Announcement

Collapse
No announcement yet.

bensa m54 2.2 huohtin jäätyi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pomo
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2013
    • 429
    • Oulu

    bensa m54 2.2 huohtin jäätyi

    Koitin etsiskellä vanhaa keskustelua, mutta nyt suorituksen eli jäätymisen jälkeen pari kyssäriä. Auto siis hyyti ja savutti reippaasti. Pysähdyin muutaman sadan metrin jälkeen ja tyhjäkäynnillä alkoi käydä normaalista. Moottorin vikavalo paloi. Sammutin auton ja pakoputkesta pukkas ilmeisesti vähän öljyä pihalle. Moottoritilassa ei näkynyt öljyä, eikä ilmansuodattimen kotelon sisällä. Jäähdytinnestettä on normaalisti. Avasin öljyntäyttö korkin ja painettahan siellä oli!

    Annoin seisoa noin tunnin ja tuumin. Huohottimen putki yläliitoksesta irti ja ajelin kotiin. Kävi normaalisti, vikavalo ei palanut enää. Aluksi savutteli, mutta se alkoi matkan aikana noin 9 km vähentyä. Kuittasin vikakoodit:p0171 system too lean bank 1;123 activation, map cooling; misfire cylinder 5,6 ja 4 sekä fuel trim bank 1 control limit.

    Uskaltaakohan tuolla ajaa? Huohottimenne separaattori kannattaa varmaan vaihtaa, koska sieltähän se vissiin jäätyy? Niin ja laitoin taas munuaiset peittoon kuten viime talvenakin oli
    --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

    E46 320 Cab
  • nevari
    BTCF Member
    • Apr 2008
    • 256
    • jyväskylä

    #2
    Omaan autoon vaihdoin varmuuden vuoksi reilu vuosi sitten kaikki huohotusletkut sekä separaattorin eristettyyn versioon. Ainakin vaikeuttaa sitä jäätymistä. Viimasuojaa olen kanssa käyttänyt. Öljylaatukin taitaa vaikuttaa tuohon "majoneesin" muodostumiseen..

    ja en kyllä ajais ennenku ainakin puhdistaa huohotusjärjestelmän!

    Comment

    • pomo
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2013
      • 429
      • Oulu

      #3
      Putkessa ei sieltä yläpäästä katsottuna kyllä juuri näkynyt majoneesia eli se taitaa olla siellä separasttorissa. Eihän sitä irrotamatta saa puhdistettua? Mitä muuta tuossa kannattas samalla vsihtaa jos imusarjan joutuu käyttämään irti? Tulpat? Vanoksen tiivisterenkaat?
      --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

      E46 320 Cab

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8971
        • Kellokoski

        #4
        Ei kai sitä imusarjaa tartte irroittaa, mutta huohotin letkut ja separaattori. Varmaan venttiilikopan tiiviste ja ne kumiprikat pulttien alle myös, on voinut nyt pullauttaa sen jostain nurkasta rikki. Samoin ne haitariputket maffilta kaasuläpälle kannattaa tsekata samalla jos ei ole koskaan uusittu :think

        Vanoksen tiivarit menis samalla jos venakopan joutuu ottaa pois.
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • pomo
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2013
          • 429
          • Oulu

          #5
          Joo, se putki ilmamassa-anturilta lähtevä putki vaikuttaa kyllä ehjältä, käytin se viimekesänä irti kun tarkistin disan kunnon. Mitähän tuo kustantaa jos varuilta vaihtaa?
          --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

          E46 320 Cab

          Comment

          • Jesse93
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2012
            • 932
            • Mustio

            #6
            Ite vaihdoin just m52 koneeseen separaattorin ja kaikki letkut uusiin eristettyihin. Imusarjaa en irrottanut mutta oli pirun ahdasta kylläkin ja vaikeinta oli kasaamisvaiheessa putkien kiinnitys separaattoriin siellä ahtaassa paikassa. "Majoneesiä" oli eniten separaattorin pohjasta öljytikkuun menevä vähän pienempi putki, oli melkeen kokonaan tukossa. Ja jos meinaat vaan ne putsaa niin helpompi melkeen vaihtaa uusiin kun vaikee saada irrti hajottamatta
            E46 320D & E30 325iX & E61 525D

            Comment

            • pomo
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2013
              • 429
              • Oulu

              #7
              Joo, mietin kans kun kattelin hintona, että tuskin kannattaa putsata, kun separaattori maksaa tarvikkeena noin 40e. Varsinin kun voipi olla, että teetätän jossain...
              --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

              E46 320 Cab

              Comment

              • Maili
                BTCF Member
                • Aug 2011
                • 441
                • E-pohjanmaa

                #8
                Tua m54 huohotin on kyllä melko häjyssä paikassa. Ite vaihdoin kaikki imusarja kiinni, mutta jälkeenpäin olisin kyllä napannu imusarjan irti. Tuohon m52 koneeseen on paljon väljempi sen vaihtaa, kummankin jäätymisen kun on tullut todettua. Itellä näyttäis tuo teboilin Daimond ölppä tekevän vähiten mäikkyä.
                E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                Comment

                • pomo
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2013
                  • 429
                  • Oulu

                  #9
                  Ok, pitääpä kokeilla teboilia! Kiitoksia vinkistä, itekin oon katellut ja tullut sihen tulokseen, että hankala paikka! Ilmanputsarin kotelon ja mitä helposti irti saa jälkeenkin just lampun kans näkee separaattorin! Kylmä talli ja omat kädet, joten taitaa mennä liikkeen hommiksi! Pitää huomenna tilailla/hommata osat ja kysellä hintoja työlle...
                  --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                  E46 320 Cab

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1305
                    • Tornio

                    #10
                    Originally posted by pomo View Post
                    Ok, pitääpä kokeilla teboilia! Kiitoksia vinkistä, itekin oon katellut ja tullut sihen tulokseen, että hankala paikka! Ilmanputsarin kotelon ja mitä helposti irti saa jälkeenkin just lampun kans näkee separaattorin! Kylmä talli ja omat kädet, joten taitaa mennä liikkeen hommiksi! Pitää huomenna tilailla/hommata osat ja kysellä hintoja työlle...
                    Muista puhdistaa se separaattorilta öljynmittatikkuun menevä putki.
                    Eli öljynmittatikun metalliputki pois öljypohjasta ja HUOLELLINEN puhdistus.
                    Aina täynnä ruosteista öljy moskaa jota saa pulloharjan/paineilman/liuotin aineen kanssa rassata. JOS tuo putki jää puhdistamatta niin separaattorilta ilmasta erotettun öljyn virtaus ei toimi ja separaattori kerää kylmälimasta itsensä entistä helpommin tukkoon.

                    Öljyissä todellakin kannattaa ehdottomasti siirtyä tuohon Teboil Diamondin käyttöön.
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • pomo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2013
                      • 429
                      • Oulu

                      #11
                      Kiitoksia vinkistä! Oma usko loppuu imusarjan irrottamisessa, joten työ tehdään liikkeessä. Kipasin tänään wetteriltä huohotinventtiilin, ne neljä letkua/putkea ja öljytikun o-renkaan rapsakkaan 240 euron hintaan

                      Onhan noissa tosiaan eristettä päällä ja jos nuo eristetyt letkut on paikoillaan niin kyllä sen huomaa katsomalla.
                      --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                      E46 320 Cab

                      Comment

                      • Maili
                        BTCF Member
                        • Aug 2011
                        • 441
                        • E-pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by pomo View Post
                        Kiitoksia vinkistä! Oma usko loppuu imusarjan irrottamisessa, joten työ tehdään liikkeessä. Kipasin tänään wetteriltä huohotinventtiilin, ne neljä letkua/putkea ja öljytikun o-renkaan rapsakkaan 240 euron hintaan

                        Onhan noissa tosiaan eristettä päällä ja jos nuo eristetyt letkut on paikoillaan niin kyllä sen huomaa katsomalla.
                        Oliko huohotin eristetty? Mulle tarjottiin ensin eristämätöntä. Eli mulla oli styroksin tapasen sisällä huohotin. No taisipa olla , kun paremmin luin tuon sun tekstin..
                        E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                        Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                        Comment

                        • pomo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2013
                          • 429
                          • Oulu

                          #13
                          Tuommoset sieltä tuli, eli kaikki on eristettyjä. Harmaalla solumuovilla suojatuissa on solumuovia noin 9 mm (eristeen halkaisija noin 30 mm) ja noissa missä on tuota mustaa jotenkin tiheämpää ja kumimaisempaa suojaa eristettä on noin 11 mm (eristeen halkaisija noin 20 mm). Ite huohotinventtiili on kääritty tuohon mustaan ja sitä on sormituntumalta vähän vähemmän kuin putkissa? Jos nyt joku haluaa vaikka ite kääriä nuo putket, ei varmaan oo kyllä kummonen homma eristää itekään... Ite motikankin saa varmaan pyöriteltyä solumuovilla tms. peittoon jos jaksaa värkätä.
                          --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                          E46 320 Cab

                          Comment

                          • pomo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2013
                            • 429
                            • Oulu

                            #14
                            [ATTACH]126532[/ATTACH]

                            Eli siis nämä, jäi tuo kuva pois...
                            --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                            E46 320 Cab

                            Comment

                            • karitammi
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2012
                              • 78
                              • Espoo

                              #15
                              Se eristetty on aavistuksen ahtaampi tunkea paikoilleen, kun on "takki päällä". Varmasti voisi eristää itsekin, mutta uusien hinta ja tila ei oikein puolla omavirityksiä. Eristetty alkaa olla tosi jämpti jo. Itse vaihto on lopulta aika OK, mutta ensikertalaista aina jännittää. Youtuben ohjeet on aika hyvät, voi katsoa useamman. Kasatessa putket saa helpommin paikalleen kun kiinnittää separaattorimötikän olikos se ICV lyhenteeltään, vasta lopuksi kun kaikki siihen menevät putket ovat jo kiinni. Erityisesti se eteenpäin ylös venttiilikoppan lähtevä putki oli helpompi näin kun sai ICVtä kallistettua.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎