Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diisselistä bensaan?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 605
    • Lohja

    Diisselistä bensaan?

    elikkäs ajattelin jos sitä rupeisi pikkuhiljaa harkitsemaan vaihtoa tuosta e46 diisselistä bensavehkeeseen kun on alkanut bensan ja dieselin hinta olemaan melkein tasoissa nykyään...

    Elikkäs kysymys kuuluu kun harkinnan varaa on että mikä olisi paras ajo ominaisuuksiltaan ja hinnoiltaan 325-328-330?

    Ottaen huomioon kulutuksen kestävyyden mukavuuden ja kulutuksen? Kuitenkin hevosvoimaerot ovat noissa suht pieniä.

    Mitäs voisitteko kertoa omia kokemuksianne näistä vehkeistä ja että kannattaako vaihtaa vai pitäytyä tuossa nokivasarassa

    Kuitenkin kilometrejä vuodessa tulee noin 40-60 tkm

    Terveisin 320 d omistaja

    Ja näitä topicceja on varmasti samasta aiheesta jo paljon mutta tehtiinpähän taas uusi
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
  • jukkae
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3506
    • 70800

    #2
    Kyllä nuilla kilometreillä diesel on reilusti halvempi, ei se dieselin etu tule siitä polttoaineen hinnasta vaan kulutuserosta. Vaikka onhan nuo kaikki bensat suht pieniruokasia maantiellä mutta kulkee se dieseli aina pienemmällä.

    Comment

    • Weuli
      BTCF Member
      • Feb 2008
      • 1169
      • Turku

      #3
      Ei autoa sen perusteella kannata vaihtaa että iltalehdessä lukee ettei diesel kannata. Jos diesel toimii niin ei sitä rahan säästämiseksi vaihtaa kannata.
      F10 530da xDrive -14
      ----------------
      E92 330d -09
      E93 325i -08
      E92 330d -08
      E61 535d -06
      E91 320d -08
      E46 330Ci -01
      E61 525d -06
      E90 320i -05
      E46 325i -01
      E46 318i -99
      E36 316i -91

      Comment

      • Juhnukka
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 605
        • Lohja

        #4
        jep

        eikun töissä tullut noita kutosen bensoja nyt ajeltua ja alkaa himottaa itellekkin tuossa keväällä hommata

        kuitenkin aika erilaisia ajaa kuin nuo dieselit ja vaihtelu virkistää ;D
        Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6937
          • N/A

          #5
          2002-2004 ns. facelift 325i minimissään 330i mieluiten ja manuaalina..En edes katselisi 4-sylinterisiä vaihtoehtoja, M54 on tyyppiviat korjattuna ja hyvin huollettuna melko varma moottori.
          2.5i ja 3.0i välillä kulutuseroa n. litra maantiellä. Tuo oma 325i menee 6.5l/100 matkaa kesäkelissä.

          Comment

          • juhomo
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2007
            • 637
            • Kempele

            #6
            Seuraava lausunto perustuu omakohtaiseen kokemukseen ja minun mieltymyksiini:

            sekä 328i että 330i omistaneena ostaisin mielummin 328:in.
            Ainakin omassa ajossa 328 oli pienempi ruokainen. Myös jotkut varaosat ovat halvempia 328:iin.

            Itse kuitenkin unohtaisin nuo bensiinivehkeet jos tulee vuositasolla noin paljon ajettua. Omassa ajossa esim 328 vei maantiellä 8l kaupungissa 11-13l ajotavasta riippuen. Rauhallinen kuljettaja pääsee varmasti vähemmälläkin.

            Parasta mitä bmw voi tarjota on 330d manuaalina. Kulutus omassa lastutetussa 330d:ssä oli maantiellä noin 6l satkulle ja kaupungissa noin 7l

            Teho ja vääntö taas aivan eri sarjaa kuin bensaautoissa. Tykkäsin 330d:stä jopa enemmän kuin seuraavasta autostani e60 530d:stä.
            Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

            www.jsautomoto.fi

            Comment

            • Juhnukka
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 605
              • Lohja

              #7
              Tuollainen 330 d ois kanssa hyvä vaihtoehto

              Mutta ne dieselverot ovat aika kamalat sellaisessa mutta pitää tuossa keväällä katsella jos vaihtelisi johonkin kutoseen
              Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

              Comment

              • juhomo
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 637
                • Kempele

                #8
                Originally posted by Juhnukka View Post
                Mutta ne dieselverot ovat aika kamalat sellaisessa mutta pitää tuossa keväällä katsella jos vaihtelisi johonkin kutoseen

                Voin luvata että saat rahoillesi vastinetta
                Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

                www.jsautomoto.fi

                Comment

                • jukkae
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3506
                  • 70800

                  #9
                  Ööh, jos on alle 2002 niin menee kokonaismassan mukaan verot eli 320d ja 330d on esim samoja. Mutta ei tuossa 2002 vuosmallissakaan vero kasva kuin about 30€ vuodessa

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6937
                    • N/A

                    #10
                    Ja m54 moottorinki kulutus riippuu aika paljon siitä onko se kunnossa vai ei. Imuvuodoilla, vanosvioilla jne helposti kulutus nousee yli 8 litran. Kunnossa oleva 2.5i menee 6.5litralla matkaa.

                    Comment

                    • pomo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2013
                      • 429
                      • Oulu

                      #11
                      Hankala kyllä uskoa, että jollain bmw 6 koneella pääsis maantiellä,6,5 l kulutukseen, varsinkin 328/330. Itsellä menee 320 2.2 24v koneella enemmän. Toki silloin jos ajaa 80-90km/h, moottorijarrutus ja kapeat eco-renkaat. Itse pääsen sinne 7,5-8 l/100k jos ajaa ihan sukkasillaan

                      Kaupungissa kiisselin 6 bensan kulutusero onkin sitten aika reilu, jos bensalla pääsee alle 9 l niin on jo velho! Alle 10 l joutuu jo välttelemään jarrua aika reippasti
                      --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                      E46 320 Cab

                      Comment

                      • jukkae
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3506
                        • 70800

                        #12
                        Saahan sitä vaikka litralla mentyä jos lentokoneen imussa ajaa saa kyllä TODELLA varovaista ajoa jos 6.5 kulutuksella pääsee, ajotietokoneen kyllä saa näyttämään tuota mutta todellinen on vähän eri asia. Ajoin itsekin tänään 330d manuaalilla 250km 3,3 litran kulutuksella ajotietokoneen mukaan keskinopeudella 84,7

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6937
                          • N/A

                          #13
                          Ihan tankkaamalla mitattuja lukemia, ajoin Mikkelistä Kotkaan kesällä.
                          M54 2.5i bensamoottori on melko pihi kulkemaan matkaa jos kaikki on kunnossa. Hyvänä esimerkkinä tähän kun mulla on myös tuo Z4 se kulutti yli 7 litraa matka-ajossa, mutta siinäpä ei olekaan vanosta vielä rempattu. Nopeasti ajateltuna kevyempi auto pitäisi mennä vähemmällä kun on identtiset moottorit, mutta tuo osoittaa hyvin sen miten paljon vanos vaikuttaa jos se ei ole ihan huippuiskussa. Kuluneet tiivisteet hieman syö alavääntöjä ja nostaa kulutusta vaikkei sitä välttämättä ajossa edes huomaa.

                          E46 3.0iA Cabrioletin sain menemään mitattuna 8 litran nurkille matkaa, siinäkin vanos rempattu, disa uusittu jne. Siinä oli vielä 18" pyörätkin mitkä ei sieltä kevyemmästä päästä ole.


                          Nämä on melko olennaisia asioita että M54 bensa menee pienellä bensalla matkaa:

                          -Vanoksen tiivisteet vaihdettu ja vanos muutenkin älyissään
                          -Disa toimii kuten pitää
                          -Ei imuvuotoja
                          -Lambdat ehjät ja pitävät paikkansa
                          -Kevyet vanteet ja maltilliset renkaat

                          Oma näkemys on se että jos ajaa paljon valitsisin 320D mallin, omien kokemuksien mukaan sillä pääsee alle 5 lukemilla matkaa. Oma ajomäärä vuosittain jää noin 7000km ja todennäköisesti nyt vielä vähemmän jos E46 seisoo kesäkauden niin ei ole diiselistä sinäsä hyötyä.
                          Last edited by Antti O; 23-12-2014, 07:13.

                          Comment

                          • bmw323it
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1834
                            • N/A

                            #14
                            Originally posted by pomo View Post
                            Hankala kyllä uskoa, että jollain bmw 6 koneella pääsis maantiellä,6,5 l kulutukseen, varsinkin 328/330.
                            No niin on. Pienikulutuksisin kutonen minulla on ollut M52TUB25 E46 korissa. Se oli parhaimmillaan 20-30tkm ajettuna ja tuolloin muistan yhden kerran päässeeni alle seiskan todelliseen kulutukseen, kun oikein köröttelin, vältin kiihdytyksiä ja käytin moottorijarrutusta. Ajotietokone nyt on näytellyt vaikka mitä. Tuolla autolla pääsi yleensäkin alle kasin matka-ajossa vaikka muilla bemareilla matka-ajon kulutus on ollut 8-9l/100km, sekalaisessa ajossa 9-11l/100km, riippumatta koneen koosta tai auton korimallista.

                            Kyllä nämä kutosella alkavat kulutuslukemat kutoskoneisista bemareista ovat Esson baarin juttuja, tai perustuvat ajotietokoneen näyttämään.
                            Nyt:
                            BMW X3 xDrive30e (g01)
                            BMW 335i (e90)
                            BMW 323iC (e36)
                            BMW 850i (e31)
                            BMW 320i (e30)
                            Golf GTE
                            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                            Comment

                            • jumbo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 6603
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Originally posted by Antti O View Post
                              Ihan tankkaamalla mitattuja lukemia, ajoin Mikkelistä Kotkaan kesällä.
                              Tuolla välillä on varmaan 80 rajoitukset? Keskinopeus vaikuttaa kulutukseen matka-ajossa huomattavasti, 80km/h --> 100km/h saattaa nostaa kulutusta 1,5L helposti.

                              Päälle seiskan kulutuksen vielä itsekkin nielisin kyseenalaistamatta

                              Ja itse aiheeseen, kuten joku jo mainitsikin niin se kulutus on siinä diiselissä se joka kannattaa. Ja se että saa samat tehot(tai jopa isommat) kuin vastaavassa bensakoneessa, mutta kulutus on silti puolet pienempi
                              M550d

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎