Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42-B20A sammui nykien ja käy epätasaisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KooHoo
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 132
    • Oulu

    N42-B20A sammui nykien ja käy epätasaisesti

    Pakko oli lähteä täältä jo apuja huutelemaan, niin olisi vähän vinkkejä haalittuna ennen kuin säntää purkuhommiin. Eli kyseessä 2002 318i N42-B20A koneella. 2tkm sitten vaihdettu mm. moottorin huohotinsarja eristettyyn malliin, tehty forte-huuhtelu ja nakattu päivitetty malli ketjunkiristimestä pakoilleen (rallatti aiemmin kovasti harvakseltaan starttauksen jälkeen n. 5 sek. jonka jälkeen rallatus loppui kuin seinään). Muutoin kone on aina käynyt pirun sievästi.

    Herjaili syksyllä vikakoodia imupuolen nokan asentotunnistimen epäloogisesta signaalista. Vaihdoin anturin, antoi uudelleen samaa koodia. Oireina todella satunainen nykiminen ja lähtee tyyliin kerran kuukauteen käymään epätasaisesti, aivan kun kävisi kolmella / jako pielessä. Sammuu / sammutat auton ja taas toimii. Nyt sitten auto alkoi nykimään rajusti ja sammui. Ei millään käymään. Hetken jähyttely ja taas mentiin pari sataa metriä ja sammui. Yrittää käyntiin ja varmaan kävisikin huonosti, mutta lopetin kiusauksen tuohon paikkaan. Koodeja en kerennyt vielä ottaa. Puolavikaan en oikein usko, kun sammui koko laitos niin seinään. Mikään vikavalo ei palanut taulussa. Kuullostaako vanos-rempalta? Onko näissä ollut muita ongelmia jakopäähän liittyen? Jos vanos antautuu lopullisesti, niin ilmeisesti ajoituksen raja-arvot ovat kuitenkin sellaiset että männät ja venttiilit pysyisivät sovussa? Jos vanos todetaan syylliseksi niin varmaan kannattaa samaan syssyyn laittaa vanospyörien lisäksi koko jakopään hilut uusiksi, kun nyt mittarissa 202tkm.
  • TseiPii
    BTCF Member
    • Apr 2012
    • 188
    • Keskellä Suomea

    #2
    Originally posted by KooHoo View Post
    Pakko oli lähteä täältä jo apuja huutelemaan, niin olisi vähän vinkkejä haalittuna ennen kuin säntää purkuhommiin. Eli kyseessä 2002 318i N42-B20A koneella. 2tkm sitten vaihdettu mm. moottorin huohotinsarja eristettyyn malliin, tehty forte-huuhtelu ja nakattu päivitetty malli ketjunkiristimestä pakoilleen (rallatti aiemmin kovasti harvakseltaan starttauksen jälkeen n. 5 sek. jonka jälkeen rallatus loppui kuin seinään). Muutoin kone on aina käynyt pirun sievästi.

    Herjaili syksyllä vikakoodia imupuolen nokan asentotunnistimen epäloogisesta signaalista. Vaihdoin anturin, antoi uudelleen samaa koodia. Oireina todella satunainen nykiminen ja lähtee tyyliin kerran kuukauteen käymään epätasaisesti, aivan kun kävisi kolmella / jako pielessä. Sammuu / sammutat auton ja taas toimii. Nyt sitten auto alkoi nykimään rajusti ja sammui. Ei millään käymään. Hetken jähyttely ja taas mentiin pari sataa metriä ja sammui. Yrittää käyntiin ja varmaan kävisikin huonosti, mutta lopetin kiusauksen tuohon paikkaan. Koodeja en kerennyt vielä ottaa. Puolavikaan en oikein usko, kun sammui koko laitos niin seinään. Mikään vikavalo ei palanut taulussa. Kuullostaako vanos-rempalta? Onko näissä ollut muita ongelmia jakopäähän liittyen? Jos vanos antautuu lopullisesti, niin ilmeisesti ajoituksen raja-arvot ovat kuitenkin sellaiset että männät ja venttiilit pysyisivät sovussa? Jos vanos todetaan syylliseksi niin varmaan kannattaa samaan syssyyn laittaa vanospyörien lisäksi koko jakopään hilut uusiksi, kun nyt mittarissa 202tkm.



    Kampuran tunnistin vaihtoon. Itellä inpa valitti nokan tunnistinta mutta vika oli kampuran tunnistimes. Kylmänä toimi mutta sitte ku lämpes niin saattoi nykäistä välillä ja loppuviimein sammu ku seinään. Startatessa ei kierroksekkaa liikkunu. Ja jos vaihdan anturin niin suosista alkuperäistä tilalle, pääset paljo helpommalla.

    E. Kannattaa ny toki lukee ne vikakoodit ennenku mitää suurempaa teet. Anturin vaihdos tais tarvita ottaa imusarja irti.
    Last edited by TseiPii; 06-02-2015, 11:26.
    E30 318i -85

    E30 320i -87 ex
    E36 316i -91 ex
    E36 325i -94 ex
    E46 325i -03 ex
    E46 316i -02 ex
    E61 525i -06 ex
    E46 320d -03

    E70 3.0d - 09


    E39 M5 pyhänä

    Comment

    • Kissvesala
      Moderator
      • Jun 2010
      • 3110
      • Liminka

      #3
      Ketjut näissä jakopäässä paukkuu. Jo tuosta nokan anturin signaalista voi päätellä jotain. Nokka tulee jäljessä kampiakseliin nähen Ku ketju venyy.
      Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
      Kissvesala.fi
      Priva tai o443424479

      Comment

      • janituz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 858
        • nummi-pusula

        #4
        laahaimet muruna öljypohjassa.
        e46 330da -01
        E46 320d -00
        E30 323i -85 "pommikone"
        Projekti: E30 325i -86
        Projekti: E21 315 -83
        Ex: E30 318i mit m10i -89

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5
          kellään mitään hajua tuollaisen laahainrempan kustannuksista, JOS venttiilit ei ole ottaneet mäntiin? Edes jonkun luulisi teettäneen tuon?
          oletan että uusiksi menee ainakin ketju, kiristin ja laahain, ehkä rattaatkin?
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • janituz
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 858
            • nummi-pusula

            #6
            Originally posted by BeamR View Post
            kellään mitään hajua tuollaisen laahainrempan kustannuksista, JOS venttiilit ei ole ottaneet mäntiin? Edes jonkun luulisi teettäneen tuon?
            oletan että uusiksi menee ainakin ketju, kiristin ja laahain, ehkä rattaatkin?
            ketju, ylälaahain, kiristin laahain, alaketjuratas, ö.pohjan tiiviste, v.kannen tiiviste ja ketjukiristin. Toki kannattaa vanoksen solenoidien tiivisteet uusia samalla kun ne joutuu pois käyttää. Vanoksen säätöpyörien ja dampperin hubin pultit ja kampuran etustefa. Osista taitaa tulla 300-400€ riippuen ostopaikasta. Työ määräytyy tuntihinnan mukaan mutta 6-9h.
            Last edited by janituz; 10-02-2015, 21:11.
            e46 330da -01
            E46 320d -00
            E30 323i -85 "pommikone"
            Projekti: E30 325i -86
            Projekti: E21 315 -83
            Ex: E30 318i mit m10i -89

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              Originally posted by janituz View Post
              ketju, ylälaahain, kiristin laahain, alaketjuratas, ö.pohjan tiiviste, v.kannen tiiviste ja ketjukiristin. Toki kannattaa vanoksen solenoidien tiivisteet uusia samalla kun ne joutuu pois käyttää. Vanoksen säätöpyörien ja dampperin hubin pultit ja kampuran etustefa. Osista taitaa tulla 300-400€ riippuen ostopaikasta. Työ määräytyy tuntihinnan mukaan mutta 6-9h.
              kiitos!
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                #8
                Ja jos on laahaimen murut öljykierrossa niin n määrä muuta sälää vielä päälle, esim öljypumppu
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • janituz
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 858
                  • nummi-pusula

                  #9
                  jep näin on, pumppua en kyllä oo joutunu vielä koskaan vaihtaa mutta rajotin venttiilin kyllä ja purkanu pumppuja.
                  e46 330da -01
                  E46 320d -00
                  E30 323i -85 "pommikone"
                  Projekti: E30 325i -86
                  Projekti: E21 315 -83
                  Ex: E30 318i mit m10i -89

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    #10
                    Esim näin:



                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • Gura
                      Newbiemmer
                      • Mar 2014
                      • 5
                      • Oulu

                      #11
                      Vertaiskokemus Wetteriltä

                      Käytin kesäkuussa Oulun Wetterillä ketjun vaihdossa vastaavan -02 mallisen E46 318iA Touringin. Vaihdettiin ketju, kiristin, laahaimet, apulaitehihna, 1kpl apulaitehihnan huutava rulla, molempien nokkien asentotunnistimet ja kampuran asentotunnistin. Osa näistä antureista vaihdettiin sitten useampaan kertaan, kun nykyaikaisessa autohuollossa ei tarvitse suorittaa koeajoa, vaan koneelta näkee toimiiko auto vaiko ei, huollosta kotiin ajaessa ei kuitenkaan kahdella eri kerralla toiminut :P. Auto seisoskeli sitten tuossa syksyn tallissa kesälomareissun jäljiltä, kun kävi vielä vähän heikonlaisesti... Ennen vuoden vaihdetta tuntui edelleen käyvän huonosti, satunnaisesti sammahteli eikä lämpimänä millään käyntiin, öljyäkin kului reilusti, joten epäilin huohotinta ja vaihtelin sen sitten tuossa joulun alla kiireiden helpotettua..ei apua. No, lopulta auto takasin Wetterille ja reilun parin viikon odottelun jälkeen sieltä lopulta sain auton pois, ongelmakin oli vihdoin ja viimein selvinnyt...oli jako pykälällä pielessä, MERKKILIIKKEEN huollon jäljiltä. Vein auton kuitenkin merkkiliikkeeseen oikeastaan vain siksi, että käsittääkseni moottorin tasapainoakseleita ei saa kotikonstein ajoitettua kohdilleen kun ketjun vaihtaa, siihen lieni jokin ajoitushärpäke ja öljypohjakin pitäisi purkaa pois. Positiivisena asiana voisi mainita, että suht hyvin säätyvät ajoitukset kompensoivat tuota pykälän heittoa, tasaisesti ajaessa vei ainoastaan hieman reilusti bensaa...En oikein tiennyt itkeäkkö vaiko nauraa, mutta tiedän ainakin, mihin huoltoon en jalallani enää astu muuta kuin nykyisten huoltojen takuiden muodossa jos on tarvista. Saatoin myös Addressit.comissa laittaa nimeni BMW:n huollot pois Wetteriltä -addressiin ;P

                      -G
                      Last edited by Gura; 11-02-2015, 02:15. Reason: Lisäyksiä

                      Comment

                      • janituz
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2008
                        • 858
                        • nummi-pusula

                        #12
                        Originally posted by _nixu_ View Post
                        Esim näin:
                        :thinktuo vaatinee jo vaihdon.
                        e46 330da -01
                        E46 320d -00
                        E30 323i -85 "pommikone"
                        Projekti: E30 325i -86
                        Projekti: E21 315 -83
                        Ex: E30 318i mit m10i -89

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          #13
                          Originally posted by janituz View Post
                          :thinktuo vaatinee jo vaihdon.
                          Menihän sinne purkukoneesta ehjempi tilalle. Joka sekin piti ensin putsata entisistä ohjurinpalasista, vaikka se öljysihti oli ehjä :think
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • suppari
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4049
                            • Turku

                            #14
                            Saa sen ajoitettua muillakin korjaamoilla..

                            Originally posted by Gura View Post
                            Käytin kesäkuussa Oulun Wetterillä ketjun vaihdossa vastaavan -02 mallisen E46 318iA Touringin. Vaihdettiin ketju, kiristin, laahaimet, apulaitehihna, 1kpl apulaitehihnan huutava rulla, molempien nokkien asentotunnistimet ja kampuran asentotunnistin. Osa näistä antureista vaihdettiin sitten useampaan kertaan, kun nykyaikaisessa autohuollossa ei tarvitse suorittaa koeajoa, vaan koneelta näkee toimiiko auto vaiko ei, huollosta kotiin ajaessa ei kuitenkaan kahdella eri kerralla toiminut :P. Auto seisoskeli sitten tuossa syksyn tallissa kesälomareissun jäljiltä, kun kävi vielä vähän heikonlaisesti... Ennen vuoden vaihdetta tuntui edelleen käyvän huonosti, satunnaisesti sammahteli eikä lämpimänä millään käyntiin, öljyäkin kului reilusti, joten epäilin huohotinta ja vaihtelin sen sitten tuossa joulun alla kiireiden helpotettua..ei apua. No, lopulta auto takasin Wetterille ja reilun parin viikon odottelun jälkeen sieltä lopulta sain auton pois, ongelmakin oli vihdoin ja viimein selvinnyt...oli jako pykälällä pielessä, MERKKILIIKKEEN huollon jäljiltä. Vein auton kuitenkin merkkiliikkeeseen oikeastaan vain siksi, että käsittääkseni moottorin tasapainoakseleita ei saa kotikonstein ajoitettua kohdilleen kun ketjun vaihtaa, siihen lieni jokin ajoitushärpäke ja öljypohjakin pitäisi purkaa pois. Positiivisena asiana voisi mainita, että suht hyvin säätyvät ajoitukset kompensoivat tuota pykälän heittoa, tasaisesti ajaessa vei ainoastaan hieman reilusti bensaa...En oikein tiennyt itkeäkkö vaiko nauraa, mutta tiedän ainakin, mihin huoltoon en jalallani enää astu muuta kuin nykyisten huoltojen takuiden muodossa jos on tarvista. Saatoin myös Addressit.comissa laittaa nimeni BMW:n huollot pois Wetteriltä -addressiin ;P

                            -G
                            sigpic
                            P:0409699000

                            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                            huollot/korjaukset!

                            BMW E&F sarjaan.
                            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                            Comment

                            • SammyE46
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2010
                              • 75
                              • Varsinais-Suomi

                              #15
                              Originally posted by BeamR View Post
                              kellään mitään hajua tuollaisen laahainrempan kustannuksista, JOS venttiilit ei ole ottaneet mäntiin? Edes jonkun luulisi teettäneen tuon?
                              oletan että uusiksi menee ainakin ketju, kiristin ja laahain, ehkä rattaatkin?
                              Paikallinen bossiketjun korjaamo lupas tonnilla tehdä jakopäärempan. Kysyin 2014 keväällä hintaa. Vanostiivisteiden vaihdon yhteydessä vaihettiin ensiapuna sitten vaan uuden mallin laahain joka makso 23euroo.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎