Moikka,
Tapaus - 2005 vuoden e46 316i. Moottorina N46B18a. Ajettu 157tkm.
Elikkäs, vikaa on ollut koko omistusaikani, eli auto on vienyt öljyä n. 1L per 1500-2000km.
Olen asian kanssa ollut sujut, lisäillyt öljyä jne.
Nyt kuitenkin eräänä kauniina päivänä auto teki tempun terävän. Olin ajamassa moottoritiellä ihan normaalia 120km/h vauhtia, kun yhtäkkiä meno rupesi olemaan todella raskasta -> tuntui kuin ajaisi kovaan vastatuuleen. Sitten tehoja hävisi enemmän, ja ohittaminen rupesi olemaan mahdotonta, auto tien sivuun ja kuulosti kuin ilmansuodatin olisi täysin tukossa auto "booasi" kaasua painaessa.
Kuitenkin sain ajettua auton kotiin, rupesin syynäämään paikkoja läpi. Vikakoodit luettiin ja antoi :
2A67 - Valvetronic, sisäinen vika
- katkonainen
29CC - sytytyshäiriö useammassa sylinterissä
- katkonainen
29CF - Sytytyshäiriö syl. 3
- katkonainen
2A69 - Valvetronic toimilaite, jännitteensyöttä
- katkonainen
2D0F Ilmamääräanturi
- katkonainen
Nyt on autoa tutkittu omasta toimesta, vaihdoin ilmanmäärämittarin, putsasin kaasuläpän, vaihdoin tulpat, ilmanputsarin, tarkistin valvetronicin servomoottorin toiminnan, ja muutenkin. Booaus loppui, mutta tehot kateissa yhä, putkenpää on vähän harmaa, mielestäni ennen ollut musta.
Eli auto käy tyhjäkäyntiä nätisti, mutta 2000rpm kohdilla auto rupeaa nykimään ja muuten todella tehoton.
Nyt auto on ollut viikon Delta Bavariassa merkkihuollossa, vikakoodit luettu, puolat vaihdettu ja sillä saatiin käyntihäiriöt/sytytyshäiriöt korjattua. Mutta tehot vieläkin kateissa. Venttiilikopan alla oli kuulemma ollut jonkinsortin "mönjää" täynnä, joka esti valvetroniccia toimimasta (?) nyt se on putsattu mutta tehot edelleen hukassa.
Autoon on ajettu uusi ohjelma tietokoneella -> ei vaikutusta.
Tänään soittivat että homma täytyisi vetää jäihin, eikä mekaanikoilla ilmeisesti ole mitään tehtävissä..?
Eli ideoita missä voisi olla vika? Valvetronic todettu ehjäksi, ja se on myös vaihdettu kokonaan 2012 vuoden loppupuolella. Myös koko huohotinjärjestelmä on vaihdettu 2013 vuoden loppupuolella.. Myös bensapumppu vaihdettu org boschiin 2014 alkupuolella.
ELI tuleeko kellään mitään mieleen?
tässä vielä yhteenveto kaikista oireista:
- tehottomuus
- nykiminen
- EML valon satunnainen palaminen
- moottorin vikavalon palaminen
- sytytyshäiriöt (korjattu puolien vaihdolla)
- pakoputken pää vaalean harmaa
- mönjää venttiilikopassa (tullut kerran, nyt putsattu)
- yhdessä vaiheessa oli kulutusmittarin hyppiminen, eli ajoit tasakaasulla ja viisari "hyppi" edestakaisin.
Kiitos jo etukäteen!
- Miki
Tapaus - 2005 vuoden e46 316i. Moottorina N46B18a. Ajettu 157tkm.
Elikkäs, vikaa on ollut koko omistusaikani, eli auto on vienyt öljyä n. 1L per 1500-2000km.
Olen asian kanssa ollut sujut, lisäillyt öljyä jne.
Nyt kuitenkin eräänä kauniina päivänä auto teki tempun terävän. Olin ajamassa moottoritiellä ihan normaalia 120km/h vauhtia, kun yhtäkkiä meno rupesi olemaan todella raskasta -> tuntui kuin ajaisi kovaan vastatuuleen. Sitten tehoja hävisi enemmän, ja ohittaminen rupesi olemaan mahdotonta, auto tien sivuun ja kuulosti kuin ilmansuodatin olisi täysin tukossa auto "booasi" kaasua painaessa.
Kuitenkin sain ajettua auton kotiin, rupesin syynäämään paikkoja läpi. Vikakoodit luettiin ja antoi :
2A67 - Valvetronic, sisäinen vika
- katkonainen
29CC - sytytyshäiriö useammassa sylinterissä
- katkonainen
29CF - Sytytyshäiriö syl. 3
- katkonainen
2A69 - Valvetronic toimilaite, jännitteensyöttä
- katkonainen
2D0F Ilmamääräanturi
- katkonainen
Nyt on autoa tutkittu omasta toimesta, vaihdoin ilmanmäärämittarin, putsasin kaasuläpän, vaihdoin tulpat, ilmanputsarin, tarkistin valvetronicin servomoottorin toiminnan, ja muutenkin. Booaus loppui, mutta tehot kateissa yhä, putkenpää on vähän harmaa, mielestäni ennen ollut musta.
Eli auto käy tyhjäkäyntiä nätisti, mutta 2000rpm kohdilla auto rupeaa nykimään ja muuten todella tehoton.
Nyt auto on ollut viikon Delta Bavariassa merkkihuollossa, vikakoodit luettu, puolat vaihdettu ja sillä saatiin käyntihäiriöt/sytytyshäiriöt korjattua. Mutta tehot vieläkin kateissa. Venttiilikopan alla oli kuulemma ollut jonkinsortin "mönjää" täynnä, joka esti valvetroniccia toimimasta (?) nyt se on putsattu mutta tehot edelleen hukassa.
Autoon on ajettu uusi ohjelma tietokoneella -> ei vaikutusta.
Tänään soittivat että homma täytyisi vetää jäihin, eikä mekaanikoilla ilmeisesti ole mitään tehtävissä..?
Eli ideoita missä voisi olla vika? Valvetronic todettu ehjäksi, ja se on myös vaihdettu kokonaan 2012 vuoden loppupuolella. Myös koko huohotinjärjestelmä on vaihdettu 2013 vuoden loppupuolella.. Myös bensapumppu vaihdettu org boschiin 2014 alkupuolella.
ELI tuleeko kellään mitään mieleen?
tässä vielä yhteenveto kaikista oireista:
- tehottomuus
- nykiminen
- EML valon satunnainen palaminen
- moottorin vikavalon palaminen
- sytytyshäiriöt (korjattu puolien vaihdolla)
- pakoputken pää vaalean harmaa
- mönjää venttiilikopassa (tullut kerran, nyt putsattu)
- yhdessä vaiheessa oli kulutusmittarin hyppiminen, eli ajoit tasakaasulla ja viisari "hyppi" edestakaisin.
Kiitos jo etukäteen!
- Miki
Comment