Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 328 m52b28tu jäähdytysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JuhooP
    Newbiemmer
    • Oct 2014
    • 9
    • Suomi

    e46 328 m52b28tu jäähdytysongelma

    Elikkä kyseinen auto yhtäkkiä kaupungissa puski höyryt pellin alta ja nosti lämmöt tappiin. Tämän jälkeen vaihdon autoon termostaatin ja ajelin normaalisti jonku aikaa ja lämmöt pysyi kurissa ja tuli lämmintä koppiin kunnes sitten paisuntasäiliö halkesi mutta ei ehtinyt nostaa lämpöjä kuitenkaan. Nyt on vaihettu paisuntasäiliö ja sen korkki ja nyt auto pukkaa paisuntasäiliön korkin alta nestettä mutta ei nostanut lämpöjä kun vasta sitten kun ajoin parkkiin. Mitä luulette että on vikana, kun ei viitsisi suoraan lähtä tekemään kansiremonttia ilman varmuutta, että siellä on vikaa? Vastauksia mieluiten nopeaa että saa auton ajoon.:think
  • Newbiemmer
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 61
    • Oulu

    #2
    Vesipumppu kunnossa?
    e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia

    Comment

    • JuhooP
      Newbiemmer
      • Oct 2014
      • 9
      • Suomi

      #3
      Sitä mietinkin mutta ei viitsisi turhaan kaikkia osia vaihtaa jotka eivät kuitenkaan rikki ole niin miten testaan sen että toimiiko vesipumppu?

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11157
        • Oulu

        #4
        Vesipumpun vaihtaminen ei bemarin kutosiin ole ikinää turhaa. Se on kummiskin halvin henkivakuutus koneelle, kun yleensä se pumppu on se mikä menee rikki ja aiheuttaa keittämisiä ja sitäkautta hajottaa lopulta koko koneen.

        Eli vesipumppu vaihtoon ennenkuin ajelet sillä lisää. Samalla katot ettei se nyt vuoda jäähdytinnestettä mistään. Ja jos paisuntasäiliön korkki on tarvike, niin nakkaa sillä vesilintua ja hae orkkis osa merkkiliikkeestä.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • JuhooP
          Newbiemmer
          • Oct 2014
          • 9
          • Suomi

          #5
          okei mutta tekeekö vesipumppu painetta järjestelmään koska sitä siellä on oikeasti aika paljon. Ja myös tyhjäkäynnillä työntää paisuntasäiliöstä nestettä pihalle ja välissä imasee kauheat määrät nestettä ja kun lisää nestettä niin se taas työntää ne ulos. Sekavan kuulonen selitys mutta toivottavasti ymmärrätte

          Comment

          • Newbiemmer
            Bimmer Rookie
            • Apr 2013
            • 61
            • Oulu

            #6
            Originally posted by JuhooP View Post
            okei mutta tekeekö vesipumppu painetta järjestelmään koska sitä siellä on oikeasti aika paljon. Ja myös tyhjäkäynnillä työntää paisuntasäiliöstä nestettä pihalle ja välissä imasee kauheat määrät nestettä ja kun lisää nestettä niin se taas työntää ne ulos. Sekavan kuulonen selitys mutta toivottavasti ymmärrätte
            Siis vesipumpun tehtävänä on kierrättää nestettä syyläriin jäähdytettäväksi ja taas takaisin koneeseen. Jos pumppu ei ole kunnossa niin vesi ei kierrä ja alkaa koneessa kiehumaan-->painetta syntyy! Varsinkin tyhjäkäynnillä alkaa varmasti keittämään, kun kylmä ilmavirtakaan ei jäähdytä konetta. Elä keittele kantta pilalle, vaan vaihda se vesipumppu (+kunnon ilmaus ja kaikkien vuotojen tutkiminen) ja toivo ettei kansi ole jo pilalla.
            e46 318i m43b19 ; ex e36 323ia ; ex e36 328i ; ex e34 525i ; ex e36 320ia

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              #7
              Ja tosiaan se vesipumppu on melko yksinkertainen juttu vaihtaa.



              KL-varaosilta saa laadukasta kolbenschmidtiä. ~45€

              Comment

              • kani
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 699
                • Espoo

                #8
                Aamen ja toivottavasti ei päässyt vahinkoa tapahtumaan.

                Ilmaus kannattaa tosiaan tehdä huolellisesti. Tällä yksinkertaisella ohjeella ilmasin oman autoni jäähdytysjärjestelmän josta oli moottori ollut irrotettuna ja kaikki jäähdytyskomponentit paitsi sisätilan kenno ja matkustamon sisäpuoliset letkut vaihdettiin.



                Hirvitti tarinat epäonnistuneista ilmauksista ja siitä miten vaikeaa homma on mutta ainakin tuolla ohjeella meni helposti. Nestettä tuntui kyllä alkuun menevän loputtomasti kun koko systeemi oli tyhjä.

                Huuhtelin vielä pari kertaa puhdistaakseni systeemin kunnolla ja tuli huomattua että redlinen atf d4 purkista tehty suppilo sopi täydellisesti BMW:n paisarin koloon, sopi tiiviisti painovoimalla paikalleen..

                Vesipumppua vaihtaessa on hyvä samalla vaihtaa myös hihnat ja hihnapyörät/kiristimet uusiin jos on lähemmäs tai yli 200tkm mittarissa ja on alkuperäistä osaa. Samalla voi tietysti katsoa jos öljysuodattimen jalan tiiviste on vuotanut öljyä pitkin lohkoa ja vaihtaa tuokin tiiviste ja mahdollisesti huohotinjärjestelmä samaan syssyyn. Ja vaikka ei vuotais niin kohta se vuotaa kuitenkin.. Saa pitkäksi aikaa huoletonta ajoa eteenpäin.
                E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                Comment

                • JuhooP
                  Newbiemmer
                  • Oct 2014
                  • 9
                  • Suomi

                  #9
                  Kiitos tiedoista mutta ainakin alavesiletku on kova ja tuntuis että nesteet kiertää koska työntää koppiin lämmintä ja lämmöt pysyy kurissa kun ajaa mutta kuitenkin ajossakin työntää nestettä korkin alta jonkunverran. Ensimmäisenä kertana kun nosti ne lämmöt niin ne olivat aivan tapissa että kuulostaa pahasti että kansiremontti edessä

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by JuhooP View Post
                    kuulostaa pahasti että kansiremontti edessä
                    Höpö höpö.
                    Aika monta muuta hommaa on edessä ennen kansiremonttii ryhtymistä(se ei sitten näissä ole ollenkään riskitön homma, vaan oikeastaan päinvastoin).
                    Mittauta mahdolliset pakokaasut jäähdytysjärjestelmästä, mutta kyllähän tässä nyt mm.vesipumppu pitää tsekata sekä paisarin korkki.

                    Comment

                    • JuhooP
                      Newbiemmer
                      • Oct 2014
                      • 9
                      • Suomi

                      #11
                      Okei käyn siis hakemassa nyt vesipumpun ja haenko samalla sen paisarin korkin missä on 140 kun tällähetkellä siinä on 200?

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by JuhooP View Post
                        Okei käyn siis hakemassa nyt vesipumpun ja haenko samalla sen paisarin korkin missä on 140 kun tällähetkellä siinä on 200?
                        Joo korkki ja vesipumppu, niin niillä on hyvä lähtä liikkeelle. 200 siinä kuuluu olla, mutta pitää nimenomaan olla alkuperäisosa, eikä tarvike.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • JuhooP
                          Newbiemmer
                          • Oct 2014
                          • 9
                          • Suomi

                          #13
                          Mulla on nyt tarvike ja alkuperänen vanha ja en tähän hätään saa uutta alkuperästä niin laitanko ton vanhan paikalleen?

                          Comment

                          • JuhooP
                            Newbiemmer
                            • Oct 2014
                            • 9
                            • Suomi

                            #14
                            Ja mietin myös sitä että miten auto voi puhaltaa lämmintä koppiin jos kerta vesipumppi on mennyt rikki?

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by JuhooP View Post
                              Ja mietin myös sitä että miten auto voi puhaltaa lämmintä koppiin jos kerta vesipumppi on mennyt rikki?
                              Siellä voi olla silti jonkin verran kiertoa jos esim.siivet irti akselista.
                              Toisaalta, jos kansipahvi vuotaa vesitilaan, niin siinä tapauksessa kyllä alkaa puhaltamaan kylmää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎