Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Touring Facelift kolisee takaa oikealta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Warra
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 483

    E46 Touring Facelift kolisee takaa oikealta.

    Hei.

    Ongelma on seuraavanlainen. Kun ajaa kuoppiin (kun noita lumipaakkuja on siellä täällä nyt) niin takaa oikealta kolahtaa ikävän kuuloinen "kumahdus, tai kolahdus". Vika ilmeni muutama sata kilometriä sitten.

    Kokeiltu: Riisuttu käytännössä kaikki verhoilu / muovi mikä voisi kolauksen aiheuttaa -> ei vaikutusta (työkalut, tunkki, vararengas, akkukotelon muovit, sivuposkien paneeleita, akun kiinnitys tarkastettu).

    Mistä vikaa lähteä etsimään? Iskarit palauttavat hienosti ja kolahdusta en saa simuloitua auton perää painelemalla kun auto paikallaan. Normaali ajossa ei kolahtele siis sulalla asfaltilla tai muuten tasaisella tiellä. Menee kuin juna, ei vetele.

    - Ajoneuvo katsastettu juuri huomautuksitta -> ei löytäneet tämän vian syytä ainakaan?
    - 31.03.2014 Takaiskunvaimentimet, Monroe Reflex + Sachs suojakumisarja vaihdatettu liikkeessä
    - 09.03.2013 kaikki jarruosat takaa uusittu
    - 13.03.2012 Takajouset vaihdettu

    Olen asiassa nyt vähän neuvoton mistä vikaa mennä etsimään. Inssille sanoin että tutki vaan tarkkaan että jos löydät väljää. Ei löytänyt huomautettavaa. Kuulostaa todella vahvasti ääni tulevan kontista, mutta voiko nuo alustan osat jos ovat väljiä tehdä juuri niin?

    Arvailu vian aiheuttajasta ja mahdolliset korjausehdotukset otetaan avosylin vastaan. Jos joku osaa vielä sano jonkun nettipaikan mistä voisi tilata ulompien takavalojen tiivisteet uudet olisi jättebra (keräävät vähän kosteutta umpion sisälle).
    Last edited by Warra; 08-02-2015, 20:45.
    E46 320i Facelift Touring M54b22
    exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18
  • Jolli
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2556
    • Virolahti

    #2
    Missäpäin auto ja omistaja sijaitsevat?
    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
    PM tavoittaa, puhelimella ei.

    Comment

    • Warra
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 483

      #3
      Lappeenrannassa.
      E46 320i Facelift Touring M54b22
      exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

      Comment

      • Juhs_
        BTCF Member
        • May 2013
        • 20
        • Suomi

        #4
        Onko iskarin yläpää katottu ettei oo korkannu? Tukivarren etummainen pusla mennessään pitää myös kolinaa joka kuulostaa samanlaiselta kuin, että jokin tunkki tai jokin muu kolisisi kontissa.

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Ääni iskarin ylätuennalle eli osa 7 täältä: KLIK. Ilmenee parhaiten hitaissa nopeuksissa nimismiehen kiharoissa, tasaisella nopeudella maantiella ei kolise. Vain Sachs/Boge (ZF:n tuotemerkkejä) tai alkuperäinen, ei missään nimessä muita tarvikeosia.

          Toinen lähdet kilinälle pakkasilla voi tulla pakoputken päälle jäätyneestä jääpaakusta.

          Comment

          • Warra
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 483

            #6
            Jäätä ei ole, sulatettu auto ja ei vaikutusta asiaan. Millainen homma tuo iskarin ylätuennan vaihto on? Virallinen nimitys jousijalan ylätukikumi? Ilmeisesti tuo iskarin vaihdossa tehty sachs kumisarja ei sisältänyt tämän ylätuennan vaihtoa..

            Tämä jousijalan ylätukikumi.. Se ei ilmeisesti sitten kuulu ns. suojakumisarjaan minkä sachs merkkiset olivat vaihtaneet iskareiden vaihdon yhteydessä? Mitkäs kumit ne sitten yleensä ovat?
            Last edited by Warra; 09-02-2015, 09:57.
            E46 320i Facelift Touring M54b22
            exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

            Comment

            • Pekumie
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 243
              • -

              #7
              Epäilisin, että iskarin varren suojakumit ovat. Yläpäät luultavasti ottaneet vanhoista iskareista ja ne kannattaa ensin vaihtaa. Kontista verhoilu edestä, parilla mutterilla iskari irti korista ja toki alapäästä pultti irti niin iskari onkin kädessä(oletuksena auto pukkien päällä, rengas irti jne..)

              Jos on paikka ja vähänkin pysyy työkalut kädessä, niin ei oo paha homma. Pisin aika tuossa menee verhoilujen purkamiseen.

              Comment

              • Warra
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 483

                #8
                Kylmä talli ja muuten ei juuri työkaluja kuin öljynvaihtoon tai muuten päältä tehtävään hommaan.. Pukit pitäisi varmaan ostaa joskus.

                Kiitos kaikille vinkeistä. Eiköhän näillä pääse alkuun ja tarkistamaan ensin tuo iskarin yläpää. Loogiselta kyllä kuulostaisi. Ilmoittelen tänne mikä paikka osoittautui antautuneen. Ihme etteivät katsastuksessa mitään huomanneet.. Niin tarkan oloisesti väänteli ja käänteli kaikkea ja näytti tarkalta tarkastajalta. No niin.
                E46 320i Facelift Touring M54b22
                exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Ei se kuulu kuin hitaammissa vauhdissa sopivissa pikku kuopissa. Paikallaan ollessa rengasta heilutellessa ei käy ilmi. Tuollaiselta se näyttää kun on korkannut:

                  Jos vaihdat itse, huomaa tuosta yllä mainitusta linkistä tukikumin alapuolelle tulevat prikka 5 ja iso aluslevy 6 sekä yläpuolelta iso tukilevy 12. Jos näitä ei laita sinne takaisin oikeaan järjestykseen niin tukikumi tulee varmasti korkkaamaan uudestaan. Katso siis purkaessasi missä järjestyksessä ovat.

                  Comment

                  • Warra
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 483

                    #10
                    Siellä oli sitten lopulta pitkittäistukivarren etuhela takaa oikealta revennyt. Tukivarsi pääsi kolauttelemaan runkoa vasten. Vähän työläämpi sijainti kun vertaa tuohon iskarin yläpäähän Mutta nyt ei kolise yhtään enää.

                    Mutta suurkiitos foorumille. Hienoa että täältä saa apuja vaikkei tällä kertaa ihan oikeaan mennytkään.
                    Last edited by Warra; 11-02-2015, 20:11.
                    E46 320i Facelift Touring M54b22
                    exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎