12mm iskarin alapultilla negatiivinen camber olisi jotain aivan älytöntä.

    Laitoin kuitenkin sen poikittaisen 10mm ohuemman pultin, jolla camberia saa säädettyä vähän positiiviseen suuntaan. Vaikuttaa että siitä huolimatta camber on ainakin silmämääräisesti edelleen aika paljon miinuksella. Mahtaakohan mennä edes mittauksessa "vihreälle"? Jos olette vastaavan modifikaation tehneet, on tämä 10mm pultti riittänyt, vai pitääkö tehdä jotain muita toimenpiteitä camber-säädön lisäämiseksi positiiviseen suuntaan? Kuinka paljon se voi olla miinuksella, jotta ajettavuus pysyisi urille tunnottomana? Käytän maltillisia 205/55R16 -renkaita kesälläkin.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2514
    • .

    #2
    Originally posted by JKK View Post
    Rakentelin auton etupään uusiksi, ja asensin eteen M3 EVO:n yläpäät, jotka lisäävät positiivista casteria ja negatiivista camberia. Sen lisäksi lievästi madaltavat uudet jouset laski autoa vähän alaspäin, joka puolestaan lisää vielä enemmän negatiivista camberia. Tässä tilanteessahan vakiolla 12mm iskarin alapultilla negatiivinen camber olisi jotain aivan älytöntä.

    Laitoin kuitenkin sen poikittaisen 10mm ohuemman pultin, jolla camberia saa säädettyä vähän positiiviseen suuntaan. Vaikuttaa että siitä huolimatta camber on ainakin silmämääräisesti edelleen aika paljon miinuksella. Mahtaakohan mennä edes mittauksessa "vihreälle"? Jos olette vastaavan modifikaation tehneet, on tämä 10mm pultti riittänyt, vai pitääkö tehdä jotain muita toimenpiteitä camber-säädön lisäämiseksi positiiviseen suuntaan? Kuinka paljon se voi olla miinuksella, jotta ajettavuus pysyisi urille tunnottomana? Käytän maltillisia 205/55R16 -renkaita kesälläkin.
    Saako kysyä, että miksi ihmeessä sun piti ensin lisätä sitä camberia niillä epäkeskoyläpäillä ja sitten alkaa jollain pultilla kikkailemalla vähentää sitä? :think Jos kerran epäkeskolla ja madalluksella tulee liikaa neg. camberia, niin vaihda ihmeessä ne yläpäät puolelta toiselle.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      Eikös ne oo alunperin tehty nimenomaan vähentämään camberia. Niissähän on ne nuolet ja kirjaimet ja jos niiden mukaan asentaa yläpäät, niin camberia ei taatusti ole liikaa. Laakerishimmeillä saa hienosäädettyä camberit kohdalleen jos negatiivisen camberin kasvattamiselle on tarvetta. Millin shimmi tais lisätä -0,5 astetta omassa autossa.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11047
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Freak View Post
        Saako kysyä, että miksi ihmeessä sun piti ensin lisätä sitä camberia niillä epäkeskoyläpäillä ja sitten alkaa jollain pultilla kikkailemalla vähentää sitä? :think
        Sama kyllä ihmetyttää itseäkin. Siksihän ne m3 yläpäät laitetaan että saadaan lisää camberia. Oliko sulla nyt joku hyvä syy miksi laitoit ne etkä normaaleja?

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #5
          Varmaan casterin lisäys, jolla saadaan lisää suuntavakautta ja parempi ohjauksen keskitys. Onhan nuo muutenkin napakammat, kun sitä laakerin ympärille vulkanoitua kumia on vähemmän.

          Comment

          • Vinki
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1048
            • Seinäjoki

            #6
            Navasta vinguttelee vähän lisää pelivaraa siihen pitkittäisen pultin reikään. Millikin jo vaikuttaa.
            F31 320i

            e36 325tic

            e30 330tic

            Comment

            • Freak
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2514
              • .

              #7
              Originally posted by Vinki View Post
              Navasta vinguttelee vähän lisää pelivaraa siihen pitkittäisen pultin reikään. Millikin jo vaikuttaa.
              Samassa ajassa kun kaivaa vinkua esiin vaihtaa nuo yläpää puolelta toiselle. Silloihan se siirtää camperia positiiviseen suuntaan mikä tässä kai oli hakusessa. Jos kulma siirtyy liikaa positiivisen puolelle, niin ohuilla shimmilevyillä saa pelattua arvot juuri oikeaksi eikä tartte alkaa vingulla pelleilemään.

              Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että pikkukoneisissa E36 M3:ssa on myös epäkeskoyläpäitä jotka eivät muuta camperia suuntaan tai toiseen. Ne lisäävät vain casteria. Ne ovat myös vakiota korkeammat ja siten ainakin osittain kumoavat madaltavat jousilautaset. Näistä Evo-malleista ei tietoa ovat normipalikoita korkeammat. Voivat hyvinkin olla. :think
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2305
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by Freak View Post
                Saako kysyä, että miksi ihmeessä sun piti ensin lisätä sitä camberia niillä epäkeskoyläpäillä ja sitten alkaa jollain pultilla kikkailemalla vähentää sitä? :think Jos kerran epäkeskolla ja madalluksella tulee liikaa neg. camberia, niin vaihda ihmeessä ne yläpäät puolelta toiselle.
                Tarkoitus tosiaankin oli kasvattaa casteria saadakseni vähän suuntavakavuutta lisää. Tuli vain vähän yllätyksenä sitten tuo camber-ongelma. Niissähän tosiaankin oli ne "L" ja "R" -merkinnät joiden mukaan asentelin. Tuntuisi jotenkin pöljältä lähteä niitä puolelta toiselle vaihtamaan, koska ovat uskoakseni geometrialtaan suunniteltu toimimaan juuri noin.

                Taitavat tosiaan olla vähän vakiota korkeammat, koska madallus oli maltillisempi kuin pelkäsin. Hyvä niin tässä tapauksessa.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Eikö se sitten tunnu pöljältä vaihtaa autoon siihen kuulumattomia osia, jos näin lähdetään saivartelemaan
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #10
                    Mä en nyt tajua, mikä tässä on se ongelma. Paat vaan ne yläpäät sellaiseen asentoon, että kulmat on lähellä omia toiveitasi. Sitten säädät camberin kohdalleen laakerishimmeillä jos/kun siihen on tarvetta. Lopputuloksena etupää, joka pelaa paremmin kuin koskaan tehtaan jäljiltä. Jos nuo laittaa niin kuin tehdas asian on suunnitellut, niin lopputuloksena on vähemmän camberia ja enemmän casteria. Monihan nuo kääntää toisinpäin, että saa lisää camberia, mutta alkuperäinen idea on kyllä ollut päinvastoin. Johtuu varmaan siitä, että tuon evon alusta taitaa olla tavalliseen M3 alustaan verrattuna vähän matalampi.

                    Täällä lisää tarinaa
                    How do these work? do you need different mounts depending on how much you have lowered the car by?

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Niin kyllä mäkin ne laitoin ristiin silloin kun kyseinen setti oli alla, saa lisää negatiivista camberia kuin asentamalla oikeinpäin.




                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Ja coili tolpilla missä camber säätö onnistuu tuo casterin kasvattaminen kun asentaa yläpäät 45 astetta vinoon. Tietty tuo syö hieman maximi negatiivista camberia joten sitä varten piti laittaa lisää prikkoja alapäähän.
                        Mutta nää nyt on ratasäätöjä lähinnä.


                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Ootko ihan varma, että tuo kirjain on tarkoitettu edestäpäin luettavaksi Tämä oli asia, minkä kanssa googlasin paljon neittiä ja silloin päädyin päinvastaiseen lopputulokseen. Jos tilaat vaikka vasemman peilin tai ajovalon autoosi, niin kyllä sieltä silloin tulee takaapäin katsottuna vasen ajovalo tai peili.

                          Edit:
                          Siitä nyt on turha veivata, miten päin ne kuuluu olla, eikö se oo vaan parasta laittaa ne niin, että osa palvelee parhaiten omaa käyttötarkoitusta.
                          Last edited by Juppe; 23-02-2013, 09:28.

                          Comment

                          • nevari
                            BTCF Member
                            • Apr 2008
                            • 256
                            • jyväskylä

                            #14
                            yläpäät e46 328

                            Ajattelin varmistaa tästä topicista noitten yläpäitten sopivuutta uudempaan koriin. Itsellä madalluksen kanssa sekä caster että camper ihan kiitettävästi metsässä.. ja noissahan oli ilmeisesti tuo kumivaimennus/vulkanointi samantyylinen kuin alkuperäinen? Mikähän noitten hinta on? Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii infota noviisia.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎