Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46/320D ja päästöarvot päin...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TINTTI
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 404
    • ...kuvan kaunis Koivuhaka

    E46/320D ja päästöarvot päin...

    BMW 320D, E46, vm.1998

    Katsuksessa kävin juu ja kaikki muut oli AIVAN loistavasti nääs juu, mutta päästöt perkuleet oli aivan metässä. Viime vuonna katsastuksessa 0,6 ja nyt 4,6! Kävin siinä sitten heittää suutuspäissäni 50 km lenkin ja mittarille takas 3,6-4-2!!!

    Viimeisen, onnistuneen katsastuksen jälkeen on ainoana mainittavana erona:

    - MAF vaihto uuteen (BOSCH) + tietskarin päivitys (Kun MAF vaihto ei kokonaan korjannut vikaa)
    - lastutus (Upsolute 136 -> 167hv / 280 -> 350nm) joka ei valmistajan mukaan nosta päästöarvoja
    - EGR venttiilin tukkiminen (Toiminnon pitäisi pienentää ko. arvoja, vai kuinka)

    Eli kiva oisi ajella kesällä, joten apua kaivataan... pleass!!! Oisko apuna vanha EGR takaisin? KAT rikki? Onks tässä kiisselissä tota lamba jutskaa?

    Jos sitä joutuu vielä ennen kuukauden sisään vaihtaan autoa niin silloin taitaa katsastus tulla liii-ii-an kalliiksi!


    T:TINTTI
    Last edited by TINTTI; 09-02-2005, 16:40. Reason: lisätiedon päivitystä...
    420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
    ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
    ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
    ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
    ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
    ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

  • nevas
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 63

    #2
    päästöt

    Originally posted by TINTTI
    BMW 320D, E46, vm.1998

    Katsuksessa kävin juu ja kaikki muut oli AIVAN loistavasti nääs juu, mutta päästöt perkuleet oli aivan metässä. Viime vuonna katsastuksessa 0,6 ja nyt 4,6! Kävin siinä sitten heittää suutuspäissäni 50 km lenkin ja mittarille takas 3,6-4-2!!!

    Viimeisen, onnistuneen katsastuksen jälkeen on ainoana mainittavana erona:

    - MAF vaihto uuteen (BOSCH) + tietskarin päivitys (Kun MAF vaihto ei kokonaan korjannut vikaa)
    - lastutus (Upsolute 136 -> 167hv / 280 -> 350nm) joka ei valmistajan mukaan nosta päästöarvoja
    - EGR venttiilin tukkiminen (Toiminnon pitäisi pienentää ko. arvoja, vai kuinka)

    Eli kiva oisi ajella kesällä, joten apua kaivataan... pleass!!! Oisko apuna vanha EGR takaisin? KAT rikki? Onks tässä kiisselissä tota lamba jutskaa?

    Jos sitä joutuu vielä ennen kuukauden sisään vaihtaan autoa niin silloin taitaa katsastus tulla liii-ii-an kalliiksi!


    T:TINTTI
    kyllähän se savuarvo yleensä pomppaa kun lastuttaa, ootkos ilman suodattimen vaihtanu millonka. Sekin voi vaikuttaa tosi paljo jos on tukkoinen

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Aika harvassa taitaa olla kiisselin lastut mitkä EI nosta savuarvoa, vai?

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Hemi has the point.

        Comment

        • Heikki.Niemi
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1180
          • Kalajoki-Bemareiden mekka

          #5
          Otat sen EGR:n vittuun sieltä sotkimasta imusarjaa...EGR on yleensä tuon korkean savutusarvon alku ja juuri....Mersujen C-sarjassa imusarjan joutuu puhdistamaan jopa alle 300 000 km:n ku imusarjassa on pikkusormen mentävät aukot enää mistä ilma kulkee...on muuten tosi juttu ku ite oon yhden mersun moottorin huuhdellu ja sen jälkeen EGR sai lähteä...
          Last edited by Heikki.Niemi; 10-02-2005, 11:11.
          520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
          525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
          525 TDS m51d25 Touring E34 -94
          Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
          Ex-320i E30 m20b20 -86
          Ex-318i E30 m20b20 -87
          Ex-320i E30 m20b20-83

          Comment

          • tatu
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 77
            • Tampere

            #6
            Jos dieselin savuarvo on yli 4, niin kyllä sen jo alkaa näkemään silmälläkin että puskee mustaa.
            Mutta ensimmäisenä nyt kuitenkin se helpoin vaihtoehto tutkimaan eli ilmanputsari. Mikäli ilmanputsari ei ole tukossa, niin sitten kannataa alkaa ihmettelemään imusarjan ja niitten "katalysaattoreiden" kuntoa. Tarkoitan niiden katalysaattoreiden kunnolla sitä että jos ovat niin tukossa että kunnolla polkaistessa irroittaa sieltä lisää nokea pakokasujen joukkoon.

            Kyseisestä moottorista ei ole henkilökohtaisesti mitään kokemusta, mutta eiköhämn siihenkin samat totuudet päde kuin mihin tahansa dieseliin...
            ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni!
            EI OLE bemaria!, ja tuskin tuleekaan...

            Comment

            • TINTTI
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 404
              • ...kuvan kaunis Koivuhaka

              #7
              JA LÄPI MENI... HUIPPU ARVOT KUULEMA! Mittari näytti 1,618 vaikka raja saa olla 3,000

              Nyppäsin taas kerran koneen pääliset suojat kuikkaan kun vaihdoin vanhaa risaa MAF paikalle ja kas kas, suuttimien ympäristöhän oli ihan kuiva!!!!! Joten tiedä häntä... no menihän se ainakin leimasta läpi!

              EGR on muuten tulpattu sokeella lätkällä jo 1/2 v. sitten. Pitäiskös sille tehdä jotain muutakin?

              Ps. Elkää heittäkö risaa MAF pois vaan laittakaa jemmaan, sillä eihän sitä koskaan tiedä milloin sitä tarvittee.
              420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
              ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
              ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
              ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
              ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
              ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #8
                Originally posted by TINTTI
                JA LÄPI MENI... HUIPPU ARVOT KUULEMA! Mittari näytti 1,618 vaikka raja saa olla 3,000

                Nyppäsin taas kerran koneen pääliset suojat kuikkaan kun vaihdoin vanhaa risaa MAF paikalle ja kas kas, suuttimien ympäristöhän oli ihan kuiva!!!!! Joten tiedä häntä... no menihän se ainakin leimasta läpi!

                EGR on muuten tulpattu sokeella lätkällä jo 1/2 v. sitten. Pitäiskös sille tehdä jotain muutakin?

                Ps. Elkää heittäkö risaa MAF pois vaan laittakaa jemmaan, sillä eihän sitä koskaan tiedä milloin sitä tarvittee.
                Hyvä homma, mutta ei kai 1.6 ole huippuarvo, kun 300 000 ajetut koneet saa 0.4

                Comment

                • Heikki.Niemi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1180
                  • Kalajoki-Bemareiden mekka

                  #9
                  hyvä jos EGR on tulpattu...töissä on tällä hetkellä yksi c-sarjan 220 dieseli jossa egr on toiminnassa...autolla ajettu 350000 ja imusarja on lähes tukossa kun avattiin se hehkujen vaihdon yhteydessä...voi huomattavasti savutus pienentyä ja vedot parantua kun sen putsaa...
                  520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                  525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                  525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                  Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                  Ex-320i E30 m20b20 -86
                  Ex-318i E30 m20b20 -87
                  Ex-320i E30 m20b20-83

                  Comment

                  • TINTTI
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 404
                    • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                    #10
                    Originally posted by Keimo
                    Hyvä homma, mutta ei kai 1.6 ole huippuarvo, kun 300 000 ajetut koneet saa 0.4
                    Joo no se kattastusmies sano että huippu arvot... jotain vikaahan siinä varmaan on. Jospa toi Niemen Heikki viittis vilkasta sitä joku ilta kun sillä kerran on taito hyppysissään...

                    Päijät-häme ja Kalajoki kun on nii-i-iin suhteellisia käsitteelinen juttu ja aika lähellä toisiaan loppupelissä

                    T:TINTIN
                    420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                    ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                    ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                    ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                    ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                    ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                    Comment

                    • Heikki.Niemi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1180
                      • Kalajoki-Bemareiden mekka

                      #11
                      Originally posted by TINTTI
                      Joo no se kattastusmies sano että huippu arvot... jotain vikaahan siinä varmaan on. Jospa toi Niemen Heikki viittis vilkasta sitä joku ilta kun sillä kerran on taito hyppysissään...

                      Päijät-häme ja Kalajoki kun on nii-i-iin suhteellisia käsitteelinen juttu ja aika lähellä toisiaan loppupelissä

                      T:TINTIN
                      No ihan mielenkiinnosta vois vaikka kattoo millasessa kunnossa se imusarja on...No lähellähän ne ku jäävät napapiirin alapuolellekkin sentään molemmat...
                      520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                      525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                      525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                      Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                      Ex-320i E30 m20b20 -86
                      Ex-318i E30 m20b20 -87
                      Ex-320i E30 m20b20-83

                      Comment

                      • Coupe*
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 486
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by TINTTI
                        JA LÄPI MENI... HUIPPU ARVOT KUULEMA! Mittari näytti 1,618 vaikka raja saa olla 3,000

                        Nyppäsin taas kerran koneen pääliset suojat kuikkaan kun vaihdoin vanhaa risaa MAF paikalle ja kas kas, suuttimien ympäristöhän oli ihan kuiva!!!!! Joten tiedä häntä... no menihän se ainakin leimasta läpi!

                        EGR on muuten tulpattu sokeella lätkällä jo 1/2 v. sitten. Pitäiskös sille tehdä jotain muutakin?

                        Ps. Elkää heittäkö risaa MAF pois vaan laittakaa jemmaan, sillä eihän sitä koskaan tiedä milloin sitä tarvittee.
                        Mulle jäi vielä pimentoon mitä teit autolla että sait leimasta läpi, vaihdoit rikkinäisen maf anturin toimivan tilalle? Suuttimien ympäristö kuiva? Mitäs tuolla tarkoitat?

                        Comment

                        • TINTTI
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 404
                          • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                          #13
                          Originally posted by Coupe*
                          Mulle jäi vielä pimentoon mitä teit autolla että sait leimasta läpi, vaihdoit rikkinäisen maf anturin toimivan tilalle? Suuttimien ympäristö kuiva? Mitäs tuolla tarkoitat?
                          Joo, laitoin sitä "keltaisesta" purnukan, mitä myydään diesel autoille suuttimien puhdistukseen 1/4 tankkilliseen sekaan ja ajoin lähes kuivaks. Sitten MAF:n vaihdoin ja ajoin n. 150km ja lämpöisellä koneella asemalle. Thats all, folks... ja PE vanha MAF paikalleen ja keskimmäinen suoja takas paikalleen.

                          Joo se suutin juttu se on ihmeellinen juttu juu. Paluuletkuthan siitä oli ihan haperot ja ne vaihdettiin kaikki, mutta paikat ne vaan kastu ja nafta haisi. En sit tehny mitään muuta kuin ajoin ja ajoin ja ajoin, n. 3000km kun ei vuoto kulutuksessakaan näkynyt ja naftan haju se vaan antoi ronskin äijän tuntua ... ja nyt kun MAF vaihto tuli eteen, niin kappas kappas, kaikki paikat onkin ihan kuivina, ei näyttäis päällepäin vuotavan mistään.

                          T:TINTIN
                          420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                          ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                          ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                          ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                          ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                          ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                          Comment

                          • Coupe*
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 486
                            • Etelä-pohjanmaa

                            #14
                            Sulla(tintti) kun on lastutettu auto niin miten vaikuttaa ilmamassamittarin vaihto rikkinäiseen, softaa ei vissiin saa mennä päivittämään että lastu häviäisi!? Tätä olenkin miettinyt että jos lastutan auton ja jossain vaiheessa maf menee rikki ja uusi pitää vaihtaa ja koodata niin vaikuttaako tuo siihen ohjelmoitavaan lastuun?

                            Comment

                            • TINTTI
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 404
                              • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                              #15
                              Originally posted by Coupe*
                              Sulla(tintti) kun on lastutettu auto niin miten vaikuttaa ilmamassamittarin vaihto rikkinäiseen, softaa ei vissiin saa mennä päivittämään että lastu häviäisi!? Tätä olenkin miettinyt että jos lastutan auton ja jossain vaiheessa maf menee rikki ja uusi pitää vaihtaa ja koodata niin vaikuttaako tuo siihen ohjelmoitavaan lastuun?
                              On lastutettu, UPSOLUTE:lla ( http://www.wdracing.net/upsolute.htm ).
                              Huolto ei huomaa että softa on muokattu ja jos softan joutuu päivittämään niin sehän pentele pyyhkii mun "päivitetyt sirut" ja tempasee softan niihin. UPSOLUTE:n kaveri Tampereelta lupas että jos näin käy niin postittaa mulle uudet sirut, sirujen hinnalla ja asennan ne sut itse uudelleen... sama hemmohan mulle fixas ton risan MAF:n kun olin omani hukannu. Kävin ennen lastutusta päivittämässä softan ja sit siitä versiosta ne teki UPSOLUTE:lla virityksen.

                              Ei se hylsy katsastuksessa siitä lastusta johtunu, ilmeisesti ennemmin volvon MAF antaa pikkasen liian rikasta arvoa syötölle , niin ainakin on täällä ollu juttua että sillä tulis kunnon voimasavut juu. Tarttee varmaan ostaa se piersbugin MAF jota UPSOLUTE:n Tampereen kaveri suositteli, jospa sillä viat korjaantuis, tai sit mulla vaan on vikaa tossa koneessa...
                              420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                              ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                              ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                              ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                              ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                              ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎