Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d 110 kW tehot hukassa *RATKAISTU*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TimoK76
    Newbiemmer
    • Oct 2007
    • 28

    320d 110 kW tehot hukassa *RATKAISTU*

    -02 320d 110 kW, auto on ollut allekirjoittaneella puolitoista vuotta ja itse olen ajellut noin 50 tkm. Autolla on työnnelty perimätiedon mukaan 270 tkm.
    Auto on lastutettu edellisen omistajan toimesta LTR-Tuningilla ja ostaessani vaikutti varsin reipasliikkeiseltä. Pitkin kevättä on ollut tunne siitä, että auton kulku ei olisi ihan entisellään, kunnes juhannuksen alla alkoi tuntumaan, ettei turbo olisi pelissä ollenkaan. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut, eikä auto savuta ainakaan häiritsevästi. Tosin pakokaasut on haissut koko omistuksen ajan keskivertoa "miehekkäämmiltä".

    Alkuviikosta sain viimein INPA:n kytkyyn ja testilenkki osoitti, että ahtopaineet jäävät barin verran pyydetyistä ja parhaimmillaan oltiin hetkellisesti noin 0,5 bar ahdoissa. Vikakoodia tukitusta EGR:stä, yhdestä hehkutulpasta ja 4530 (charge air pressure control). Kelailin, että VNT-säätö ei toimi kunnolla joten vaihdoin kaikki hauraat alipaineletkut uusiin. Tämä ei vaikuttanut menoon mitenkään. Seuraavaksi kokeilin letkujen päistä, onko niissä alipainetta. Alipainesäiliön jälkeen tuntui alipaine vähenevän merkittävästi, joten ohitin sen, tuloksetta. Kokeilin hetkellisesti kytkeä alipaineen suoraan turbon alipainekellolle, jolloin ahdot oli edellämainitun luokkaa. Jos letkun irroitti kellolta kokonaan, ahdot tipahtivat.

    Kun sain autoa purettua tarpeeksi, katsoin että alipainekellosta ahtimelle menevä varsi liikkui noin sentin, kun auton käynnisti. Alhaaltapäin ei oikein nähnyt, menikö varsi rajoittimeen asti, enkä älynnyt kokeilla käsin moista.

    Nyt ahdin on pöydällä, näyttää olevan vuosimallia 2008 ja siinä tuntuu pieni akselin suuntainen välys (käsituntumalla millin osia). Heittokelloa ei ole nyt käsillä, jotta voisin analysoida tarkemmin. Mikään ei käsin pyöritellessä rahise, tai äännä muutenkaan. Siipien säätötanko liikkuu todella kevyesti, kun alipainekello on irrallaan. Alipainekello on taasen melko jäykän oloinen. Öljyä tuli ahtoputkista ehkä ruokalusikallinen, pari. Välijäähdyttimen irroittelin eilen ja täytin vedellä, mutten havainnut mitään vuotoja.

    Marssinko nyt ahdinkauppaan, ostan uuden turbon ja auto tulee sillä kuntoon, vai voisiko ongelma kuitenkin johtua jostain muusta asiasta? Onko vielä jotain, mitä voisi testata? MAF näyttää olevan joku tarvike. Ilmamäärät on koko auton minulla omistuksen ajan olleet pyydettyjä reilumpia, mutta olen ajatellut sen johtuvan lastutuksesta ja EGR:n tulppauksesta.

    Ideoita?
    Last edited by TimoK76; 15-08-2015, 23:58.
    530d GT F07 -10
    ex 530d e61 -04
    ex 325i cabrio e36 -94
    ex 320d e46 -02
    ex 525 tds E34 -94
    ex 315 E21 -83
  • Unski-
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 17
    • Joensuu

    #2
    Ideoita ei kyllä ole koska itekkin ehtinyt missä vika täysin samat oireet. Alhaalla vetää jotenkuten ja jossain 3000 kohilla loppuu veto? ainaki mulla näin :think

    Jos löydät missä vika niin kirjottele tänne niin saa iteltäkin katottua oisko mahdollisesti sama
    E70 X5 35d
    E61 530d
    ex:
    E46 320d M-sport ll imolarot 2
    2xe30
    2x36

    Comment

    • Malagutisti
      BTCF Member
      • Aug 2010
      • 211
      • Kurikka/Tre

      #3
      Ahtopaineanturin vois tarkistaa ja ahtimen alipaineen PWM säätimen (EGR:llä on samanlainen) mikäli ei halua vielä marssia ahdinkaupoille. Maffin voi koittaa irroittaa ja kokeilla onko vaikutusta. EGR tulpattuna ilmamäärät ovat luonnollisesti suurempia.
      BMW E46 328i -03 Silbergrau Metallic ratapäivälelu, maybe one day
      BMW E90 320d -08 Sparkling Graphite Metallic
      E46 320d purettua palikkaa tarjolla

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Jos se vnt-säätö ei toimisi eli olisi vaikka "kiinni" koko ajan, pitäisi sen kuitenkin kulkea 2500-3000 kierrosten yläpuolella liki normaalisti, jos taas se on "auki" eikä liiku, niin yliahto ylemmillä kierroksilla aiheuttaisi vikatilan jossa auto ei taatusti kulje kunnolla. Ja savuahan tulee reippaasti jos ilma ei riitä...

        Ahtopaineanturi voisi tosiaan tehdä tuota. Oli joskus anturin johto huonosti paikallaan ja välillä oli normaali ja välillä vikatilassa. Paine turboltakaan ei nouse kun ei anna ruiskuttaa enempää koneeseen.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • TimoK76
          Newbiemmer
          • Oct 2007
          • 28

          #5
          Tänään tuli tämäkin kuntoon, vihdoinkin! Auto on lepäillyt pihassa odottamassa inspiraatioita ja aikaa pajoittaa.
          Aikani tuumailin, purin ja kasailin, sekä ajelin INPA tulilla testilenkkejä. Lopulta tulin siihen tulokseen, että putkisto lienee tukossa, kun ei mitään muuta tolkullista syytä löydy. Putki irti laippaliitoksesta ennen tokaa kattia ja kone käymään. Eka polkaisu vaihde vapaalla kertoi, että nyt nousee ahdot ihan toisella tapaa. Jätin laipan irti ja sidoin pakoputket strapeilla auton pohjaan ja ei kun koeajolle. Ahdot välittömästi puolentoista barin tienoilla, kun aikaisemmin piti houkutella, että sai nousemaan yli puolen barin.

          Tämän jälkeen taaempi katti tutkintaan ja tuhannen tukossahan tuo oli. Painepesurilla vastakarvaan ja lähtihän melkoinen määrä kuraa. Samalla pieni "avarrus" ja vermeet nippuun. Nyt vaan kovaa ajoa! Taisi lopulta mennä pari tuntia aikaa mokomaan remonttiin.

          Olisi pitänyt tajuta paljon aikaisemmin, koska E61:ssä kun oli DPF tukossa, niin oireet oli melko samantyyppiset. Siitä myös pesin painepesurilla DPF:n ja nyt on silläkin pari vuotta ajeltu menestyksekkäästi.

          Toivottavasti tästä olisi apua jollekin muulle saman asian kanssa painivalle.
          530d GT F07 -10
          ex 530d e61 -04
          ex 325i cabrio e36 -94
          ex 320d e46 -02
          ex 525 tds E34 -94
          ex 315 E21 -83

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎