Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanos remppaa + vikakoodeja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • karitammi
    Bimmer Rookie
    • Jun 2012
    • 78
    • Espoo

    Vanos remppaa + vikakoodeja

    Vaihdoin öljynsuodattimen jalan tiivisteen, huohottimen ja Vanos-mäntien tiivisteet 325CiC 2001:een. Samalla vaihtui joukko tiivisteitä ja putsailin DISA:n ja ICV:n. Täällä ja muualla netissä olevat ohjeet olivat tosi hyvät, kiitos kaikille.

    Öljynkulutukseen pääsyyllinen oli suodattimen jalan tiiviste. Se roiskutti öljyä moottorin kylkeen niin, että homma menee helposti huohottimen piikkiin. Huohotin näytti olleen kunnossa eikä letkutkaan olleet superhaperia. Auto on tuotu Saksasta pari vuotta sitten, ilmeisesti siellä putket säilyvät paremmin.

    Venttiikikopassa, kannessa ja Vanoksen päällä oli melkoinen määrä likaa (kuva), palanutta öljyä kai. On muutenkin merkkejä, että autolla on ajettu melko pitkillä huoltoväleillä. Miten olette putsanneet yleensä? Laitoin venttiikopan astianpesukoneeseen, mutta tämä ei perheessä saavuttanut suosiota .

    Ajossa ensiksi fiilis oli, ettei mikään muuttunut. Mutta pienen muistelun jälkeen tuntuisi, että vääntöä on paremmin koko alueella, liikkellelähtö on helpompaa ja auto pysyy paremmin käynnissä kun nostaa kaasun (joskus ennen sammunut ja tyhjäkäynti soutanut). Myös kierrokset putoaa ehkä vähän vikkelämmin. Sinällään selvää vikaa ei ollut ennenkään.

    Pienen ajon jälkeen ilmeistyi moottorin vikavalo ja mietin mitä olen sössinyt. Inpalla löytyi seuraavat koodit:
    - 65 NW-E fehler
    - 228 Lambdareglerabveichlung Bank 2
    - 227 Lambdareglerabveichlung Bank 1
    Eli siis ilmeisesti imunokan asentoanturi ja liian laihalla, vai? Netistä lukemalla löytyi juttuja, että imunokan anturi voi aiheuttaa ilman vikakoodejakin tiettyä puutumisen tunnetta. Onko kokemuksia?

    Nollasin koodit ja samalla adaptaatiot. Adaptaation nollausta en tehnyt korjausten jälkeen. Vikavalo ei nyt ainakaan heti (~40 km jälkeen) tullut uudestaan. Mitäs kannattaa tehdä, vai mitään?
  • Jygga
    BTCF Member
    • May 2013
    • 197
    • Oulu / Kainuu

    #2
    Itsellä olisi myös sama homma edessä 320i:n kanssa elikkä vanoksen tiivisteet ja laakerit vaihtoon ja samalla kaikki tiivisteet mitä on järkevää/helppoa uusia samalla kertaa.

    Teitkö ensi kertaa itse siis, ei ilmeisesti tullut suurempia ongelmia..?
    Uusitko niitä vanoksen laakereita..?

    Omassa autossa ihmetyttää vastaavanlainen maitokahvin värinen tahma jota näkyy hieman myös tuossa kuvassasi.... Varsinkin kylmällä kelillä öljykorkki, öljytikku ja vähän joka paikka on täynnä sitä... Veikkaanpa että kun venttiilikopan avaa niin samanlainen jollei pahempi näky tiedossa.. Huohottimethan tuppaa räjähtämään juuri tuon tahman takia kuten omassakin autossa kävi pari viikkoa oston jälkeen.. Ja tuo tahma kuivuu sitten sellaiseksi rusehtavaksi tai jopa melkein mustaksi karstaksi esim. öljykorkkiin... Luulen että tuossa kuvassa on kyse juuri samasta...

    Mistäköhän tuo sitten johtuu..?

    Itse epäilen että kannentiiviste vuotaa hiljalleen koska hävittää nesteitä ja savuttaa kylmänä valkoista.. Voisiko tuo tahma johtua jäähdytinnesteen palamisesta..?
    Onko aloittajalla esiintynyt samoja oireita..?

    EDIT: katsoinkohan kuvaa väärin, ei taidakkaan olla maitokahvitahnaa vaan "puhtaampia" kohtia...
    Last edited by Jygga; 02-04-2014, 21:40.

    Comment

    • karitammi
      Bimmer Rookie
      • Jun 2012
      • 78
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Jygga View Post
      ...Teitkö ensi kertaa itse siis, ei ilmeisesti tullut suurempia ongelmia..?
      Uusitko niitä vanoksen laakereita..?
      ....
      EDIT: katsoinkohan kuvaa väärin, ei taidakkaan olla maitokahvitahnaa vaan "puhtaampia" kohtia...
      Tein, rauhallisesti ja läppäri auki ohjeineen vieressä. Esim. Beisanilta tarvikkeet ja ohjeet. En uusinut laakereita.

      On se enemmän pannukahvia kuin maitokahvia.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎