Eli on tässä pidemmän aikaa suututtanut tuo ilmastointilaitteen toiminta. Ongelmana on se, että tuo idiootti työntää sisään automaattiasennossa kuumaa ilmaa ja aina kovalla teholla. Laitteen mielestä 18 astetta on sama asia kuin 28 astetta. Lähdin tänään liikenteeseen ja laittelin INPA:n pyörimään kannettavaan ajelun ajaksi, jotta saan luettua ilmastointilaitteen tietoja. Ilmastointiin oli laitettu pyynniksi 20c.
Moottorin alettua lämpiämään, puhallinteho menee maksimille ja kuumaa puskee. Inpa näyttää sisälämpötilaksi oikeaa arvoa, tarkistin sen ihan mukaan otetusta tavallisesta sisälämpömittarista. Lämmityslaite ylittää nopeasti tuon 20 asteen ja vasta 24:ssä asteessa tiputtaa yhden pykälän puhallustehoa, puhaltaen edelleen erittäin kuumaa ja kovaa. 27:ssä asteessa tippuu puhallusteho toisen pykälän, edelleen erittäin kuumaa.
Kaikki suulakkeet oli kokeilun aikana auki ja automaattiasento. Keskellä oleva raittiin ulkoilman säätö täysin lämpöisellä. INPA näytti ilmastointilaitteen Corrected set temperatureksi 29.8c (joka tarkoittaa mitä?) ja Outside air temperatureksi -45c. Mittaristossa näkyvä ulkolämpötila on kuitenkin oikea, -7c.
Tiedän, että sisälle saa kyllä viileää ilmaa laittamalla sen keskisäätimen (joka on kyllä aivan vitun typerä aivopieru insinööreiltä...) sinne siniselle alueelle, mutta silloin auton lämpeneminen kestää pakkasille tuntikausia ja jalat siinä vaan sulaa, kun tulee kuumaa pelkästään jaloille. Automaatti-ilmastoinnin kanssa ei pitäisi ikinä tarvita mitään manuaalivipuja. Ja vaikka tuo ulkolämpötila anturi näyttää häränpyllyä, niin jotain muutakin vikaa on oltava, kun ei tuo kasvi älyä tiputtaa puhallustehoa, vaikka ollaan jo 27:ssä asteessa.
Tähän asti on pärjännyt kikkailemalla, kun pistää liikkeellelähtiessä puhallustehoa kovalle ja keskeltä tuon lämpötilansäädön täysille. Auton lämmettyä puhallusteho säädettävä käsin käytännössä pienimpään/toiseksi pienimpään ja tuo keskellä oleva lämpötilansäätö vähän sinisen puolelle. Autossa on kuitenkin automaattinen ilmastointilaite ja pitäähän sen toimia, kun sellainen kerta on.
Moottorina m54 ja vuosimalli -03, jos siitä on hyötyä. Kiitos näin etukäteen jo vastanneille!
Moottorin alettua lämpiämään, puhallinteho menee maksimille ja kuumaa puskee. Inpa näyttää sisälämpötilaksi oikeaa arvoa, tarkistin sen ihan mukaan otetusta tavallisesta sisälämpömittarista. Lämmityslaite ylittää nopeasti tuon 20 asteen ja vasta 24:ssä asteessa tiputtaa yhden pykälän puhallustehoa, puhaltaen edelleen erittäin kuumaa ja kovaa. 27:ssä asteessa tippuu puhallusteho toisen pykälän, edelleen erittäin kuumaa.
Kaikki suulakkeet oli kokeilun aikana auki ja automaattiasento. Keskellä oleva raittiin ulkoilman säätö täysin lämpöisellä. INPA näytti ilmastointilaitteen Corrected set temperatureksi 29.8c (joka tarkoittaa mitä?) ja Outside air temperatureksi -45c. Mittaristossa näkyvä ulkolämpötila on kuitenkin oikea, -7c.
Tiedän, että sisälle saa kyllä viileää ilmaa laittamalla sen keskisäätimen (joka on kyllä aivan vitun typerä aivopieru insinööreiltä...) sinne siniselle alueelle, mutta silloin auton lämpeneminen kestää pakkasille tuntikausia ja jalat siinä vaan sulaa, kun tulee kuumaa pelkästään jaloille. Automaatti-ilmastoinnin kanssa ei pitäisi ikinä tarvita mitään manuaalivipuja. Ja vaikka tuo ulkolämpötila anturi näyttää häränpyllyä, niin jotain muutakin vikaa on oltava, kun ei tuo kasvi älyä tiputtaa puhallustehoa, vaikka ollaan jo 27:ssä asteessa.
Tähän asti on pärjännyt kikkailemalla, kun pistää liikkeellelähtiessä puhallustehoa kovalle ja keskeltä tuon lämpötilansäädön täysille. Auton lämmettyä puhallusteho säädettävä käsin käytännössä pienimpään/toiseksi pienimpään ja tuo keskellä oleva lämpötilansäätö vähän sinisen puolelle. Autossa on kuitenkin automaattinen ilmastointilaite ja pitäähän sen toimia, kun sellainen kerta on.
Moottorina m54 ja vuosimalli -03, jos siitä on hyötyä. Kiitos näin etukäteen jo vastanneille!
Comment