memebuy23buy

e46 tt thermo lämmitin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LasseE
    replied
    Originally posted by JTP View Post
    Järkevin teholuokka lienee tuo n.2kW, jolloin se toimii 10A sulakkeellakin.
    3kW:n lämmitin vaatii jo 16A sulakkeen. Asennuksen kannalta mielestäni on paras tämä malli http://www.autoteileost.de/catalog/p...1b823979e4b321, sillä alapäässä on jo kulma valmiina, ja myös kiinnityskaulus näyttäisi olevan valmiina lämmittimessä.
    M57N -moottorissa tuo lämmitin kannattaa asentaa moottorilohkosta sähköiselle lisälämmittimelle menevään letkuun.
    Onko tuo sähköinen lisälämmitin kuskin puolella moottoria, iskaritolpan kyljessä oleva mötikkä, johon tulee kaksi vesiletkua tuulilasin suunnasta ja yksi letku yhdistää ala-ja yläosan..
    Saisin laitettua lämmittimen ajovalon taakse,iskaritolpan viereen..Mites kun lämmittimen asennusohjeessa mainitaan;Asenna
 lämmitin
 vähintään
 20
 cm
 jäähdytysnesteen
 minimitason 
alapuolelle. Miten tämä pitäisi ottaa huomioon?

    Leave a comment:


  • JTP
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Vielä täytyy JTP:ltä kysyä neuvoa tuosta fyysisestä asennuksesta. Minulla on e61 N52 moottorilla mikä on hyvin samanlainen kuin sinun N53 johon lämmittimen asensit. TT-thermossa näyttää kiinnityslaipan halkaisija olevan 16mm. Olen ymmärtänyt, että näissä koneissa letkut olisi 19mm. Miten tuo asettui alkuperäisiin letkuihin ja käytitkö ylimääräisiä letkuja, kulmia tai adaptereita? Asensitko lämmittimen koneen alaosaan termostaatin viereen?
    Lämmittimen asensin ylävesiletkusta lämmityslaitteelle menevään letkuun ilmansuodattimen kotelon alapuolelle. Tuo letkuhan kulkee ainakin e90:ssä runkoaisan päällä, joten lämmittimen saa tuettua hyvin siihen runkopalkin kylkeen, eikä se jää roikkumaan pelkästään letkujen varaan. Lämmittimen ala- ja yläpuolelle joutuu laittamaan 90 asteen mutkat, koska lämmitin pitää asentaa pystyasentoon. Mulla jäi pari kappaletta noita kulmaletkuja kun asensin Eberin edelliseen autooni, joten niitä ei tarvinnut erikseen ostaa.
    Ja vaikka tosiaankin letkun halkaisija on mainitsemasi 19mm, niin hyvin nuo liitokset näyttävät pitävän kunnon klemmareilla. Tosin tuon lämmittimen myyntitekstissä mainitaankin, että soveltuu sisähalkaisijaltaan 16 - 20mm letkuille.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Vielä täytyy JTP:ltä kysyä neuvoa tuosta fyysisestä asennuksesta. Minulla on e61 N52 moottorilla mikä on hyvin samanlainen kuin sinun N53 johon lämmittimen asensit. TT-thermossa näyttää kiinnityslaipan halkaisija olevan 16mm. Olen ymmärtänyt, että näissä koneissa letkut olisi 19mm. Miten tuo asettui alkuperäisiin letkuihin ja käytitkö ylimääräisiä letkuja, kulmia tai adaptereita? Asensitko lämmittimen koneen alaosaan termostaatin viereen?

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Näin sähkärinä sanoisin että tuon panssariletkun idea loppuu tuohon teippipatenttiin. noihin on kyllä saatavissa ihan liittimet.

    Leave a comment:


  • vilkku67
    replied
    oliskohan kellään kuvia miten on asennuksen tehnyt ? ahdasta näyttäs olevan.

    Leave a comment:


  • JTP
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Eli lämmittimen kuori on avattavissa ja johdon pystyy vaihtamaan rikkomatta mitään? Jos näin on niin ehdottomasti näinhän se kannattaa tehdä. Kiitos vinkeistä.
    Lämmittimen liitäntärasian kansi aukeaa 2 ruuvin irroitusella, jonka jälkeen pääsee käsiksi liittimiin. Pikkuisen ahdasta siellä on, mutta jos kiinalaiset on pienillä kätösillään saaneet kytkennät tehtyä, niin tokihan sen sillon täytyy onnistua muiltakin..
    Tuon lämmittimen takuu siinä varmaan myös raukeaa, kun liitäntäkaapeli vaihdetaan, mutta eipä tuo lämmitinkään mitään älyttömiä maksa..
    Suomessahan näitä lämmittimiä myydään nimellä TT-Thermo, ja Saksassa sama kiinalaisten tekele on myynnissä Thermo Teufel -tuotemerkillä.
    Tuon oman lämmittimen tilasin eBay:n kautta Autoteile Ost:ista.
    Ja tuossa muuten kotimaankieliset asennusohjeet: http://files.kotisivukone.com/tt-the...nnish_v1.9.pdf
    Last edited by JTP; 27-12-2014, 20:48.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by JTP View Post
    Eipä tullut mieleenkään ottaa kuvia asennuksesta, kun piti niin äkkiä päästä testaamaan lämmitintä!
    Mutta poistin siis kokonaan sen lämmittimen oman johdon, ja kytkin sen Defan panssaroidun johdon suoraan lämmittimen kytkentärasiaan.
    Tässä olisi myös yksi vaihtoehto panssarikaapelin ja lämmittimen mukana tulevan johdon liittämiseen. http://www.taloon.com/vaihtorasia-2x...openGroup=4311
    Tuon rasian ja lämmittimen välillä olevan kaapelin kun suojaa koko matkalta panssariletkulla, niin ei pitäis olla vakuutusyhtiöilläkään mitää valittamista..

    Ja tässä yksi Audifoorumilta kopsattu kuva liitännästä.. https://www.dropbox.com/s/jniigjz1y0...25.26.jpg?dl=0
    Eli lämmittimen kuori on avattavissa ja johdon pystyy vaihtamaan rikkomatta mitään? Jos näin on niin ehdottomasti näinhän se kannattaa tehdä. Kiitos vinkeistä.

    Leave a comment:


  • JTP
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Tämä kuulostaa hyvältä. Jätitkö lämmittimen omaa johtoa yhtään paljaaksi vai kytkitkö panssarikaapelin suoraan lämmittimeen? Pitää alkaa itsekin tutkimaan asiaa uudestaan kun välillä tämän jo hylkäsin. Ei sulla sattuisi olemaan yhtään kuvaa tuosta johdon asennuksesta?
    Eipä tullut mieleenkään ottaa kuvia asennuksesta, kun piti niin äkkiä päästä testaamaan lämmitintä!
    Mutta poistin siis kokonaan sen lämmittimen oman johdon, ja kytkin sen Defan panssaroidun johdon suoraan lämmittimen kytkentärasiaan.
    Tässä olisi myös yksi vaihtoehto panssarikaapelin ja lämmittimen mukana tulevan johdon liittämiseen. http://www.taloon.com/vaihtorasia-2x...openGroup=4311
    Tuon rasian ja lämmittimen välillä olevan kaapelin kun suojaa koko matkalta panssariletkulla, niin ei pitäis olla vakuutusyhtiöilläkään mitää valittamista..

    Ja tässä yksi Audifoorumilta kopsattu kuva liitännästä.. https://www.dropbox.com/s/jniigjz1y0...25.26.jpg?dl=0

    Leave a comment:


  • LasseE
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Tämä kuulostaa hyvältä. Jätitkö lämmittimen omaa johtoa yhtään paljaaksi vai kytkitkö panssarikaapelin suoraan lämmittimeen? Pitää alkaa itsekin tutkimaan asiaa uudestaan kun välillä tämän jo hylkäsin. Ei sulla sattuisi olemaan yhtään kuvaa tuosta johdon asennuksesta?
    Kuva kiinnostaisi minuakin..Eli kytkemällä uuden panssarikaapelin, saisi järkevämmän liittimen puskuriin,käytännössä calix/defa mallisen..?

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by JTP View Post
    Itse toteutin kytkennän sillä tavalla, että nappasin Defan panssarikaapelista toisesta päästä pistokkeen irti, ja kytkin tuon panssarikaapelin suoraan lämmittimeen. Toinen vaihtoehto olisi ollut hakea sähköliikkeestä panssariletkua, ja suojata sillä tuo lämmittimen oma liitäntäkaapeli.

    Ja näin sanoo määräykset noista lämmitinasennuksista:

    SFS-5724. Erityisvaatimukset ajoneuvojen moottorinlämmittimille, linja-autonlämmittimille ja matkailuperävaunulämmittimille (kertoo kuinka SFS-60335-1:tä sovelletaan ajoneuvoihin)
    23.2:
    Käytetty kaapeli ei saa olla kevytrakenteisempaa kuin kevyt taipuisa kumikaapeli (tyyppi H05 RN-F) tai kevyt taipuisa muovikaapeli (tyyppi H05 VV-F tai H05 VVH2-F) vedettynä taipuisaan panssariletkuun tai vastaavaan, joka antaa mekaanisen suojan kaapelille. Panssariletkun on oltava molemmista päistä luotettavasti kiinnitetty. Kaapelin on oltava kiinnitetty vedonpoistimiin. Sama vaatimus koskee myös muita sisäisiä yhdysjohtoja, kuten esim. lämmittimien ja mahdollisen muuntajan, akunvaraajan, kytkinkellon tai ajoneuvoon asetetun sisätilanlämmittimen välillä olevaa kaapelia.
    Tämä kuulostaa hyvältä. Jätitkö lämmittimen omaa johtoa yhtään paljaaksi vai kytkitkö panssarikaapelin suoraan lämmittimeen? Pitää alkaa itsekin tutkimaan asiaa uudestaan kun välillä tämän jo hylkäsin. Ei sulla sattuisi olemaan yhtään kuvaa tuosta johdon asennuksesta?

    Leave a comment:


  • JTP
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Jossain muussakin topicissa taisin kysellä, että miten olette sähkökytkennän näihin tehneet? Kiinnostaisi myös tuollainen lämmitin, mutta ei taida saada mitenkään kytkettyä vakuutusyhtiön hyväksymällä tavalla.
    Itse toteutin kytkennän sillä tavalla, että nappasin Defan panssarikaapelista toisesta päästä pistokkeen irti, ja kytkin tuon panssarikaapelin suoraan lämmittimeen. Toinen vaihtoehto olisi ollut hakea sähköliikkeestä panssariletkua, ja suojata sillä tuo lämmittimen oma liitäntäkaapeli.

    Ja näin sanoo määräykset noista lämmitinasennuksista:

    SFS-5724. Erityisvaatimukset ajoneuvojen moottorinlämmittimille, linja-autonlämmittimille ja matkailuperävaunulämmittimille (kertoo kuinka SFS-60335-1:tä sovelletaan ajoneuvoihin)
    23.2:
    Käytetty kaapeli ei saa olla kevytrakenteisempaa kuin kevyt taipuisa kumikaapeli (tyyppi H05 RN-F) tai kevyt taipuisa muovikaapeli (tyyppi H05 VV-F tai H05 VVH2-F) vedettynä taipuisaan panssariletkuun tai vastaavaan, joka antaa mekaanisen suojan kaapelille. Panssariletkun on oltava molemmista päistä luotettavasti kiinnitetty. Kaapelin on oltava kiinnitetty vedonpoistimiin. Sama vaatimus koskee myös muita sisäisiä yhdysjohtoja, kuten esim. lämmittimien ja mahdollisen muuntajan, akunvaraajan, kytkinkellon tai ajoneuvoon asetetun sisätilanlämmittimen välillä olevaa kaapelia.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Jossain muussakin topicissa taisin kysellä, että miten olette sähkökytkennän näihin tehneet? Kiinnostaisi myös tuollainen lämmitin, mutta ei taida saada mitenkään kytkettyä vakuutusyhtiön hyväksymällä tavalla.

    Leave a comment:


  • JTP
    replied
    Originally posted by LasseE View Post
    Mikä teholuokka olisi ko.lämmittimessä sopiva/järkevin 330d koneeseen? Onko kukaan asentanut kyseistä lämmitintä tuohon moottoriin eli onko siellä tilaa isommallekin elementille? Ja tarviiko varata 90° kulmia asennukseen..?
    Järkevin teholuokka lienee tuo n.2kW, jolloin se toimii 10A sulakkeellakin.
    3kW:n lämmitin vaatii jo 16A sulakkeen. Asennuksen kannalta mielestäni on paras tämä malli http://www.autoteileost.de/catalog/p...1b823979e4b321, sillä alapäässä on jo kulma valmiina, ja myös kiinnityskaulus näyttäisi olevan valmiina lämmittimessä.
    M57N -moottorissa tuo lämmitin kannattaa asentaa moottorilohkosta sähköiselle lisälämmittimelle menevään letkuun.

    Leave a comment:


  • LasseE
    replied
    Mikä teholuokka olisi ko.lämmittimessä sopiva/järkevin 330d koneeseen? Onko kukaan asentanut kyseistä lämmitintä tuohon moottoriin eli onko siellä tilaa isommallekin elementille? Ja tarviiko varata 90° kulmia asennukseen..?

    Leave a comment:


  • JTP
    replied
    Originally posted by Jussi83 View Post
    Jäikös tuossa sigun härvelissä vesiventtiili auki kun virrat kääntää pois?
    Olisiko tälläiseen mahdollista viritellä auton oma lämmityslaite puhaltamaan sisälle lämmintä ilmaa, vähän vastaavasti kuin polttoaine käyttöisessä lämmittimessä. :think
    Kyllä tuossa minun härvelissä ainakin jää, sillä nesteet tuntuu hyvin kiertävän. Asensin tuon lämmittimen juuri samaan lämmityslaitteelle menevään letkuun, johon myös polttoainekäyttöiset lämmittimet asennetaan. Lämmennyt neste siis käy ensin mutkan lämmityslaitteen kennolla, ja palaa sieltä moottorin kautta takaisin lämmittimelle.
    Mulla oli edellisessä e46:ssa Eberi samalla tavalla asennettuna, joten pitäisi tuon lämmittimen toimia samalla tavalla myös sinun autossa..

    Leave a comment:

Working...
X