Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw täristää kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 604
    • Lohja

    bmw täristää kiihdyttäessä

    Elikkäs huomasin tuossa kun kovaa kiihdyttelee 1 ja 2 vaihteella niin tuo e46 320 d tärisyttää ja kolisee noin 1500 ja 2000 kierroksilla itse veikkaisin kardaanin rättikumia laatikon ja kardaanin välissä onkos kellään hajua että missä voisi olla vika? kun valitettavasti vaikea nostaa autoa

    Kiitos.
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
  • Jumbe
    Newbiemmer
    • Dec 2013
    • 21
    • Nurmijärvi

    #2
    Rättikumi, moottorin kannatinkumit tai kaksoismassavauhtis ihan potentiaalisia vaihtoehtoja.

    Comment

    • huppu
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 423
      • Rovaniemi

      #3
      Originally posted by Jumbe View Post
      Rättikumi, moottorin kannatinkumit tai kaksoismassavauhtis ihan potentiaalisia vaihtoehtoja.
      Tuohon lisäksi vielä kardaanin ristikkonivel...tämä selvis mulle tänään...kardaanin rättinivel ja keskityslaakeri vaihdettu omaan sekä kaksoismassa ja kytkinasetelma. Silti alkanut taas pieni jyristäminen kiihdyttäessä tosiaan se ristikkonivel jäänyt vaihtamatta...
      Last edited by huppu; 05-05-2014, 21:21. Reason: korjaus
      BMW E46 318d 10/04

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Ristikkoa ei virallisesti saakaan varaosana mutta kyllä niitä voi alan liikkeissä vaihdattaa ja tasapainottaa.

        Tarkistaisin myös alakautta kampuran värinänvaimentimen eli dampperin. Tärinä voi tulla myös siitä ja perstuntumalta silti voisi luulla tulevan vasta laatikon jälkeen.

        Tämä siis tarkistuskohteena edellä mainittujen jälkeen.

        Ristikon pientä välystä ei välttämättä voi havaita kardaanin ollessa paikallaan auton alla.

        Comment

        • jukkae
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3506
          • 70800

          #5
          Ja paskana oleva ristikko hajottaa kyllä heti uuden rätin ja kannatinlaakerin..

          Comment

          • Juhnukka
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 604
            • Lohja

            #6
            Elikkä kannatinkumit ja rättikumi ovat ehjät pienen tutkinnan jälkeen ja kardaanissa ei tuntunut käsin ravistamalla ainakaan mitään välystä voisiko olla että kytkin vain luistaisi?
            Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

            Comment

            • Juhnukka
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 604
              • Lohja

              #7
              Vakio kone kyseessä siis mutta kannatinkumeja en ole vielä katsonut mutta tyhjäkäynnillä hieman täristää paitsi jos painaa kaasua ja vaihdekeppi täristää aika kovin tyhjäkäynnillä painettaessa reunaan voisiko sitten olla kannatinkumivika? Ja tärinä yleensä tulee kun autolla ajaa auto täynnä ihmisiä ja painoa ja matalilla kierroksilla ei luulisi että vauhtipyörä tai kytkin olisi vielä lopussa rullattu 268 tkm

              Olisiko kellään mitään hyvää vinkkiä?
              Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Ristikkoon ei tule tuntuvaa välystä ennenkuin se on tuhannen paskana. Kannattaa ottaa kardaani irti (ihan kokonaan) ja liikuttelee, tuntuu ristikossa kuluneena pykälää. Tuo pykälä riittää rikkomaan rätin ja aiheuttamaan värinöitä kiihdyttäessä. Paikallaan tuota ei pysty toteamaan ennenkuin tosiaan vatkaa jo kitisee koko nivel ajaessa.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Juhnukka
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 604
                  • Lohja

                  #9
                  Luulisi että rätti olisi rikki mutta se oli täysin ehjä joten voiko olla kyseessä ristikko?
                  Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                  Comment

                  • Juhnukka
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 604
                    • Lohja

                    #10
                    Ääni oli semmoista kun joku hakkaisi autoa tai johonkin pohjaan ja tuntui joka puolella autoa tärinänä
                    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                    Comment

                    • JMTN
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2010
                      • 338
                      • Haukipudas

                      #11
                      Originally posted by Juhnukka View Post
                      Ääni oli semmoista kun joku hakkaisi autoa tai johonkin pohjaan ja tuntui joka puolella autoa tärinänä
                      isovaihde + matalat kierrokset ( alle 2500rpm) + reilusti kuormaa = tärinää/kolinaa--> kaksoismassa rikki.
                      BMW e91 320d -08
                      ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
                      ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
                      ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
                      Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

                      Comment

                      • Takkunen|
                        Newbiemmer
                        • May 2014
                        • 7
                        • Raahe

                        #12
                        itsellä 330d oli samat oireet kakkosella kiihdyttäessä kovempaa, tuntu että kardaani tulee tupaan. Kannatinlaakeri paskana, ja perän ja kardaanin välinen vetonivel paskana, ristikko edestä ehjä. mutta tosiaan kardaani alas autosta niin lopullinen vika selviää, ja kannattaa se kardaani käyttää pois joka tapauksessa että saa ristikot tarkistettua.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by Takkunen| View Post
                          perän ja kardaanin välinen vetonivel paskana
                          Nuo vakionopeusnivelet hyvin harvoin hajoaa. Niissä kuuluukin olla väljää, täristämiset johtuvat lähes poikkeuksetta paakkuuntuneesta rasvasta (saippua erottuu) joka lyö nivelen jumiin johonkin asentoon tai tekee reilun pykälän liikkeeseen. Näistä selviää kun kaivaa vanhan töhnän pois ja laittaa uutta tilalle.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Takkunen|
                            Newbiemmer
                            • May 2014
                            • 7
                            • Raahe

                            #14
                            hyvä tietää, eihän se ollut kun 190e uus nivel :think

                            Comment

                            • Juhnukka
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 604
                              • Lohja

                              #15
                              Elikkäs syy selvisi taaimmanen kannatinlaakeri Palasina elikkös eikun uutta tilalle
                              Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎