Announcement

Collapse
No announcement yet.

Polttoainekäyttöisen lämmittimen asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussij
    Newbiemmer
    • Nov 2005
    • 8

    #16
    Originally posted by böntti View Post
    Niin tehdään, tai sitten relekytkennällä katkaistaan vesiventtiilin virransyöttö kun poltin on päällä.

    Tuli muuten tuo hyppyletku varsin tutuksi kun eräässä liikkeessä kytkivät sen vahingossa vesiventtiilin yli. Sen homman selvittelystä lähti tämä meikäläisen säätöharrastus.
    Mihinhän asentoon ilmakanavien läpät mahtavat jäädä?
    Ei mielestäni ainakaan E61:ssä puhalla tuulilasille.

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2857
      • Tampere

      #17
      Originally posted by jussij View Post
      Mihinhän asentoon ilmakanavien läpät mahtavat jäädä?
      Ei mielestäni ainakaan E61:ssä puhalla tuulilasille.
      Varmaan nämä f- ja e6x-jutut kuuluu johonkin toiseen topicciin. Joka tapauksessa jos läpien LIN-väylä katkaistaan auton sammutuksen yhteydessä releellä, jää läpät siihe asentoon missä ne sillä hetkellä on. Tehdaswebaston puhallussekvenssi ei puhalla tuulilasille, voi kuulemma halkaista tuulilasin jos puhaltaa
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • transporter1
        Newbiemmer
        • Sep 2014
        • 24
        • Tuusula

        #18
        Webasto ja eberi.

        Auton saa poltettua helpommin ja halvemmalla.

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2857
          • Tampere

          #19
          Originally posted by transporter1 View Post
          Auton saa poltettua helpommin ja halvemmalla.
          Montako oot polttanu?
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          • Rider
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2014
            • 211
            • Tampere

            #20
            Noniin projektia saatu taas hieman eteenpäin, kiitoksia taas ohjeista foorumilaisille.

            Onkos kellään kuvia tuosta miten nuo vesiletkut on tuolla koneen takana ja minkä mahtaa olla letkun sisähalkaisija?

            Tuota realoem selasin ja ainut mikä nyt sattui kohdalle niin mahtaako siis tarkoittaa näitä linkin takaa löytyviä letkuja? Eli numerot 1 ja 5 minkä väliin webastolle menevät letkut asennetaa? http://www.realoem.com/bmw/showparts...90&hg=64&fg=18

            Tämän linkin takaa löytyvässä ohjeessahan tuo oli toteutettu asentamalla webasto "sarjaan" tuon vesikierron kanssa? Mahtaakohan toimia bensa versiossa?

            Comment

            • Rider
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2014
              • 211
              • Tampere

              #21
              Eikö kellään ole tietoa, että päteekö tuo sama bensakoneisiin mikä dieseleihin, että kennolta tuleva letku liitetään suoraan webastolle menevään putkeen ja poistoputki suoraan vesiventtiilille?

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1327
                • Tornio

                #22
                Originally posted by Rider View Post
                Eikö kellään ole tietoa, että päteekö tuo sama bensakoneisiin mikä dieseleihin, että kennolta tuleva letku liitetään suoraan webastolle menevään putkeen ja poistoputki suoraan vesiventtiilille?
                NO EI NOIN VAAN !!!!!!!!
                Tuossa edellisen postauksen linkissäsi letku nro 1 poikki ja koneesta tuleva ns. kuumavesi Webaston KV-pumpun imupuolelle.
                Webastolta LÄHTEVÄ kuumavesi katkaistuun letkuun nro 1 ja vesiventtiilin kautta kennolle josta paluu orggis letkua myöten koneeseen.
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • Rider
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2014
                  • 211
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by e46touring View Post
                  NO EI NOIN VAAN !!!!!!!!
                  Tuossa edellisen postauksen linkissäsi letku nro 1 poikki ja koneesta tuleva ns. kuumavesi Webaston KV-pumpun imupuolelle.
                  Webastolta LÄHTEVÄ kuumavesi katkaistuun letkuun nro 1 ja vesiventtiilin kautta kennolle josta paluu orggis letkua myöten koneeseen.
                  Näköjään pitää ottaa silmä käteen ja katsoa.

                  Eikös se sitten teoreettisesti ole ihan sama mihin väliin sen laittaa, jos kerta vesi kiertää kokoajan webaston läpi moottorin käydesskin? Toki jos webaston laittaa kennon jälkeen niin voisi kuvitella, että moottori lämpenee nopeammin, kuin sisätilat?:think

                  Ja vielä pieni kysymys, että miksi PA-pumpun liittimiin ei ole merkattu kumpaan pinniin tulee miinus ja kumpaan plus. Ainakin minun sähköopilla on tähänasti ollut merkitys tasajännitekytkennöissä, että kumpi on kumpi.
                  Last edited by Rider; 06-10-2014, 22:11. Reason: Lisäystä!

                  Comment

                  • Rider
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2014
                    • 211
                    • Tampere

                    #24
                    Noniin saatu taas asiaa hieman eteenpäin. Pa-pumpun sähkönsyöttö vedety tänään ja johtosarjaa muutenkin mallailtu kohdalleen. Sisustan listan lähtee näköjään kaikki ihan vetämällä irti, mutta osa oli todella tiukassa.

                    Aikasemmin kyselin tuosta pumpun sähköistä, mutta itse itselleni vastaten, ilmeisesti tuolla pa-pumpun sähkönsyötöllä ei ole mitään merkitystä kumminko päin nuo johdot liittimiin tulevat pumppu toimii aina oikeaan suuntaan.

                    Sitten rupesi kiinnostamaan, että miten tuon imuilman putken asentaisi, kun tuntuu olevan hieman ahdasta siinä akkukotelossa. Onko tietoa pääseekö akkukotelossa olevasta läpiviennistä mikä on lokasuojaa kohti miten lähelle sisälokasuojan muoveja, jos sen imuputken asettelisi sinne?

                    Comment

                    • Rider
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2014
                      • 211
                      • Tampere

                      #25
                      Mahtaako tuo diagnostiikkapistoke sulaa, jos sen webaston laitteen asentaa siihen tyhjään akkukoteloon?:think

                      Comment

                      • Volskier
                        Bimmer Rookie
                        • May 2014
                        • 40
                        • Kuopio

                        #26
                        Asensin eberin seuraavasti e46 320d 2005 touringiin:
                        -tankkivaruste irti, pa-letku vapaasta läpimenosta sisään ohjeen mukaisesti tankkivarusteen alaosaan nippusiteellä kiinni. Muistaakseni noin 17cm letkua menee tankin sisään
                        -pa-pumppu tankkivarusteen viereen, josta pa-letku tankissa olevasta urasta auton pohjalle
                        -pa-pumpun virtakaapeli vänkärin puoleisessa kynnyskotelossa pa-pumpulle
                        -pa-letkun päälle laitoin kumisen suojaletkun pohjaan tankilta runkopalkille asti (liimasin auton pohjaan), jonka sisässä pa-letku menee palkin toiseen päähän lähelle oikean etupyörän sisälokaria. Sisälokarin kupeesta sitten ylös ns. akkukoteloon
                        -akkukoteloon tein L-muotoisen kannakkeen eberille (mitat noin eberin levyinen ja korkuinen, toimii samalla lämpösuojana). L-kannake kiinni tuulilasin puoleisiin kiinnikkeisiin.
                        -pakoputken eristin pakosarjan eristenauhalla ja vedin suoraan akkokotelosta näkyvästä reiästä sisälokarin uraa pitkin alas pohjan tasoon
                        -releet yms tein telineen akkukotelon etuosaan
                        -ilmastointilaitteelle vedin piuhan (2 eri johtoa ilmastointilaitteen paneelin keltavihreän johdon väliin kytkentäkaavion mukaisesti)
                        -virrat otin akkukotelon vieressä olevista ns. latauspisteistä, koska tällähän on kokonaan omat sulakkeet ja muutenkin auton sähköjärjestelmästä erillinen järjestelmä
                        -ylimääräiset johdot vedin hanskalokeron taakse ja niputin sieltä löytyvään telineeseen
                        -kellolle vedin piuhan keskikonsolin tuhkakuppiin, johon teen paneelin kellokytkimelle+soittimen bluetooth lähettimelle+laturille, jolloin asennus jää täysin piiloon
                        -jäähdytysletkun otin vesiventtiililtä irti, käänsin tulipellin välistä akkukoteloa kohti. Parilla L-jatkolla taittui mukavasti eberin kupeeseen kiertovesipumpulle. Paluuletku täytyi sitten tehdä kokonaan uusiksi vesiventtiilille asti. Letkut menevät sopivilla L-kulmilla kivuttomasti tulipellin välistä. Tällöin kiertovesipumppu pumppaa kylmää nestettä moottorin paluuletkusta eberiin, josta lämmin neste menee vesiventtiilin (välissä muuten vielä bmw:n sähkölämmitin) kautta lämppärin kennolle ja lämmintä alkaa puhaltamaan myös sisälle. Asennusliikkeestä varmistin eli ei ole väliä kytkeekö kiertovesipumpun ennen vai jälkeen eberin, mutta itse kuuleman asentaa aina ennen eberiä. Ilmauksen kanssa ei ollut ongelmia kun antoi kierroksia koneelle.

                        Kaikkineen meni 10h eli päivä aamusta iltaan. Ainoastaan äänenvaimennin on asentamatta kun ei sopinut sisälokarin taakse. Täytyy hieman jatkaa pakoputkea ja etsiä pohjan puolelta/etupyörän läheisyydestä äänenvaimentimelle paikka. Toisaalta kuuleepahan keittiöön lähteekö lämpiämään ajastimen mukaisesti
                        Last edited by Volskier; 30-10-2014, 14:15.

                        Comment

                        • Rider
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2014
                          • 211
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by Volskier View Post
                          Asensin eberin seuraavasti e46 320d 2005 touringiin:
                          -tankkivaruste irti, pa-letku vapaasta läpimenosta sisään ohjeen mukaisesti tankkivarusteen alaosaan nippusiteellä kiinni. Muistaakseni noin 17cm letkua menee tankin sisään
                          -pa-pumppu tankkivarusteen viereen, josta pa-letku tankissa olevasta urasta auton pohjalle
                          -pa-pumpun virtakaapeli vänkärin puoleisessa kynnyskotelossa pa-pumpulle
                          -pa-letkun päälle laitoin kumisen suojaletkun pohjaan tankilta runkopalkille asti (liimasin auton pohjaan), jonka sisässä pa-letku menee palkin toiseen päähän lähelle oikean etupyörän sisälokaria. Sisälokarin kupeesta sitten ylös ns. akkukoteloon
                          -akkukoteloon tein L-muotoisen kannakkeen eberille (mitat noin eberin levyinen ja korkuinen, toimii samalla lämpösuojana). L-kannake kiinni tuulilasin puoleisiin kiinnikkeisiin.
                          -pakoputken eristin pakosarjan eristenauhalla ja vedin suoraan akkokotelosta näkyvästä reiästä sisälokarin uraa pitkin alas pohjan tasoon
                          -releet yms tein telineen akkukotelon etuosaan
                          -ilmastointilaitteelle vedin piuhan (2 eri johtoa ilmastointilaitteen paneelin keltavihreän johdon väliin kytkentäkaavion mukaisesti)
                          -virrat otin akkukotelon vieressä olevista ns. latauspisteistä, koska tällähän on kokonaan omat sulakkeet ja muutenkin auton sähköjärjestelmästä erillinen järjestelmä
                          -ylimääräiset johdot vedin hanskalokeron taakse ja niputin sieltä löytyvään telineeseen
                          -kellolle vedin piuhan keskikonsolin tuhkakuppiin, johon teen paneelin kellokytkimelle+soittimen bluetooth lähettimelle+laturille, jolloin asennus jää täysin piiloon
                          -jäähdytysletkun otin vesiventtiililtä irti, käänsin tulipellin välistä akkukoteloa kohti. Parilla L-jatkolla taittui mukavasti eberin kupeeseen kiertovesipumpulle. Paluuletku täytyi sitten tehdä kokonaan uusiksi vesiventtiilille asti. Letkut menevät sopivilla L-kulmilla kivuttomasti tulipellin välistä. Tällöin kiertovesipumppu pumppaa kylmää nestettä moottorin paluuletkusta eberiin, josta lämmin neste menee vesiventtiilin (välissä muuten vielä bmw:n sähkölämmitin) kautta lämppärin kennolle ja lämmintä alkaa puhaltamaan myös sisälle. Asennusliikkeestä varmistin eli ei ole väliä kytkeekö kiertovesipumpun ennen vai jälkeen eberin, mutta itse kuuleman asentaa aina ennen eberiä. Ilmauksen kanssa ei ollut ongelmia kun antoi kierroksia koneelle.

                          Kaikkineen meni 10h eli päivä aamusta iltaan. Ainoastaan äänenvaimennin on asentamatta kun ei sopinut sisälokarin taakse. Täytyy hieman jatkaa pakoputkea ja etsiä pohjan puolelta/etupyörän läheisyydestä äänenvaimentimelle paikka. Toisaalta kuuleepahan keittiöön lähteekö lämpiämään ajastimen mukaisesti
                          Itelläkin rupee olemaan tuo asennus loppusuoralla, puuttuu vaan enää vesikierto, lämmitin paikalleen ja sitten se imuputken vaimentimen paikka. En keksi kyllä mitään järkevää paikkaa sille. Tietysti jos vetäisi sillä originellillä putkella sinne lokarin taakse menevän läpivientiin ja siitä jatkaisi jollain toisella putkella sisälokarin taakse sen?:think

                          Comment

                          • Rider
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2014
                            • 211
                            • Tampere

                            #28
                            Käykö tuohon webaston vesiletkuksi ihan normaali bmw vesiletku? Entä mistä tampereelta saisi sellaista vesiletkua? Lähinnä jos muutaman mutkan ostaisi varulle.

                            Comment

                            • Volskier
                              Bimmer Rookie
                              • May 2014
                              • 40
                              • Kuopio

                              #29
                              Käy tavallinen jäähdytysvesiletku, korjatkaa jos olen väärässä. Halkaisija taisi olla 19mm ja itse kävin hakemassa varaosaliikkeestä olikohan motonetista pari L-letkua, pari L-liitoskulmaa, klemmareita ja lisäksi suoraa putkea joku 1,5m. Vähän aikaa kun ihmettelee niin loogisesti sai letkut vedettyä. Ri-kotelon asennusta kannattaa mallata samalla, ettei jää moottorin ja kotelon väliin letku puristuksiin.

                              Comment

                              • Rider
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2014
                                • 211
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by Volskier View Post
                                Käy tavallinen jäähdytysvesiletku, korjatkaa jos olen väärässä. Halkaisija taisi olla 19mm ja itse kävin hakemassa varaosaliikkeestä olikohan motonetista pari L-letkua, pari L-liitoskulmaa, klemmareita ja lisäksi suoraa putkea joku 1,5m. Vähän aikaa kun ihmettelee niin loogisesti sai letkut vedettyä. Ri-kotelon asennusta kannattaa mallata samalla, ettei jää moottorin ja kotelon väliin letku puristuksiin.
                                Kävinkin tänään ettimässä noita mutkia hyvällä menestyksellä. Saiko motonetistä noita L-liitoskulmia? Pää ei nyt jostainsyystä toimi joten mistähän tuo RI on lyhennetty?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎