Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yet another päästötopik. Sekoilua bensan ja E85 kanssa. *VIKA SELVINNYT*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 888
    • Iisalmi

    Yet another päästötopik. Sekoilua bensan ja E85 kanssa. *VIKA SELVINNYT*

    Pohjatietona, että autossa käytössä raaka E85, ja 250cc suuttimet, sekä vakioboksiin ohjelmoitu lastu etanolille. Samaisella setupilla autosta mitattiin vuosi sitten tällaiset päästölukemat:

    Joutokäynti
    CO 0
    HC 15
    Lambda -
    CO2 14,70
    O2 0,16

    2000 rpm
    CO 0
    HC 20
    Lambda 1,00
    CO2 14,70
    O2 0,12

    Eli kirkkaasti läpi.

    Nuo siis vuosi takaperin. Ajoin lähes koko kesän -13 sitten vakiolastulla, ja bensalla suuttimia vaihtamatta, kun etanolia ei ollut tarjolla. Tiesin että riski katin särkymiseen on olemassa, kun käynti on liian rikasta koko ajan. Syyskuun alussa tännekin saatiin etanoliasema, ja aloin taas käyttämään sitä polttoaineena.

    Nyt koitin leimalle siis samalla setupilla kuin viimekin vuonna ja päästö oli nyt aika pahasti pielessä:



    Katsuri sanoi, että lambda, katti ja tulpat voi olla syyllisiä tähän. Mitä tässä nyt kannattaisi vaihtaa ensimmäisenä? Bensaan en siirry, kun vuosi takaperin päästöt oli kuitenkin hyvät.

    Danke schön.
    Last edited by Playpig; 16-05-2014, 21:30.
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
  • Jolli
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2556
    • Virolahti

    #2
    Eiköhän tuolla ole imuvuotoa ja lambda tiensä päässä.
    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
    PM tavoittaa, puhelimella ei.

    Comment

    • Playpig
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 888
      • Iisalmi

      #3
      Originally posted by Jolli View Post
      imuvuotoa.
      Tähän en kyllä jaksa uskoa. Kaikki alipaine yms letkut vaihdettu viime kesänä. Tuskin ne nyt vuodessa lahoaa... Lambda tosin kyllä vaikuttaisi olevan sopiva vian aiheuttaja. Kannattaako sitä koettaa puhdistaa, tai voiko sitä mitata jotenkin?
      Nyt: E39 530DA Touring -98

      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

      Comment

      • Make H.
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1278
        • Kokkola

        #4
        Originally posted by Playpig View Post
        Tähän en kyllä jaksa uskoa. Kaikki alipaine yms letkut vaihdettu viime kesänä. Tuskin ne nyt vuodessa lahoaa... Lambda tosin kyllä vaikuttaisi olevan sopiva vian aiheuttaja. Kannattaako sitä koettaa puhdistaa, tai voiko sitä mitata jotenkin?
        Vikakoodinlukulaitteilla joillain paremmilla pystyy kattoon livedataa mm. lambdan jännitteen. Pitäisi vaihdella 0,2-0,8V välillä koko ajan tyhjäkäynnillä. Jos on jumittanut paikoilleen tai huomattavan pieni vaihtelu niin lambda jumissa. En tiedä noita tuskin pystyy mitenkään puhdisteleen jos ei sit koita polttaa jotenki sit toholla, pilleillä tms. mut ostasin suosiolla uuden. Voit mitata jännitteen myös yleismittarilla lambdan johdoista. Itellä ei ainakaan antanu vikakoodia vaikka oli lambda jumis näytti koko ajan 0,02V.

        Comment

        • with-haut
          Bimmer Rookie
          • Oct 2013
          • 29
          • Karkkila

          #5
          lambdalle ääni täältä

          uskoisin kanssa et lambda vika koska toi lambda arvohan on nyt alakanttiin mikä tarkoittaa et seos rikkaalle ja jos se olis yli se kävis laihalla ja siitä lavertelee jo hc- arvo mikä tarkoittaa niit palamattomia hiilivetyjä eli palamatonta polttoainetta... eli käy lapun mukaan just rikkaalla näin muistasin sen saa korjata jos väärässä....=) jos halvalla haluu selvitä niin aloittasin tulpista mitkä halvimmat sit lambda ja vikan katit koska en nyt kattei lähtis vaihtaa koska arvot ei niin kauheen suuria ole et en usko et ovat paskana
          Last edited by with-haut; 21-10-2013, 14:18.
          Ei riemulla rajaa kun bemaria korjaa....

          Comment

          • BiltemaMotorWork
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2013
            • 460
            • Joensuu

            #6
            Kannattaa kone ajaa _kunnolla_ lämpimäksi ennen kuin menee mittauttamaan, että kerkee katti lämmetä kunnolla. Käypi vaikka isolla tiellä pienemmällä vaihteella vähän vejättämässä.

            Comment

            • Playpig
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 888
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by Make H. View Post
              Vikakoodinlukulaitteilla joillain paremmilla pystyy kattoon livedataa mm. lambdan jännitteen. Pitäisi vaihdella 0,2-0,8V välillä koko ajan tyhjäkäynnillä. Jos on jumittanut paikoilleen tai huomattavan pieni vaihtelu niin lambda jumissa. En tiedä noita tuskin pystyy mitenkään puhdisteleen jos ei sit koita polttaa jotenki sit toholla, pilleillä tms. mut ostasin suosiolla uuden. Voit mitata jännitteen myös yleismittarilla lambdan johdoista. Itellä ei ainakaan antanu vikakoodia vaikka oli lambda jumis näytti koko ajan 0,02V.
              Originally posted by with-haut View Post
              uskoisin kanssa et lambda vika koska toi lambda arvohan on nyt alakanttiin mikä tarkoittaa et seos rikkaalle ja jos se olis yli se kävis laihalla ja siitä lavertelee jo hc- arvo mikä tarkoittaa niit palamattomia hiilivetyjä eli palamatonta polttoainetta... eli käy lapun mukaan just rikkaalla näin muistasin sen saa korjata jos väärässä....=) jos halvalla haluu selvitä niin aloittasin tulpista mitkä halvimmat sit lambda ja vikan katit koska en nyt kattei lähtis vaihtaa koska arvot ei niin kauheen suuria ole et en usko et ovat paskana
              Lambdan laitan kyllä uuden suoraan, ei oo kuitenkaan niin kallis osa. Tulpat myös, vaikka alle 20tkm sitten vaihdettu. Voihan ne olla nokeentunu siitä bensalla ajosta pahastikin.

              Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
              Kannattaa kone ajaa _kunnolla_ lämpimäksi ennen kuin menee mittauttamaan, että kerkee katti lämmetä kunnolla. Käypi vaikka isolla tiellä pienemmällä vaihteella vähän vejättämässä.
              Srsly? Katti oli kyllä varmasti lämmin, sen verran sai kenkää motarilla ennen lappua...
              Nyt: E39 530DA Touring -98

              ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

              Comment

              • BiltemaMotorWork
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2013
                • 460
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Playpig View Post
                Srsly?
                Piti vaa varmistaa ku jotkut ajaa pakkasella 100 metrin matkan asemalle mittaamaan ja sit ihmetellään. En toki tarkoita että sinä tekisit näin.

                Comment

                • Playpig
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 888
                  • Iisalmi

                  #9
                  Auto seisoi talven yli ja tuli tehtyä kaikenmoista remonttia siihen.

                  Vaihdoin tulpat, ilmansuodattimen ja lambdan (aito Bosch).

                  Eihä siitä päästömittauksesta perkele mitään tullut...

                  Tyhjäkäynti:



                  Kierroksilla:



                  Imuvuotoja ei kyllä pitäisi olla, kun uudet alipaineletkut yms olen jo aiemmin vaihtanut. Mikähä tässä nyt mättää? Polttoaineena se E85 ja nämä arvot vakiolastulla. E85 lastulla oli vielä huonommat arvot.
                  Nyt: E39 530DA Touring -98

                  ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3165
                    • 47200

                    #10
                    Miksei tossa näy kierroksia ollenkaan? Ootko mitannu puristuspaineet/ohivuodon ettei ole mekaanista vikaa esim? Jos on se rikas bensaseos karstannut venttiilit ettei menekään ihan kiinni :think Toki tuo etanoli pitäis kyllä aika hyvin putsata karstat veks sieltä koneesta. Yksi voorumilainen oli jostain lukenu että isossa maailmassa ennen koneen purkua hurjat suihkuttaa suihkepullolla vettä imupuolelle auton käydessä ja näinollen se pesee kaikki karstat pois kuumetessaan/palaessaan..

                    Comment

                    • Playpig
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 888
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by pazq View Post
                      Miksei tossa näy kierroksia ollenkaan? Ootko mitannu puristuspaineet/ohivuodon ettei ole mekaanista vikaa esim? Jos on se rikas bensaseos karstannut venttiilit ettei menekään ihan kiinni :think Toki tuo etanoli pitäis kyllä aika hyvin putsata karstat veks sieltä koneesta. Yksi voorumilainen oli jostain lukenu että isossa maailmassa ennen koneen purkua hurjat suihkuttaa suihkepullolla vettä imupuolelle auton käydessä ja näinollen se pesee kaikki karstat pois kuumetessaan/palaessaan..
                      Ei ollut kierroslukuanturin piuha kiinni. Puristuspaineita ei ole kyllä mitattu, voishan ne tietysti mitata... Auto kyllä toimii ihan hyvin ja vetääkin normaalisti koko kierrosalueen läpi. Huomenna luetaan autosta vikakoodit, niin selviää varmaan jotakin...
                      Nyt: E39 530DA Touring -98

                      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                      Comment

                      • Playpig
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 888
                        • Iisalmi

                        #12
                        Sain luettua koodeja omalla läppärillä ja ADS palikalla. Tämmöistä tuli vakiolastulla:



                        Viinalastulla:




                        Kun nollasin vikakoodit ja annoin auton käydä niin teki näin:



                        Eli hetki vikakoodien nollauksen jälkeen käy normaalisti tyhjäkäyntiä, sitten alkaa humppaamaan ja melkein sammuu ja sitten taas tasaantuu. Tämä sama homma tapahtuu molemmilla lastuilla. Tämän jälkeen luin vielä koodit uudelleen ja herjaa tuota samaa lambda-vikaa.

                        Miten helvetissä se siitä herjaa kun lambda on tehdasuusi Bosch? Onko automaatin ja manuaalin lambdoissa muuta eroa, kuin johtojen pituus? Nimittäin auto on alunpitäen automaatti johon vaihdettu manuaaliaski joskus. Että jos se nyt sotkee...
                        Last edited by Playpig; 12-05-2014, 22:14.
                        Nyt: E39 530DA Touring -98

                        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Tulitko katsoneeksi livedataa ollenkaan? Antaako lambda oikeita arvoja? Jos siellä on esimerkiksi lambdalle menevä johto poikki, eikä sen takia saa oikeita arvoja? Tällöin myöskään anturin vaihto ei vikaa korjaa. Selittäisi myös tuota humppaamista.

                          Comment

                          • Playpig
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 888
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by Ramzez View Post
                            Tulitko katsoneeksi livedataa ollenkaan? Antaako lambda oikeita arvoja? Jos siellä on esimerkiksi lambdalle menevä johto poikki, eikä sen takia saa oikeita arvoja? Tällöin myöskään anturin vaihto ei vikaa korjaa. Selittäisi myös tuota humppaamista.
                            No enpä älynnyt katsoa. Mitä kohtaa pitäisi seurata ja mitä sen pitäisi näyttää? Pitänee vielä toiseen kertaan tökätä piuhan päähän ja katsoa mitä se sanoo.

                            EDIT: Toimiiko teillä muilla tuo video? Mulla ääni kuuluu normaalisti, mutta video ei pyöri ollenkaan.
                            Nyt: E39 530DA Touring -98

                            ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Playpig View Post
                              No enpä älynnyt katsoa. Mitä kohtaa pitäisi seurata ja mitä sen pitäisi näyttää? Pitänee vielä toiseen kertaan tökätä piuhan päähän ja katsoa mitä se sanoo.
                              Aiempaa viestiä lainatakseni:

                              Originally posted by Make H. View Post
                              Vikakoodinlukulaitteilla joillain paremmilla pystyy kattoon livedataa mm. lambdan jännitteen. Pitäisi vaihdella 0,2-0,8V välillä koko ajan tyhjäkäynnillä. Jos on jumittanut paikoilleen tai huomattavan pieni vaihtelu niin lambda jumissa. En tiedä noita tuskin pystyy mitenkään puhdisteleen jos ei sit koita polttaa jotenki sit toholla, pilleillä tms. mut ostasin suosiolla uuden. Voit mitata jännitteen myös yleismittarilla lambdan johdoista. Itellä ei ainakaan antanu vikakoodia vaikka oli lambda jumis näytti koko ajan 0,02V.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎