Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47N ahdot hukassa (vai jotain muuta?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkis-92
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 86
    • Taivalkoski

    M47N ahdot hukassa (vai jotain muuta?)

    Elikkä hävisi ajon aikana tehot autosta, sen jälkeen alkoi puskea oikein kunnolla mustaa savua. Inpalla luettu vikakoodit, antaa seuraavaa:

    4530 air charge control

    Turbon alipaineohjauksessa vikaa, vai mahdollisesti joku anturi yms?
    Last edited by mikkis-92; 12-03-2015, 14:28.
    e39 M5 ahdettuna
  • M325i
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 1529
    • Etelä-pohjanmaa

    #2
    Tarkista kaikki ahtoputkien kumiletkut joku mahdollisesti revennyt tai välijäähdytin revennyt.
    E30 ja E46 ///M

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3142
      • Tampere

      #3
      Tarkista myös alipaineohjatun turbon alipaineletkut, ettei ole irti tai kulunut puhki. Alipainekello on muovia, sekin voi vuotaa tai letkujen nippa poikki. Kello noin 25€. Lisäsi vielä alipaineventtiili, EGR:ssä on samanlainen joten voi vaihtaa ristiin testatakseen.

      Comment

      • mikkis-92
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 86
        • Taivalkoski

        #4
        Ahtoputket ehjät, ei näy/tunnu mitään rikkinäistä ja menee kovaksi paikoillaan kaasuttaessa. Alipaineletkut seuraavaksi tarkasteluun
        e39 M5 ahdettuna

        Comment

        • mikkis-92
          Bimmer Rookie
          • Sep 2012
          • 86
          • Taivalkoski

          #5
          Alipaineletkut ainakin päällepäin ehjän näköiset, vaihtoon menee kuitenkin. Imusarja on jo joka tapauksessa irti koska vaihdan hehkut samalla. Turbolla alipaineohjaus liikkuu paikoillaan kaasuttaessa ilman takelteluja.

          Kävi mielessä olisko mahdollisesti mennyt osa nro. 1:


          Eli paikallaan kaasuttaessa nostaa kierrokset hyvin, joskus pelaa normaalisti muutaman kilometrin verran heti liikkeellelähdön jälkeen mutta sitten hukkaa kaikki tehot. Inpalla kun katsoo niin polttoainepaineet OK, ahtopaineet nousee vain hieman.
          e39 M5 ahdettuna

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3142
            • Tampere

            #6
            Osa 1 eli tuo mainitsemani alipaineventtiili. Jos turbon kellon tanko liikkuu niin ehkä ei siinä vikaa. Muista että paikallaan ei kierroksia passaa nostaa pitkäksi aikaa jos on automaattilaatikko.

            Enemmän voisi epäillä ahtovuotoa tai paineanturia jos ei ahtopaineet nouse.
            Viheltääkö millään kierrosalueella? Ahtoputkissa on nuo tiivisteet 2, 3 ja 7: KLIK. Lisäksi kuten mainittiin, välijäähy voi vuotaa. Jos otat sen irti samalla kun vaihdat nuo tiivarit, täytä vedellä ja katso tiputtaako. Samalla voi putsata välijäähyn ja jäähdyttimen kennon välin, siellä on varmaan kaikkea oravasta pienempää.

            Ahtoputken lämpöanturin (osa 9) ympäristö on otollinen vuotokohta myös.

            Eikä ole mahdotonta että imusarjan tiivarit vuotaa tai imusarja on halki.

            Onko ikääntyneen MAFfin vaikutus suljettu jo pois?

            Comment

            • mikkis-92
              Bimmer Rookie
              • Sep 2012
              • 86
              • Taivalkoski

              #7
              Ei vuoda välijäähy eikä ahtoletkut, jos ei sitten tiivisteestä. Imusarja pitää painetta.

              Kokeiltu ajaa maffin piuha irti, ei mitään vaikutusta. Turbo ei vihellä.

              Tilattu paineanturi ja imusarjan sekä imuputkien tiivisteet. Alipaineletkut menee kans vaihtoon.
              e39 M5 ahdettuna

              Comment

              • mikkis-92
                Bimmer Rookie
                • Sep 2012
                • 86
                • Taivalkoski

                #8
                Seuraavaa saatu aikaiseksi:
                -Alipaineletkut vaihdettu
                -Ahtopaineanturi vaihdettu
                -Ahtoputkien tiivisteet vaihdettu
                -Vaihtoon meni myös alipainemuunnin, eli alipaineventtiili, mikä nyt onkaan oikea nimi
                -Imusarja, välijäähy ja putket puhdistettu ja tutkittu vuodot. Läpät poistettu jo ~vuosi sitten

                Samalla vielä öljyt, moottorin kumit ja hehkut ja hehkujen boksi vaihtoon (antoi kaikista vikakoodia), siinähän nuo meni samalla vaivalla. Huohottimen vaihdoin myös, alkoi jo sen verran tukossa olemaan.

                Tilaukseen meni vielä alipainesäiliö, meni nippa poikki kun irrotin letkua sekä EGR:n klemmari pakosarjanpuoleiseen putkeen. Lähti molemmat 'kourut' irti irroituksessa. Turbon kunnon tutkin samalla kun oli putket irti, ei turhia välyksiä tuntunut akselissa.

                Vielä nuo pari osaa kun saa paikalleen ja toivotaan parasta
                e39 M5 ahdettuna

                Comment

                • mikkis-92
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2012
                  • 86
                  • Taivalkoski

                  #9
                  Auto kasassa ja pelaa oikeinkin hyvin. Oli tullut ensin unohdus ja jäänyt maffin piuha irti ja yks klemmari kiristämättä

                  Vaihdon remontin aikana öljyt, huohottimen ja puhdistin huohotinletkut, nyt öljykorkki näyttää ruiskivan reilunlaisesti öljyä moottorin päälle. Puhdistelin korkin paineilmalla ja väänsin aavistuksen verran 'klipsuja' tiukemmalle mutta ei vaikutusta

                  Uusi korkki korjaa asian vai onkohan tässä muuta taustalla?
                  e39 M5 ahdettuna

                  Comment

                  • mikkis-92
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2012
                    • 86
                    • Taivalkoski

                    #10
                    Hyvin pelasi muuten, mutta alkoi pitämään muutaman sekunnin mittaisia värinöitä. Värinän aikana 1. sylinterin arvot romahtaa alle -3

                    Tyhjäkäynnillä selective mass adjustment näyttää seuraavaa:
                    -1,02 0,30 0,41 0,34

                    Kierroksilla loivaan ylämäkeen ajettaessa kävi välillä näissä:
                    5,66 -1,02 -3,23 -1,35

                    Vikakoodeja ei anna, liittyykö nämä suoraan suuttimiin vai voiko olla seurausta tuosta imupuolen remontista? Kuuluu kovassa vedossa surinaa mottorista, vielä joku imuvuoto



                    Kierroksilla:
                    Desired charge-air pressure: 2107,91
                    Current charge-air pressure: 1310,90

                    Desired air-mass: 939,19
                    Current air-mass: 775,61

                    Railpaineet OK, ja manuaalilaatikolla, niin ei tarvi kellään varoitella kierrättämisestä paikallaan
                    Last edited by mikkis-92; 12-03-2015, 14:58.
                    e39 M5 ahdettuna

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3142
                      • Tampere

                      #11
                      Ykkössuutin vaikuttaa täysin palvelleelta.

                      Ahtojen pyynti ja saanti eroaa liikaa. Ilmamassamittari ehkä vetelee viimeisiään.

                      Mutta, jos tuntuu hukkaavaan tehot edelleenkin satunnaisesti, varsinkin jos alipaineletkut ja -venttiili on vaihdettu, lienee syynä takelteleva turbo. Välillä ei anna pyyntiä (savuttaa mustaa kun on liikaa löpöä saatuun ilmamassaan nähden) ja sitten jossain kohtaa menee yliahdon puolelle ja DDE leikkaa tehoja ehkäistäkseen moottorivauriota --> klassiset juuttuvasiipisen oireet käsittääkseni. Oikaista saa jos tietää paremmin.

                      Comment

                      • "IsoDee"
                        Newbiemmer
                        • Mar 2008
                        • 15
                        • Uusimaa

                        #12
                        Mitäs mieltä olette seuraavasta diagnoosista, mihin sitä rupeisi tonneja upottamaan?

                        320d A -03 aj.190tkm

                        Inpa antaa seuraavat vikakoodit:

                        4212 Gluehkerze Zylinder 1
                        4232 Gluehkerze Zylinder 3
                        4242 Gluehkerze Zylinder 4
                        4203 Gluehsteuergeraet

                        Savuttaa paljon kun laittaa lapun lattiaan, tasakaasulla / pienellä kaasulla ei.
                        Lähtee käyntiin näin kesällä normaalisti kylmänä ja lämpimänä.

                        Selective mass adjustment sanoo tyhjäkäynnillä lämpinä:
                        Attached Files

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          #13
                          Originally posted by "IsoDee" View Post
                          Mitäs mieltä olette seuraavasta diagnoosista, mihin sitä rupeisi tonneja upottamaan?

                          320d A -03 aj.190tkm

                          Inpa antaa seuraavat vikakoodit:

                          4212 Gluehkerze Zylinder 1
                          4232 Gluehkerze Zylinder 3
                          4242 Gluehkerze Zylinder 4
                          4203 Gluehsteuergeraet

                          Savuttaa paljon kun laittaa lapun lattiaan, tasakaasulla / pienellä kaasulla ei.
                          Lähtee käyntiin näin kesällä normaalisti kylmänä ja lämpimänä.

                          Selective mass adjustment sanoo tyhjäkäynnillä lämpinä:
                          Hehkut + rele vaihtoon. Kakkossuutin saattaa vuotaa kierroksilla reilummin, tai ahdin finaalissa. Kannattanee vielä tsekata suutinten korjausarvot ajon aikana reilummalla kuormituksella, ISTAssa on tähän ihan oma toimintonsa.
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • MPV
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 1191
                            • Muhos

                            #14
                            Eilen kotimatkalla ihmettelin, kun auto ei meinannut kiihtyä ollenkaan viitosella kaasu pohjassa, nelosella sama, ja vasta kolmosella alkoi kiihtyä hiljalleen. Matkanopeuden saavutettuani yritin sitten samaa uudestan, mutta sitten toimi kuten aikaisemminkin. Kotona luin Inpalla koodit ja sieltä löytyi tuo "air charge control". Sama koodi oli tullut jo kerran noin 20tkm sitten...

                            Livadataa en lukenut kuin pihassa: ahtopaineet ja rail paine sekä desired ja current olivat aika liki toisiaan, mutta tuo air mass currrent oli huomattavasti suurempi kuin desired.

                            Aamulla työmatkalla taisi sama vika ilmentyä kerran. Kaasu pohjassa kiihdyttäessä tuntui taas kiihtyvyys loppuvan. Tuossa tilanteessa totesin että kulutusmittari ei mennyt pohjaan, vaan näytti jotain 15l/100km lukemaa tjsp. Kohta uudestaan kiihdyttäessä kulutusmittari lävähti pohjaan ja toiminta tuntui normaalilta.

                            Auto on 320d -02, pitäisi olla vakio, ainakin on laiska. Turbo on uusittu jotain 70tkm sitten. Kulutus viimeisimmällä tankillisella (lähes pelkästään matka-ajoa) oli 5,4 l/100km, vaikkakin ajotietokone väitti 3,8.

                            Onko valistuneita arvauksia mistä päästä asiaa kannattaa lähteä purkamaan? Ilmamassamittari? Jos sen vaihtaa, niin mikä se koodaushomma sille oikein on? Voiko sen tehdä itse?

                            Comment

                            • MPV
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 1191
                              • Muhos

                              #15
                              Tuolta näytti livedata tyhjäkäynnillä. Ajaessa pikkuisenkin kaasua, niin current air mass oli tapissa, vaikka desired oli vasta puolivälissä.

                              Lisäksi vielä virheilmoitus tuosta air charge controllista. Noita on nyt yhteensä kolme ja kaikissa charge pressure value 2510,76, muut arvot vaihtelee. Livedatasta tänään kyllä bogasin korkeammakin ahtopainearvon, mutta eipä tullut kotimatkalla yhtään vikakoodia.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎