Moron!
Olipa kerran BMW 325ia coupe -94, joka kotimaastaan rahdattiin Suomen tuuliin ja tuiskuihin vuonna 2005. Pari vuotta edellistä omistajaansa uskollisesti palvelleena väsähti kuitenkin Lidlin parkkipaikalle. Akku hajosi startatessa ja siihen jäi. Akun vaihdon jälkeen valot palaa ja poppi soi, vaan eipä starttaa. Silloinen omistaja tutki vikaa hetken, lähinnä pintapuolisesti ja auto jäi tallin nurkkaan seisomaan.
Nyt auto vaihtoi omistajaa ja toiveena olisi saada auto liikenteeseen, eli asiaan... Tapaus ei varmaankaan ole ainutlaatuinen, ehkä joku mestari tietää ratkaisun. Tilanne on siis sama kuin ennen, eli muuten sähköt pelaa, mutta startatessa startti ei sano mitään, ei myöskään solenoidi eikä bensapumppu. Ainoastaan ratin alla olevat kolme relettä naksahtaa, keskimmäinen "crash-alarm-geber". Konehuoneen boxin sulakkeet on mitattu, löytyykö jostain lisää? Mistähän saisi ETM:n? AutoDatalla käytiin kiinni, herjasi päävirran puuttumisesta, joka oli ilmeisesti jäännöstä irroitetusta akusta.
Tai voisiko syy olla käynnistyksenesto? Kokeilin tuota foorumilla ollutta "painele avaimennappeja"-ohjetta, joka ilmeisesti jollekin toiminut. Avaimen ledi vilkkui sen 10krt, mutta auto ei reagoi. Keskuslukon kauko-ohjaus ei myöskään ole kertaakaan toiminut akkuhässäkän jälkeen.
Vielä yksi, onko konehuoneessa apukuskin puolella oleva katkaisija vakiovaruste? Katkaisija siis aukeaa, kun konepellin nostaa. Tuli vain mieleen, olisiko jossain vielä jälkiasennettu hälyboxi tms...? Johto sukeltaa jonnekin hanskalokeron taakse, sinne en vielä ole tirkistellyt.
Tai sitten on vain otettava hattu käteen ja mentävä huoltotiskille.
Siis... AA-PU-VA!
Olipa kerran BMW 325ia coupe -94, joka kotimaastaan rahdattiin Suomen tuuliin ja tuiskuihin vuonna 2005. Pari vuotta edellistä omistajaansa uskollisesti palvelleena väsähti kuitenkin Lidlin parkkipaikalle. Akku hajosi startatessa ja siihen jäi. Akun vaihdon jälkeen valot palaa ja poppi soi, vaan eipä starttaa. Silloinen omistaja tutki vikaa hetken, lähinnä pintapuolisesti ja auto jäi tallin nurkkaan seisomaan.
Nyt auto vaihtoi omistajaa ja toiveena olisi saada auto liikenteeseen, eli asiaan... Tapaus ei varmaankaan ole ainutlaatuinen, ehkä joku mestari tietää ratkaisun. Tilanne on siis sama kuin ennen, eli muuten sähköt pelaa, mutta startatessa startti ei sano mitään, ei myöskään solenoidi eikä bensapumppu. Ainoastaan ratin alla olevat kolme relettä naksahtaa, keskimmäinen "crash-alarm-geber". Konehuoneen boxin sulakkeet on mitattu, löytyykö jostain lisää? Mistähän saisi ETM:n? AutoDatalla käytiin kiinni, herjasi päävirran puuttumisesta, joka oli ilmeisesti jäännöstä irroitetusta akusta.
Tai voisiko syy olla käynnistyksenesto? Kokeilin tuota foorumilla ollutta "painele avaimennappeja"-ohjetta, joka ilmeisesti jollekin toiminut. Avaimen ledi vilkkui sen 10krt, mutta auto ei reagoi. Keskuslukon kauko-ohjaus ei myöskään ole kertaakaan toiminut akkuhässäkän jälkeen.
Vielä yksi, onko konehuoneessa apukuskin puolella oleva katkaisija vakiovaruste? Katkaisija siis aukeaa, kun konepellin nostaa. Tuli vain mieleen, olisiko jossain vielä jälkiasennettu hälyboxi tms...? Johto sukeltaa jonnekin hanskalokeron taakse, sinne en vielä ole tirkistellyt.
Tai sitten on vain otettava hattu käteen ja mentävä huoltotiskille.
Siis... AA-PU-VA!
Comment