Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitkä etuiskarit vm.2004 330D vanhojen tilalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 360degrees
    Newbiemmer
    • Aug 2011
    • 27
    • Oulu / Pielavesi

    Mitkä etuiskarit vm.2004 330D vanhojen tilalle

    Moi,

    Katsastuksessa tuli huomautus vuotavasta etuiskarista. Bemarilla on nyt rullattu 262tkm ja ei ole varmuutta, onko tuohon tehtyä aiempaa etuiskari/jousihuoltoa eteen. Tehtaalta ei ole lähtenyt M-sport -alustalta, mutta edellinen omistaja kovasti väitti autossa olevan M-sport alusta, mitä vahvasti epäilen.

    Mitkähän uudet iskarit tuohon kannattaisi hommata? Varaosaliikkeet tarjoaa sekä normaalia, että vahvistettua M-sport -iskaria. Tuleeko iso vahinko, jos ostan uudet iskarit mallia vahvistettu (M-Sport) ja edessä onkin normaalit etujouset? Tosin vakavasti harkitsen sekä uusien etuiskarien että -jousien laittoa kerta nuo tulee samalla purettua irti...

    Edellinen omistaja oli vaihtanut aiemmin uudet takajouset kyseiseen kikottimeen. Puheista olin päätteleväni että M-sportit sinne olisi laitettu, mutta mistä sitä tietää. Mitenhän käy siinä tilanteessa jos takana on normaalit jouset ja iskarit ja eteen lyödään M-sporttia vai pysynkö turvallisessa ratkaisussa ja ostan normaalit iskarit eteen + mahdollisesti jouset?

    Hintaero ei ole tarvikeliikkeissä mainittava ainakaan M-sport vs normaalien iskarien kohdalla, tuskin jousienkaan.

    Kokemuksia, ideoita kellään?
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Prkl, mä olen ihan varma että RealOEM/BMWFans/WebETK on muuttunut E46 alustan osalta. Nyt siellä ei ole tarjolla eteen vakaajatangoksi kuin 23,5 mm halkaisijaltaan olevaa (KLIK) ja väitän että tuossa on aiemmin ollut valinta sports suspension S226A=yes/no tai M Sport II package S338A=yes/no. Tavallisella alustalla muistaakseni siis ohuempi vakaaja. BMFans ei myöskään anna kuin yhden vakaajavaihtoehdon: KLIK.

    Jos menee taaksepäin 01/2000 330d:ssä niin löytyy vaihtoehdot 23,5mm, 24,0 mm ja 25,8 mm (KLIK). Muistelen että olisi ollut ohuempiakin. Työntömitalla auton alle katsomaan.

    On se myös hienoa että iskareitakin tarjotaan vain yhtä osanumeroa: KLIK. Tää on kyllä heikentynyttä palvelua. Jaa, paitsi BMWFans antaa kyllä sportti-iskareille molemmat: KLIK. Virallinen WebETK tarjoilee vain vasemman puolen etusportti-iskaria. Hienoa.

    WebETK:sta (KLIK) Specific Parts Search -> Spring table saat osanumerot jousille raksimalla oikeat varusteet autoon. Eipä anna sekään muuten eri numeroita vaikka raksii mitä sport/M-sport suspension vaihtoehtoja. On se hienoa. BMW:ltä ei vissiin saa uusia sporttijousia ollenkaan.

    No, ZF:ltä löytyy Sachs-tuotemerkillä kelvolliset tolpat.

    Oikeastaan korkeus navasta lokarin reunaan ratkaisee kummat jouset siellä on, foorumilta löytynee tähän mittaan vastaus.

    Periaate on kuitenkin että normialustalla normijouset ja -iskarit. Jos päivität ja löydät jostain sporttialustaa vastaavat jouset, tarvitset sporttiversiot iskareista ja lyhyemmät koiranluut.

    Etuiskareiden vaihdon yhteydessä syytä vaihtaa yläpään laakerit, pohjauskumit ja iskarin suojamuovi, esim. value line -tuotteilla: KLIK.

    Comment

    • 330Driver
      BTCF Member
      • Feb 2015
      • 459
      • Pori

      #3
      Vakaajat.

      Ite vaihtasin sillä perusteella että onko sulla paksummat vai kapeemmat vakaimet. Itellä oli edessä 23mm niin laitoin normaalit ja passas. Jos on paksummat niin luulis olevan sen msportin iskarit
      E36 ///M3 evolution cabriolet
      E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
      E91 330D Käyttis
      Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
      Koodit/koodaukset PORI
      ___________________________
      EX E92 335D LCI 405hp/801nm
      EX E46 330D Touring
      EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎