Jälleen kerran teiltä kokeneemmilta aattelin kysästä sellasta kun auton laittaa kylmänä käyntiin kaikki vaihteet toimii hyvin mutta ku ajat vaikka 100 metriä ja pysähdyt risteykseen niin laatikko miettii hetken ja heittää vaihteen silmää ja auto nytkähtää eteenpäin. Tätä ongelmaa ei tee läheskään aina mutta joskus.Mutta sitten se suurempi huolen aihe, eli kun ajaa lootan lämpimäks vaikka +50km lenkin ja laittaa pakille, niin pakki kolahtaa päälle. Ja myös huomasin kun ajoin pitempää matkaa niin kerran kun vetäs kickdownin nii kolautti pienemmän vaihteen sisään, tätäkään vikaa ei tee aina. Auto on 335tkm ajettu. Selvittäiskö öljyjen+suotimen vaihdolla vai onko loota tulossa tiensä päähän?:think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e36 325 -92 automaatti vika?
Collapse
X
-
Originally posted by Mikkeri View PostHaulla saa nopeimmat vinkit. Noita on puitu paljon.
Loota n. 40 asteiseksi, ei siis kunnon revittelyä.
Auto nosturille, kone käyntiin, 17mm kuusiokanta proppu auki ja tunnustelemaan, pinnan pitää olla sen kauluksen tasalla.E39 530da fl m-sport 260hp 600nm
Ex e39 530da -fl
Ex e36 325tdsa
Comment
-
-
Voiko alhainen öljymäärä aiheuttaa myös laatikon "velttoutta"? Verrattuna muihin ajamiini ja omistamiini automaatteihin tässä joutuu huudattamaan selkeästi liikaa, ennen kuin kärry kiihtyy. Tyhjäkäynnillä kyllä ryömii ihan ookoo tuntuisesti ja pykälät kyllä hyppivät päälle kaikki aikanaan. Mutta, huudattaa joutuu mielestäni ihan liikaa. Melkein vois sanoa, että tuntuu kuin aina menisi yhtä pykälää liian pienellä vaihteella.
Näkyy myös kulutuksessa ja mittarissa. Ei tahdo tasaisellakaan saada viisaria alle kahdeksan matkavauhdissa. E34 iX meni kahdeksan pintaan maantiellä, se sentään oli monta sataa kiloa painavampi möhkäle. Kaupungissakin tämä vie vähintään saman vaikka miten maltilla ajelee. Vähänkin kuin kiihdyttää, niin kulutusmittarin neula häipyy oikealta pimentoon. Katsastuksessa ei ongelmia päästöissä, joten vika ei ole siellä.
Öljymäärää ei ole vielä tarkistettu. Sen huomasin talvirempan aikana, että laatikon öljyjäähdytin keulilla oli armottoman öljymoskan peitossa, eli siellä saattaa olla tihkuvuotoa, josta öljyä on saattanut karata maisemaan. Asiaa ei ole vielä tarkemmin syynätty tällä ajokaudella. Jäähdytin on kyllä putsattu, joten mahd. vuoto pitäis kyllä näkyä. Maahan asti ei kuitenkaan mitään valu.
Kippo on -94 325 Cabrio, laatikko siis lienee 5HP18.
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
-
Mulla -95 325 sedan, lootan mallista ei tietoa vielä kun ei oo tullut katottua, mutta nätisti vaihtaa perus kaasulla ajaessa siinä 2-2,5 tuhannen kohdilla, nämä siis kaikki D:llä ajaessa, reilummalla kaasulla kiihdyttäessä kyllä vatvoo pitempään tottakai, millä kierroksilla se sulla vaihtaa sitten isompaa?
Vanhat öljyt tai vanhuuttaan kulunut laatikko kyllä pitkittää vaihtoja ja 'huudattaa' konetta normaalia enemmän, myös lämpimänä.
Edit. itellä 100 vauhdissa tasaisella maantiellä kulutusmittari on siinä 6 ja 8 välissä
Comment
-
-
Originally posted by Bamppa View PostMulla -95 325 sedan, lootan mallista ei tietoa vielä kun ei oo tullut katottua, mutta nätisti vaihtaa perus kaasulla ajaessa siinä 2-2,5 tuhannen kohdilla, nämä siis kaikki D:llä ajaessa, reilummalla kaasulla kiihdyttäessä kyllä vatvoo pitempään tottakai, millä kierroksilla se sulla vaihtaa sitten isompaa?
Originally posted by Bamppa View PostVanhat öljyt tai vanhuuttaan kulunut laatikko kyllä pitkittää vaihtoja ja 'huudattaa' konetta normaalia enemmän, myös lämpimänä.
Originally posted by Bamppa View PostEdit. itellä 100 vauhdissa tasaisella maantiellä kulutusmittari on siinä 6 ja 8 välissä
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
-
Originally posted by Bamppa View PostMulla -95 325 sedan, lootan mallista ei tietoa vielä kun ei oo tullut katottua, mutta nätisti vaihtaa perus kaasulla ajaessa siinä 2-2,5 tuhannen kohdilla, nämä siis kaikki D:llä ajaessa, reilummalla kaasulla kiihdyttäessä kyllä vatvoo pitempään tottakai, millä kierroksilla se sulla vaihtaa sitten isompaa?
Vanhat öljyt tai vanhuuttaan kulunut laatikko kyllä pitkittää vaihtoja ja 'huudattaa' konetta normaalia enemmän, myös lämpimänä.
Edit. itellä 100 vauhdissa tasaisella maantiellä kulutusmittari on siinä 6 ja 8 välissä
Elikkäs vaihto tapahtuu kyllä tuolla alueella, mutta ennen kuin vauhti on riittävä, pitää kyllä odotella kauemmin kuin ehkä pitäisi. Kiihtyy siis laiskasti.
100 vauhdissa taitaa olla jo turbiinilukko päällä ja kierrokset on jotain vähän vajaa 2000 (jos muistan oikein), kulutusmittarin saa herkällä varpaalla kahdeksan paikkeille, mutta ei juuri alle. Tosin, tossa on niin isot gummit, että todellinen nopeus on enemmän kuin pienemmillä kumeilla ja ilmanvastuskin vastaavasti suurempi, liekö merkitystä.
Ehkä se vaan on semmonen...
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
-
Jos vaihtojen välillä kierrokset nousee ja tömähtää vaihde päälle, on silloin loota mekaanisesti jo niin kulunut että välykset liian isoja. Karkeasti kuvattuna.
Jos siinä on joku lastu tai muuta, niin sekin voi lootan toimintaa sekoittaa, eli vaihtohetket voi venyä ylemmille kierroksille.
Meneekö lukkoturbiini normaalisti kiinni reilussa satasessa? Entä vitosvaihde 80 jälkeen?TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
TDS osaa.
Comment
-
-
Originally posted by Mikkeri View PostJos vaihtojen välillä kierrokset nousee ja tömähtää vaihde päälle, on silloin loota mekaanisesti jo niin kulunut että välykset liian isoja. Karkeasti kuvattuna.
Jos siinä on joku lastu tai muuta, niin sekin voi lootan toimintaa sekoittaa, eli vaihtohetket voi venyä ylemmille kierroksille.
Meneekö lukkoturbiini normaalisti kiinni reilussa satasessa? Entä vitosvaihde 80 jälkeen?
Piti ihan varta vasten käydä isommalla baanalla kokeilemassa. Siis joo, viitonen menee silmään 80 jälkeen ja lukkokin karahtaa kiinni kohta sen perään. 110 vauhdissa jenkaa on noin 2100, satasessa noin 1900. Tämä tuntuu ihan normaalilta.
Paikaltaan lähtiessä toinen vaihto, eli kaiketi sitten 3->4 (kakkosellahan nämä vissiin lähtee tasamaalta...?), on se jossa loota on ihan kuin hetken vapaalla, kierrokset ehtii vähän nousta ja sitten nykäsee pykälän silmään. Muissa vaihdoissa ei tätä ilmiötä ole. Tätä ei esiinny jos varovasti kiihdyttää.
Ehkä tuo sitten kuitenkin on aika normaali ikäisekseen. Jostain on vaan tullut sellainen illuusio, että liki 200hp tehoja (ollut ainakin joskus) eikä mikään kovin iso auto, niin kiihtyisi vähän vähemmällä polkemisella. Paikaltaan saa jalkaa oikoa ihan tuntuvasti. Kiihtyyhän tuo jotenkin kun iskee tallan pohjaan. Tai sitten ex-turbo-E30 on väärä vertailukohta
Mutta, tsekataan nyt ölpät joka tapauksessa.
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
-
Originally posted by Bamppa View PostKyllä sen pitäs ykköseltä lähteä kyllä kelailemaan niitä vaihteita :think
Volvo V70 2.4T -02
E30 323i -84 (taas)
Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
Comment
-
Comment