-02 320d 110 kW, auto on ollut allekirjoittaneella puolitoista vuotta ja itse olen ajellut noin 50 tkm. Autolla on työnnelty perimätiedon mukaan 270 tkm.
Auto on lastutettu edellisen omistajan toimesta LTR-Tuningilla ja ostaessani vaikutti varsin reipasliikkeiseltä. Pitkin kevättä on ollut tunne siitä, että auton kulku ei olisi ihan entisellään, kunnes juhannuksen alla alkoi tuntumaan, ettei turbo olisi pelissä ollenkaan. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut, eikä auto savuta ainakaan häiritsevästi. Tosin pakokaasut on haissut koko omistuksen ajan keskivertoa "miehekkäämmiltä".
Alkuviikosta sain viimein INPA:n kytkyyn ja testilenkki osoitti, että ahtopaineet jäävät barin verran pyydetyistä ja parhaimmillaan oltiin hetkellisesti noin 0,5 bar ahdoissa. Vikakoodia tukitusta EGR:stä, yhdestä hehkutulpasta ja 4530 (charge air pressure control). Kelailin, että VNT-säätö ei toimi kunnolla joten vaihdoin kaikki hauraat alipaineletkut uusiin. Tämä ei vaikuttanut menoon mitenkään. Seuraavaksi kokeilin letkujen päistä, onko niissä alipainetta. Alipainesäiliön jälkeen tuntui alipaine vähenevän merkittävästi, joten ohitin sen, tuloksetta. Kokeilin hetkellisesti kytkeä alipaineen suoraan turbon alipainekellolle, jolloin ahdot oli edellämainitun luokkaa. Jos letkun irroitti kellolta kokonaan, ahdot tipahtivat.
Kun sain autoa purettua tarpeeksi, katsoin että alipainekellosta ahtimelle menevä varsi liikkui noin sentin, kun auton käynnisti. Alhaaltapäin ei oikein nähnyt, menikö varsi rajoittimeen asti, enkä älynnyt kokeilla käsin moista.
Nyt ahdin on pöydällä, näyttää olevan vuosimallia 2008 ja siinä tuntuu pieni akselin suuntainen välys (käsituntumalla millin osia). Heittokelloa ei ole nyt käsillä, jotta voisin analysoida tarkemmin. Mikään ei käsin pyöritellessä rahise, tai äännä muutenkaan. Siipien säätötanko liikkuu todella kevyesti, kun alipainekello on irrallaan. Alipainekello on taasen melko jäykän oloinen. Öljyä tuli ahtoputkista ehkä ruokalusikallinen, pari. Välijäähdyttimen irroittelin eilen ja täytin vedellä, mutten havainnut mitään vuotoja.
Marssinko nyt ahdinkauppaan, ostan uuden turbon ja auto tulee sillä kuntoon, vai voisiko ongelma kuitenkin johtua jostain muusta asiasta? Onko vielä jotain, mitä voisi testata? MAF näyttää olevan joku tarvike. Ilmamäärät on koko auton minulla omistuksen ajan olleet pyydettyjä reilumpia, mutta olen ajatellut sen johtuvan lastutuksesta ja EGR:n tulppauksesta.
Ideoita?
Auto on lastutettu edellisen omistajan toimesta LTR-Tuningilla ja ostaessani vaikutti varsin reipasliikkeiseltä. Pitkin kevättä on ollut tunne siitä, että auton kulku ei olisi ihan entisellään, kunnes juhannuksen alla alkoi tuntumaan, ettei turbo olisi pelissä ollenkaan. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut, eikä auto savuta ainakaan häiritsevästi. Tosin pakokaasut on haissut koko omistuksen ajan keskivertoa "miehekkäämmiltä".
Alkuviikosta sain viimein INPA:n kytkyyn ja testilenkki osoitti, että ahtopaineet jäävät barin verran pyydetyistä ja parhaimmillaan oltiin hetkellisesti noin 0,5 bar ahdoissa. Vikakoodia tukitusta EGR:stä, yhdestä hehkutulpasta ja 4530 (charge air pressure control). Kelailin, että VNT-säätö ei toimi kunnolla joten vaihdoin kaikki hauraat alipaineletkut uusiin. Tämä ei vaikuttanut menoon mitenkään. Seuraavaksi kokeilin letkujen päistä, onko niissä alipainetta. Alipainesäiliön jälkeen tuntui alipaine vähenevän merkittävästi, joten ohitin sen, tuloksetta. Kokeilin hetkellisesti kytkeä alipaineen suoraan turbon alipainekellolle, jolloin ahdot oli edellämainitun luokkaa. Jos letkun irroitti kellolta kokonaan, ahdot tipahtivat.
Kun sain autoa purettua tarpeeksi, katsoin että alipainekellosta ahtimelle menevä varsi liikkui noin sentin, kun auton käynnisti. Alhaaltapäin ei oikein nähnyt, menikö varsi rajoittimeen asti, enkä älynnyt kokeilla käsin moista.
Nyt ahdin on pöydällä, näyttää olevan vuosimallia 2008 ja siinä tuntuu pieni akselin suuntainen välys (käsituntumalla millin osia). Heittokelloa ei ole nyt käsillä, jotta voisin analysoida tarkemmin. Mikään ei käsin pyöritellessä rahise, tai äännä muutenkaan. Siipien säätötanko liikkuu todella kevyesti, kun alipainekello on irrallaan. Alipainekello on taasen melko jäykän oloinen. Öljyä tuli ahtoputkista ehkä ruokalusikallinen, pari. Välijäähdyttimen irroittelin eilen ja täytin vedellä, mutten havainnut mitään vuotoja.
Marssinko nyt ahdinkauppaan, ostan uuden turbon ja auto tulee sillä kuntoon, vai voisiko ongelma kuitenkin johtua jostain muusta asiasta? Onko vielä jotain, mitä voisi testata? MAF näyttää olevan joku tarvike. Ilmamäärät on koko auton minulla omistuksen ajan olleet pyydettyjä reilumpia, mutta olen ajatellut sen johtuvan lastutuksesta ja EGR:n tulppauksesta.
Ideoita?
Comment