Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkin vaihtoon? 2002 330i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hans_gruber
    Bimmer Rookie
    • Mar 2015
    • 41
    • helsinki

    Kytkin vaihtoon? 2002 330i

    Arvon btcf:läiset,

    Saksantuliaisena haetussa 330i:ssä taitaa olla kytkin (+vauhtipyörä?) tiensä päässä. Vähän oireet kuitenkin mietityttävät:

    Mitä auto tekee:

    -paikaltaanlähdettäessä reippaasti/täyskaasulla kierrokset nousee, mutta auto kiihtyy vain hitaasti. Luistonesto päällä oire korostuu. Sama esim 2-vaihteella moottoritien rampissa. Hommaan auttaa jos päästää kaasun, odottaa pari sekuntia ja lähtee kiihdyttämään rauhallisemmin.

    Renkaita ei saa sutimaan vaikka luistonesto ja ajovakauden hallinta pous päältä.

    Mitä auto ei tee:

    Kovassa vauhdissa ei tunnu luistavan vaan esim 140-180km/h kiihtyy reippaasti (saksassa).

    Isolla vaihteella lähtiessä auto sammuu (ei luista)

    Mitään tärinää yms vauhtipyöräoireita ei ole. Perästä kuuluu vaihteita vaihdettaessa matala 'tumps', sen luulen olevan joko perän kulunut takapusla (1kpl) tai kulunut rättinivel.

    Autolla kilsoja 220tkm, kaiken kaikkiaan hyvin pidetty.

    Oonko oikeassa et kytkin siinä on mäsänä? Rauhallinen ajo onnistuu ilman oireita. Ja vissiin tuo kaksoismassavauhtipyörä pitää sit vaihtaa samalla (pirun kallis osa)?

    Jos näin, niin laittaako tilalle OEM vai kiinteä vauhtipyörä? Ois se mukava jos nostais kierroksia herkemmin...

    Kiitos neuvoista!
  • kani
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 699
    • Espoo

    #2
    Kykä on entinen, samalla kannattaa vaihtaa vauhtipyörä. Itse laitoin alkuperäisen kaksoismassan koska en kaivannut mitään jyrinää tai ylimääräisiä ääniä mitä joillain on tullut. Katso onko "clutch delay valve" poistettu sen poisto parantaa tuntumaa, omassa sen oli kyllä jo joku ottanut aiemmin pois. Uusi myös painelaakeri ja kampiakselin päässä oleva kytkinakselin laakeri. Itse vaihdoin myös kampiakselin stefan samalla.

    Samalla kannattaa uusia myös kardaanin keskilaakeri ja rättinivel. Vaihdekepin kaikki muovihelat ja puslat. Tietysti uudet pultit vauhtipyörään ja miksei kardaaniinkin.

    Keskittääkö vaihdekeppi ok? Jos se ei aina mene vapaalla keskelle vaan on oikeassa laidassa vitosen alla tai vähänkin nihkeilee keskiasennon ja vitosen välillä ollessaan niin vaihdelaatikon sisältä sen ollessa irti myös holkit/pinnit "shift pins" vaihtoon. Tyyppivika.

    OEM kamaa ebaystä tai tilaa originaalia pielmeieriltä saksasta ja osia voi zoomailla www.realoem.com auton vin numerolla.
    E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

    Comment

    • hans_gruber
      Bimmer Rookie
      • Mar 2015
      • 41
      • helsinki

      #3
      Kiitti neuvoista! Cdv autosta olikin jo poistettu, sitä ensiksi epäilinkin.

      Katsoin osia schmiedmannilta, ihan hyvin löytyy mutta varsinkin tuo vauhtipyörä on aika hintava (600€). Jos ulkomailta löytyy edullisemmin oem osia niin mielellään kyllä, kunhan vaan varmistuu että on oikeat osat. Siinä tuo vin auttanee...katoin sellaseltakin ku autonvaraosat24.fi, hyvin löytyi sieltäkin mutten saanut varmuutta vauhtipyörän sopivuudesta (useampi erihintainen vaihtoehto luk/sachs), onko näistä suositusta?

      Vaihdekeppi keskittää ok, mutta ei ole mitenkään erityisen napakka. Siispä ostinkin schmiedmannin säädettävän shortshifterin ja vaihdekepin puslasarjan, jospa niillä korjaantuisi. Sitten kävi mielessä vaihtaa moottorin ja/tai vaihdelaatikon tukikumit, eivät ole kovin kalliita, joskaan mitään erityisiä oireita en ole huomannut..

      Mites tuo "tumps" peräpäästä vaihdettaessa? Ei ole mikään pahankuuloinen ja olen kuullut muillakin e46:lla, mutten kaikilla...oisko se takapusla?

      Comment

      • Juhnukka
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 604
        • Lohja

        #4
        Kannattaa katsoa jos löytyy

        parts2clear.co.uk tuolta tilasin itselleni uuden kaksoismassan ja paineasetelman ja hintaa oli 550e postikuluineen autona 320 d paketti tuli 4 päivässä ja aluksi tuli väärä kytkinsarja (m47 vaikka piti olla m47n paketti) ja tein ilmoituksen niin lähettivät pikapostilla uuden oikein sarjan tulemaan ilmaiseksi ja sain pitää sen vanhan joka meni sitten myyntiin ja oli loppujen lopuksi halpa keissi
        Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

        Comment

        • Hammu
          Moderator
          • Nov 2006
          • 3971
          • Nurmijärvi

          #5
          Kannattaa myös tuningstudiolta kysäistä national performancen kytkinpaketille hintaa.
          Yhteen audiin asennettiin kova vauhtis + kytkinpaketti ja sille satsille osien hinta tais jäädä jotain kuudensadan euron hujakoilla.

          Comment

          • hans_gruber
            Bimmer Rookie
            • Mar 2015
            • 41
            • helsinki

            #6
            Auto huollettu

            Noniin, pitkän säätämisen jälkeen auto on nyt aika hyvässä tikissä. Käytin helsingissä myyrmäen autohuollossa, tuntuivat osaavan asiansa. Vaihdettiin:

            1. Kytkin ja vauhtipyörä (osat saksasta)
            -Suurin muutos. Ihan erilainen ajaa, voimansiirrossa ei enää luistoa ja auto kiihtyy ihan eri tahtiin ja tasaisesti. guibo, kardaanin tukilaakeri ja kampiakselin stefa oli kaikki hyvässä kunnossa joten niitä ei vaihdettu.

            2. Shorthifter (schmiedmannilta Z3-keppi) ja samalla vaihdekepin puslat ym
            -Kepin liike lyheni hieman ja on napakampi, kivempi sitä on käyttää vaikka ihan ei päästy sellaiseen supernapakkaan porsche-keppivaihteistoon. Shift pinssejä oli tosi vaikea saada joten niitä ei vaihdettu, redlinen öljyt + rvs tosin meni laatikkoon (ja perään). Vaikea sanoa onko "luikkaampi", mut vieläkin ihan hitusen ahistaa vitoselle siirrettäessä.

            3. Powerflexit eteen ja taakse. Tämä kyllä auttoi, etenkin nuo etummaiset. Ei ole yhtään kova tai epämiellyttävä, vaan tarkempi ja johdonmukaisempi kuin aiemmin. Takimmaiset nyt samalla vaikka mitään oireita ei ollut pl. pieni "löysyys" yli 180km/h vauhdissa saksassa. Siihen tosin vaikutti myös saksan kitkat.

            4. Koneeseen 2x RVS- käsittely (eka käsittely vanhoihin öljyihin, 400km ajoa, forte motor flush, uudet öljyt ja suodatin aj toinen rvs-puteli). Käy pehmeämmin etenkin tyhjäkäynnillä ja öljynsyönti loppui tai ainakin väheni. Kulutuksesta vielä vaikea sanoa, alustavasti näyttäisi olevan 0,3-0,5l vähemmän vaikka tuo kaasujalka painaakin nyt kun autolla on niin kiva ajaa.

            5. Sekalaista: koiranluut (meyle hd), takakontin lukko (purkaamolta 40e, vanha väitti olevansa koko ajan auki), ilmastointilaitteen huolto (toimii paremmin nyt), pyörien suuntaus.


            Vaihtamatta jäi: vanoksen tiivisteet (ei oireita), disa-venttiili (ei oireita), takimmainen kallistuksenvakaaja (kallis, nykyinen m-sport ihan ok mut vois olla kyl jäykempi), aux-liitin soittimeen (mk4 navi), koska oikeaa piuhaa ei tunnu olevan, strut brace (vähän kallis suhteessa hyötyyn).

            Kyllä tuosta kaikkinensa köyhtyi yli 2 tonnia osineen ja töineen, mut onpahan nyt kuosissa. Harkitsin ennen huoltoa jopa myymistä ja E92 335i:n hakemista saksasta, mut ajoa tulee sen verta vähän et järki voitti. Tykkään kyllä ajaa "old school"-autolla, joka käynnistyy avaimella, ohjaus toimii hydraulisesti, mikään ei piippaa jos vaikka parkkiksella ei käytä vyötä, ja vaparikutonen+manuaali+takaveto on kyllä toimiva yhdistelmä.

            Comment

            • Nifa
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 292
              • Kymenlaakso™

              #7
              Originally posted by hans_gruber View Post
              Noniin, pitkän säätämisen jälkeen auto on nyt aika hyvässä tikissä. Käytin helsingissä myyrmäen autohuollossa, tuntuivat osaavan asiansa. Vaihdettiin:

              2. Shorthifter (schmiedmannilta Z3-keppi) ja samalla vaihdekepin puslat ym
              -Kepin liike lyheni hieman ja on napakampi, kivempi sitä on käyttää vaikka ihan ei päästy sellaiseen supernapakkaan porsche-keppivaihteistoon. Shift pinssejä oli tosi vaikea saada joten niitä ei vaihdettu, redlinen öljyt + rvs tosin meni laatikkoon (ja perään). Vaikea sanoa onko "luikkaampi", mut vieläkin ihan hitusen ahistaa vitoselle siirrettäessä.

              3. Powerflexit eteen ja taakse. Tämä kyllä auttoi, etenkin nuo etummaiset. Ei ole yhtään kova tai epämiellyttävä, vaan tarkempi ja johdonmukaisempi kuin aiemmin. Takimmaiset nyt samalla vaikka mitään oireita ei ollut pl. pieni "löysyys" yli 180km/h vauhdissa saksassa. Siihen tosin vaikutti myös saksan kitkat.
              Itse laitatin juuri 330d (manu) 645i:n shortsift-kepin kytkinrempan yhteydessä. Erittäin loistava tohon kiisseliin.
              "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6937
                • N/A

                #8
                Niin ei ne kuluneet vanoksen tiivisteet välttämättä tee mitään ihmeempiä oireita, omissa autoissa tosin on kulutus pudonnut ja alavääntö parantunut jokaisessa tapauksessa kun ne on vaihtanut. Sen voisi kai ajatella hieman niinkin että se vanos toimii vain osittain kun ne tiivisteet eivät ole tiiviit.

                Comment

                • hans_gruber
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2015
                  • 41
                  • helsinki

                  #9
                  Juu ehkä sen vanosrempan voisi vielä tehdä, osat eivät tunnu maksavan kovin paljoa. Onkohan täällä foorumilaisia, jotka voisivat sen kanssa jeesata pk-seudulla...?

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎