Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 tehoton turborempan jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kossusukka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2012
    • 72
    • Tuusula

    E46 tehoton turborempan jälkeen

    Potilaana tänään E46 320d vuosimallia 10/2003. M47TUD20 konepellin alla. Lastutettu tapaus.

    Autosta aikoinaan porsi turbo, siis ihan täystuho, ahdin halkesi. No ei siinä, Turbotukusta uus (korjattu) ahdin tilalle rekisterinumerolla ja vanha sinne, silmämääräisesti samanlaiset ahtimet, varaosanumeroita en senkummemmin tutkinut.

    Samalla autosta piti kansi avata, sillä entisen kompressoripyörän metallilastuja löytyi imusarjasta asti. Kone oli ehjä, ei näkynyt pytyissä, venoissa, männissä tai kannessa vaurioita. En koeponnistukseen asti ryhtynyt, kun silmämääräisesti kaikki oli niinkuin pitää.

    Kasasin koneen uusilla tiivisteillä ja pulteilla ohjekirjan (TIS2007) avustuksella (momentit, järjestykset jne). Suuttimet meni erijärjestyksessä, mutta ne ohjelmoin DISillä. Samalla putsailin imusarjasta karstat EGR:ää myöten. Ahtoputket ja välijäähdyttimen pesin bensalla öljystä ja metallisilpusta. Moottorin huuhtelin CRC Engine Flushilla, perään uudet öljyt+suodatin ja autoon vaihdettiin samalla uusi ilmanputsari ja dieselsuodatin.

    Nyt autossa on yksi vika, auto on yllättävän tehoton erityisesti alhaalta. Turbo alkaa suhisemaan siinä 2,5-3tonnin paikkeilla, jolloin auto lähtee ihan nätisti repimään, mutta sen alapuolella auto tuntuu ihan bensakoneelta. Mistähän sitä vikaa lähtisi epäilemään?

    Vikakoodeja ei heru minkäännäköisiä (muutakuin ne iänikuiset hehkutulppien vikakoodit, mitkä aina näissä tulee ja menee), anturidatasta kattellen ahtopainettakin lähtee keräämään alhaalta, mutta vasta siinä 2,5tonnin paikkeella ahdot nousee reilusti.
    Last edited by kossusukka; 29-09-2015, 16:52.
    E34 520iA -91 ikuisuusprojekti, Lada 1300S -85, Mazda 323F 1.8 -95
    Kuvia tallielämästä
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Pikaveikkauksella väittäisin että kun on alipaineohjattu turbo, alipaineohjaus ei toimi. Kaveri katsomaan liikuuko turbon ohjaustanko kun kaasua painaa. Jos on automaatti, yli 2500 kierroksen ei ole N-asennossa syytä mennä.

    Jos ohjaustanko liikkuu, ohjaus lienee ok, olisiko tanko väärään kohtaan asemoitu.

    Jos ohjaustanko ei liiku, joko alipaineletku on irronut turbosta, turbon alipainesäätimestä, turbon alipainekellon jommasta kummasta päästä tai turbon alipaineletku on jäänyt laittamatta kiinni alipaineen jakotukkiin tai sen on väärässä nipassa alipaineen jakotukilla. Taikka alipainesäätimen sähköliitin ei ole pohjassa tai ei ota kunnon kontaktia tai alipainesäädin ei toimi. Tai alipaineletku on nirhautunut vuotavaksi ja vaihto-operaatiossa on juuri sopivasti sohaistu vuotokohta riittäväksi. Tai alipainekello vuotaa tai sen jompi kumi muovinippa vuotaa.

    Jollei muuta löydy, vaihtaisin alipaineletkut. EGR-venttiilin painesäädin on samalla osanumerolla joten ne voi vaihtaa päikseen jos epäilyttää että säädin on särki.

    EDIT: turbon alipainelinja siis täältä: KLIK.

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      #3
      .
      Mni,n ohje on hyvä.
      Siihen vaan sen verran lisäisin, että maffi.
      Sekä suhina viittaisi siihen, että joku (pakoputki ?) on tukossa ja pakokaasut poistuu mistä reijästä sattuvat pääsemään. Olisko öljy tukkinut takapöntön.
      Toinen suhinan aiheuttaja voisi olla ahtovuoto.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • kossusukka
        Bimmer Rookie
        • Aug 2012
        • 72
        • Tuusula

        #4
        Ahtovuotoja aiemmin jo epäiltiin ja etsin mm. vuodonetsintäsprayllä ja ihan käsipelillä tutkimalla, mutta en putkista/liitoksista vuotoja löytänyt.

        Pakoputken tukkeutuminen tuntuisi vähän hassulta, sillä ylhäällä auto vetää ihan suhteellisen nätisti, eikä tehot kierrosten kasvaessa ainakaan vähene. Putken ollessa tukossa, pitäisi kovemmilla kierroksilla (enemmillä pakokaasuilla) puhdin loppua. Tässä pahin ongelma on nimenomaan alhaalla. Tosin voi hyvin olla, että koko tehoalue on normaalia tehottomampi. Vaikea sanoa kun ei ole oma auto kyseessä, niin en tunne miten hyvin tuon pitäisi lähteä.

        Tuntuu että turbo heräisi vasta liian myöhään, ettei pikkukierroksilla turbo oikein tekisi mitään. Jos ahtimen kellon alipainesäätö falskaa/ei ole kytkettynä, tällöinhän ahtopaineiden pitäis karata käsistä? Eli kierroksilla rupee ahtamaan liikaa. Joten tuskin se hukkaportti/sen säätökään tuossa kiukuttelee?
        E34 520iA -91 ikuisuusprojekti, Lada 1300S -85, Mazda 323F 1.8 -95
        Kuvia tallielämästä

        Comment

        • penari
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 596
          • Vihanti

          #5
          Hukkaporttiahan näissä ei oo, vaan se tanko säätää turbon siipien asentoa.
          F01 730d semivoll
          e30 325 turbo m-tech2

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9138
            • Oulu

            #6
            Tutki nyt tosiaan ensin se turbon alipaneohjaus. Kunnostetussa turbossa johdinsiipien perusasetus voi olla väärä ja siten ahtopaineet eivät käyttäydy oikein. Live-datalla voi seurata, miten pyynti ja toteutunut kohtaavat. Ahtovuodon pitäisi paljastua ylisuurilla MAF-lukemilla ja siten savutuksena. Onko EGR tulpattu/disabloitu ja siten sen osuus poissuljettu?
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • kossusukka
              Bimmer Rookie
              • Aug 2012
              • 72
              • Tuusula

              #7
              Palataas tähän vielä kun ei muualta vinkkejä löydy.

              Tosiaan, alipainelinjat tutkittiin ja vaihtelin alipaineletkut jotka edes vähän näyttivät kärsineiltä. Ahtimen kello säätyy, liikkuu kyllä. Solenoidi toimii myös OK (menee kiinni ja aukeaa normaalisti).

              Livedataa kattellessa ahdot lähtee nousemaan äkisti aikalailla heti kun kaasun polkasee pohjaan, vaikka kierroksia olisi vähän yli tonni. Eli kyllä se ahtopainetta kerää, nättiä suoraa nousua kierrosten mukana. Graafista katsottuna ei edes mitään latenssia tubolla.

              EGR ei ole tulpattu vaan ihan normaalisti käytössä. EGR venttiili on ainakin kiinni, eli ei se auki ole jumittunut. Ei ole kyllä testattu vuotaako EGR, remppaillessa se putsailtiin karstasta samalla.

              Tulipa tuossa semmonen mieleen, poistin tästä imusarjan läpät samalla kun remppailtiin tätä. Kierretapilla tein kierteet muovitulppiin joista alunperin läpän akseli meni ja tiivisteliiman kanssa löin pultit kierteisiin. En jaksa millään uskoa että imuvuotoa se niistä keräisi, senverran tukevasti ovat kiinni, sekä Loctiten tiivistepaska ei tähän mennessä ole vielä tuottanut pettymyksiä imupuolella. Mutta niin, voiko läppien poisto vaikuttaa tehoihin? Olen ollut vahvasti siinä uskossa, ettei se vaikuta muutakuin päästöihin. Jätin läppiä ohjaavan kellon paikoilleen ja letkun siihen kiinni, eli alipainelinjasto ei sieltäkään ilmaa vuoda.

              Vikakoodeja ei ollut ilmestynyt vieläkään autoon ja mun silmään kaikki näyttää hyvältä, mutta omistajan mukaan alhaalta se ei vedä silti niinkuin ennen, vaan kestää hetki ennenkuin turbo heräilee ja vasta sielä 2,5k paikkeilla alkaa auto repimään liikkeelle. Omistaja kommentoi vielä semmoista, että ihankuin olisi näin ilmojen viilennyttyä alkanut vetämään paremmin. Eli voisko se maffi sittenkin olla? IAT näytti ihan OKlta, näytti sitä lämpötilaa mitä se about piti ollakkin. Livedatalla katteltuna aika lähelle kyllä pyydetty ja maffin ilmottama toteutunu ilmamäärä liikehti, toki siinä eroja oli mutta samanmuotoset käyrät molemmista tuli ja suht lähellä ne toisiaan oli ihan numeroissakin.

              Törkeen kallis vain tuo MAF, eikä semmosta ylimääräsenäkään mistään tähänhätään saa, niin ei viiti Schmiedmannilta lähteä hakemaan neljänhuntin osaa vain todetakseen ettei vika ollut siinä.
              Last edited by kossusukka; 04-11-2015, 18:46.
              E34 520iA -91 ikuisuusprojekti, Lada 1300S -85, Mazda 323F 1.8 -95
              Kuvia tallielämästä

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Ilmamassamittari siis osa 1 täältä: KLIK. Osanumero 13627787076. Findpart.org kertoo vaihtoehdoiksi: KLIK. Näistä kelpuuttaisin Boschilaisen, ehkä Pierburgin myös.

                Orkkikselle kertyy hintaa GP:llä 316€ + pk: KLIK.

                Profiteile kertoo Boschilaiselle hintaa 122,60€ ja Pierburgille 109,10€ (+pk): KLIK.

                Autoteilemann.de:llä Pierburgilla sonderpreis 95,12€ (+pk): KLIK.

                Vaihtoehtoja löytyy. Jos haluat kotimaisia liikkeitä tukea, kysyisin hintaa merteil.fi, kl-varaosat.fi, tai bemariosat.fi (foorumilainen, kun muistaisi nimimerkin).

                Jos 2003 pirssissä on alkuperäinen MAF niin vaihtaisin sen kyllä kättelyssä ajattelematta asiaa sen enempää. Vikakoodiahan se ei jätä ennenkuin ihan finaalivaiheessa.

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Imusarjanläppien poistaminen vaikuttaa nimenomaan siellä alakierroksilla tehoihin heikentävästi, jos egr muuten kokonaisuudessaan käytössä. Sekä osakaasulla ajettaessa.

                  Läppien tehtävä on pyörteyttää imuilma(puhtaan ilman ja egr:n palauttaman pakokaasun seos) paremman täytöksen aikaansaamiseksi sylinteriin, ja sen myötä mahdollisimman hyvä polttoaineen palaminen.
                  Nyt kun läppiä ei ole niin huonompi. Se, että kuinka huomattava ero läpällisen ja läpättömän version välillä on persdynolla mitattuna en osaa sanoo.

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #10
                    BMW:n tuotedokumentaatio sanoo läppien vikaantumisesta (M57N kohdalla):

                    Effects of Swirl Flap Malfunctions
                    • If the swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.
                    • If the swirl flaps stick in closed position: Power loss of approximately 10% at higher engine speeds

                    Itse en kyllä huomannut mitään eroa persdynolla, olipa läppiä tai ei. Läpät vähentävät pienellä kuormituksella NOx- ja hiukkaspäästöjä.

                    Comment

                    • pouri
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 370
                      • 06 area

                      #11
                      En kyllä itse ole huomannut mitään eroa tehossa läppien poistolla oli egr käytössä tai ei. Mites alipainekellon tangon pituus? Liikeratahan voi olla kunnossa, mutta pituus silti väärä.
                      Diesel, fuel of satin man

                      Comment

                      • kossusukka
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2012
                        • 72
                        • Tuusula

                        #12
                        Tankoon tosiaan en koskenut, se oli jo turbotukulla lyöty liimalla kiinni, eikä mulla suorana sanottuna ole harmainta hajua miten sitä pitäisi säätää. Tai siis tottakai niitä muttereita löysäämällä, mutta miten paljon ja mihin suuntaan ja mistä tiedän että se on oikein säädetty?
                        E34 520iA -91 ikuisuusprojekti, Lada 1300S -85, Mazda 323F 1.8 -95
                        Kuvia tallielämästä

                        Comment

                        • Hezman
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 708
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originaali asetus:

                          Tangon liikerata on 10mm.
                          Max. ahdot eli tanko sisään 650 mbar alipaineella.
                          Minimi ahdot, tanko ulos, alipainetta 0 mbar.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎