Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Cabriolet, katto ongelmat: Katto ei avaudu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne635
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 771

    E46 Cabriolet, katto ongelmat: Katto ei avaudu

    Autoni on siis BMW 330i Cabriolet, vm. 6/03.
    Eilen tuli seuraavanlainen vika kattoa päälle laittaessa; Ei noussut kokonaan kiinni, vaan jäi lähelle A-pilarin lukitus kohtia jumiin. Hetken odotin, sain katon onneksi kiinni yöksi. Kokeilin aamulla uudelleen: avautuu hieman (n.5cm tuulilasin yläreunasta) ja jää siihen jumiin. Avaa myös samalla jokaista ikkunaa normaalisti. Katon saa myös takaisin laitettua lukistus asentoonsa (eli laskeentuu takaisin sen n. 5cm tuulilasin yläreunoissa oleviin lukkoihinsa). Katon avaamis/sulkemis painikkeen vieressä vilkkuu punainen valo. Missä vika?
    BMW 635 CSi & ex BMW 850i
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6939
    • N/A

    #2
    Minulla teki joskus cabrio samaa. Omassa tapauksessa se tosi hitaasti aukesi siihen ensimmäiseen vaiheeseen ja sulkeutui siitä takaisin myös tosi hitaasti. Nappi pohjassa vaan ajelin sitä hitaasti kunnes lukot meni kiinni. Taisin sitten lukita ovet ja avata ja koittaa uusiksi, sitten katto aukesi normaalisti.

    Kokeileppa tehdä niin että kun katto on nyt normaalisti suljettuna ja oletan että lukot ovat myös kiinni (kytkimessä ei vilku mitään valoja) ja lukittuna paikalleen otat akunkengän irti vaikka pariks tunniksi, sen jälkeen kenkä kiinni ja koitat avata kattoa. Koita tuo nyt ensin, voihan siinä olla jotain vikaakin mikä pitäisi inpalla tutkia kattomoduulin vikakoodeista. Monesti noissa on tyypillisesti johtosarjasta johto mennyt poikki mikä näkyy open circuit vikakoodina jostain anturista. Osaava inpan käyttäjä näkee kyllä vikakoodit kattomoduulin alta jos siellä sellaisia on.

    Comment

    • pomo
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2013
      • 429
      • Oulu

      #3
      Hydrauliikka öljyn vähyys voi myös olla? Öljymäärän näkyminen vaan vaati aika lujasti purkamista, purkkinon takakontissa takaa katsottuna vasemmalla vehoilujen sisällä sivulla! Voi olla myös anturi-vika, tuo asento mihin pysähtyy on ykden vaiheen loppu ja seuraavan alku eli joku tunnistin ei tunnista. Kiinni menovaiheessa tuon vsiheen tunnistin on todenäköisesti se, joka on kiinninse takakontin luukun lukituksrssa. Kato minun topic mun katosta, mulla oli just tuo tunnnistin rikki.

      Vaijereita voi myös säätää takapenkin alta.
      --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

      E46 320 Cab

      Comment

      • jaritu
        Newbiemmer
        • Dec 2014
        • 1
        • spain

        #4
        katto

        Katto ongelma mullakin, vika paikallistettu kuluneisiin rattaisiin takapenkun keskikohdan alla, mytten mistään löydä varaosa nummerio tai edes nimeä miksi niitä kutsutaan, se muovikotelokin on väljästi kiinni joten rattaat pääsee hyppimään kiristys vaiheessa, kuka tietäs mistä ja millä nimellä sais uudet osat, pikku vika mutta pirullinen

        Comment

        • pomo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2013
          • 429
          • Oulu

          #5
          No marmorilta vois koittaa uudella tai sitten koittaa katella reoloem.com tms
          --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

          E46 320 Cab

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6939
            • N/A

            #6
            Originally posted by jaritu View Post
            Katto ongelma mullakin, vika paikallistettu kuluneisiin rattaisiin takapenkun keskikohdan alla, mytten mistään löydä varaosa nummerio tai edes nimeä miksi niitä kutsutaan, se muovikotelokin on väljästi kiinni joten rattaat pääsee hyppimään kiristys vaiheessa, kuka tietäs mistä ja millä nimellä sais uudet osat, pikku vika mutta pirullinen

            Comment

            • pomo
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2013
              • 429
              • Oulu

              #7
              Yksinkertaisen oloinen korjaus? Eli normaalisti tuo pelkkä muovikuori pitää noita hammarattaita paikoillaan!?
              --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

              E46 320 Cab

              Comment

              • JP
                BTCF Hallitus
                • Oct 2004
                • 5172
                • On the Road

                #8
                Eilen tuli e46 325ci huoltoon kun ei oli katto mennyt jumiin.

                Oireet viittasi hydeöljyn vähyyteen kun pumppu ei juuri pyörinyt ja kun liikkui niin liikkui hieman nykien. Noh käytettiin sitten kontti osina ja todettiin että pumppu toimii kuten pitää ja öljysäiliö oli täynnä.

                No sitten kaivettiin sisällä vaijeri yksikkö esiin ja tutkittiin sitä. Sitä ei päällepäin huomannut mutta kun tutkittiin tarkemmin kattokotelon kannen lukitusta ja sitä että miksi se lukitu niin huomasi ettei se voi lukittua kun kattokotelon lukkoyksiköt oli jo matkalla lukkoon vaikkei vielä kansi ollut vielä alhaalla.

                Hommahan selvisikin sitten ihan itsestään eli jumittuneen katon aiheutti lyhyeksi käyneet vaijeri, eli sieltä moottorin päästä oli päässyt vaijerit löysälle ja kiinnitys haitat oli päässeet tipahtamaan tiukempaan väliin ja tällöin kattokotelon lukot ei päässeet aukenemaan ollenkaan ja anturit tekivät silloin vikatilan ja sen takia ohjelma ei anna lupas hydraulipumpulle liikuttaa kattoa, hajoamis vaaran takia.

                -JP
                E46 330Ci ///M-Sport Individual Cabriolet -02, F82 // /M4 -15, W447 MB-Vito 116 4x4 -18
                -BTCF Kotileipojat = Kovat Kokkaa- -Itä-Suomi Connection
                -BTCF-Sauna teamin virallinen jäsen-

                ///Pumppu Pojat Racing Team

                / //M5: Kilpahenkeä luksussedanissa

                Ex Motorsportin: E39 ///M5 -99, E34 ///M5 -91

                Remonttia Pohjois-savossa? Kysy. 0400 266652, Hitsaukset, alustaremontit, erikoisosat, vikadiagnostiikka, koodauksen,
                huollot. yms.

                Comment

                • PJS69
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2011
                  • 255
                  • Porvoo

                  #9
                  Originally posted by janne635 View Post
                  Autoni on siis BMW 330i Cabriolet, vm. 6/03.
                  Eilen tuli seuraavanlainen vika kattoa päälle laittaessa; Ei noussut kokonaan kiinni, vaan jäi lähelle A-pilarin lukitus kohtia jumiin. Hetken odotin, sain katon onneksi kiinni yöksi. Kokeilin aamulla uudelleen: avautuu hieman (n.5cm tuulilasin yläreunasta) ja jää siihen jumiin. Avaa myös samalla jokaista ikkunaa normaalisti. Katon saa myös takaisin laitettua lukistus asentoonsa (eli laskeentuu takaisin sen n. 5cm tuulilasin yläreunoissa oleviin lukkoihinsa). Katon avaamis/sulkemis painikkeen vieressä vilkkuu punainen valo. Missä vika?
                  No niin, eli käytännössä alkoi sitten juuri tänään tuollaiset täysin vastaavat ongelmat. Avautuu n.5cm ja sen jälkeen ei jatku avaus prosessi eteenpäin. Suljettua sain kuin vasemmalla kädellä hiukan kevyesti avitin alaspäin painaen (lukitsi salvatkin).

                  Täysin ”puskistahan” tämä ongelma nyt tuli, eli aikaisemmin katon avaamisen / sulkeutumisen suhteen ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia...

                  Itse olen täysin kädetön tälläisen ongelman suhteen eli olisiko kenelläkään antaa vinkkejä kuka oikeasti osaa ongelman aiheuttajan selvittää ja katon korjatakin kuntoon eli toimimaan kuten sen pitääkin toimia? Ajan kyllä osaavan henkilön luokse Porvoosta pidemmänkin matkan kunhan vain saan ammattimaista apua v-mäiseen ongelmaani. Kesälomat meinaan edessä ja E46 M3 avo-auto hommattiin perheeseen juurikin katto alhaalla nautiskelua varten...lapset tykkää isän hankinnasta tällä hetkellä todella paljon eli ”mutru” naamaksihan tämä vetää koko perheellä...

                  Apuja siis rahallista korvausta vastaan kaivataan lähiviikkoina.
                  Kiitos jo etukäteen ihan hemmetisti avusta ja vinkeistä!

                  Comment

                  • ///MJ
                    BTCF Member
                    • Jan 2004
                    • 1869
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by PJS69 View Post
                    No niin, eli käytännössä alkoi sitten juuri tänään tuollaiset täysin vastaavat ongelmat. Avautuu n.5cm ja sen jälkeen ei jatku avaus prosessi eteenpäin. Suljettua sain kuin vasemmalla kädellä hiukan kevyesti avitin alaspäin painaen (lukitsi salvatkin).

                    Täysin ”puskistahan” tämä ongelma nyt tuli, eli aikaisemmin katon avaamisen / sulkeutumisen suhteen ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia...

                    Itse olen täysin kädetön tälläisen ongelman suhteen eli olisiko kenelläkään antaa vinkkejä kuka oikeasti osaa ongelman aiheuttajan selvittää ja katon korjatakin kuntoon eli toimimaan kuten sen pitääkin toimia? Ajan kyllä osaavan henkilön luokse Porvoosta pidemmänkin matkan kunhan vain saan ammattimaista apua v-mäiseen ongelmaani. Kesälomat meinaan edessä ja E46 M3 avo-auto hommattiin perheeseen juurikin katto alhaalla nautiskelua varten...lapset tykkää isän hankinnasta tällä hetkellä todella paljon eli ”mutru” naamaksihan tämä vetää koko perheellä...

                    Apuja siis rahallista korvausta vastaan kaivataan lähiviikkoina.
                    Kiitos jo etukäteen ihan hemmetisti avusta ja vinkeistä!
                    Harmin paikka tosiaan, omassani toimi katto kuin kello sen 8 vuotta mitä omistin joten apuja tuon suhteen en osaa antaa. Kuullostaa edellisten viestien perusteella mahdollisesti isoltakin työltä :think
                    F36 428iA GC M-Sport
                    Z3 2.8i Roadster Myytävänä

                    M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16

                    M: E36 328i osia

                    M: E39 business cd ja info display

                    M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori

                    Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      #11
                      Kato ensin, että takapenkin alla olevassa moottorissa on vaijerit kohdallaan. Muuten ei rätin luukku aukea oikeaan aikaan ja avaus keskeytyy.
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • PJS69
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2011
                        • 255
                        • Porvoo

                        #12
                        Originally posted by touring39 View Post
                        Kato ensin, että takapenkin alla olevassa moottorissa on vaijerit kohdallaan. Muuten ei rätin luukku aukea oikeaan aikaan ja avaus keskeytyy.
                        Tumpelon kysymys, mutta jos tuon takapenkin saan pois, niin mistä tiedän milloin kyseisessä moottorissa on vaijerit täysin oikealla kohdallaan? Onko niissä joku merkintä oikeasta kohdasta tms? Tiedän, aloittelijan suorastaan tyhmiä kysymyksiä, mutta kun ei aikuisten oikeasti ole mitään käsitystä toiminta periaatteen kokonaisuudesta...siksi mieluummin täysin suoraan sanottuna haluaisin löytää asiantuntija asentajan autolleni, jolla nimenomaan kokemuksia tällaisesta ongelmasta. Nooh, ei ainakaan asia korjaantunut akkukaapelin irroituksella, eli oli auto pari tuntia ilman virtaa, ja ongelmat edelleen täysin samat kaapelin kiinnittämisen jälkeen.

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6939
                          • N/A

                          #13
                          Ei varmaan oisi huono idea myöskään lukasta vaikka inpalla kattomoduulilta vikakoodeja?

                          Comment

                          • PJS69
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2011
                            • 255
                            • Porvoo

                            #14
                            Kaarinan suunnalta sain ihan älyttömän hienosti puhelin neuvontaa iltapäivällä asioiden selvittämisen suhteen, ja näyttää nyt siltä, että takapenkin alla olevassa moottorissa on jokin ns.mekaaninen ”jumi” (vaijeritkin niin sanotusti liian kireällä). Selvittelyt siis jatkuvat, mutta ei ihan ensi viikolla, koska työt kutsuvat nyt itseäni viikon ajaksi.

                            Comment

                            • PJS69
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2011
                              • 255
                              • Porvoo

                              #15
                              Originally posted by pomo View Post
                              Hydrauliikka öljyn vähyys voi myös olla? Voi olla myös anturi-vika, tuo asento mihin pysähtyy on ykden vaiheen loppu ja seuraavan alku eli joku tunnistin ei tunnista. Kiinni menovaiheessa tuon vsiheen tunnistin on todenäköisesti se, joka on kiinninse takakontin luukun lukituksrssa. Kato minun topic mun katosta, mulla oli just tuo tunnnistin rikki.

                              Eli pari kysymystä tämän katto ongelmani tiimoilta lisää:

                              1. mitä hydrauliikka öljyä voi käyttää täytössä eli mistähän kannattaa tarpeen vaatiessa ostaa tai tilata? Vai välttämätöntä tilata ihan purkillinen OEM- öljyä?
                              2. onko "pomon" aikoinaan kirjoittamasta takakontin luukun lukitus tunnistimesta mahdollista jonkun kertoa ihan OEM varaosa numero, jotta ymmärtäisin mistä tunnistimesta on tarkalleen kyse ja mitähän se tarvittaessa kustantaisi?

                              Kiitoksia taas kovasti jo etukäteen kaikille vastauksia antaville!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎