Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 330D e46 vaihteisto-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fdfds
    Newbiemmer
    • May 2015
    • 1
    • .

    BMW 330D e46 vaihteisto-ongelma

    Auto BMW 330d e46 -00 automaatti, ajettu 340k

    Ajaessa alkoi kuulumaan jyrinää n. 100km/h vauhdissa ja viaksi todettiin turbiini. Ajoin auton korjaamolle, vaihteisto vaihtoi normaalisti, mutta matkalla syttyi ratasvalo mittaristoon eikä auto meinannut millään lähteä liikkeelle, sammuttamisen jälkeen toimi taas.

    Öljypohjasta löytyi paljon metallisälää ja tarkoitus oli suorittaa vaihteiston pesu ennen turbiinin vaihtamista. Pesu onnistui, mutta vaihteiston öljyntäyttö ei, on jonkinlaisia tukoksia vaihteistossa. Korjaamo oli pesun jälkeen käynyt testaamassa autoa ja se teki samaa mitä ennen korjaamoon viemistä, eli vaihteisto kadottaa kuumana paineet eteenpäin ajaessa, mutta pakki toimii kuitenkin normaalisti. Turbiinia ei siis ole vielä vaihdettu, korjaamolta epäilevät vaihteiston olevan rikki.

    Voiko nämä viat johtua turbiinista ja kannattaako yrittää vielä turbiinin vaihtoa, vai onko vaihteisto tosiaan rikki?
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Originally posted by fdfds View Post
    Auto BMW 330d e46 -00 automaatti, ajettu 340k

    Ajaessa alkoi kuulumaan jyrinää n. 100km/h vauhdissa ja viaksi todettiin turbiini. Ajoin auton korjaamolle, vaihteisto vaihtoi normaalisti, mutta matkalla syttyi ratasvalo mittaristoon eikä auto meinannut millään lähteä liikkeelle, sammuttamisen jälkeen toimi taas.

    Öljypohjasta löytyi paljon metallisälää ja tarkoitus oli suorittaa vaihteiston pesu ennen turbiinin vaihtamista. Pesu onnistui, mutta vaihteiston öljyntäyttö ei, on jonkinlaisia tukoksia vaihteistossa. Korjaamo oli pesun jälkeen käynyt testaamassa autoa ja se teki samaa mitä ennen korjaamoon viemistä, eli vaihteisto kadottaa kuumana paineet eteenpäin ajaessa, mutta pakki toimii kuitenkin normaalisti. Turbiinia ei siis ole vielä vaihdettu, korjaamolta epäilevät vaihteiston olevan rikki.

    Voiko nämä viat johtua turbiinista ja kannattaako yrittää vielä turbiinin vaihtoa, vai onko vaihteisto tosiaan rikki?
    Melko varmasti on turbiininlukon kitkapinnat mennyt loppuu ja siitä sitten se metallisälä.

    Eli normaalisti n. 85-90 kmh pitäisi turbiininlukon mennä kiinni (tuntuu kun vaihtaisi isomman vaihteen) ja sen jälkeen kierrosluku ja nopeus menee synkassa. Jos ylämäessä tai hieman kaasua lisätessä kierrokset alkaa nousemaan, luistaa lukitus. Ei siis avaa yhtäkkia vaan juurikin luistamalla, silloin kiiru jo korjaamolle.

    Voihan olla että joku voi vielä laatikon pelastaa, mutta täältä jostain ole lukenut että kova työ siinä pesussa on, ei varmaan enään huuhtelut auta. Toisaalta laatikko on tuonverran ajettu, niin ei taas tiedä kuinka lopussa se muuten on?

    Tuossa kun katsoin nettiautosta, niin vähintään puolet auton arvosta remontti voi maksaa...
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • kaalipata
      Newbiemmer
      • Nov 2012
      • 14
      • Nokia

      #3
      Aivan turhaa sitten alkaa tekemään yhtään mitään muuta kuin uusia koko aski plus momentinmuunnin. Ota yhteyttä Recroon / Matic Doctoriin ja täysremppa tilaukseen.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎