Announcement

Collapse
No announcement yet.

-95 528iA puskee jäähdytysnesteet palotilaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • otus
    Newbiemmer
    • Oct 2013
    • 10
    • Lempäälä

    -95 528iA puskee jäähdytysnesteet palotilaan

    Edit: Otsikkoon lipsahtanut malliksi vitonen ex 523:n jäljiltä, auto siis tosiaan 328.

    Ensimmäistä kertaa kirjoittamassa foorumilla, ei haulla löytynyt oikein mitään tarkasti samantyyppistä vikaa.

    -95vm 328iA puskee höyryä putkesta ja jäähdytysneste haisee. Ilmeisesti kansipahvi mennyt? Olisiko muuta mitä pitäisi ottaa huomioon vaihtaessa/voiko vika johtua jostain muusta? Omasta mielestä erikoista on se että lämmöt ei kuitenkaan nouse epätavallisen korkealle/muutoin epänormaalisti, eivätkä ole kertaakaan mulla (noin tuhannen kilometrin aikana) nousseet. Ei myöskään vaikuta nesteet ainakaan toistaiseksi sekoittuvan. (noin 200km ajanut niin että jäähdytysnestettä hävinnyt, nyt huomasin tuon höyryn putkesta) Jäähdytysletkuihin ei kerää painetta. Kuinkakohan tietoinen tästä on myyjä (automekaanikko/jobbari) mahdollisesti myydessä ollut? Pistettiin pieni höyryn tulo putkesta sen piikkiin että auto oli kuulemma seissyt.

    Jäähdyttäjä ja mahdollisesti pumppu autoon vaihdettu jostain syystä viimeisen puolen vuoden aikana, tällä vaikutusta?

    Jäähdytysnestettäkään ei noin 800 ensimmäisen kilometrin aikana hävinnyt merkittävästi ja auto puski höyryä putkesta huomattavasti vain kylmänä.

    Kaveri tuossa opiskelee viimeistä vuotta autoasentajaksi ja lupasi homman kohtuuhintaan tehdä, lähinnä mietin että voiko vika johtua jostakin muusta ja tuleeko halvemmaksi testata jollakin tapaa tämä ennen kuin ostaa tiivisteen ja maksaa kaverille parin tunnin palkan? Kannattaisiko esim. vikakoodit luetuttaa, kuka näitä Tampereen seudulla tekee?

    Pientä öljyvuotoa on myös havaittu mutta tämä on ostaessa jo ollut tiedossa ja vaikuttaisi vanoksen banjoliittimen stefasta tulevan ainakin enimmäkseen, ihan vaan että jos sitä saattaisi tähän liittyen jostain kadota.

    Aika ummikko olen auton moottoreiden kanssa, lähinnä moottoripyörien kanssa pelannut ja crossipyörän moottorin kyllä itsekseni teen. Vähän nyt vaan hukassa tämän suhteen.
    Last edited by otus; 16-10-2013, 23:46.
  • Mokoma
    BTCF Member
    • Jun 2009
    • 767
    • 013 - Koskenkorva

    #2
    Originally posted by otus View Post
    -95vm 328iA puskee höyryä putkesta ja jäähdytysneste haisee. Ilmeisesti kansipahvi mennyt?
    Luultavasti kansipahvi palanut tai kansi halki. Ilmeisesti siis pakokaasu haisee jäähdytysnesteeltä ja höyry maistuu makealta?

    Originally posted by otus View Post
    Olisiko muuta mitä pitäisi ottaa huomioon vaihtaessa/voiko vika johtua jostain muusta?
    Kansipahvin vaihdossa ei mitään erikoista, uudet tiivisteet joka paikkaan vaan. Kannen voisi koeponnistaa mutta kustannusten säästämiseksi ei pakollista JOS kansipahvissa on selvä vuotopaikka. Niin ja nämä M5x koneet on tarkkoja ilmauksen suhteen, FAQ-osastolta löytyy ohjeet.

    Originally posted by otus View Post
    Omasta mielestä erikoista on se että lämmöt ei kuitenkaan nouse epätavallisen korkealle/muutoin epänormaalisti, eivätkä ole kertaakaan mulla (noin tuhannen kilometrin aikana) nousseet. Ei myöskään vaikuta nesteet ainakaan toistaiseksi sekoittuvan. (noin 200km ajanut niin että jäähdytysnestettä hävinnyt, nyt huomasin tuon höyryn putkesta)
    Jos nestettä ei ole hävinnyt vielä niin merkittävästi että nostaisi lämpöjä? Nesteiden sekoittumista ei välttämättä heti huomaa jos kone pääsee työntämään vesitilaan vain pakokaasua/ilmaa. Eli vuoto ei ole vesi- ja öljytilojen välillä.

    Originally posted by otus View Post
    Jäähdytysletkuihin ei kerää painetta.
    Eikö ollenkaan? Edes sitä 1,4baaria mitä kuuluisi? Jäähdytysnestesäiliön korkkiin porattu reikä ettei paine pääse nousemaan? (näitä on Volvoissa nähty)
    Originally posted by otus View Post
    Kuinkakohan tietoinen tästä on myyjä (automekaanikko/jobbari) mahdollisesti myydessä ollut? Pistettiin pieni höyryn tulo putkesta sen piikkiin että auto oli kuulemma seissyt.
    Saattaa olla että on ollut tietoinen, ehkä ei. Taitaa olla turha tivata ainakaan korvausta jos kyseessä ei ole firma. Yksityisten kaupat on yleensä ns. takavalotakuulla.

    Originally posted by otus View Post
    Jäähdyttäjä ja mahdollisesti pumppu autoon vaihdettu jostain syystä viimeisen puolen vuoden aikana, tällä vaikutusta?
    Huono ilmaus vaihdon yhteydessä, ilmalukko kannessa, kansi tai kansipahvi kaput?(Ks. ilmaus muutama kohta ylöspäin) Oikein ilmattuna vehkeet rokkaa niinkuin kuuluukin.

    Originally posted by otus View Post
    Kaveri tuossa opiskelee viimeistä vuotta autoasentajaksi ja lupasi homman kohtuuhintaan tehdä, lähinnä mietin että voiko vika johtua jostakin muusta ja tuleeko halvemmaksi testata jollakin tapaa tämä ennen kuin ostaa tiivisteen ja maksaa kaverille parin tunnin palkan? Kannattaisiko esim. vikakoodit luetuttaa, kuka näitä Tampereen seudulla tekee?
    Onhan näitä poppakonsteja. Joistakin autoliikkeistä löytyy laite jolla voi analysoida jäähdytysnesteen pakokaasupitoisuuden, sellaista voisi kokeilla. Vikakoodinlukua en näe tarpeelliseksi. Treen seudun vikakoodinlukijoita voi kysellä Hämeen aluekeskusteluista. Yhtäkkiä tulee mieleen nimim. Morkai.

    Originally posted by otus View Post
    Pientä öljyvuotoa on myös havaittu mutta tämä on ostaessa jo ollut tiedossa ja vaikuttaisi vanoksen banjoliittimen stefasta tulevan ainakin enimmäkseen, ihan vaan että jos sitä saattaisi tähän liittyen jostain kadota.
    Tämä kannattaa korjata. Ja btw. Ei siellä stefaa ole vaan kupari- tai alumiini-rengas.


    Tällaista mutuilua, näkemättä on huono sanoa. Mutta näillä eväillä kannattaa aloittaa.
    Last edited by Mokoma; 10-10-2013, 23:33.
    BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

    Originally posted by kaol
    Ongelma: Kolmekutonen.

    Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

    Comment

    • otus
      Newbiemmer
      • Oct 2013
      • 10
      • Lempäälä

      #3
      Isosti kiitoksia! Pistetään purkaen.

      Tosiaan kaasu haisee/maistuu makealta ja painetta kyllä kerää, tarkoitin sanoa ettei poikkeuksellisen paljon.
      Last edited by otus; 11-10-2013, 10:57.

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #4
        Niin, kuinka paljon sitä jäähdytysnesteää häviää? Jos "tilkka" niiin eihän tuossa välttämätä ole mitään vikaa.
        Itsellä ainakin bensa autot puskee viileällä ilmalla joskus järjettömän paljon höyryä pakoputkesta, varsinkin, jos on paljon pätkäajoa.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • otus
          Newbiemmer
          • Oct 2013
          • 10
          • Lempäälä

          #5
          Kyllä sitä nyt oli kadonnut joku kahdeksan desiä parinsadan kilsan ajolla. Jäähdytin vaihdettu hiljattain, epäonnistunut ilmaus yks mahdollisuus? :think Tietty yhtä hyvin se on voinut keittää edellisellä kaverilla huomaamatta.

          Automekaanikolta ja bmw-harrastajalta ostettu ja oli kyllä sitä mieltä ettei hänellä ole kuumana käynyt, noin 3tkm ilmeisesti kuitenkin ajanut joten luulisi oireilleen jo siinä välissä? Myyjäkin kyllä tarjoutui kannen irroittamaan mutta menisi muutaman viikon päähän. Varasin nyt tohon lähipajalle ajan perjantai aamuks, meinasivat kai jollain aineella ja uv-valolla vielä tarkistaa että kaasut tulee jäähdytinjärjestelmästä. Ehkä tässä jotain toivoa on vielä jäljellä kun ei vaikuta ainakaan toistaiseksi nesteet sekoittuneen eikä kyllä tosiaan jäähdytysletkuihin kerää painetta?

          Kansi jos on halki niin taitaa mennä autonvaihtohommiks. Itseltä ei erikoistyökaluja löydy, vähän on luulo että Vanoksen ajotukset ja jopa jakopää saattais mennä vituilleen jos lähtis kehnon mp-mekatsun taustalla tekemään. Ja teettäminen on niin hillittömän hintaista vajaan kolmen tonnin autoon ettei oo mitään järkeä. Ainakin ilmoitusten mukaan "bolt-on" kansia näyttäis kyllä ebayssa olevan 300-400€ hintaan että kai sitä itse tekemistä vois yrittää siinä tapauksessa jos kansi tosiaan on halki, ei sitten auton arvoon enää niin vaikuttaisi vaikka vituiksi menisikin. Muuuutta jos nyt katsoo ensin että varmasti puskee ne nesteet sinne palotilaan. Vois kai tolla huomenna käydä heittämässä vähän lenkkiä kun vilkaisis välillä nesteet ja lämpöjä seuraisi, katsois muuttuuko mihinkään.
          Last edited by otus; 17-10-2013, 00:03.

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by otus View Post
            Kyllä sitä nyt oli kadonnut joku kahdeksan desiä parinsadan kilsan ajolla.
            Joo, selvä tapaus. Jos ei alle tule lätäkköä niin sylinteriinhän ne pakosti menee
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • marko84
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2008
              • 1489
              • Pori

              #7
              Oletko aivan varma ettei vuoda ajon aikana jostain letkusta ja haihdu kuuman koneen kyljestä?
              jos sylintereihin pääsee vesi niin yleensä autoa käynnistettäessä lähtee huonosti käymään tai käy hetken huonosti koska sylinteriin valunut seisonnan aikana vettä...
              Oli vain yksi tapaus jossa oltiin varmoja kansi viasta kun hukkasi nestettä ja vika olikin lohkolämppärin propussa joka vuosi nesteet pohjapanssarinpäälle josta ne haihtui pois... tämä tosiaan kuormaauto,mut eipä sillä väliä...
              E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

              Comment

              • otus
                Newbiemmer
                • Oct 2013
                • 10
                • Lempäälä

                #8
                Ollut muka kiirettä tässä enkä oo tutkinut enempää, nyt tossa töiden jälkeen kävin lisäämässä jäähdytysnestettä ja löin käyntiin eikä se nyt kyllä kumminkaan mun mielestä jäähdytysnesteeltä haise. Jännästi muuttuu mielipide kun ei oo joku selän takana kertomassa että se puskee jäähdytysnestettä pihalle... Ilman nesteen häviämistä ei vaikuttaisi edes pahalta. :think Pientä lätäkköökään ei kyllä huomaisi kun on vettä tiputellu eikä oo edes katosta autolle. Ja vianhan huomasin kun tultiin pätkä pikkusen lujempaa ja sit sytty valo coolant levelistä, mutta sillon tuli konepellinkin alta höyryä mikä toisaalta taas viittais vuotoon mitä en vaan oo onnistunut paikantamaan.

                No mitä sitä jossittelemaan, huomenaamulla saa selkeyden. Kyselen täällä tyhmänä sit lisää.
                Last edited by otus; 17-10-2013, 22:17.

                Comment

                • otus
                  Newbiemmer
                  • Oct 2013
                  • 10
                  • Lempäälä

                  #9
                  Ei ollut kansivikaa. Huhhuh.

                  Kyllä se ihan putkeen kerääntyneen kosteuden piikkiin meni. Melkonen savukone kyllä oli sillon kun tätä aloin epäilemään mutta ei se tos matkalla korjaamolle yhtään normaalia enempää höyryä puskenut kumminkaan.

                  Ilmeisesti jäähdytysnestepinta pudonnut just sen verran että valo syttynyt ja sit meikäläinen on lisännyt sitä liikaa ja puskenut sen takia pihalle, sit valo syttynyt uudestaan. Nyt laskivat huollossa nestepintaa eikä kyllä näytä enää tulevan pihalle, ei ajotietokonekaan pyydä tarkistamaan coolant leveliä.

                  Kiitokset kaikille vastanneille. Mä rupean selvittämään missä vaihdan öljypohjan tiivisteen ja sit vaan ajoja.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16371
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by otus View Post
                    Ei ollut kansivikaa. Huhhuh.

                    Kyllä se ihan putkeen kerääntyneen kosteuden piikkiin meni. Melkonen savukone kyllä oli sillon kun tätä aloin epäilemään mutta ei se tos matkalla korjaamolle yhtään normaalia enempää höyryä puskenut kumminkaan.

                    Ilmeisesti jäähdytysnestepinta pudonnut just sen verran että valo syttynyt ja sit meikäläinen on lisännyt sitä liikaa ja puskenut sen takia pihalle, sit valo syttynyt uudestaan. Nyt laskivat huollossa nestepintaa eikä kyllä näytä enää tulevan pihalle, ei ajotietokonekaan pyydä tarkistamaan coolant leveliä.
                    :think

                    Tarkastappas nestepinta kylmänä vielä kerran.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎