Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW e46, mahdoton korjata? KUNNOSSA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MAKELA
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 497
    • Kymenlaakso

    BMW e46, mahdoton korjata? KUNNOSSA

    Moikka,

    Tapaus - 2005 vuoden e46 316i. Moottorina N46B18a. Ajettu 157tkm.

    Elikkäs, vikaa on ollut koko omistusaikani, eli auto on vienyt öljyä n. 1L per 1500-2000km.

    Olen asian kanssa ollut sujut, lisäillyt öljyä jne.

    Nyt kuitenkin eräänä kauniina päivänä auto teki tempun terävän. Olin ajamassa moottoritiellä ihan normaalia 120km/h vauhtia, kun yhtäkkiä meno rupesi olemaan todella raskasta -> tuntui kuin ajaisi kovaan vastatuuleen. Sitten tehoja hävisi enemmän, ja ohittaminen rupesi olemaan mahdotonta, auto tien sivuun ja kuulosti kuin ilmansuodatin olisi täysin tukossa auto "booasi" kaasua painaessa.

    Kuitenkin sain ajettua auton kotiin, rupesin syynäämään paikkoja läpi. Vikakoodit luettiin ja antoi :

    2A67 - Valvetronic, sisäinen vika
    - katkonainen

    29CC - sytytyshäiriö useammassa sylinterissä
    - katkonainen

    29CF - Sytytyshäiriö syl. 3
    - katkonainen

    2A69 - Valvetronic toimilaite, jännitteensyöttä
    - katkonainen

    2D0F Ilmamääräanturi
    - katkonainen


    Nyt on autoa tutkittu omasta toimesta, vaihdoin ilmanmäärämittarin, putsasin kaasuläpän, vaihdoin tulpat, ilmanputsarin, tarkistin valvetronicin servomoottorin toiminnan, ja muutenkin. Booaus loppui, mutta tehot kateissa yhä, putkenpää on vähän harmaa, mielestäni ennen ollut musta.

    Eli auto käy tyhjäkäyntiä nätisti, mutta 2000rpm kohdilla auto rupeaa nykimään ja muuten todella tehoton.

    Nyt auto on ollut viikon Delta Bavariassa merkkihuollossa, vikakoodit luettu, puolat vaihdettu ja sillä saatiin käyntihäiriöt/sytytyshäiriöt korjattua. Mutta tehot vieläkin kateissa. Venttiilikopan alla oli kuulemma ollut jonkinsortin "mönjää" täynnä, joka esti valvetroniccia toimimasta (?) nyt se on putsattu mutta tehot edelleen hukassa.

    Autoon on ajettu uusi ohjelma tietokoneella -> ei vaikutusta.

    Tänään soittivat että homma täytyisi vetää jäihin, eikä mekaanikoilla ilmeisesti ole mitään tehtävissä..?

    Eli ideoita missä voisi olla vika? Valvetronic todettu ehjäksi, ja se on myös vaihdettu kokonaan 2012 vuoden loppupuolella. Myös koko huohotinjärjestelmä on vaihdettu 2013 vuoden loppupuolella.. Myös bensapumppu vaihdettu org boschiin 2014 alkupuolella.

    ELI tuleeko kellään mitään mieleen?

    tässä vielä yhteenveto kaikista oireista:

    - tehottomuus
    - nykiminen
    - EML valon satunnainen palaminen
    - moottorin vikavalon palaminen
    - sytytyshäiriöt (korjattu puolien vaihdolla)
    - pakoputken pää vaalean harmaa
    - mönjää venttiilikopassa (tullut kerran, nyt putsattu)
    - yhdessä vaiheessa oli kulutusmittarin hyppiminen, eli ajoit tasakaasulla ja viisari "hyppi" edestakaisin.


    Kiitos jo etukäteen!

    - Miki
    Last edited by MAKELA; 15-10-2014, 07:13.
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    No kannattaisi nyt katsoa mitkä koodit sinne jää aktiivisiksi ja katsoa vähän tarkemmat tilatiedot koodeista ainakin.
    Onko jako nyt 100% varmasti kohdallaan?
    Ja jos siellä on vielä jokin koodi mikä viittaa jonkin anturin/aktuaattorin virtapiiriin niin vika tuskin on mekaaninen vaan mitattava johdot läpi ja ohjain tarkastukseen.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Tuo valvetronic toimilaitteen vika viittaisi viikaan servomoottorissa mutta käytännössä niissä ei ikinä ole vikaa ollut jotenka jos valvetronicilla on erillinen ohjainboksi (joissakin malleissa on, konehuoneen takaosan kolossa hanttarin puolella pellin alla) niin niissä on useinkin ollut vikaa (käytetty suomen purkaamoilla 200€), mutta jos moottorinohjaus hoitaa valvetronicin ohjauksen niin ikinä ei ole vikaa tullut vastaan niissä, eikä myöskään johtosarjassa.
      Toki testeri voi tulkita jotakin väärin ja vika olisikin asentoanturissa...
      Tietysti koodi voi olla jossain tilanteessa jäänyt eikä sillä olisi tekemistä tämän hetken vian kanssa vai tuleeko ko koodi aina uudelleen?
      Ilmamäärämittarikin voi olla yksi syyllinen tehottomuuteen mutta se selviää kun ajelee ko mittarin puha irti.
      Valvetronicin saa pois toiminnasta helpoiten ottamalla map anturin johdon imusarjan päältä irti, jolloin auto menee kaasuläppämoodiin; tällöin valvetronic ei vaikuta auton toimintaan joskin edellytyksenä täysien tehojen saavuttamiselle tietysti on että valvetronic akseli kääntyy sen verran että venttiilien aukiolo on normaali. Valvetronic asentoanturia voi kyllä lukea livedatalla ja päätellä käyttäytyykö se loogisesti.
      Öljynkulutus kyllä tuo vaikutelman ettei huohotinventtiili edelleenkään toimisi...
      tai jokin letku on jäänyt vaihtamatta ja on tukossa... tai todennäköisimmin öljytikun alaosan kanava on jäänyt puhdistamatta ja on tukossa (erotettu öljy ei pääse valumaan takaisin öljypohjaan vaan palaa imusarjassa...).
      Polttoaineen paine kannattaa tietysti myös mitata, ja lukea lisäksi livedatalla kaikki moottorin liittyvät anturit ja katsoa että lämpöanturit antavat järkevää informaatiota sekä pyörintänopeusanturit jatkuvaa pulssia.

      Comment

      • MAKELA
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2011
        • 497
        • Kymenlaakso

        #4
        Noniin kävin taas haastattelemassa tuolla huollossa, jako on kuulemma tarkistettu ja on oikein. Ainoa vikakoodi joka jää on juurikin tuo valvetronicin sisäinen vika..

        Siellä veikattiin kahta vaihtoehtoa, a) joko aikaisemma valvetronic rempassa olisi vaihdettu väärät keinut sinne, on kuulemma useita vaihtoehtoja. b) valvetronicin asentotunnistin olisi sökö. Tästä pitäisi kuulemma tulla suora vikakoodi, mutta ei tule.

        Sinne menee kuulemma väärää tietoa, eikä sen takia toimi.

        Mites, onko mun lain mukaan pakko maksaa kaikki työtunnit tosta tuloksettomasta etsimisestä? Vai voinko yrittää saada niistä esim alennusta.

        Comment

        • zeeliz
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 82
          • Espoo

          #5
          Ainahan sitä voi yrittää saada alennusta korjauksesta. Ei niiden kuitenkaan tarvi antaa rahaa takas tai antaa hyvitystä. Se kuuluu niiden työhön etne selvittää ongelmia järjestelmällisesti. Silleenhän se ongelma tulee lopussa ratkaistua kun kaikki mahdollisuudet on käyty läpi. Ei noihin vikakoodeihinkaan täysin voi aina luottaa. Jos antaa esimerkiksi vikakoodin ilmamäärämittarista ja myös valvetronicista niin ilmamäärämittari ei luutavasti kuulu tuohon tehon vähennykseen mitenkään. Kone booannut valvetronicin takia eikä saa tarpeeksi ilmaan massamittarille jonka takia antaa virheen sinne.

          Tietysti jos osia lähetään vaihtelee eikä niistä ole ollut mitään hyötyä, niin voit saada alennusta osien hinnasta. Itse työstä harvemmin alennuksia saa.
          Myynnissä E46 touring osina, kaikki myydään.

          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=343097

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by MAKELA View Post
            Noniin kävin taas haastattelemassa tuolla huollossa, jako on kuulemma tarkistettu ja on oikein. Ainoa vikakoodi joka jää on juurikin tuo valvetronicin sisäinen vika..

            Siellä veikattiin kahta vaihtoehtoa, a) joko aikaisemma valvetronic rempassa olisi vaihdettu väärät keinut sinne, on kuulemma useita vaihtoehtoja. b) valvetronicin asentotunnistin olisi sökö. Tästä pitäisi kuulemma tulla suora vikakoodi, mutta ei tule.

            Sinne menee kuulemma väärää tietoa, eikä sen takia toimi.

            Mites, onko mun lain mukaan pakko maksaa kaikki työtunnit tosta tuloksettomasta etsimisestä? Vai voinko yrittää saada niistä esim alennusta.
            vaihtoehto a ei ole mahdollinen jos auto on toiminut (öljynkulutusta lukuunottamatta) normaalisti noilla osilla.

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #7
              Onko kukaan tutkinut katalysaattoria. Meillä oli duunissa vastaavalla koneella oleva joka myös booasi ja siinä oli katti täysin tukossa.
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • MAKELA
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2011
                • 497
                • Kymenlaakso

                #8
                Originally posted by Robi View Post
                Onko kukaan tutkinut katalysaattoria. Meillä oli duunissa vastaavalla koneella oleva joka myös booasi ja siinä oli katti täysin tukossa.
                No se mulla tuli mieleen, mut mikähän selittää että valvetronicista jää vikakoodi aktiiviseksi aina vaan..? Täytyy soittaa huomenna bavariaan että tutkii katin.

                Comment

                • MAKELA
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2011
                  • 497
                  • Kymenlaakso

                  #9
                  Taas käyty bavarialla huudattamassa mekaanikkoja.

                  Nyt on diagnoosi tälläinen:

                  2012. Kesäkuussa on Autosalvassa tehty valvetronic huolto/korjaus, BMW suomi on laatinut ohjeet kyseiseen remonttiin ja osalistan jotka on KAIKKI vaihdettava.

                  Sain salvasta osalistan vaihdetuista osista, ja bavarialla sanottiin että tiettyjä osia ei ole vaihdettu, ja nyt nämä osat eivät ole "yhteensopivia" enään toisiinsa kulumien takia. Nyt pitäisi sitten bavarian mukaan tehdä uusi valvetronic remppa, jossa vaihdettaisiin nämä KAIKKI osat, ja hinnaksi tulee n. 2000€ töineen.

                  Onko tässä nyt MITÄÄN järkeä, autosta hävisi tehot yhtäkkiä motarilla, eihän nämä osat nyt luulisi sekunnissa kuluvan? Luulisi että auto olisi oireillut pitempään.

                  Ja katti asian mainitsin - testeri kuulemma ilmoittaisi kyseisen vian heti.

                  Alkaa pikkuhiljaan..

                  Comment

                  • Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by MAKELA View Post
                    Taas käyty bavarialla huudattamassa mekaanikkoja.

                    Nyt on diagnoosi tälläinen:

                    2012. Kesäkuussa on Autosalvassa tehty valvetronic huolto/korjaus, BMW suomi on laatinut ohjeet kyseiseen remonttiin ja osalistan jotka on KAIKKI vaihdettava.

                    Sain salvasta osalistan vaihdetuista osista, ja bavarialla sanottiin että tiettyjä osia ei ole vaihdettu, ja nyt nämä osat eivät ole "yhteensopivia" enään toisiinsa kulumien takia. Nyt pitäisi sitten bavarian mukaan tehdä uusi valvetronic remppa, jossa vaihdettaisiin nämä KAIKKI osat, ja hinnaksi tulee n. 2000€ töineen.

                    Onko tässä nyt MITÄÄN järkeä, autosta hävisi tehot yhtäkkiä motarilla, eihän nämä osat nyt luulisi sekunnissa kuluvan? Luulisi että auto olisi oireillut pitempään.

                    Ja katti asian mainitsin - testeri kuulemma ilmoittaisi kyseisen vian heti.

                    Alkaa pikkuhiljaan..
                    Testeri ei sanallakaan kerro jos katista on romut irti ja tukkii putken.

                    Se mikä pitää paikkaansa on että valvetronicin kun remppaa sinne on uusittava kaikki samaa sarjaa jotta kaikki toimisi yhteen. Niitä on muistaakseni neljää eri varianttia niitä osia ja ovat numeroituja niin että kaikkien pitää olla samaa sarjaa jotta toimisivat.

                    Uusi kansi nokkineen ja valvetronicin kera 2800€ noin niin vanhaan kanteen 2000€ remppa kuulostaa melko hurjalta. Eikös nyt ois aika laittaa melkein kyselyä Autosalpaan että kuka maksaa kun on tehty puolittain hommat?
                    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                    Tiedustelut priva tai 0452210069

                    Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

                    Comment

                    • Jonem
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 341
                      • Salo

                      #11
                      Jos katti tukkeessa niin livedatalla näkee mitä koneen läpi kulkee ilma l/min. Näin ainakin omasta sain selville tukkeutuneen katin..

                      Comment

                      • MAKELA
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2011
                        • 497
                        • Kymenlaakso

                        #12
                        Originally posted by Jonem View Post
                        Jos katti tukkeessa niin livedatalla näkee mitä koneen läpi kulkee ilma l/min. Näin ainakin omasta sain selville tukkeutuneen katin..

                        Tästä se puhuikin.

                        Kävin salvassa vit*tuspäissäni, siellä luki koneella että olisi hoidettu niinkuin BMW neuvoo. Lupasi selvittää, ja soittelee huomenna..

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by MAKELA View Post
                          T
                          Sain salvasta osalistan vaihdetuista osista, ja bavarialla sanottiin että tiettyjä osia ei ole vaihdettu, ja nyt nämä osat eivät ole "yhteensopivia" enään toisiinsa kulumien takia. Nyt pitäisi sitten bavarian mukaan tehdä uusi valvetronic remppa, jossa vaihdettaisiin nämä KAIKKI osat, ja hinnaksi tulee n. 2000€ töineen.

                          Onko tässä nyt MITÄÄN järkeä, autosta hävisi tehot yhtäkkiä motarilla, eihän nämä osat nyt luulisi sekunnissa kuluvan? Luulisi että auto olisi oireillut pitempään.
                          Ei ole mitään järkeä, ei ole taaskaan kuunneltu asiakasta. Valvetronic koneiston kulumat kun eivät käytönnössä LAINKAAN aiheuta tehojen häviämistä vaan lähinnä surkeaa tyhjäkäyntiä.
                          Valvetronic koneiston remontti yleensäkään tuon asian vuoksi on turhaa , unohda. Sitten vasta kun auto toimii muuten mutta tyhjäkäynnissä on vikaa voi katsella valvetronic koneistoa ja sen kulumisia.
                          Valvetronicin osalta tehottomuuteen voivat vaikuttaa VAIN ja AINOASTAAN anturi ja säätömoottori, ellei jonkin venttiilin käyttövipu olisi totaalisesti tuhoutunut jolloin venttiili ei aukea lainkaan mutta sen nyt huomaisi sokeakin kopan avattuaan.

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by MAKELA View Post
                            Tästä se puhuikin.

                            Kävin salvassa vit*tuspäissäni, siellä luki koneella että olisi hoidettu niinkuin BMW neuvoo. Lupasi selvittää, ja soittelee huomenna..
                            eikä ole tähän tehottomuuteen merkitystä vaikka ei olisikaan kaikkia osia vaihdettu, ks edellinen postaus.

                            Comment

                            • MAKELA
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2011
                              • 497
                              • Kymenlaakso

                              #15
                              Voihan viineri, auto seisoo edelleen korjaamolla. Delta bavariasta ei voi kyllä antaa kuin huonoa palautetta, asiakaspalvelu todella olematonta, mm. soittopyynnöt jätetään huomioimatta, puhelimeen ei vastata, eikä ilmoiteta asioita vaikka luvataan.

                              Mutta autoon - eli nyt on kokeiltu uutta servomoottoria, ei vaikutusta. Lupasivat alkuun että kokeilevat uutta moottoria ilmaiseksi, jossei vaikutusta niin ei tarvitsisi maksaa. Nyt puhui että joku servomoottorin vastuksen vikakoodi hävisi?? Eli yritetäänkö tässä nyt kusettaa asiakasta kuitenkin maksamaan osa?

                              Olivat jälleen kyselleet BMW:ltä apua, josta tuli vastaukseksi että kaikki valvetronicin osat vaihdettava. Tämä remontti on kuitenkin tehty 2012 Autosalvassa.. Hohhoijjaa, ihan uskomatonta.. :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎