Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cabrion subwooferin kehittelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EmpirioN
    Newbiemmer
    • Jul 2013
    • 20
    • Kotka

    Cabrion subwooferin kehittelyä.

    Kevät alkaa lähestymään ja alkaa Bemarin laitto tulla ajankohtaiseksi.

    Eräs projekti on nyt äänimaailman alapääntoiston parannus. Muuten mennään vielä toistaiseksi vakio HK-setillä, mikä onkin omaan korvaan ihan ok.
    Ainoastaan alapään toisto on järkyttävää vakio "subwooferilla". Kaikki alle 70Hz ei tunnu toistuvan ollenkaan ja kaikki >100Hz taajuudet taas kumisee niin kovasti että korvia särkee. Hifisti en ole enkä mihinkään painekisoihin ole menossa, mutta tavoitteena olisi saada myös sitä oikeaa alapäätä toistumaan.

    Joten tässä kyselen nyt ideoita ja toteutuksia mitä te cabrion omistajat olette kokeilleet. On tullut muutaman auton audiopuoli tehtyä kokonaan uusiksi, mutta nyt ei ole jaksamista siihen ja muuten tuntuu että toisto olisi melko kunnossa, joten alapään toistoon tarvitsen ideoita. Varsinkin kun kaikki on vielä ihan auki... Vakio "subi" lähtee jokatapauksessa kävelemään. Niin ja takakontin vähäinen tila ei saisi paljoa pienentyä. Budjetti semmonen max. ~250€.

    Muutamia idoita:

    - Pioneerin TS-WX110A 6x9" (tms) aktiivisubi konttiin
    - Penkkien välistä suksiluukun pala poies, eBaystä siihen kotelo, jostain elementti ja sitten joku vahvistin kontin perälle
    - vakio elementin tilalle suoraan joku päivitys.. Niitähän oli joltain valmistajalta olemassa. Tais vaan hinta olla älytön..

    Ja sitte muutamia kysymyksiä:

    1. Vakiosubiin menee neljä piuhaa... Eli meneekö siihen vain yksinkertaisesti kaksi kanavaa? Koitin etsiä johtodiagrammeja, mutta en löytänyt..
    2. Mikäli herätettä ei vedä mankalta, mistä olette vetäneet? Olis mahtava jättää väliin koko auton purku subin ja mankan väliltä kerrankin.. Takavalo tuli itselle mieleen ekaksi, mutta eikö se ole vähän kulkurin ratkaisu?

    Ja sitten pyytäisin ideoita ja toteutuksia teidän asennuksista.

    Hyvää kevättä BTFC:set, kohta täälläkin ajellaan taas!
  • Eltzu
    Newbiemmer
    • Feb 2014
    • 9
    • Tampere

    #2
    Aktiivisubihan tuossa ihan hyvä voisi olla, se ei ainakaan tilaa vie kovasti.
    Ite nyppäsin omaan asennellessa herätteen nimenomaan takaa parkeilta, ei nyt varmastikaan se oikeaoppinen ratkaisu, mutta toimii eikä tarvinnu alkaa tosiaan siihen piuhojen kiskomisrumbaan

    Comment

    • janne30
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 2198
      • Vantaa

      #3
      Mulla on touringissa toteutettu bassopuoli näin:
      - about 200W vahvistin kontin välipohjassa (tähän vahvistimeen menee sekä rca piuhat ja kaiutintasoinen signaali sisään) mulla menee kaiutintasoinen signaali, ryöstetty takakaiuttimilta. Samoista piuhoista vahvistin haistelee herätteen eli erillistä herätepiuhaa ei tarvi vetää. Maajohto kontin pohjaan ja virta akulta (takakontissa)

      Eli kaikki piuhat alle metrin mittasia, ei ylimääräisiä pujotteluja yms. Toimii kun junan vessa. Ja kaikki piuhanvedot oli kontissa, kabiinin puolelle ei tarvinu mennä.

      Itsetehty pieni suljettu kotelo koivuvanerista ja hertzin 8" elementti. Soi todella pehmeesti ja koko paketin budjetti noin 250-300€ kaikkineen.
      G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
      E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


      1 x F20
      3 x E30
      2 x E36
      5 x E46
      3 x E9X

      Comment

      • janne30
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 2198
        • Vantaa

        #4
        Tässä vahvistin


        Pienikokoinen ja tosi kätevä toi kaiutintasoinen signaali+heräte samassa.

        Elementti
        G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
        E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


        1 x F20
        3 x E30
        2 x E36
        5 x E46
        3 x E9X

        Comment

        • outlander6
          Bimmer Rookie
          • Jan 2014
          • 44
          • Esbo

          #5
          [/QUOTE][/QUOTE]
          Originally posted by EmpirioN View Post
          Kevät alkaa lähestymään ja alkaa Bemarin laitto tulla ajankohtaiseksi.

          Eräs projekti on nyt äänimaailman alapääntoiston parannus. Muuten mennään vielä toistaiseksi vakio HK-setillä, mikä onkin omaan korvaan ihan ok.
          Ainoastaan alapään toisto on järkyttävää vakio "subwooferilla". Kaikki alle 70Hz ei tunnu toistuvan ollenkaan ja kaikki >100Hz taajuudet taas kumisee niin kovasti että korvia särkee. Hifisti en ole enkä mihinkään painekisoihin ole menossa, mutta tavoitteena olisi saada myös sitä oikeaa alapäätä toistumaan.

          Joten tässä kyselen nyt ideoita ja toteutuksia mitä te cabrion omistajat olette kokeilleet. On tullut muutaman auton audiopuoli tehtyä kokonaan uusiksi, mutta nyt ei ole jaksamista siihen ja muuten tuntuu että toisto olisi melko kunnossa, joten alapään toistoon tarvitsen ideoita. Varsinkin kun kaikki on vielä ihan auki... Vakio "subi" lähtee jokatapauksessa kävelemään. Niin ja takakontin vähäinen tila ei saisi paljoa pienentyä. Budjetti semmonen max. ~250€.

          Muutamia idoita:

          - Pioneerin TS-WX110A 6x9" (tms) aktiivisubi konttiin
          - Penkkien välistä suksiluukun pala poies, eBaystä siihen kotelo, jostain elementti ja sitten joku vahvistin kontin perälle
          - vakio elementin tilalle suoraan joku päivitys.. Niitähän oli joltain valmistajalta olemassa. Tais vaan hinta olla älytön..

          Ja sitte muutamia kysymyksiä:

          1. Vakiosubiin menee neljä piuhaa... Eli meneekö siihen vain yksinkertaisesti kaksi kanavaa? Koitin etsiä johtodiagrammeja, mutta en löytänyt..
          2. Mikäli herätettä ei vedä mankalta, mistä olette vetäneet? Olis mahtava jättää väliin koko auton purku subin ja mankan väliltä kerrankin.. Takavalo tuli itselle mieleen ekaksi, mutta eikö se ole vähän kulkurin ratkaisu?

          Ja sitten pyytäisin ideoita ja toteutuksia teidän asennuksista.

          Hyvää kevättä BTFC:set, kohta täälläkin ajellaan taas!
          Our vehicle specific BMW underseat subwoofer upgrades dramatically improve bass response and deliver nearly twice the output of factory subwoofers in under an hour.

          Tuolta löytyy ja helpolla asenuksella, JA äänenlaatu
          Attached Files
          Last edited by outlander6; 09-03-2014, 20:17. Reason: www muutos

          Comment

          • EmpirioN
            Newbiemmer
            • Jul 2013
            • 20
            • Kotka

            #6
            Hyvältä kuulostaa Janne!

            Juuri ton tyylistä asennusta olen itsekin miettinyt. Alan itsekin jälleen lämpenemään vahvistin + erillinen subi yhditelmälle. Yhtenä ajatuksena valmiiksi tehty koppa+ elementti, esim tämä: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E46-Co...item53f975b5c5 Elementistä lueskelin ja kuten yleensäkin, ihan kelpo JBL kyseessä. Ainoa mikä nyt on, niin miten tommoinen elementti suoriutuu noin pienessä tilassa? Siis kotelossa... Kenelläkään vastaavaa asennusta? Olisin todella kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä...

            Hmm, vahvistimen heräte kaiutin signaalista? Tätä en ole tullu miettineeksi, mutta kerran tommonen toimii niin tuohan olisi paras ratkaisu. Jaoitko jonkun signaalijohdon vain puoliksi ja pistit herätteeseen?

            outlander: Kiitos, noista olen kyllä jo lukenut. Varmasti soi hyvin, mutta rapiat 600€ löytää käyttöpaikkansa kyllä muualta.

            Comment

            • konda
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 36
              • Mikkeli

              #7
              Originally posted by EmpirioN View Post
              Hyvältä kuulostaa Janne!

              Juuri ton tyylistä asennusta olen itsekin miettinyt. Alan itsekin jälleen lämpenemään vahvistin + erillinen subi yhditelmälle. Yhtenä ajatuksena valmiiksi tehty koppa+ elementti, esim tämä: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E46-Co...item53f975b5c5 Elementistä lueskelin ja kuten yleensäkin, ihan kelpo JBL kyseessä. Ainoa mikä nyt on, niin miten tommoinen elementti suoriutuu noin pienessä tilassa? Siis kotelossa... Kenelläkään vastaavaa asennusta? Olisin todella kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä...

              Hmm, vahvistimen heräte kaiutin signaalista? Tätä en ole tullu miettineeksi, mutta kerran tommonen toimii niin tuohan olisi paras ratkaisu. Jaoitko jonkun signaalijohdon vain puoliksi ja pistit herätteeseen?

              outlander: Kiitos, noista olen kyllä jo lukenut. Varmasti soi hyvin, mutta rapiat 600€ löytää käyttöpaikkansa kyllä muualta.
              Näyttäs lafka myyvän tyhjiä boxejakin sekä alpinen tuotetta.



              Kumpihan fiksumpi noista, JBL vai Alpine? Tietty tyhjänkotelon jos ottaa niin voi tilata mieleisen elementin=)

              Se mikä on varmaa niin tuskin noista mikään onnettomampi on kun alkup

              Comment

              • janne30
                BTCF Member
                • Apr 2011
                • 2198
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by EmpirioN View Post
                Hyvältä kuulostaa Janne!

                Hmm, vahvistimen heräte kaiutin signaalista? Tätä en ole tullu miettineeksi, mutta kerran tommonen toimii niin tuohan olisi paras ratkaisu. Jaoitko jonkun signaalijohdon vain puoliksi ja pistit herätteeseen?
                Niin, normaalisti vahvistimeen tulee signaali eli ääni RCA -johtoja pitkin. Tässä on vaihtoehdot RCA/Kaiutintasoinen signaali. Eli ääni tulee vahvistimelle kaiutinpiuhoja pitkin ihan niinkuin kaiuttimillekkin.

                Herätteen se ottaa myös noista samoista piuhoista, koska kaiutinkaapelissa kulkee virtaa. Tätä herätettä ei siis ole tehty millään hyppylangalla, vaan heräte toimii samasta sisääntulosta kun signaali (Olipas vaikeasti selitetty)

                Itse otin takakaiuttimen piuhoista sentin matkalta suojakuorta pois sekä kuskin ja apukuskin puolelta ja juotin siitä ne signaalit vahvistimelle. + sekä - piuha x2

                Mulla kulkee farkussa myös koira mukana, kun säädän bemarin orkkis navigaattorista TONE valikosta kaikki äänet eteen. Eli faderit eteen, silloin myös subbari lakkaa soimasta takakontissa, sillä se ottaa ne signaalit takakaiuttimilta. Mun mielestä kätevä ominaisuus. Ja toi heräte toimii niin, heti kun kaiuttimista alkaa kuulua musiikkia, vahvistin herää ja subbari alkaa soida

                Ja toi linkittämäni Hertzin elementti soi hyvin 12.8L suljetussa kotelossa, tiedot poimittu suoraan elementin .pdf ohjekirjasta.
                Last edited by janne30; 06-03-2014, 18:12.
                G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                1 x F20
                3 x E30
                2 x E36
                5 x E46
                3 x E9X

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6935
                  • N/A

                  #9
                  Originally posted by janne30 View Post
                  Tässä vahvistin


                  Pienikokoinen ja tosi kätevä toi kaiutintasoinen signaali+heräte samassa.

                  Elementti
                  http://www.autostudio.fi/autohifi/au...subwoofer.html

                  Olen miettiny samantyylistä pakettia E46 cabrioon. Minulla ei ole siis sitä alkuperäistä suksiluukussa olevaa subia ollenkaan. En ole vielä päättänyt komponentteja, mutta nuo varmaan olisi ihan kohtuuhintaisia. 150€ investoinnilla saisi vielä pykälää laadukkaampia ja järeämpiä 8" subeja vaikkapa alpinelta, mutta ne vaativat sitten sitä voimaa vahvistimeltakin reilusti enempi vrt. tohon halvempaan hertziin minkä linkitit. Voisi hyvinkin olla ihan ok paketti tuo sinun. Mietin tuota high imputin ryöstämistä takakaiuttimien johdoista, otitko ne mideiltä? Eihän siellä vaan ole mitään suotimia vakiona vaan tuleeko sinne mideille ainakin koko alarekisteri?
                  Cabriossa kun on muistaakseni takana midit ja diskantit erikseen.

                  Ajatuksena on rakentaa tuo optimi suljettu kotelo siihen suksiluukun tilalle, ja vahvistimelle tehdä välipohja vararenkaan päälle ja ruuvata se kunnolla kiinni. Maadotus vetää akulle ja virtakaapeli myös ja sulake väliin. Tarvittaessa tuo koko paketti on helppo purkaa irti kun vaikka myy auton jos ostaja ei noita tahdo mukaan. Ja asennuksesta on melko mahdollista saada huomaamaton, konttiin mahtuu edelleen mm. matkalaukut.

                  Comment

                  • EmpirioN
                    Newbiemmer
                    • Jul 2013
                    • 20
                    • Kotka

                    #10
                    Noniin, alkaa palikat olla mietitty ja osittain tilattu. Vahvistimeksi tulee juuri tuo jannen ehdottama Hertzin 2-kanava vahvistin. Vaikuttaa ainakin paperilla hyvältä. Elementti laatikkoineen: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E46-Co...:X:RTQ:GB:1123

                    Eli näillä mennään. Kirjoittelen sitte kokemuksia kun saan kamat kiinni autoon.

                    Eräs kysymys vielä, johon en ole löytänyt vastausta. Subin johdot.. Mites nuo menee kun mulla vakio HK subiin tuli neljä piuhaa: vihr/sin, sin, valk, mu/vihr.

                    Meinaan jos jollain suoraan tietoa mikä on mikäkin, niin säästyy taas vaivaa.

                    Comment

                    • janne30
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 2198
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by Antti O View Post
                      Olen miettiny samantyylistä pakettia E46 cabrioon. Minulla ei ole siis sitä alkuperäistä suksiluukussa olevaa subia ollenkaan. En ole vielä päättänyt komponentteja, mutta nuo varmaan olisi ihan kohtuuhintaisia. 150€ investoinnilla saisi vielä pykälää laadukkaampia ja järeämpiä 8" subeja vaikkapa alpinelta, mutta ne vaativat sitten sitä voimaa vahvistimeltakin reilusti enempi vrt. tohon halvempaan hertziin minkä linkitit. Voisi hyvinkin olla ihan ok paketti tuo sinun. Mietin tuota high imputin ryöstämistä takakaiuttimien johdoista, otitko ne mideiltä? Eihän siellä vaan ole mitään suotimia vakiona vaan tuleeko sinne mideille ainakin koko alarekisteri?
                      Cabriossa kun on muistaakseni takana midit ja diskantit erikseen.

                      Ajatuksena on rakentaa tuo optimi suljettu kotelo siihen suksiluukun tilalle, ja vahvistimelle tehdä välipohja vararenkaan päälle ja ruuvata se kunnolla kiinni. Maadotus vetää akulle ja virtakaapeli myös ja sulake väliin. Tarvittaessa tuo koko paketti on helppo purkaa irti kun vaikka myy auton jos ostaja ei noita tahdo mukaan. Ja asennuksesta on melko mahdollista saada huomaamaton, konttiin mahtuu edelleen mm. matkalaukut.
                      Autostudion myyjä suositteli tuota elementtiä tuon vahvistimen kanssa, lisäksi frendillä on myös zetassa tuo sama subi ja kyllä soi hyvin. Pehmeesti ja tarpeeksi matalalta. Sanoisin että hinta/laatu -suhde on kohdillaan.

                      Vahvistimen koko oli pienin mitä noilla wateilla löytyi. Mahtuu mulla BM54 -radioyksikön & PDC-moduulin väliin maton alle, missä just tuon kokonen kolo. Lisäksi jää koko vararengastila+välipohja säilytystilaksi.

                      Jos ajattelit käyttää koko tilan mitä on välipohjassa vahvistimelle, sama kai se ois isompi vahvistin sitten hankkia, jos tekee mieli järeempää elementtiä? :think
                      G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                      E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                      1 x F20
                      3 x E30
                      2 x E36
                      5 x E46
                      3 x E9X

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎