Announcement

Collapse
No announcement yet.

330xi E46 vikavaloa ja sylinterien sytytyshäikkää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kekkuli
    Bimmer Rookie
    • Feb 2014
    • 36
    • Tampere

    330xi E46 vikavaloa ja sylinterien sytytyshäikkää

    Pari kertaa nyt käynyt vikakoodit luetuttamassa ja näyttää missfireä sylinterille 1 ja 5. Vikavalo syttyy juurikin vain kylmäkäynnistyksen yhteydessä ja auto käy kieltämättä epätasaisesti. Moottorin lämmetessä tuntuisi kuin kaikki pytyt olisivat leikissä mukana. Vikakoodit lukenut paja epäili että puolat tulleet tiensä päähän. Onhan autolla toki ajettu jo 171 tkm ja en ainakaan tiedä että puolia olisi vaihdettu. Tulpat on vaihdettu n. kaks viikkoa sitten. Täällä foorumilla vaan puhuttu paljon kyseisen e46 mallisarjan käyntiongelmien yhteydessä imuputkien vuodoista, niin kannattaisiko ne tutkia ennen kuin rynnistää puolakaupoille? Auto on siis 330ix touring vm.2003

    Vähän synkeä alku bmw maailmassa tällaiselle entiselle Volvo miehelle
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Tervetuloa foorumille, tätä varten tämä vertaistukiryhmä on olemassa.

    Tulpan syvennykset on syytä tarkistaa ettei ole öljyä vuotanut sinne. Jos kolot ovat kuivat niin todennäköisesti puolat ovat vaan finaalissa, kulutustavaraa nekin ovat.

    EDIT: Ei kuitenkaan ole tarvis vaihtaa koko kierrosta vaan nuo kaksi hajonnutta. VIN-koodin vimpat 7 merkkiä käteen, realoem.com:iin tai bmwfans.info:on mars niin näet osakataloogin. Virallinen versiokin löytyy mutta nämä epäviralliset ovat miellyttävämmät käyttää.

    Puola siis osa 2 täältä: KLIK.
    Last edited by MNi; 27-02-2014, 23:08.

    Comment

    • Retze
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 422
      • Keski-Suomi

      #3
      Jos vielä arveluttaa nii vaiha puolien paikkaa ja ajele kunnes valo syttyy. Tuon jälkeen luetuta ne vikakoodit kolmannen kerran. Jos viat siirtyny, puolat viallisia. Jos ei siirtyny, puolia turha vaihtaa.
      nyk. jalkapelillä
      ex BMW 320i

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        #4
        Venttiiliohjurit kans jos falskaa niin heittää misfireä kylmänä. Varsinki jos pari päivää seisoo ja lyö käyntiin sitten. Pukkaako savua kylmänä käynnistäessä?
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • Kekkuli
          Bimmer Rookie
          • Feb 2014
          • 36
          • Tampere

          #5
          Terve

          Tänä aamuna auto seisonut yli vuorokauden eikä Vikavalo syttynyt. Ekan kerrankin vikakoodien nollauksesta kului joitakin päiviä ennenkuin syttyi, mutta ongelma ilmenee aina juurikin kylmä käynnistyksen yhteydessä. Ekan vikakoodin luvussa näytti tosiaan missfireä sylinterille viisi ja toisella kertaa myös sylinterille yksi, tästä johtuen korjaamon kaveri vain epäili että tasalaatuinen sarja puolia mitkä nyt pikkuhiljaa tulevat tiensä päähän. Toinen ongelma juttu on muuten tuo keltaisen öljykannun vilahtelu käynnistettäessä. Öljyä koneessa on, eli voisiko tuo öljymassamittari olla kanssa tiensä päässä? Mielestäni kone ei savuta mitenkä erityisen paljon kylmänä, mutta välillä tuntuu kuin auto huojuisi tavallista enemmän kylmänä tyhjäkäynnillä mikä sitten tasaantuu koneen lämmetessä. Koitan saada auton talliin ja tarkistelen nuo vastauksissa tulleet vinkit ja katsotaan mitä sieltä löytyy:think Kiitoksia tässä kohtaa kaikille neuvoa antaneille

          Comment

          • Kekkuli
            Bimmer Rookie
            • Feb 2014
            • 36
            • Tampere

            #6
            Piti vielä kysymäni, tietääkö kukaan hyvää paikkaa Tree:n seudulla missä kannattaisi vaihdattaa vaihteistoöljyt? Ajattelin vaihdattaa, kun huoltokirjaahan ei tietenkään ole ja autolla ajettu se 170 tkm. Joku suositteli minulle Auto Benkara nimistä pajaa Ylöjärvellä mikä on erikoistunut bmw huoltoihin. Onko kokemuksia kellään?

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Kekkuli View Post
              Piti vielä kysymäni, tietääkö kukaan hyvää paikkaa Tree:n seudulla missä kannattaisi vaihdattaa vaihteistoöljyt? Ajattelin vaihdattaa, kun huoltokirjaahan ei tietenkään ole ja autolla ajettu se 170 tkm. Joku suositteli minulle Auto Benkara nimistä pajaa Ylöjärvellä mikä on erikoistunut bmw huoltoihin. Onko kokemuksia kellään?
              Korjaa/korjauta nyt kuitenkin se olemassa oleva imuvuoto ihan ensiksi.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Kissvesala View Post
                Venttiiliohjurit kans jos falskaa niin heittää misfireä kylmänä. Varsinki jos pari päivää seisoo ja lyö käyntiin sitten. Pukkaako savua kylmänä käynnistäessä?
                No jos ei kuitenkaan....

                Comment

                • Kissvesala
                  Moderator
                  • Jun 2010
                  • 3110
                  • Liminka

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  No jos ei kuitenkaan....
                  Kyllä se vaan sitä tekee.
                  Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                  Kissvesala.fi
                  Priva tai o443424479

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Kissvesala View Post
                    Kyllä se vaan sitä tekee.
                    Siis M54 moottirin ohjurit falskaa niin että heittää misfireä ja sytyttää moottorin vikavalon? Millä planeetalla?
                    Nimittäin näissähän ei syty vikavalo/"=missfire" edes silloin kun huohotin tukkeutuu ja öljyä kulkee litratolkulla lambdojen ohi putkistoon.
                    Huohottimen avauksen/puhdistuksen jälkeen kun lyöt uudelleen tulille niin maailma on sakeana savusta mutta siltikään moottorin vikavalo ei syty.

                    Eli ihan aikuisten oikeasti tuo näiden moottorien vikavalon syttyminen johtuu 99%:ssa tapauksista juuri imuvuodosta.
                    Last edited by Hemi; 03-03-2014, 14:03.

                    Comment

                    • kani
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 699
                      • Espoo

                      #11
                      Kuinka herkästi imuvuodot näkyy vikavalona vai onko sitten vuoto jo todella suuri??
                      E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by kani View Post
                        Kuinka herkästi imuvuodot näkyy vikavalona vai onko sitten vuoto jo todella suuri??
                        Vähän aina tapauksesta riippuen, mutta pahimmillaan aivan älyttömän pienikin murtein letkussa/putkessa sytyttelee vikavaloa.
                        Eli juuri viime viikolla taaas korjattiin 20-sentin osalla yksi M52TU e39 jota oli rempattu kolmeen eri otteeseen yli tonnilla ja todellisuudessa vika oli yhdestä imusarjan takaa löytyvästä ylimääräisen alipainelähdön tukkivasta kumikorkista.
                        5-6mm halki, mutta juuri sen verran että puoli millä oli "läpi asti", eli olisiko parin nuppineulan kärjen verran vuotoa.
                        Sytytteli varsinkin kylmänä silloin tällöin vikavaloa ja herjasi misfireä ja bensanpainetta.
                        Tähän oli sitten vaihdeltu puolia, lambdoja, massamittari tulpat pariin kertaan ja seuraavaksi olisi ollut menossa kattien vaihtoon?
                        Paras diagnoosi oli ollut että ECU rikki ja toista tonnia kustannusarvio?

                        Comment

                        • Kekkuli
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2014
                          • 36
                          • Tampere

                          #13
                          Aamujen aamua

                          Enpä sitten kerinnyt mitään imuvuotoja tai muitakaan em. Vinkkejä tarkisteleen kun törmäsin jo uuteen ongelmaan viime sunnuntai aamuna ensimmäistä kertaa. Aamusella löin tämän neljällä tassulla raapivan silmäteräni tulille ja odottelin että koska jälleen tauluun syttyy tuo moottorin kuva... no eipä syttynyt ja luonnollisesti olin tohkeissani siitä. Eipä muuta kuin R silmään ja pihasta pois. No sitten alkoikin tapahtua. Keppi kun nykäistiin asentoon D ja piti niin sulavasti poistua paikalta niin lähtö oli luokkaa purkka tukasta. Kierrokset nousivat kivasti 2000 - 3000 väliin mutta auto hivuttautui huomattavasti hitaammin mukaan matkaan. Kainalothan tässä kuskilla kastui ja ensimmäisenä tuli mieleen kauhukuva laatikon hajoamisesta. Noh... noin 400m ajon jälkeen tilanne normalisoitui ja mielestäni kaikki pelasi jälleen normaalisti. Mutta nyt kolmena aamuna peräkkäin sama juttu kylmänä lähtiessä, pakki pelittää normisti mutta tuo ensimmäinen lähtö eteenpäin on melko luistavan sulava, eli vauhti ei kasva suhteessa kierroksiin ollenkaan niinkuin pitäisi. Tuon ekan kerran kun auton saa liikkeelle ja seuraava pysähdys mulla yleensä valoihin n 400m päässä, niin niistä lähtiessä kaasuun reagointi jo ihan eri luokkaa.
                          Vaikka auto seisoisi päivällä muutaman tunnin niin silloinkin mielestäni homma pelittää hyvin, eli se on tuo aamun eka lähtö yön jäljiltä mikä mietityttää:think Oisko viisaammilla tietoa/veikkauksia asian suhteen??

                          No, homma jatkuu. Mielenrauhani takia soittelin matic doctorille Viialaan ja ei muuta kun potilas sinne. Eli auton ajoin eilen sinne jotta herra tohtori voi saman todeta kylmällä koneella tänä aamuna, minkä minä jo kolmena aamuna putkeen. Tänään sitten kymmeneltä pitäisi kuulemma skannailla vähän mistä vika voisi johtua. Eletään siis mielenkiintoisia aikoja ja mielessäni pyöriikin jo tuo kustannuspuoli... tiedän jo melko varmasti että summa on nelinumeroinen, mutta se ensimmäinen numero jännittää.

                          Sitten kaipaisin vähän ehdotuksia lisää?

                          Eli muistin virkistämiseksi, kyseessä oleva auto on siis 330xi farmari M-sport II vm.2003. Auto on ulkoa ja sisältä todella siistissä kunnossa, mutta nyt tuntuu että "pikku kaverin" sisuskalut ovat hieman tulehtuneet. Auto on tuontiauto ja tietenkään mitään huoltokirjaahan ei ole olemassa. Autolla on mittarin mukaan rullailtu nyt 171 tkm. Katsastus setäkin on antanut luvan liikkua yleisillä teillä tammikuussa. Auto on ollut minulla nyt kolme viikkoa ja kaiken tämän vitutuksen keskellä alan tuntea jo sääliä tätä autopoloa kohtaan. (Joku ottaa kulkukoiran Romaniasta, minä ostin Latviasta tuodun Bmw:n) Eli nyt kun tästä yllämainitusta episodista selvitään eteenpäin niin mitä kannattaisi autoon tehdä/tarkistaa jos ajatellaan tämmöistä kattavaa keväthuoltoa tee-se-itse meiningillä? Mitään kokonaisvaltaista koneenpurkua ei itsellä ole mahdollista tehdä, mutta autotalli ropaaminen kyllä onnistuu. Ruuvimeisseli kyllä pysyy kädessä silläkin seurauksella että osaa kyllä irtoaa mutta niiden hallittu takaisinlaitto on eriasia

                          Tällaisena enemmänkin rakennusalan miehenä jos saisin pyytää arvon herroja, kun tänne niitä huoltoneuvoja kirjaatte niin jos mahdollisimman selkokielellä. Itselleni kun ei kaikki tuo moottoritermistö ole ihan tuttua kauraa. Tunne on kyllä vahva että tutuksi tulee kun tämän mielitiettyni kanssa matkaa on vähän taitettu.

                          ...Ja jos täällä voorumilla joku niin innokas ukko Tampereen seudulta löytyy niin voin ajella vaikka autoa näyttään niin ainahan se on helpompi lyödä neuvot tiskiin naamatusten... Takuu varmasti oluella palkitsen hyvistä kädestäpitäen annetuista neuvoista.

                          JA KIITOKSIA JO ETUKÄTEEN!!

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Kekkuli View Post
                            Aamujen aamua

                            Enpä sitten kerinnyt mitään imuvuotoja tai muitakaan em. Vinkkejä tarkisteleen kun törmäsin jo uuteen ongelmaan viime sunnuntai aamuna ensimmäistä kertaa. Aamusella löin tämän neljällä tassulla raapivan silmäteräni tulille ja odottelin että koska jälleen tauluun syttyy tuo moottorin kuva... no eipä syttynyt ja luonnollisesti olin tohkeissani siitä. Eipä muuta kuin R silmään ja pihasta pois. No sitten alkoikin tapahtua. Keppi kun nykäistiin asentoon D ja piti niin sulavasti poistua paikalta niin lähtö oli luokkaa purkka tukasta. Kierrokset nousivat kivasti 2000 - 3000 väliin mutta auto hivuttautui huomattavasti hitaammin mukaan matkaan. Kainalothan tässä kuskilla kastui ja ensimmäisenä tuli mieleen kauhukuva laatikon hajoamisesta. Noh... noin 400m ajon jälkeen tilanne normalisoitui ja mielestäni kaikki pelasi jälleen normaalisti. Mutta nyt kolmena aamuna peräkkäin sama juttu kylmänä lähtiessä, pakki pelittää normisti mutta tuo ensimmäinen lähtö eteenpäin on melko luistavan sulava, eli vauhti ei kasva suhteessa kierroksiin ollenkaan niinkuin pitäisi. Tuon ekan kerran kun auton saa liikkeelle ja seuraava pysähdys mulla yleensä valoihin n 400m päässä, niin niistä lähtiessä kaasuun reagointi jo ihan eri luokkaa.
                            Vaikka auto seisoisi päivällä muutaman tunnin niin silloinkin mielestäni homma pelittää hyvin, eli se on tuo aamun eka lähtö yön jäljiltä mikä mietityttää:think Oisko viisaammilla tietoa/veikkauksia asian suhteen??

                            No, homma jatkuu. Mielenrauhani takia soittelin matic doctorille Viialaan ja ei muuta kun potilas sinne. Eli auton ajoin eilen sinne jotta herra tohtori voi saman todeta kylmällä koneella tänä aamuna, minkä minä jo kolmena aamuna putkeen. Tänään sitten kymmeneltä pitäisi kuulemma skannailla vähän mistä vika voisi johtua. Eletään siis mielenkiintoisia aikoja ja mielessäni pyöriikin jo tuo kustannuspuoli... tiedän jo melko varmasti että summa on nelinumeroinen, mutta se ensimmäinen numero jännittää.

                            Sitten kaipaisin vähän ehdotuksia lisää?

                            Eli muistin virkistämiseksi, kyseessä oleva auto on siis 330xi farmari M-sport II vm.2003. Auto on ulkoa ja sisältä todella siistissä kunnossa, mutta nyt tuntuu että "pikku kaverin" sisuskalut ovat hieman tulehtuneet. Auto on tuontiauto ja tietenkään mitään huoltokirjaahan ei ole olemassa. Autolla on mittarin mukaan rullailtu nyt 171 tkm. Katsastus setäkin on antanut luvan liikkua yleisillä teillä tammikuussa. Auto on ollut minulla nyt kolme viikkoa ja kaiken tämän vitutuksen keskellä alan tuntea jo sääliä tätä autopoloa kohtaan. (Joku ottaa kulkukoiran Romaniasta, minä ostin Latviasta tuodun Bmw:n) Eli nyt kun tästä yllämainitusta episodista selvitään eteenpäin niin mitä kannattaisi autoon tehdä/tarkistaa jos ajatellaan tämmöistä kattavaa keväthuoltoa tee-se-itse meiningillä? Mitään kokonaisvaltaista koneenpurkua ei itsellä ole mahdollista tehdä, mutta autotalli ropaaminen kyllä onnistuu. Ruuvimeisseli kyllä pysyy kädessä silläkin seurauksella että osaa kyllä irtoaa mutta niiden hallittu takaisinlaitto on eriasia

                            Tällaisena enemmänkin rakennusalan miehenä jos saisin pyytää arvon herroja, kun tänne niitä huoltoneuvoja kirjaatte niin jos mahdollisimman selkokielellä. Itselleni kun ei kaikki tuo moottoritermistö ole ihan tuttua kauraa. Tunne on kyllä vahva että tutuksi tulee kun tämän mielitiettyni kanssa matkaa on vähän taitettu.

                            ...Ja jos täällä voorumilla joku niin innokas ukko Tampereen seudulta löytyy niin voin ajella vaikka autoa näyttään niin ainahan se on helpompi lyödä neuvot tiskiin naamatusten... Takuu varmasti oluella palkitsen hyvistä kädestäpitäen annetuista neuvoista.

                            JA KIITOKSIA JO ETUKÄTEEN!!

                            Älä nyt ala pelleilemään/leikkimään sen kanssa, vaan etsi nyt herran tähden ne todennäköisesti monet imuvuodot ja korjaa ne.
                            Nämä kaikki oireet johtuu 101% varmuudella tässäkin niistä.
                            Tässä on nyt suuri vaara sille että sinulle käy niin kuin monelle...MONELLE muullekkin nykyään näiden kanssa kun muutaman euron imuvuotovikojen vuoksi viedään "asiantuntevalle korjaamolle" ja siellä sitten vaihdellaan männänrenkaita ja vaihdelaatikoita "artistin piikkiin".
                            Sinulla on alla perustaltaan oleva ikiliikkuja ja kaikki ne käytännön ongelmat mitä eteen tulee on muutaman euron pikkuvikoja, joista toki vikakoodeja lukemalla saadaan tuhansien eurojen korjaamolaskuja(ne kaikki koodit ja mm.laatikon toiminnan epäloogisuus johtuu rajuista imuvuodoista.
                            Nämä amatöörikorjaamot lukevat vikakoodeja kuin piru raamattua ja vaihtavat/tekevät jopa M52TU/M54 ikiliikkujiin moottoriremontteja artistin piikkiin, kun todellinen vika on AINA muutaman euron imuvuoto.
                            Eli, onko edes sitä massamittarin ja imusarjan välistä isoa haitariputkea nyt irroitettu ja tsekattu? Entä bensanpainekellolle menevää alipaineletkua alapuolelta?

                            Comment

                            • Kekkuli
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2014
                              • 36
                              • Tampere

                              #15
                              Päivä se paistaa risukasaankin.

                              Eli matic doctor ajeli autolla aamusella ja oli skannaillut vehkeillään laatikon toiminnan läpikotaisin muttei isompia vikoja ollut löytynyt. Jotain pientä vaihtamisviivettä sekä aavistuksen ryntäystä 3-4 vaihdossa. Mutta sano että enemmänkin ominaisuus kuin vika näissä laatikoissa. Turbiinilukituskin kuulemma pelasi niinkuin pitää. Eli se siitä laatikkoviasta tälläerää. Tässä nelivedossahan on toki se gm:n laatikko mikä on kai sitä zf:n lootaa vika-alttiimpi?

                              Ne se Hemi kun nyt liputtaa noiden imuvuotojen kanssa niin annappas nyt sitten tämmöiselle tavan kotimekaanikolle ne kaikki paikat mistä niitä imuvuotoja rupean haeskeleen? Sen ison haitariletkun mikä ilmansuodattimelta lähtee niin tiedän ja sehän jatkuu sinne alas jonnekin imusarjan alle. Mistäs muualta rupean ropeltaan? Huomenna saan auton talliin joten nyt vaan neuvoja tiskiin Ja kiitosta Hemille ja kumppaneille avusta taasen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎