Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelmia lämmitys/kylmästöinti-yksikössä (IHKA)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonimies
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 48
    • Vääksy

    Ongelmia lämmitys/kylmästöinti-yksikössä (IHKA)

    Eli on tässä pidemmän aikaa suututtanut tuo ilmastointilaitteen toiminta. Ongelmana on se, että tuo idiootti työntää sisään automaattiasennossa kuumaa ilmaa ja aina kovalla teholla. Laitteen mielestä 18 astetta on sama asia kuin 28 astetta. Lähdin tänään liikenteeseen ja laittelin INPA:n pyörimään kannettavaan ajelun ajaksi, jotta saan luettua ilmastointilaitteen tietoja. Ilmastointiin oli laitettu pyynniksi 20c.

    Moottorin alettua lämpiämään, puhallinteho menee maksimille ja kuumaa puskee. Inpa näyttää sisälämpötilaksi oikeaa arvoa, tarkistin sen ihan mukaan otetusta tavallisesta sisälämpömittarista. Lämmityslaite ylittää nopeasti tuon 20 asteen ja vasta 24:ssä asteessa tiputtaa yhden pykälän puhallustehoa, puhaltaen edelleen erittäin kuumaa ja kovaa. 27:ssä asteessa tippuu puhallusteho toisen pykälän, edelleen erittäin kuumaa.

    Kaikki suulakkeet oli kokeilun aikana auki ja automaattiasento. Keskellä oleva raittiin ulkoilman säätö täysin lämpöisellä. INPA näytti ilmastointilaitteen Corrected set temperatureksi 29.8c (joka tarkoittaa mitä?) ja Outside air temperatureksi -45c. Mittaristossa näkyvä ulkolämpötila on kuitenkin oikea, -7c.

    Tiedän, että sisälle saa kyllä viileää ilmaa laittamalla sen keskisäätimen (joka on kyllä aivan vitun typerä aivopieru insinööreiltä...) sinne siniselle alueelle, mutta silloin auton lämpeneminen kestää pakkasille tuntikausia ja jalat siinä vaan sulaa, kun tulee kuumaa pelkästään jaloille. Automaatti-ilmastoinnin kanssa ei pitäisi ikinä tarvita mitään manuaalivipuja. Ja vaikka tuo ulkolämpötila anturi näyttää häränpyllyä, niin jotain muutakin vikaa on oltava, kun ei tuo kasvi älyä tiputtaa puhallustehoa, vaikka ollaan jo 27:ssä asteessa.

    Tähän asti on pärjännyt kikkailemalla, kun pistää liikkeellelähtiessä puhallustehoa kovalle ja keskeltä tuon lämpötilansäädön täysille. Auton lämmettyä puhallusteho säädettävä käsin käytännössä pienimpään/toiseksi pienimpään ja tuo keskellä oleva lämpötilansäätö vähän sinisen puolelle. Autossa on kuitenkin automaattinen ilmastointilaite ja pitäähän sen toimia, kun sellainen kerta on.

    Moottorina m54 ja vuosimalli -03, jos siitä on hyötyä. Kiitos näin etukäteen jo vastanneille!
    320IA Touring //M-sport 2003
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Joko vesiventtiili finaalissa tai softavika, mittariston eli KOMBIn uudelleenkoodaus auttanee: KLIK ja KLIK. Voi olla myös irronut läppämoottori tai IHKA-ohjauspaneeleissakin ollut vikaa mutta senkin voi vaihtaa käytettyyn ja koodata uusiksi. Epäilisin ensin mittariston ohjelmistoa.

    Comment

    • Jonimies
      Bimmer Rookie
      • Jan 2013
      • 48
      • Vääksy

      #3
      Originally posted by MNi View Post
      Joko vesiventtiili finaalissa tai softavika, mittariston eli KOMBIn uudelleenkoodaus auttanee: KLIK ja KLIK. Voi olla myös irronut läppämoottori tai IHKA-ohjauspaneeleissakin ollut vikaa mutta senkin voi vaihtaa käytettyyn ja koodata uusiksi. Epäilisin ensin mittariston ohjelmistoa.
      Kiitos vastauksesta. Tuon viallisen vesiventtiilin voi varmaan poissulkea, kun silloin suulakkeista kuuluisi tulla vain kuumaa mutta puhallintehon pitäisi kuitenkin laskea ihan alas? Nyt puhallin jatkaa lähes täydellä teholla, vaikka ilmastointiyksikkö "tietää" autossa olevan jo 27c. Auttaako jos kokeilen ottaa velipojan e46:sta (-04) tuon ilmastointipaneelin kokeiluun, vai onko tuon ohjausäly jossain muualla? Hänen autossaan on muuten samanlainen yksikkö, mutta nappulat ovat hieman eripaikoissa.

      Mites muuten toi ulkolämpötilamittari, missa se sijaitsee ja kuuluuko sen näyttää oikeaa arvoa, vai onko tuo joku muu arvo?

      edit. tarkistin tuolla mittari-testillä tuon software version ja näytti 22_320.
      Last edited by Jonimies; 26-03-2015, 09:58.
      320IA Touring //M-sport 2003

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Jos kyseessä ohjelmistovika, se on mittariston softa mikä pitää uusia. Ohjauspaneelissakin voi olla vika, sen voi sulkea pois vaihtamalla päikseen paneelit.

        Comment

        • Perlenbacher
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2010
          • 1103
          • Suomi

          #5
          Eikös tuossa IHKA:ssa ole oma ulkolämpötunnistin. Jos se luulee että ulkoilma -45 niin paahtaa kyllä kuumaa vähän liika.

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Totta muuten, onhan siellä. Doku KLIK kertoo että on kaksikin, heater core ja evaporator temperature sensor, osa 4 tuolta: KLIK. Evaporator temperature sensor lienee kuskin jalkatilassa: KLIK.

            Comment

            • Jonimies
              Bimmer Rookie
              • Jan 2013
              • 48
              • Vääksy

              #7
              Originally posted by MNi View Post
              Totta muuten, onhan siellä. Doku KLIK kertoo että on kaksikin, heater core ja evaporator temperature sensor, osa 4 tuolta: KLIK. Evaporator temperature sensor lienee kuskin jalkatilassa: KLIK.
              Kiitos vinkistä. Täytyy vilkaista tuota ulkolämpötila-anturia, jos sattuisi olemaan vaikka liitin löysällä tms. Muussa tapauksessa uusin sen nyt ensimmäisenä. Ilmoittelen miten käy.
              320IA Touring //M-sport 2003

              Comment

              • Perlenbacher
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2010
                • 1103
                • Suomi

                #8
                Höyrystimen ja kennon anturit pitäs näkyä tosiaan livedatassa, kerrohan missä lukemissa huitelee.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎