Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42B18 VANOS rallattaa ja moottori arpoo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lundersson
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2009
    • 245
    • Kerava

    N42B18 VANOS rallattaa ja moottori arpoo

    Yläkerta rallattaa dieselin tavoin, mutta ei koko ajan. Enimmäkseen kaasuttaessa, mutta toisinaan häviää kokonaan. Liikkeellelähtö (kaasu ei vastaa) on välillä vaivalloista ja kiihdytyksessä arpoo lähtiskö vaiko ei.. Tämäkin välillä kun kuun asento on delta x vastaan y kolmanteen. Kylmänä kone ravistaa hienoisesti ja tasaantuu lämmetessään.

    Imuvuotoja voi olla, huohotin voi olla, - yläkerta katsottu läpi 10tkm takaperin ja todettu että pahempia kulumia tai löystymiä ei ole. Vanoksen (alempi) tiivisteet vaihdettu koska vuoto. Kone ajettu 180t mutta nokat, ketju ja valvetronic hilppeet ei ole alkuperäisiä. Huoltokirjassa vain laakkosen tekemät huollot koska auto ollut kunnon kiertopalkinto.

    Noh, tänään sitten vaihdoin öljyt ja ylemmän vanoksen tiivisteet ja alkoi reipas humppaaminen. Lähti hyvin käyntiin, pröpröpröpröp ja kuoli. Kierroksia kokeilin varovasti ja nihkeästi nousi mutta kävi hyvin. Kännykkämallisella OBD laitteella
    P0015 - Nokka-akselin B asento lohko 1. Ajoitus liian aikainen
    Totesin että jos jako hyppää niin pitäisi olla myöhässä.. Annoin käydä kaasulla jonkin aikaa ja alkoi rallattamaan ja naks - vika hävisi. Ajoin kotiin ja toimi niinkuin ennen huoltoa.

    Kysymys kuuluu (ja joo vien ASAP INPAlla luettavaks) voiko kyseinen vanos venttiili olla hiukan jumissa joka eskaloitui nyt kun oli päässyt kuivaksi?

    Jostain luin että IMM:än irroittaminen laittaisi vanoksen perusasetuksille jolla voisi kokeilla esiintyykö rallatusta ja kiihtyvyyden arpomista. Haluaisin ennen irroitusta varmistaa että meneekö motti limp-modelle? Jos menee niin millä nollaantuu.

    Kiitos ja anteeksi
    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
    ex 325 e30, 316ti e46
  • Lundersson
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2009
    • 245
    • Kerava

    #2
    Niin no, noniin

    Usko hiipuu mutta auto kulkee.. Vielä.
    Rallattelu jatkuu, ongelman jälkeen kävin asiantuntijalla - ei vikakoodeja. Totesi että ketju on tod.näk. löysällä. Startatessa rallattaa iloisimmin ennen kun öljynpaineet hiljentää. Vaihdoin kiristimen mutta ei vaikutusta. Ravistaa myös kylmänä melko reippaasti. Pitää se vain laitaa seteleitä pöytään ja hoitaa ketju/valvetronic kuntoon.

    Remppaan liittyen, löytyykö jostain sopivaa ketju/laahain/hammaspyörä pakettia "pakettihintaan" muuta kun marmorilta/schmiediltä ilman että tarvii kaivaa joka varaosanumeroa erikseen? Ebay tarjoaa Febin settejä mutta niissä näyttäisi olevan pelkkä laahain, ohjurit, kiristin ja ketju.
    Samaan konkurssiin voisin varoiksi vaihtaa huohotuksen osat. Ne ovat vissiin kaks letkua ja kalvoyksikkö? Eristetyt mallit Ebayssä harvinaisempia.. Eristetty paketti jostain?

    Kevennykseksi käytännön kokemus puolista (alkuperäiset 10v ~150tkm) - ensimmäinen puola meni syksyllä 2012, toinen syksyllä 2013 ja kolmas kesällä 2014. Neljäs odottaa hanskalokerossa koska en muista mitkä on uusittu. Hyvin tasaista laatua siis
    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
    ex 325 e30, 316ti e46

    Comment

    • Lundersson
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2009
      • 245
      • Kerava

      #3
      Päivitys

      Noniin; ketju paketti vaihdettiin mutta meteli jatkuu. Kaasunvaste oli ainut joka parantui.. Menohalua ei vieläkään ole kunnolla vaikka kulutusmittari näyttää hurjia lukemia. Toteutunut kulutus kuitenkin 7l/100km paikkeilla mikä on "normaali". Vikakoodeja ei vieläkään tule muuta kuin aiemmin mainittu P0420.

      Oheisissa videoissa meteliä:
      Kylmäkäynnistys http://youtu.be/HWSqB3iqrXA
      Hieman lämmennyt http://youtu.be/1IL7VUD7mqY

      Meteli paikallistettu sylinterikannen etuosaan. Kysymys kuulluu että onko jompikumpi/molemmat vanospyörät hajonnut? Tätä mieltä on asentaja. Itse pohdin että kun kerta meteli on satunnaista ja kaasuun reagoivaa kyseessä ei varmaan ole valvetronic osista (keinuvivut, servo, välyksentasaajat..) koska ne kai metelöisi jatkuvasti?
      Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
      ex 325 e30, 316ti e46

      Comment

      • kye
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 320
        • Forssa

        #4
        Kyllä se on jompikumpi nokka/vanos pyörä. Ääni on aivan samanlainen kuin yhdessä projektissa kuukausi sitten. Silloin oli pakopuolen pyörä rikki. Tämä ko. auto antoi siinä kohtaa P0015 koodia.
        - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
        - N42/46 jakopäät
        - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

        tied. 0407247465

        Comment

        • Gissa
          Newbiemmer
          • Aug 2010
          • 22
          • Jyväskylä

          #5
          Samanlaiset äänet kuulu N42 b20 koneesta ja syyksi valikoitui pakopuolen nokkapyörä.
          Vika saatiin selville ajamalla testerillä nokka-akselien asentotunnistimia sekä ottamalla johtoja irto ko. tunnistimista.
          F11 535xda

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3505
            • Raisio

            #6
            Jumittavat vanossolenoidit yhden oman N42B20 kokemuksen perusteella aiheuttivat rallatusta ja käyntihäiriöitä ja ne vaihtamalla poistuivat kokonaan.

            Näissä kannattaa myös toi öljykorkki laittaa huolellisesti kiinni ettei jää vuotavaan asentoon ja aiheuttaa omat käyntihäiriönsä.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • janituz
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 858
              • nummi-pusula

              #7
              Tässähän tosiaan livedata viittaa pakopuolen vanos pyörään. Säätö on kokoajan ns. äärilaidassa, toki kaasua painaessa tilanne muuttuu. Rallatukseen ei käsittääkseni vaikuttanut solenoidien piuhojen irroituskaan. (?)

              Jos jollain on olemassa varma konstin millä tuon varmentaa niin kertoo vaan. Summanmutikassa ei osia viitti vaihtaa. Ja olen satavarma että ääni jommasta kummasta vanoksen säätöpyörästä tulee. Oon siis Lunderssonin autoa laittanut.
              e46 330da -01
              E46 320d -00
              E30 323i -85 "pommikone"
              Projekti: E30 325i -86
              Projekti: E21 315 -83
              Ex: E30 318i mit m10i -89

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3505
                • Raisio

                #8
                Jos on solenoidi/solenoidit jumissa, eipä johdon irroitus vaikuta tietenkään mitään, toki ne ylärattaatkin voi temppuilla, mutta solenoidien vaihto tulee edullisemmaksi jos pitää edetä arvaus/erehdyksellä... Jotain nokan ajoituskoodia pukkas silloinkin vaikkei muuta vaihdettu kuin noi "putkilot"
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • Gissa
                  Newbiemmer
                  • Aug 2010
                  • 22
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by janituz View Post
                  Tässähän tosiaan livedata viittaa pakopuolen vanos pyörään. Säätö on kokoajan ns. äärilaidassa, toki kaasua painaessa tilanne muuttuu. Rallatukseen ei käsittääkseni vaikuttanut solenoidien piuhojen irroituskaan. (?)

                  Jos jollain on olemassa varma konstin millä tuon varmentaa niin kertoo vaan. Summanmutikassa ei osia viitti vaihtaa. Ja olen satavarma että ääni jommasta kummasta vanoksen säätöpyörästä tulee. Oon siis Lunderssonin autoa laittanut.
                  Vaihdoitteko solenoidien paikkaa keskenään?
                  F11 535xda

                  Comment

                  • janituz
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2008
                    • 858
                    • nummi-pusula

                    #10
                    Lundersson, jos haluut tulla koittamaan toisella solenoidilla laita txt, taitaa löytyä hyllystä. Mutta edelleenkin tuon äänen ja kokemuksen perusteella sanon että jompikumpi vanospyörä viallinen.
                    e46 330da -01
                    E46 320d -00
                    E30 323i -85 "pommikone"
                    Projekti: E30 325i -86
                    Projekti: E21 315 -83
                    Ex: E30 318i mit m10i -89

                    Comment

                    • Lundersson
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2009
                      • 245
                      • Kerava

                      #11
                      Kiitoksia vilkkaasta keskustelusta. Tosiaan auto varmaan tiesi että laittelin viestiä tänne, koska satuin loggaamaan livedataa kotimatkalla ja vikamuistissa oli P0015: "B" Camshaft Position - Timing Over-Retarded (Bank 1) (Powertrain, Generic)

                      Solenoideja olen irroitellut ilman muutosta. Yleensä käynnistäessä saattaa arpoa hyvinkin voimmakkaasti ja jopa sammua..

                      Ja kiitos jani, palataan asiaan
                      Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                      ex 325 e30, 316ti e46

                      Comment

                      • janituz
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 858
                        • nummi-pusula

                        #12
                        Originally posted by Lundersson View Post
                        Kiitoksia vilkkaasta keskustelusta. Tosiaan auto varmaan tiesi että laittelin viestiä tänne, koska satuin loggaamaan livedataa kotimatkalla ja vikamuistissa oli P0015: "B" Camshaft Position - Timing Over-Retarded (Bank 1)
                        hyvä homma toisaalta että homma varmistui!!
                        e46 330da -01
                        E46 320d -00
                        E30 323i -85 "pommikone"
                        Projekti: E30 325i -86
                        Projekti: E21 315 -83
                        Ex: E30 318i mit m10i -89

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6935
                          • N/A

                          #13
                          Isän 316i e46 vaihdettiin molemmat nokkapyörät mitkä sisältävät vanokset. Osat tulivat pielmeieriltä n. 2 viikossa ja Suomen hintoihin verrattuna säästi n. 300€ kun otti koko kasan sisältäen kaikki tarvittavat tiivisteet ja uuden kiristimen ketjulle. Meillä rallatti tyhjäkäynnillä tai kun antoi hieman kierroksia, vikavalo ei palanut. Äänet hiljenivät kun otti solenoidien liittimet irti.

                          Comment

                          • Lundersson
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2009
                            • 245
                            • Kerava

                            #14
                            Nyt on hiljasta

                            Noniin, syyspimeyteen hieman valoa. Molemmat pyörät vaihdettiin varmuuden vuoksi ja hiljaisuus laskeutui konehuoneenseen. Janituz:ille propsit vaihtohomman toteutuksessa.

                            Oireilu loppua kohden paheni sen verran että startatin jälkeen (kylmänä pahemmin, myös kuumana) saattoi jäädä pätkimään. Eli multiple missfire, syl 2 & 3. Tämä oire siis poistunut renkaiden myötä.

                            Nyt voi sitten iloisin mielin ryhtyä huohotinjumppaa tekemään ja selvittämään onko vesiventtiili mennyt kun kylmällä lämpöä ei tule ennen kuin lähtee ajamaan.
                            Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                            ex 325 e30, 316ti e46

                            Comment

                            • mekstrm
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 836
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by Lundersson View Post

                              Nyt voi sitten iloisin mielin ryhtyä huohotinjumppaa tekemään ja selvittämään onko vesiventtiili mennyt kun kylmällä lämpöä ei tule ennen kuin lähtee ajamaan.
                              Auxilary water pump oli mulla syyllinen lämmönpuutteeseen omassa n42:ssa. Hiilet oli loppu. Ne kun askarteli uudet, niin taas piisasi lämpöä.
                              Since 1994 : 520i e28 -83, 316 e30 -85, 316i e30 -89,316 e30 -87, 318i e30 touring -89, 325i e30 cabrio -87, 320i e36 touring -96,325i e30 cabrio -88, 316i e30 bavaria -91, 325i cabrio -87, 318i e36 touring -95, 325i sedan -91, 320i e36 touring -97, e39 525ia touring -01, e46 318i touring -02 , 316ti compact -03 Nyt e61 525i touring, e46 318i cabrio -04

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎