Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328i "intake air temperature" -anturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2305
    • Uusimaa

    E36 328i "intake air temperature" -anturi

    Tutkailin auton dataa, ja huomasin että otsikkoon viittaava anturitieto näyttää 40-60 asteen lukemia ajossa, kun ulkolämpötila on alle 20 astetta. Itse anturihan taitaa olla imusarjan alapuolella. Mahtaako olla anturissa vika vai onko imusarjassa tosiaankin noin kuuma? Tuo varmaan vaikuttaa jo seoksen säätöön radikaalisti?

    Toinen kysymys liittyen MAF:in jännitetietoon. Täydellä kaasulla MAF antaa ulos 4,52V jännitteen. Voiko tuota pitää kunnossa olevana MAF:fina? Onko jollain vertailutietoa, pitäisi ulos tulla täydet 5 volttia täydellä kuormituksella?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Miikkuks
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 309
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by JKK View Post
    Tutkailin auton dataa, ja huomasin että otsikkoon viittaava anturitieto näyttää 40-60 asteen lukemia ajossa, kun ulkolämpötila on alle 20 astetta. Itse anturihan taitaa olla imusarjan alapuolella. Mahtaako olla anturissa vika vai onko imusarjassa tosiaankin noin kuuma? Tuo varmaan vaikuttaa jo seoksen säätöön radikaalisti?

    Toinen kysymys liittyen MAF:in jännitetietoon. Täydellä kaasulla MAF antaa ulos 4,52V jännitteen. Voiko tuota pitää kunnossa olevana MAF:fina? Onko jollain vertailutietoa, pitäisi ulos tulla täydet 5 volttia täydellä kuormituksella?

    Itselläni näytti viimevuonna ihan ihmeellisen lämpöisiä lämpötiloja imuilman lämpötilat. Anturin vilkaisu selittikin syyn, hajallahan se oli.

    Tuon anturin saa näppärästi irti ilman ihmeempiä konsteja, hieman purkaa tavaraa edestä ja käsi imusarjan alle. Sähköliitin irti anturista ja kahdella sormella vähän puristelet ja vetäset. Taisi olla ihan sellaisella klipsu menetelmällä kiinni.
    Last edited by Miikkuks; 08-06-2013, 08:52.
    E39 528i M sport

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Tyhjäkäynnillä kipuaa helposti noihin lukemiin, ajossa pitäisi hieman tippua ja varsinkin kun antaa enemmän hanaa ja ilma vahtuu imusarjassa nopeemmin.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #4
        Originally posted by Miikkuks View Post
        Itselläni näytti viimevuonna ihan ihmeellisen lämpöisiä lämpötiloja imuilman lämpötilat. Anturin vilkaisu selittikin syyn, hajallahan se oli.

        Tuon anturin saa näppärästi irti ilman ihmeempiä konsteja, hieman purkaa tavaraa edestä ja käsi imusarjan alle. Sähköliitin irti anturista ja kahdella sormella vähän puristelet ja vetäset. Taisi olla ihan sellaisella klipsu menetelmällä kiinni.
        Miten se tunnistin oli rikki? Vaihdoitko uuden ja tuliko jotain muutoksia auton käyttäytymiseen:think
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Miikkuks
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 309
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by janke View Post
          Miten se tunnistin oli rikki? Vaihdoitko uuden ja tuliko jotain muutoksia auton käyttäytymiseen:think
          Siitä oli katkennut se lanka, mikä kulkee anturin sisällä (miten tän nyt selittäisi) Ainakin imuilman lämpötila laski huomattavasti tyhjäkäynnillä, kun niitä katseltiin, tiedä sitten mistä se sen arvon on ennen vetänyt, jos anturi on ollut sökö.

          Vikakoodia ei ainakaan ole tuosta enään tarjonnut, kun nollattiin uuden anturin myötä vikakoodit. Auton käyttäytymisessä en kyllä ole huomannut mitään ihmeellistä eroa
          E39 528i M sport

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2305
            • Uusimaa

            #6
            Luulisi että pientä seoksen hienosäätöä ja korjausta sen lämpötilan perusteella tehdään. Onhan nolla-asteisen ja +40 asteisen iman välillä jo jonkinlainen ero, joka vaikuttaa johonkin? Noh, mulla on toisessa autossa (E60 530d) koko ajan ahtoilman lämpöanturi sökönöä, ja tarjoaa koko ajan n. +100 asteen lämpötilatietoa. Puolen vuoden aikana jo kolmas anturi menossa. Hyvin toimii silti. E60:ssä ei vaan tule mitään vikakoodia, vaikka anturi olisi missä kunnossa.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Tu koneessa lämpötietoa käytetään vaan kylmäkäynnistyksessä, mites single vanoksessa?

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Kyllähän se on aika tärkeä tieto koneessa kuin koneessa.
                Kylmempi ilma on tiheämpää sisältäen täten enemmän happea joten vaikuttaa sylinterin täytön laskentaan.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by Supa View Post
                  Kyllähän se on aika tärkeä tieto koneessa kuin koneessa.
                  Kylmempi ilma on tiheämpää sisältäen täten enemmän happea joten vaikuttaa sylinterin täytön laskentaan.
                  Kyllä kyllä, mutta eikös imm mittaa? En mä mitään tiedä, mutta kuulemma tu koneessa lämpöanturin tieto käytetään vain tartissa.

                  Comment

                  • Pmak
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 178
                    • Lahti

                    #10
                    Itsellä ollut tuossa e39ssä tuo anturi sökönä varmaan kolmatta vuotta. M52sessa ymmärtääkseni melko hankalassa paikassa, joten en ole vaivautunut vaihtamaan. Ei ole mielestäni vaikuttanut mihinkään. Ei starttiin kylmänä, eikä kuumana. Eikä ainakaan omasta mielestäni kulutukseen.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎