Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 facelift 316 1.8 (N46 moottori) hukkaa jäähdytysnestettä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6936
    • N/A

    E46 facelift 316 1.8 (N46 moottori) hukkaa jäähdytysnestettä.

    Isälläni on E46 N46 moottorilla ajettu n. 215tkm. Nyt viimeisen parin kuukauden aikana auto on alkanut hukkaamaan jäähdytinnestettä. Eilen kun läksin ajamaan autolla nesteen varoitusvalo (keltainen syylärin kuva) paloi ja pysäytin auton, paisari oli tyhjä. Kävin ostamassa vihreää valmista -40 kestävää seosta ja kaadoin paisariin noin litra meni ainetta. Nyt kylmänä tappi nousee paisarin reunan yli eli se on max tasossa jos ymmärsin oikein.

    Olisiko foorumilaisilla ideoita mistä tyypillisesti nämä autot vuotavat nesteitä? Öljyjen seassa ne ei ole.
    Autossa on alkuperäinen vesipumppu, syyläri ja muut jäähdytyksen komponentit.
    Last edited by Antti O; 04-03-2014, 09:23.
  • Eepo
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 5388
    • Tampere

    #2
    veikkaus, koneen takaosassa vesilähtö, tehty jostain paska "pakeliitista" alkaa vuotamaan ajan saatossa.
    vaihto on helppo jos syy siinä, konehuoneesta raikkarin kotelo huitsan helvettiin, ja sieltä näkeekin sen, kahdella 10mm pultilla kiinni.
    -Harley Davidson Sportster - 89-
    -Harley Davidson softail -89-
    -Suzuki PV50 -86-

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6936
      • N/A

      #3
      Taidan tutkia sen seuraavana. Katselin tuossa niin aika tyyppivika on myös syyläri ja paisari noissa.. mutta ei tuossa ole haikua tai vesiä siellä suunnalla näkynyt niin ei nyt ekana epäile. Tutkitaan tuo vesilähtö.
      Lisäksi tuo on oireillut myös niin että jos puhallin on 1 asennossa tyhjäkäynnillä auton sisälle kuuluu poreilua, kuplimista. Ilmaa jossain kennolla.. Lämpöä tulee kylläkin hyvin sisälle ja mittari on keskellä.

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        #4
        Originally posted by Eepo View Post
        veikkaus, koneen takaosassa vesilähtö, tehty jostain paska "pakeliitista" alkaa vuotamaan ajan saatossa.
        vaihto on helppo jos syy siinä, konehuoneesta raikkarin kotelo huitsan helvettiin, ja sieltä näkeekin sen, kahdella 10mm pultilla kiinni.
        N46 koneessa :think
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • Eepo
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 5388
          • Tampere

          #5
          Originally posted by _nixu_ View Post
          N46 koneessa :think
          jaa katos vaan, sitä lähtöä ei vissiin olekkaan enää tuossa mallissa, noh ihminen on erehtyväinen.
          -Harley Davidson Sportster - 89-
          -Harley Davidson softail -89-
          -Suzuki PV50 -86-

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6936
            • N/A

            #6
            Eli unohetaan se laarin purkaminen.. no se on vissiin sitten alettava paisaria ja syyläriä tutkimaan. Autohan ei siis ole kovin usein mulla tutkittavissa mutta seuraavankerran puran vähän muoveja. Syylärikin voi vissiin vuotaa ilman että sitä siitä edes oikein näkee. Ne päädythän noista kai menee?

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Kannen takapäässä ei ole lähtöä, mutta siellä on kyllä muovinen levy jonka kumitiiviste painuu kasaan ja alkaa vuotaa. Usein puskee vasta lämpimänä ja valuu suoraan pakosarjan päälle josta haihtuu välittömästi. Jäähdytinnestettä kuluu, ei jätä lammikkoa silti.

              Kumitiivisteen saa erikseen eikä ole kallis. Helpohko vaihtaa päältäpäinkin.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • MAKELA
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2011
                • 497
                • Kymenlaakso

                #8
                Koska otsikossa lukee "nesteitä" niin kysytään tässä.

                Sama moottori, ajettu 147tkm. Mikä saa moottorin polttamaan öljyä n. 1L / 1000km. Ei savuta kamalasti, mutta haisee palaneelle öljylle. Ja taitaa siellä joku pieni vuotokin olla, toki korjaan sen ekana, mutta ei kaikki sieltä voi tulla. Koneessa nyt 5w30 öljyt, juuri vaihdettuina. Koko huohotinjärjestelmä vaihdettu jo uuteen.

                Kiitos jo etukäteen.

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6936
                  • N/A

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Kannen takapäässä ei ole lähtöä, mutta siellä on kyllä muovinen levy jonka kumitiiviste painuu kasaan ja alkaa vuotaa. Usein puskee vasta lämpimänä ja valuu suoraan pakosarjan päälle josta haihtuu välittömästi. Jäähdytinnestettä kuluu, ei jätä lammikkoa silti.

                  Kumitiivisteen saa erikseen eikä ole kallis. Helpohko vaihtaa päältäpäinkin.
                  Onko tästä mitään kuvalinkkiä laittaa tietäsin hieman mitä tutkia?
                  Löytyykö etk:sta jos sen tiivisteen tilaisi ja vaihtaisi nyt ensihätään, tarvinnee ilmata sen jälkeen jos nesteet sisällä vaihtaa?
                  Tarkoitatko tästä kuvasta osaa #5

                  Last edited by Antti O; 04-03-2014, 09:20.

                  Comment

                  • ärde
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2012
                    • 72
                    • Helsinki

                    #10
                    Mulla hukkas nestettä ensin syylarissa olevasta halkeemasta. Se vaihdettiin.. 2kk sen jälkeen ne koneen takana olevat putket petti ja nesteet tuli pihalle. Kyseessä siis prefacelift 316. Kuulemma kumpienkin osien pettäminen on tyyppivikojen piirissä.

                    Comment

                    • hw74
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2012
                      • 49
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by Antti O View Post
                      Onko tästä mitään kuvalinkkiä laittaa tietäsin hieman mitä tutkia?
                      Löytyykö etk:sta jos sen tiivisteen tilaisi ja vaihtaisi nyt ensihätään, tarvinnee ilmata sen jälkeen jos nesteet sisällä vaihtaa?
                      Tarkoitatko tästä kuvasta osaa #5

                      http://2009.bmwfans.info/parts/catal...ttached_parts/
                      Muovikansi on tuossa kuvassa osa 17. Pelkkä tiiviste on numerolla 18.

                      Tällä sivulla on ohjeita vaihtoon:

                      http://upgr8s.blogspot.fi/2012/03/bm...lant-leak.html

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6936
                        • N/A

                        #12
                        Originally posted by hw74 View Post
                        Muovikansi on tuossa kuvassa osa 17. Pelkkä tiiviste on numerolla 18.

                        Tällä sivulla on ohjeita vaihtoon:

                        http://upgr8s.blogspot.fi/2012/03/bm...lant-leak.html
                        Kiitoksia linkistä. Ilmeisesti tarvii laskea vedet syyläristä ekana pihalle.
                        On kyllä aika vmäisen näköinen projekti, kun ei ole edes varmuutta vuotaako se tuolta.. Pitänee nyt saada se auto nosturille ja jos sieltä alakautta näkisi tuonne onko siellä vuotojäämiä näkyvissä.
                        Tilasin nuo palikat kun ei ne ton kalliimmat ole..
                        Last edited by Antti O; 06-03-2014, 08:40.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by Antti O View Post
                          Kiitoksia linkistä. Ilmeisesti tarvii laskea vedet syyläristä ekana pihalle.
                          On kyllä aika vmäisen näköinen projekti, kun ei ole edes varmuutta vuotaako se tuolta.. Pitänee nyt saada se auto nosturille ja jos sieltä alakautta näkisi tuonne onko siellä vuotojäämiä näkyvissä.
                          Tilasin nuo palikat kun ei ne ton kalliimmat ole..
                          Varmasti vuotaa, itsekin muutaman korjannut ja nimenomaan aina tuo tiiviste N4x koneesta on se mikä vuotaa jos ei heti päällepäin mitään näy. Ei ole niin paha vaihtaa kuin miltä tuntuu, puolisen tuntia pitäis riittää.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6936
                            • N/A

                            #14
                            Just äsken tutkin syyläriä, paisaria ja termarikoteloa. Ei kyllä näyttäny mikään vuotavan mitä sitä nyt pystyy arvioimaan katselemalla.

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6936
                              • N/A

                              #15
                              Tänään vaihdettu koppa+tiivisteet koneen taakse, oli se sieltä märkänä.
                              Seurataan tilannetta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎