Potilaana tänään E46 320d vuosimallia 10/2003. M47TUD20 konepellin alla. Lastutettu tapaus.
Autosta aikoinaan porsi turbo, siis ihan täystuho, ahdin halkesi. No ei siinä, Turbotukusta uus (korjattu) ahdin tilalle rekisterinumerolla ja vanha sinne, silmämääräisesti samanlaiset ahtimet, varaosanumeroita en senkummemmin tutkinut.
Samalla autosta piti kansi avata, sillä entisen kompressoripyörän metallilastuja löytyi imusarjasta asti. Kone oli ehjä, ei näkynyt pytyissä, venoissa, männissä tai kannessa vaurioita. En koeponnistukseen asti ryhtynyt, kun silmämääräisesti kaikki oli niinkuin pitää.
Kasasin koneen uusilla tiivisteillä ja pulteilla ohjekirjan (TIS2007) avustuksella (momentit, järjestykset jne). Suuttimet meni erijärjestyksessä, mutta ne ohjelmoin DISillä. Samalla putsailin imusarjasta karstat EGR:ää myöten. Ahtoputket ja välijäähdyttimen pesin bensalla öljystä ja metallisilpusta. Moottorin huuhtelin CRC Engine Flushilla, perään uudet öljyt+suodatin ja autoon vaihdettiin samalla uusi ilmanputsari ja dieselsuodatin.
Nyt autossa on yksi vika, auto on yllättävän tehoton erityisesti alhaalta. Turbo alkaa suhisemaan siinä 2,5-3tonnin paikkeilla, jolloin auto lähtee ihan nätisti repimään, mutta sen alapuolella auto tuntuu ihan bensakoneelta. Mistähän sitä vikaa lähtisi epäilemään?
Vikakoodeja ei heru minkäännäköisiä (muutakuin ne iänikuiset hehkutulppien vikakoodit, mitkä aina näissä tulee ja menee), anturidatasta kattellen ahtopainettakin lähtee keräämään alhaalta, mutta vasta siinä 2,5tonnin paikkeella ahdot nousee reilusti.
Autosta aikoinaan porsi turbo, siis ihan täystuho, ahdin halkesi. No ei siinä, Turbotukusta uus (korjattu) ahdin tilalle rekisterinumerolla ja vanha sinne, silmämääräisesti samanlaiset ahtimet, varaosanumeroita en senkummemmin tutkinut.
Samalla autosta piti kansi avata, sillä entisen kompressoripyörän metallilastuja löytyi imusarjasta asti. Kone oli ehjä, ei näkynyt pytyissä, venoissa, männissä tai kannessa vaurioita. En koeponnistukseen asti ryhtynyt, kun silmämääräisesti kaikki oli niinkuin pitää.
Kasasin koneen uusilla tiivisteillä ja pulteilla ohjekirjan (TIS2007) avustuksella (momentit, järjestykset jne). Suuttimet meni erijärjestyksessä, mutta ne ohjelmoin DISillä. Samalla putsailin imusarjasta karstat EGR:ää myöten. Ahtoputket ja välijäähdyttimen pesin bensalla öljystä ja metallisilpusta. Moottorin huuhtelin CRC Engine Flushilla, perään uudet öljyt+suodatin ja autoon vaihdettiin samalla uusi ilmanputsari ja dieselsuodatin.
Nyt autossa on yksi vika, auto on yllättävän tehoton erityisesti alhaalta. Turbo alkaa suhisemaan siinä 2,5-3tonnin paikkeilla, jolloin auto lähtee ihan nätisti repimään, mutta sen alapuolella auto tuntuu ihan bensakoneelta. Mistähän sitä vikaa lähtisi epäilemään?
Vikakoodeja ei heru minkäännäköisiä (muutakuin ne iänikuiset hehkutulppien vikakoodit, mitkä aina näissä tulee ja menee), anturidatasta kattellen ahtopainettakin lähtee keräämään alhaalta, mutta vasta siinä 2,5tonnin paikkeella ahdot nousee reilusti.
Comment