Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akku hajosi, ei starttaa. Ratkaistu, käy ja kukkuu...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harryboy
    Newbiemmer
    • Sep 2013
    • 17
    • Finland

    Akku hajosi, ei starttaa. Ratkaistu, käy ja kukkuu...

    Moron!
    Olipa kerran BMW 325ia coupe -94, joka kotimaastaan rahdattiin Suomen tuuliin ja tuiskuihin vuonna 2005. Pari vuotta edellistä omistajaansa uskollisesti palvelleena väsähti kuitenkin Lidlin parkkipaikalle. Akku hajosi startatessa ja siihen jäi. Akun vaihdon jälkeen valot palaa ja poppi soi, vaan eipä starttaa. Silloinen omistaja tutki vikaa hetken, lähinnä pintapuolisesti ja auto jäi tallin nurkkaan seisomaan.
    Nyt auto vaihtoi omistajaa ja toiveena olisi saada auto liikenteeseen, eli asiaan... Tapaus ei varmaankaan ole ainutlaatuinen, ehkä joku mestari tietää ratkaisun. Tilanne on siis sama kuin ennen, eli muuten sähköt pelaa, mutta startatessa startti ei sano mitään, ei myöskään solenoidi eikä bensapumppu. Ainoastaan ratin alla olevat kolme relettä naksahtaa, keskimmäinen "crash-alarm-geber". Konehuoneen boxin sulakkeet on mitattu, löytyykö jostain lisää? Mistähän saisi ETM:n? AutoDatalla käytiin kiinni, herjasi päävirran puuttumisesta, joka oli ilmeisesti jäännöstä irroitetusta akusta.
    Tai voisiko syy olla käynnistyksenesto? Kokeilin tuota foorumilla ollutta "painele avaimennappeja"-ohjetta, joka ilmeisesti jollekin toiminut. Avaimen ledi vilkkui sen 10krt, mutta auto ei reagoi. Keskuslukon kauko-ohjaus ei myöskään ole kertaakaan toiminut akkuhässäkän jälkeen.
    Vielä yksi, onko konehuoneessa apukuskin puolella oleva katkaisija vakiovaruste? Katkaisija siis aukeaa, kun konepellin nostaa. Tuli vain mieleen, olisiko jossain vielä jälkiasennettu hälyboxi tms...? Johto sukeltaa jonnekin hanskalokeron taakse, sinne en vielä ole tirkistellyt.
    Tai sitten on vain otettava hattu käteen ja mentävä huoltotiskille.
    Siis... AA-PU-VA!
    Last edited by Harryboy; 22-12-2013, 14:28.
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Jos se on virosta tuotu niin todennäköisesti löytyy paikallisen amiksen laittama "hälytin/ajonesto" joka tilttas akun hajoamiseen.. tässä vaihtoehdossa on se hyvä puoli että tuommoset boksit purkaa pois parissakymmenessä minuutissa.

    Missähän päin suomea auto on? Paikallisista harrastajista voisi olla apua. :think
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Harryboy
      Newbiemmer
      • Sep 2013
      • 17
      • Finland

      #3
      Kyllä se on ehta saksanpakolainen, suoraan Suomeen. Hyvinkään suunnalle on nyt kotiutunut.

      Sellaistakin asiaa olen ihmetellyt... Edellinen omistaja kertoi auton hänelle myyneen henkilön vinkanneen, että "kannattaisi ehkä teettää yksi tavallinen avain"...? Mikä hyöty? Eikös näissä ole käynnistyksenestot ja sirut avaimissa vakiona?
      Autoon on 2 avainta, Siemens-merkkiset, ilman BMW-logoja. Ainakaan toinen avaimista tuskin on alkuperäinen, koska avaimet ovat tarkasti katsottuna hieman eri muotoiset. Lukkoliikkeessäkin kävin asiasta kyselemässä ja olivat sitä mieltä, ettei tavallinen avain toimisi. Lisäksi tarkistivat kopiolaitteellaan, ettei olemassa olevia avaimia (sirua) voi kopioida suojauksen takia.

      Voisiko siis olla mahdollista, että auto olisi jälkeenpäin koodattu näille ei-alkuperäisille avaimille ja nyt koodaus on kadonnut?

      Mahdollisesti tuokin selviäisi, jos auton saisi oikeanlaisen letkun päähän.

      Comment

      • Mikkeri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 805
        • Suomi

        #4
        Mikä vain on mahdollista. Rohkeasti vain se hanskalokero ja kuskin jalkojen yllä oleva paneli pois. Sieltä jo näkee mitä lystiä on keksitty.
        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
        TDS osaa.

        Comment

        • Miikkuks
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 309
          • Jyväskylä

          #5
          Mitäs se tuumaa, kun otat virtalukonpohjan irti ja käynnistät sen siitä meisselillä? Pidä toki se avain siinä lukon "haistelian" lähettyvillä.
          E39 528i M sport

          Comment

          • Harryboy
            Newbiemmer
            • Sep 2013
            • 17
            • Finland

            #6
            No juu,
            Tarinan opetus: Älä usko edellistä omistajaa... Tuli haettua vikaa liian kaukaa...

            Elikkäs startti oli palanut akun hajottua. Startti vaihtoon ja taas pyörittää, mutta ei starttaa.
            Noh, polttoainepumppu jämähtänyt pitkästä seisonnasta johtuen, vaihtoon. Eipä tullut myöskään jännitteitä pumpulle, johtuen paskaksi hapettuneesta kampiakselin tunnarista, vaihto. Ja nyt starttaa....!

            Sitten päästään uuteen ongelmaan... Käynnistäessä kierrokset heti 3000rpm. Kaasua painettaessa kierrokset nousee, vaan ei palauta. Jälleen kaasuttaessa kierrokset vaan nousee, ei palauta... jne. Kaasuvivut näyttäisivät toimivan ok ja palauttavan. Voisiko kyseessä olla joku esim imusarjan vuoto, oli irti startin vaihdon yhteydessä? Ilmeneekö noin, että kierrokset eivät laske? Vai jumittaako vielä joku muu pitkän seisottamisen jälkeen, ehdotuksia?

            Comment

            • Kylli-Täti
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2012
              • 499
              • Tampere

              #7
              ICV jumittaa? Kaasuläpän asentoanturi? :think

              edit: Hahaa, mietinkin et luin tosta vähän aika sitten jotain, katos tää ketju http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...23&postcount=6
              Last edited by Kylli-Täti; 16-12-2013, 02:53.

              Comment

              • Harryboy
                Newbiemmer
                • Sep 2013
                • 17
                • Finland

                #8
                Ongelma tosiaan samansuuntainen kuin linkissä.

                Kaasuläpän asentotunnistin oli kuitenkin mitattaessa kunnossa. Vika löytyi sittenkin itse läpästä, kaasuvivut eivät sittenkään palauttaneet stoppariin asti, jäi millin vajaaksi ja näin ollen läppä hieman auki.

                Tämän jälkeen tyhjäkäynti oli 1100-1400rpm, mutta muutaman kilometrin ajelun jälkeen tasaantui 700rpm.

                Seuraavaksi vuorossa abs:n valo, josta foorumilta löytyykin kiitettävästi, sekä ajolenkin jälkeen alkanut öljyvuoto. Helman ruostevauriota unohtamatta...

                Kiitän kaikkia ongelman tiimoilta päätä raapineita, kiitos!

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎