Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42B18 VANOS rallattaa ja moottori arpoo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    #16
    Moi
    Vähän vanha topic mutta oireet sopivat juuri vaimon menopeliin. Kyseessä e46 -04 N42N18A, käsittääkseni tupla vanoksin. Rallattaa kylmäkäynnistyksen jälkeen parisen minuuttia kunnes kierrokset hieman rauhoittuu, jolloin rallatus loppuu. Rallatus alkaa lämpimällä moottorilla kun koskee kaasupolkimeen vähänkin. En ole varma kuuluuko isommilla kierroksilla. Joskus liikkeelle lähtö on vaikeaa kun tehot katoaa hetkeksi (ei ota jengaa).

    Topicin aloittaja kuvaili juuri samanlaiset oireet ja vaihdettiin vanospyörät, jolloin äänet hiljenivät. Onkohan kyseessä nämä mitä heppu vaihtaa videolla:
    https://www.youtube.com/watch?v=0eUVF6OLFFg (n.18.30 kohdalla)

    Vikakoodeja ei ole luettu eikä johtoja irroteltu.
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91

    Comment

    • Lundersson
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2009
      • 245
      • Kerava

      #17
      Originally posted by marko.m View Post
      Moi
      Vähän vanha topic mutta oireet sopivat juuri vaimon menopeliin. Kyseessä e46 -04 N42N18A, käsittääkseni tupla vanoksin. Rallattaa kylmäkäynnistyksen jälkeen parisen minuuttia kunnes kierrokset hieman rauhoittuu, jolloin rallatus loppuu. Rallatus alkaa lämpimällä moottorilla kun koskee kaasupolkimeen vähänkin. En ole varma kuuluuko isommilla kierroksilla. Joskus liikkeelle lähtö on vaikeaa kun tehot katoaa hetkeksi (ei ota jengaa).

      Topicin aloittaja kuvaili juuri samanlaiset oireet ja vaihdettiin vanospyörät, jolloin äänet hiljenivät. Onkohan kyseessä nämä mitä heppu vaihtaa videolla:
      https://www.youtube.com/watch?v=0eUVF6OLFFg (n.18.30 kohdalla)

      Vikakoodeja ei ole luettu eikä johtoja irroteltu.
      Kyllä, teidän koneessa on ns. tuplavanokset ja extratäytteenä valvetronic. Videolla kyseessä on kutoskoneen vanos joka eroaa tästä nelimukisesta melko lailla. Mutta tosiaan mitä on tämän ratkaisun jälkeen tullut vastaan on nämä nokka-pyörät (vanos-yksikkö) monen saman koneen rallatuksen lähde, ellei sitten ketju.

      Jos jotakuta kiinnostaa niin tänäkin päivänä on ongelmia... -> http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=362678
      Last edited by Lundersson; 27-08-2017, 19:46.
      Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
      ex 325 e30, 316ti e46

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6935
        • N/A

        #18
        Originally posted by marko.m View Post
        Moi
        Vähän vanha topic mutta oireet sopivat juuri vaimon menopeliin. Kyseessä e46 -04 N42N18A, käsittääkseni tupla vanoksin. Rallattaa kylmäkäynnistyksen jälkeen parisen minuuttia kunnes kierrokset hieman rauhoittuu, jolloin rallatus loppuu. Rallatus alkaa lämpimällä moottorilla kun koskee kaasupolkimeen vähänkin. En ole varma kuuluuko isommilla kierroksilla. Joskus liikkeelle lähtö on vaikeaa kun tehot katoaa hetkeksi (ei ota jengaa).

        Topicin aloittaja kuvaili juuri samanlaiset oireet ja vaihdettiin vanospyörät, jolloin äänet hiljenivät. Onkohan kyseessä nämä mitä heppu vaihtaa videolla:
        https://www.youtube.com/watch?v=0eUVF6OLFFg (n.18.30 kohdalla)

        Vikakoodeja ei ole luettu eikä johtoja irroteltu.
        Kokeile auto sammuksissa nypätä vanoksien liittimet solenoideilta irti, auto käyntiin ja kuuntele rallattaako vielä. Jos hiljeni, melko varmasti vika nokkapyörissä (vanoksissa). Meillä aikanaan oli vastaava (N46B18A moottori), ja vaihtoon meni vanospyörät. Sillä korjaantui ja hiljeni. Tosiaan tuo rallatus ei ajoon vaikuttanut mitenkään mutta laitettiin toki kuntoon.
        Last edited by Antti O; 28-08-2017, 07:26.

        Comment

        • ^mikke^
          Newbiemmer
          • Oct 2008
          • 5

          #19
          Tuossa kuva valvetronic nokkapyörästä. (N42 & N46)
          Eli ”öljysiiven” ura kulunut. Tämän takia tarttuu/ei säädä. Jousikuormalla
          Esijännitetty paketti. Itsellä rallatti 3000 kierrokseen asti sitten hiljenee täysin.
          (Eli ei enää säätänyt) ääni kuuluu siitä, kun pyörä yrittää säätää, mutta takertelee ja jousikuorma ”palauttaa” pyörää vapaaseen asentoon.

          Ps: Myynnissä N42&N46 jakopäänketjun vaihtoon tarvittavia oem varaosia.
          -venttiilikopantiiviste
          -solenoidien tiivisteet
          -vacuum-pumpun tiivisteet
          -febi ketju, laahain ja 2version ketjukiristin

          -öljysuodattimenjalan tiiviste

          -hinta koko satsille 170€

          Tavoittaa sähköpostilla:
          [email protected]
          Attached Files
          Last edited by ^mikke^; 19-10-2017, 14:56. Reason: .

          Comment

          • marko.m
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 333
            • Keminmaa

            #20
            On vähän jäänyt tämä keissi, moottori rallattaa jos melko voimakkaasti joten taidan pistää osaa tilaukseen.

            Jakopää on syytä vaihtaa totta kai? Selviääkö vikakoodit lukemalla kumpi vanos ääntää. Yleensä on ollut pakopuolen? Solenoidien johtoja nyppimällä ei ole selvinnyt.

            Onko tämän tyypin vanoksiin saatavana jotain "repair kit" osia?

            Mistä halvimmalla uusi osa? Kiitos vastauksista

            Edit. Vielä kokeilin nyppästä solenoidien liittimiä irti niin aivan kuin olisi muuttunut siten että jo 1500rpm jälkeen hiljenee kokonaan muuten rallattelee myös tyhjäkäynnillä. Eilen vielä rallatteli 2500rpm kohdalla. Pitää kokeilla heittää nuo solenoidit ristiin josko jotain selviäsi.
            Last edited by marko.m; 16-07-2018, 15:27.
            316i e46 -04.
            Ex. 525i e34 -91

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎