Lamdan signaalilinjassa on ylösveto, jotta voitaisiin diagnosoida onko piuha poikki vai oikosulussa. Sulla se on nyt maissa, joka tarkoittaa että joko pinnit on väärässä järjestyksessä, väärä lambda tai jostain kaapeli puhki ja rungossa.
Koodit luettiin vielä Bosch KTS 670 testerillä ja samaa lambdan maavuotoa herjaa. Eikai tässä muu nyt auta, kun mitata nuita johtoja ja tarkistaa, että ne on kunnossa.
Noniin. Lambdaa ja johtoja mittailtu. Piti ihan lapulle laittaa ylös kaikki.
- Lambdan piuhat ovat pistokkeessa oikeassa järjestyksessä HYVÄ
- Lambdan pistoke irrallaan lambdasta koneen käydessä 0,916V ????
- Lambdan pistoke irrallaan koneen puoleisesta pistokkeesta 0,614V ????
- Lambdan pistoke paikallaan 0,908V, ei vaihtelua kierroksia nostettaessa juurikaan EI HYVÄ
- Signaalijohdolla ei maa-yhteyttä HYVÄ
- Signaalijohto tulee ECUn johtosarjan nastaan 13 HYVÄ
- Maajohto saa maata HYVÄ
- Lämmitys 13,5V ????
- Molemmista lämmitysjohdoista maa-yhteys ????
- Ei jännitettä lämmitykselle kun rele irti ????
Jospa nämä jotain auttaisi. Jos tilaan uuden lambdan tuohon, niin voiko se heti särkyä jotenkin?
EDIT: Huomenna tulee uusi lambda. Johtoja mittailtu lisää, eikä mitään normaalista poikkeavaa ole löytynyt kuin, että tuo lambdan antama jännite on vituillaan. Samalla vaihdoin moottorin ja korin välisen maajohdon, joka oli todella hapettunut. Pitänee vaan toivoa, että se vika on siellä lambdassa.
Uusi lambda on Bosch ja numeroltaan 0258005324. Muita koodeja samalle kamppeelle ovat LSH-6 ja LS5324 jos tämä jotain helpottaisi.
Noniin. Uudella lambdalla testattu. Antaa edelleen samat vikakoodit, kuin tuolla edellisellä sivulla. Päästöihinkään ei vaikutusta. Käy siis liian rikkaalla edelleen.
Open circuit
Exhaust gas relevant fault
Fault stored after de-bouncing delay
Error not present
Static error
--------------------------------------------------------------------------
13 Lambda probe signal Probe 1
Error frequency : 50
Engine speed 880.00 1/min
Coolant temperature 76.50 Grad C
Hexcode=0D7216A632
Short circuit to ground
Open circuit
Exhaust gas relevant fault
Fault stored after de-bouncing delay
Error present
Static error
================================================== ======
Auttakee nyt hyvät immeiset, alkaa jo itellä usko loppua tämän kanssa...
Tehty lisää mittauksia. Tein suljetun virtapiirin ecun johtosarjan pinniin numero 13 (lambdalta tuleva signaali). Eli: 12V+ -> 10A sulake -> ecu pinni 13 -> lambdan johtosarjan liittimen keltainen johto -> H4 polttimo -> maa.
Lamppu paloi kirkkaasti eikä sulake poksahtanut. Eli näin voisi olettaa lambdan signaalijohdon olevan kunnossakunnossa. Jääkö enää muuta vaihtoehtoa kuin että ecu olisi rikki?
Itse veikkaan sitä, kun sieltä tulee 0,630V lambdan johdoille päin. JA ymmärtääkseni siellä ei pitäisi olla jännitettä ollenkaan.
Tuon Boschin esitteen mukaan "reference voltage" pitäisi olla 450mV. Jos tämä tarkoittaa samaa jännitettä joka minulla on nyt tuon 630mV, niin boksi on vissiin rikki...
Noniin. Vika selvisi ja DME paskana. Normaalisti DMEn pitäisi antaa sinne lambdalle päin noin 450mV jännitteen. Mulla antoi siis 630mV. Ehjällä DMElla lambdan arvo seilasi 0-1 voltin väliä, omalla pysyi koko ajan noin 900mV pinnassa.
Tankissa oli koko ajan E85 ja ne isommat 250cc suuttimet. Nyt herää kysymys mikä tuon oman ecun on rikkonut... Huomenna auto leimalle ehjällä laina eculla, jonka jälkeen alan metsästämään ehjää 413-loppuista DMEta.
Comment