Pohjatietona, että autossa käytössä raaka E85, ja 250cc suuttimet, sekä vakioboksiin ohjelmoitu lastu etanolille. Samaisella setupilla autosta mitattiin vuosi sitten tällaiset päästölukemat:
Joutokäynti
CO 0
HC 15
Lambda -
CO2 14,70
O2 0,16
2000 rpm
CO 0
HC 20
Lambda 1,00
CO2 14,70
O2 0,12
Eli kirkkaasti läpi.
Nuo siis vuosi takaperin. Ajoin lähes koko kesän -13 sitten vakiolastulla, ja bensalla suuttimia vaihtamatta, kun etanolia ei ollut tarjolla. Tiesin että riski katin särkymiseen on olemassa, kun käynti on liian rikasta koko ajan. Syyskuun alussa tännekin saatiin etanoliasema, ja aloin taas käyttämään sitä polttoaineena.
Nyt koitin leimalle siis samalla setupilla kuin viimekin vuonna ja päästö oli nyt aika pahasti pielessä:
Katsuri sanoi, että lambda, katti ja tulpat voi olla syyllisiä tähän. Mitä tässä nyt kannattaisi vaihtaa ensimmäisenä? Bensaan en siirry, kun vuosi takaperin päästöt oli kuitenkin hyvät.
Danke schön.
Joutokäynti
CO 0
HC 15
Lambda -
CO2 14,70
O2 0,16
2000 rpm
CO 0
HC 20
Lambda 1,00
CO2 14,70
O2 0,12
Eli kirkkaasti läpi.
Nuo siis vuosi takaperin. Ajoin lähes koko kesän -13 sitten vakiolastulla, ja bensalla suuttimia vaihtamatta, kun etanolia ei ollut tarjolla. Tiesin että riski katin särkymiseen on olemassa, kun käynti on liian rikasta koko ajan. Syyskuun alussa tännekin saatiin etanoliasema, ja aloin taas käyttämään sitä polttoaineena.
Nyt koitin leimalle siis samalla setupilla kuin viimekin vuonna ja päästö oli nyt aika pahasti pielessä:
Katsuri sanoi, että lambda, katti ja tulpat voi olla syyllisiä tähän. Mitä tässä nyt kannattaisi vaihtaa ensimmäisenä? Bensaan en siirry, kun vuosi takaperin päästöt oli kuitenkin hyvät.
Danke schön.
Comment