Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW e46 323i -99 nokka-akselin tunnistin vika ja ABS-, ACS- ja käsijarruvalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atsim
    Newbiemmer
    • Jul 2014
    • 25
    • Oulu

    BMW e46 323i -99 nokka-akselin tunnistin vika ja ABS-, ACS- ja käsijarruvalo

    Moikka!

    Bemari reistaillut jo pidemmän aikaa, joten nyt ajattelin tulla kyselemään, onko muilla ollut vastaavia ongelmia.

    Eli ensimmäinen ongelma: Auto tekee välillä pitkän startin, eikä meinaa käynnistyä, kunnes päästää avaimen pois starttiasennosta ja auto käynnistyy viimeisellä pyörähdyksillä. Tällöin ajaminen alle 3000 kierroksilla on pätkivää ja auto ei vastaa kaasuun. Pintakaasulla saa kierroksia nostettua.

    Testeri antoi molempien nokka-akselin tunnistimien vikakoodit ja molemmat vaihdettiin. Vika kuitenkin pysyi, mutta nyt antaa vain Nokka-akselin tulosignaalin vikakoodin. Anturin johtoja alettiin jo mittailemaan, mutta kaikki näytti olevan kunnossa. Ainoastaan jäi mietityttämään, että pitäisikö jännitejohdon olla kokoajan virrassa, vai ainoastaan kun kone on käynnissä. Kellään mitään ideaa mahdollisista vikapaikoista?

    Sitten toinen vika: Auton ollessa paikallaan, käynnistyksen yhteydessä sytyttää sillon tällön ABS, luistonesto- ja käsijarrunvalon. Voi lähteä normaalisti ajamaan, mutta luistonesto ja luultavasti absit ei toimi. Muutaman käynnistyskerran saattaa valot taulussa pysyä, mutta sitten ei enää käynnistyksen yhteydessä sytytä käsijarrunvaloa ja n. 50 metrin ajon jälkeen sammuttaa ABS ja luistonestovalonkin. Testeri antoi viaksi oikean taka ABS-anturin milä vaihdettiin, mutta vika pysyy ja sama koodi myös. Tänään olisi tarkoitus mennä mittailemaan näitäkin johtoja, joten kaikki tiedossa olevat vikapaikat olisi tarpeen!

    Vikojen välillä en ole huomannut riippuvuutta, yleensä tulevat eri aikaan päälle.

    Kiitos avusta jo etukäteen!
  • jluoma
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 685
    • Lappeenranta

    #2
    Käsijarrusensorin vaihto auttoi omani ABS-, luistonesto- ja käsijarrunvalo oireisiin.
    Eli se mikä on käsijarrukahvan juuressa ja sytyttää lampun mittaristoon kun käsijarru on päällä.

    Sitä voi testata siten, että irrottaa sen käsijarrusensorin johdon kokonaan, jolloin se käsijarrun merkkivalo ei ole toiminnassa, ja jos näin myös muut oireet katoaa, niin sitten vika oli juuri siinä.

    Puolivahingossa löysin tuon kikan, kun piti saada katsastukseen valot sammumaan.

    ABS-anturi herja saattaa rikkinäisen anturin sijaan tulla myös hapettuneesta/likaisesta liittimestä tai viallisesta johdosta - viitaten tuohon oikeaan taka-anturiin jonka jo vaihdoit uuteen.
    Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

    325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

    Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

    Comment

    • atsim
      Newbiemmer
      • Jul 2014
      • 25
      • Oulu

      #3
      Pitääpä kokeilla tuota, kiitos vinkistä! Eilen mittailtiin johdot konehuoneen puolelta anturin tilalle laitetun lenkin avulla ja antoi lukemaksi 0,9 ohmia, joten uskoisin piuhojen olevan kunnossa. Testattiin myös lampun avulla ja kirkkaasti paloi.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎