Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 pyörien laakeritko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Warra
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 483

    E46 pyörien laakeritko?

    Hei.

    Autona BMW 320i -03 Touring manuaalivaihteistolla.

    Alkoi viikko sitten pitämään "ulinaa", vähän kuin hiljainen kuivausrumpu äänensävyltään. Vähän semmoinen kumiseva ulina. Aloitin tutkailemaan mistä johtuu kun kuitenkin rengasmelun läpi huomasin asian ja:

    -Ääni ei ole riippuvainen vaihteesta (vapaallakin pitää samaa ääntä)
    -Ääni kovenee nopeuden myötä, todella hiljaisessa vauhdissa ääntä ei enää ole
    -Kun ajaa suoraan tai kaartaa oikealle, ääni on aika samanlainen
    -Vasemmalle kaartaessa ääni häviää kokonaan.
    -Kaikuva kumiseva pikkuinen kuivausrumpuääni. Melko tasainen äänensävyltään. Kuulostaa kuin tulisi takaa, mutta kun on kaikuvan oloinen ääni on vaikea paikantaa
    -Pyörien navat ei mikään kuumene sanottavasti, eikä vanteet
    -Kun nostaa kulman kerrallaan ylös ja heiluttelee rengasta, en huomannut välystä

    Itse diagnisoin että kuulostaa kovasti laakerivialta kun jarrutkaan ei laahaa (melko uudet ja ei kuumene eikä täristä)? Mistä sen voi varmistua onko kyseessä laakerivika ja onko se varmasti takaa? Loogisesti ajateltuna varmaan vasemman puolen laakeri kun siihen suuntaan kääntyessä (pienempi rasitus) ääni häviää? Kuitenkaan ei tuo laakerien vaihto ihan helppoa/halpaa lystiä ole.
    Last edited by Warra; 03-06-2015, 19:56.
    E46 320i Facelift Touring M54b22
    exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18
  • hemppa87
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 58
    • sievi

    #2
    Auto nosturille ja käsin pyörittelet renkaita. Ei välttämättä ole klappia laakerissa mutta kyllä sen äänestä kuulee mikä laakeri vaihtokunnossa




    QUOTE=Warra;3561810]Hei.

    Autona BMW 320i -03 Touring manuaalivaihteistolla.

    Alkoi viikko sitten pitämään "ulinaa", vähän kuin hiljainen kuivausrumpu äänensävyltään. Vähän semmoinen kumiseva ulina. Aloitin tutkailemaan mistä johtuu kun kuitenkin rengasmelun läpi huomasin asian ja:

    -Ääni ei ole riippuvainen vaihteesta (vapaallakin pitää samaa ääntä)
    -Ääni kovenee nopeuden myötä, todella hiljaisessa vauhdissa ääntä ei enää ole
    -Kun ajaa suoraan tai kaartaa oikealle, ääni on aika samanlainen
    -Vasemmalle kaartaessa ääni häviää kokonaan.
    -Kaikuva kumiseva pikkuinen kuivausrumpuääni. Melko tasainen äänensävyltään. Kuulostaa kuin tulisi takaa, mutta kun on kaikuvan oloinen ääni on vaikea paikantaa
    -Pyörien navat ei mikään kuumene sanottavasti, eikä vanteet
    -Kun nostaa kulman kerrallaan ylös ja heiluttelee rengasta, en huomannut välystä

    Itse diagnisoin että kuulostaa kovasti laakerivialta kun jarrutkaan ei laahaa (melko uudet ja ei kuumene eikä täristä)? Mistä sen voi varmistua onko kyseessä laakerivika ja onko se varmasti takaa? Loogisesti ajateltuna varmaan vasemman puolen laakeri kun siihen suuntaan kääntyessä (pienempi rasitus) ääni häviää? Kuitenkaan ei tuo laakerien vaihto ihan helppoa/halpaa lystiä ole.[/QUOTE]
    Mb c200cdi '09
    330xd '01
    318is '89

    ex:
    -530da '98
    -Mb c220d '94
    -Mb 190 2.0d '91
    -324td `88
    -320i `85
    -320i `84

    Comment

    • Warra
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 483

      #3
      Tehty.

      Onko noilla jokin ominaisuus että takarenkaat pyörisivät huonommin kuin eturenkaat luonnostaan? Jos ei niin taidettiin löytyä sijainti. Huonommin nuo rullaavat takana, ja kuuluu semmoinen "rahina kohina". Onko tyypillistä laakerivikaisen kanssa? Enemmän hämää että molemmat takarenkaat kuulostivat aika samalta pyörittäessä niitä ilmassa, ja rullasivat aika samalla tavalla. Vaikka ajossa ääni vaimenee kun kääntyy vasemmalle..

      Takajarrutkin reilu 2 vuotta sitten uusittu kokonaan, joten tuskin hirttäävät kiinni. Ja eikös jarrujen jumittaessa keskiö/jarrut/jopa vanne kuumene sitten kovemmin? Tein parit kunnon jarrutukset testiksi ja jarrutuksien jälkeen takana oli haaleaa ja edessä kuumaa, siis siinä umpion sivussa sormella koettaessa. Levyihin en sentään näppejä työntänyt
      Last edited by Warra; 04-06-2015, 18:24.
      E46 320i Facelift Touring M54b22
      exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

      Comment

      • pomo
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2013
        • 429
        • Oulu

        #4
        Mulla ei ollut väljää laakareissa, mutta takapyörän laakerit vaihtamalla loppu ääni. Eli voi olla laakerit loppu vaikka ei olis väljää!
        --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

        E46 320 Cab

        Comment

        • Furior
          Bimmer Rookie
          • Sep 2012
          • 176
          • Laukaa

          #5
          Mulla alko kans vaimeasti kuulumaan ääntä, lakkasi myös kääntäessä toiseen suuntaan. Muutama sata kilometriä myöhemmin olikin jo laakeri väljä.
          -14 F34 320d GT xDrive M-Sport
          ex: -05 E46 320d Touring Edition 33
          ex: -05 E87 120d

          Comment

          • Warra
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 483

            #6
            Kuinkas nopeasti nuo leikkaa tuosta ääntää vaiheesta kiinni? Varasin vaihtoon ajan mutta vasta reilun viikon päähän lupailivat.
            E46 320i Facelift Touring M54b22
            exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

            Comment

            • pwee
              Bimmer Rookie
              • Apr 2015
              • 193
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Warra View Post
              Kuinkas nopeasti nuo leikkaa tuosta ääntää vaiheesta kiinni? Varasin vaihtoon ajan mutta vasta reilun viikon päähän lupailivat.
              Ajele vaan ihan rauhallisin mielin se viikko,jos se on vasta ruvennut ääntämään niin sillä voi ajella vielä aika pitkän matkaa,ennen kun hirttää kiinni.
              Hyvä tapa tarkastaa laakerin kunto on myös kun nostaa auton ylös ja pistää renkaan pyörimään,jos laakeri kulunut niin jousi rupee värisemään.
              Ja minun kokemuksen mukaan kuluneen pyörän laakerin (joka on siis kiinni autossa)kun pistää pyörimään niin rengas pyörii ikuisuuden.uusi laakeri ei tee niin.
              E81 130i M-sport
              E91 330d M-tech
              E46 330ci
              E46 320i M-tech II
              E46 323ci
              E46 328i
              E46 320d touring
              E46 318ti
              E39 523i
              E36 328ci wiesmann
              E36 325ci
              E36 325tdi

              Comment

              • Warra
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 483

                #8
                Ihanko totta? .. Kai ne minun tapauksessani on silti nuo takalaakerit ongelmalliset kun rahisi pyörittäessä samaan tapaan kumpikin. Etupyörät pyöri paljon kevyemmin.. Todella ikävää kun se ääni kaikuu ympäri koppaa ja vaikea kohdistaa mistä se tulee.
                E46 320i Facelift Touring M54b22
                exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                Comment

                • Juhnukka
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 604
                  • Lohja

                  #9
                  Helppo tarkastaa

                  Yleensä laakerivälyksen huomaa kun pyörittää rengasta ja kuuntelee rohinaa ja kokeilee ottamalla jousesta kiinni ja jos se värisee niin laakeri on väljä, nuolla kikoilla ainakin löytyy yleensä välykset pyöränlaakerista
                  Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                  Comment

                  • Warra
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 483

                    #10
                    Hyviä vinkkejä jätkät kyllä.

                    Nostelin auton vielä kerran ilmaan rengas kerrallaan ja eturenkaat pyörivät hyvin eikä niissä jousi tärise. Kahinakaan ei ole iso. Takarenkaissa on aika iso kahina, etenkin vasemmassa joka rullasi selvästi huonommin vielä kuin oikea. Jousta en uskaltanu tuon motonetin 2000kg hallintunkin alta käydä kokeilemassa (touringissa ei ihan siinä renkaan kotelossa sijaitse), mutta semmoinen kohina kuului takarenkaista että eiköhän se vika siellä ole. Etenkin vasen. Perästä en kuullut ainakaan ääntä, ja varmaan perämurikan vuoksi takarenkaat tuskin millään laakereilla pyöriikään yhtä helposti kuin eturenkaat?
                    E46 320i Facelift Touring M54b22
                    exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                    Comment

                    • pomo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2013
                      • 429
                      • Oulu

                      #11
                      Minä ajelin äänen kans pari tonnia!
                      --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                      E46 320 Cab

                      Comment

                      • Warra
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2005
                        • 483

                        #12
                        Jos jollekkin siitä on apua, oireet olivat juuri takalaakereista johtuvia. Eli ongelma korjaantui ne vaihtamalla
                        E46 320i Facelift Touring M54b22
                        exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎