Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M3 Huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Allianz
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 386
    • Vantaa

    E46 M3 Huolto

    Tälläinen 100k km ajettu tuli toiseksi autoksi nyt "perheeseen". Tarkoitus olisi säädylliseen tilaan tekniikka huoltaa.

    Tähän mennessä vaihdettu:

    -tulpat
    -puolat
    -ilmansuodatin
    -polttoaineensuodatin
    -moottorin öljyt ja suodatin
    -jarrut
    -koiranluut
    -taka-akseliston puslia

    SMG-vaihteistoon ei ilmeisesti tarvitse kajota, muutakuin tarkistaa nestesäiliön pinta? Joku osaava voisi kertoa, mitä nestettä tänne laitetaan jos vajaa.

    Vesipumpun siivet komposiittia ja ei yleisesti tarvitse näillä kilometreillä vielä toimenpiteitä, jos ei akselistaan vuoda?

    Kaikki apurungon/peränkehdon puslat olisi tarkoitus vaihtaa. Hieman kolahtaa täyskaasu kiihdytyksessä smg ripeämmällä moodilla. Suosituksia alkuperäiset vai powerflex? Suositeltuja vaihtopaikkoja pk-seudulla?

    Sitten itse pääasia. Venttiilikoneisto tarvitsisi ilmeisesti tarkastaa/säätää ja tämä kuuluisi inspection II huoltoon. Huhut kertovat, että usein merkkiliike ei edes näitä tarkista vaikka pitäisi. Inspection II huollosta en ole kiinnostunut merkkiliikkeelle maksamaan, osaan itsekin katsoa tuulilasinpyyhkijöiden kunnon ja jarrunesteen tason. Tarjouksen venttiilien tarkastuksesta pyysin merkkiliikkeltä ja pääsisin aikahyville tuntipalkoille, jos tämän säädön tekisin itse. Aikoivat vielä velottaa täydestä säätöpalasarjasta. Useinhan ei säätöä tarvitse kuin muutamat venttiilit? Tietenkin koko sarja on hyvä olla jos hommaa alkaa tekemään. Merkkiliikkeellä luulisi kuitenkin olevan resurssit sarjaa pitää hyllyssä ja laskuttaa tarvittavien osien mukaan. Ei mitään rakettitiedettä kyseinen operaatio kuitenkaan käsittääkseni ole.

    Ja taas suositeltuja paikkoja venttiilien säätöön pk-seudulla tai jos joku näitä on ennenkin säätänyt tarjouksen saa esittää.

    Muita huomioitavia kohteita e46 m3 ylläpidossa? Lisätään vielä, että tarkoitus ei ole hifistellä auton jokaista osaa uudeksi.
    Last edited by Allianz; 10-03-2014, 23:32.
    Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
    ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
    "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Jarrut vaihdettu, kuinka laajalti? Jarrut vaativat täyspuhdistuksen, satulat irti, satulan pidikkeiden liukupintojen viilaus, liukutappien tarkistus, kaikki kumiosat uusiksi ATE:n osilla (esim. autoteilemann.de), mäntien tarkistus, uudet ATE:n rasvat, jarrunesteet uusiksi jollei ole varmaa tietoa vaihtokohdasta kahden vuoden sisällä. Jos etujarrut ravistaa niin levyt menee myös uusiksi, se ei ole syy vaan seuraus, E39/E46 tyyppiominaisuus

    Paisarin korkki uusiksi, halpa vakuutus ylipaineen varalta joskin tässä ei taida olla perus-E46 vakiohalkeavaa paisaria. Jäähdytysnesteet kenties vaihtoon jos ei ole koskaan vaihdettu.

    Ilmastoinnin huolto, jos kompressori pääsee kuivahtamaan öljyn loppumisen takia niin kylmäkin loppuu aika pian.

    Renkaiden suuntaus asiantuntevassa liikkeessä jos puslia on taakse vaihdettu. Isot kynkän puslat uudet?

    Peräöljyn vaihto?

    Öljynlauhduttimen/jäähdyttimen tarkistus/varovainen putsaus, ettei ainakaan ole maantiepaskaa täynnä.

    Vikakoodien luku. Potentiaalisten ZKE/GM5 -ongelmien tiedostaminen: KLIK.

    Takavalojen tyyppivikojen korjaaminen, palaako takapäästä palaneen lampun merkkivalo?

    - takakontin ja rungon välisen kumisukan sisästä korkkaa kaapelit --> SenCom Kabeltechnik korjaussarja tai itse vaihdetut silikonikaapelit
    - kontin kahvasta syöpyy ajan kanssa kupariliuskat --> kahva vaihtoon, vanhasta voi suolistaa maalatun muovin hartaudella
    - kontin rekisterikilven valojen "lasit" kestävät minkä kestävät, avatessa lukituskynsi napsahtaa hyvin herkästi poikki jos "lasin" ikä on yli 1v
    - rungon takavalon polttimolevyn alimitoitettu maakarvan ohitus abikolla: KLIK

    Olisko S54:ssä syytä vaihtaa kampuran liukulaakerit tasaisin väliajoin?

    Comment

    • Messier
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 624
      • Savo

      #3
      SMG on ihan normi manuaaliaski joten öljyt hyvä vaihtaa siinä missä peräänkin.
      Hydrauliikkaöljy on Pentosin CHF11, ei taida ihan joka putkasta löytyä, marmorilta ainakin.

      Jos meinaat kaikki takapään puslat vaihtaa niin samalla korin kiinnityspisteiden tarkastus/korjaus/vahvistus. Kaikki äMMät paukkaa enemmän tai vähemmän varsinkin SMG nopeilla asetuksilla. Siitä ei nyt kannata murehtia jos niskat kestää. Se kuuluu asiaan.

      Venttiilinvälyksien säädössä koita löytää foorumilta joku näppärä jannu. Samalla tarkastaa Vanoksen ongelma pultit. Välyksien mittaus pitäisi tehdä kylmänä, mikä liike seisottaa autoa yön yli tätä varten?

      Sitten vaan kovaa ajua ja korkeita kierroksia.
      G05 X5 45e
      KM9 ///M1000XR

      Ex:
      F10 ///M5
      K49 S1000XR
      E90 ///M3
      E46 ///M3

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Takapään kolahdus voi tosiaan johtua revenneistä kiinnityspisteistä: KLIK.

        Comment

        • Manetoz
          BTCF Member
          • Jun 2013
          • 8
          • Espoo

          #5
          SMG pumpuista ilmeisesti moottorit tuppaa väsymään jossain vaiheessa, mutta onneksi nykyisin saa ilmeisesti pelkää moottoriakin ostaa, kun aikaisemmin piti ostaa tiskiltä koko pumppupaketti(3k€+). Ja noita moottoreitakin ainakin jotkut pajat ulkomailla kunnostaakin.



          SMG:hen kannattanee muutenkin hieman tutustua, kun esimerkiksi konepellin kiinniolemista osoittavien sensoreiden toimimattomuus/kontaktihäiriö aiheuttaa sen että et saa vaihdetta sisään SMG:ssä.


          Vanoksen pumpusta on joillakin hampaita lennellyt ja joillain huono-onnisilla pala on tipahtanut ketjun väliin ja aiheuttanut sen hyppäämisen ja siten täystuhon.



          Muutenkin vanoksessa on kaikenlaista parannettavaa, joihin on kehitelty parempia ratkaisuja. Omaan 106k ajettuun 2005 SMG M3:Seen hankin järeämmän aftermarket "vanos hub":in samalla sitten putsattiin ja vaihdettiin kaikki tiivisteet parempiin(beisan) vanoksessa. Vanha hubikin oli mulla ihan kunnossa, mutta tulipahan hankittua mielenrauhaa.

          Perän apurungon vahvikkeet jo mainittiinkin, itsellennikin ne ovat suunnitelmissa, ja samalla sitten puslat yms.

          Noi kolme on käsittääkseni ne isommat ongelmat, joita voi kohtuu yleisesti tulla vastaan. (Ainakin niin usein että ihmiset ovat nähneet vaivaa kehittää parannus ratkaisuja) Tuohon perän ongelmaan BMW:llä itselläänkin on proseduuri jossa rungon onkaloita täytetään vaahdolla rakenteen jäykistämiseksi.
          E46 ///M3 2005 Carbonschwarz SMGII

          Comment

          • Allianz
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 386
            • Vantaa

            #6
            SMG- yksikkö tähän autoon jo kertaalleen vaihdettu. Nuo konepellin tunnistimet tulivat eilen illalla tutuiksi, kun pesin konehuoneen. Tämän jälkeen laskin konepellin alas, mutta en kiinni asti. Tarkoitus oli ajaa auto talliin ja jatkaa hommia sielä. Mutta eipäs prkl lähdettykkään mihinkään suuntaan. Mittaristossa vain vilkutti vaihdetta, mutta ei kytkenyt. Karmea ajatus, että vettä olisi nyt jossain "väärässä" paikassa pesun jäljiltä, vaikka varovasti senkin koitin tehdä. Hetki meni ennenkuin tajusin kokeilla konepelti kunnolla kiinni. Käsittääkseni tuo perän repeäminen on erityisesti 2001 vuoteen asti suurempi murhe? Vai meneekö senkin jälkeen etenkin ämmäläisessä samaan malliin?

            Peräöjyjen vaihto työnalla, kuten apurungon puslat. Sielähän sitten näkee onko repeämiä. Itse pikaisesti vilkaisin ja en mitään nähnyt. Uudet perän kiinnityspultit myös tulossa. Joissain ne ovat vialliset ja aiheuttavat pienen klonksahduksen. Vanoksen pultit myös uusitaan mielenrauhan vuoksi venttiilien säädön/tarkastuksen yhteydessä.
            Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
            ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
            "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

            Comment

            • Allianz
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 386
              • Vantaa

              #7
              Huollossa tehtäviä:

              - Takakelkan isojen puslien vaihto
              - Perän etummaisen puslan vaihto
              - Perän taaimmaisten pulttien uusinta (tyyppivika)
              - Perän öljyt
              - Ohjauskulmien säätö
              - Venttiilien säätö
              - Vanoksen pulttien uusinta
              - Jäähdytysnesteiden vaihto
              - Polttoaineen suodatin (en saanut toisen puolen klemmaria irti itse)
              - Vahvikkeet http://www.ebay.com/itm/200976623939

              Vahvikkeita on käsittääkseni myös liimattu kiinni paikalleen ja ollut täysin toimiva ratkaisu, jollain 3M liimalla. Pitää perehtyä tähän vielä lisää.

              Mitään repeämiä en autonpohjasta puslien lähistöltä löytänyt, mutta sielä täälä sillä alueella pientä ruostekukkaa.

              Mitenkäs tuo termostaatti? Olisiko syytä vaihdattaa myös kilometrejä 108k nyt?

              Jarrulevyt/palat/nesteet uusittu tammikuussa.

              Depon led-takavalot, peilien lasit ja Topspeed takavaimennin laitettuna.

              Auto oli mallia usa. Ja BMW-kampanjoina tekemättä moottorin ja smg päivitykset+matkustajan turvatyyny.

              Osaako kukaan sanoa, voiko BMW laittaa autoon vaihteistoon euro ohjelman pyynnöstä? Tai mitkä ovat muutokset uusimmassa smg usa versiossa. Jostain luin että burnout moodi saattaisi poistua päivitettäessä. Sinänsä tuo usan lc mahdollistaa hyvät lähdöt kierrokset siinä 1800 paikkeilla. Mutta ilmeisesti euro softalla voisi vakinopeudensäätimen napeista säätää 1000-5000 kierrokset oman maun ja tilanteen mukaan?
              Last edited by Allianz; 31-03-2014, 20:07.
              Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
              ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
              "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Palojen/levyjen/jarrunesteiden vaihdon yhteydessä varmaan vaihdettiin myös jarruletkut, jarrujen kumiosat, anti-rattle clip sekä viilattiin satulan pidikkeen urat ja liukupinnat todella puhtaiksi?

                Jossei, niin syytä tehdä ensi tilassa.

                Comment

                • Allianz
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 386
                  • Vantaa

                  #9
                  Siitä en tiedä onko kyseisiä operaatioita tehty, tuskinpa. Ehdotukset varmasti hyviä tämänkin suhteen, mutta kuten yllä sanoin tarkoitus ei ole hifistellä jokapaikkaa "ehjää" uudeksi, vaan tehdä perushuoleton kauppakassi, missä normaalit huollot tehty ja kalliimpien tyyppivikojen ennalta ehkäisevät kohteet käyty läpi.

                  Harrastuksen vuoksihan noita on tullut aikanaan vaihdettua ja todettu myös että aivan turhaan. Elä korjaa ehjää osaa. Varsinkin nyt kun ei aikaa itsellä ole tehdä saa aikamonta harrasteyksikköä maksaa pelkästään työstä jo näihin hommiin mitä olen tekemässä. En vain halua jokakerta kun painan kaasun pohjaan miettiä, koska vanoksesta tai taka-akselistosta kuuluu se ikävä ylimääräinen ääni.
                  Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
                  ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
                  "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

                  Comment

                  • Allianz
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 386
                    • Vantaa

                    #10
                    En nyt viitis uutta aihetta tämän kysymyksen vuoksi aloittaa.

                    Voisiko joku kertoa, miten nuo m3 vaihtovalot oikein toimivat/logiikka?

                    1 ja 2 vaihteellahan nousevat kierroslukumittaria vastaan ja kun punainen välähtää pitäisi viimeistään vaihtaa.

                    Isommilla vaihteillahan näin ei tapahdu. Mielestäni näyttäisi minne moottorin kierrosluku tulee asettumaan vaihdon jälkeen.

                    Moottorin kylmänä ollessahan näyttävät suurinta suositeltua kierroslukua?

                    Itse olen ollut siinä uskossa, että vasta kun moottori on kunnolla lämmin/ ämmän tapauksessa myös öljyt lämmenneet ruvetaan polkemaan reikäpäässä.
                    Pyrin pitämään kierrokset alle 3000/4000 ennen kuin moottori oikeasti lämmin.
                    Ämmässä nuo keltaiset varoitusvalot alkavat pakkasessakin sammumaan aika nopeaan tahtiin ja taitavat kaikki olla hävinneet reilun kilometrin ajomatkan jälkeen, vaikka nesteet/öljyt eivät vielä olisi käyntilämmössään.

                    Olenko ollut täysin väärässä tässä lämpimäksi käyttämisessä ja nyt sitten voisi uskoa bmw insinöörejä ja alkaa polkemaan heti valojen mukaan jos siltä tuntuu?
                    Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
                    ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
                    "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

                    Comment

                    • Terou
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 791
                      • Tampere

                      #11
                      Tuonne ketjuun on hyvä kerätä kaikkea E46 M3 zaibaa:
                      E46 M3

                      Kyllä minulla ainakin vaihtovalot toimii kaikilla vaihteilla. Tuossa videossa näkyy FullHD-versiona ainakin kun ne siellä vilahtelee. Vaihdan kyllä pari vaihdetta turhankin ajoissa. Halli Airport 1 mile

                      Ja tosiaan ne toimii myös kylmän koneen varoittimina. Tarkempaa en nyt osaa komentoida kuin, että jos omassa autossa 20 asteisessa tallissa lyön virrat päälle, niin se näyttää 5000RPM suositusta.
                      E46 M3 perän lukkoyksikkö
                      Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                      www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎