Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viidennet hehkut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wempur
    Newbiemmer
    • Feb 2015
    • 8
    • Espoo

    Viidennet hehkut

    Ostin auton kolme vuotta sitten syksyllä. Silloin siitä oli yksi hehku pimeänä ja vaihdoin kaikki samalla kertaa. Ennen kevättä oli kaikki hehkut pimeänä. Vaihdoin siihen toisen kierroksen hehkuja ja taas homma pelitti. Syksyn saapuessa INPA herjasi taas vikaa hehkuista ja vaihdoin kolmannen kierroksen hehkuja. Talvella taas käynnistys takkusi ja viaksi osoittautui hehkujen ohjausyksikkö joka tuli vaihdettua ja neljännes kierros hehkuja samalla kun ne olivat kärvähtäneet ohjausyksikön myötä. Nyt kun lämpötila laski kunnolla pakkasen puolelle, niin INPA näyttää vikakoodia ykköshehkulle ja auto nököttää ruudussa.

    Boschin tulpat tuohon on muistaakseni tullut ruuvattua, ei kai ole voinut noin montaa maanantaikappaletta meikälle osua. Onko arvailua mistä hehkujen palaminen voisi johtoa vai taasko on uuden kierroksen vuoro?

    -T
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Monet ovat kehuneet BERU:n hehkuja kestoltaan Boscheja paremmiksi, voihan niitä kokeilla. Itsellä taas BERUt kesti alle yhden talven, nyt syksyllä laitoin Boschit tilalle, saas nähdä...
    Last edited by Supra^; 27-12-2015, 21:06.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • bemupoika
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2009
      • 215
      • finland

      #3
      Kuulin kerran eräältä bmw korjaajalta että ngk hehkut kestäisi hyvin ja muut ei. en tiedä sitten mutta kannattaa noita ngk hehkuja kokeilla varmastikin.

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3142
        • Tampere

        #4
        Joko orkkis tai Beru. Vaihda hehkuohjain/rele myös. Rikkinäinen ohjain hajoittaa ehjät hehkut ja päinvastoin. Siispä vaihdetaan pakettina.

        Kysymyksestä ei selviä minkä ikäinen auto (valmistusvuosi ja -kuukausi) ja millä moottorilla. Jos on M47/M57 --> hehkurele. Jos taas M47N/M57N --> hehkuohjain.

        Lisäksi vaihda startilta hehkuohjaimelle tuleva kaapeli (esimerkkinä M57N, osa 1 täällä: KLIK). Hehkuohjaimelle tuleva liitin tuppaa kuoleutumaan ajan kanssa --> resistanssi kasvaa --> liitin kuumenee ja ohjaimelle ei menekään sitä virtaa mitä pitäisi. Tyyppiongelma.

        EDIT: profiteile.de:ltä 6 x Berun hehkua + hehkunohjain 129,55€ + pk 20€, autoteilemann.de vastaava paketti 133,64€ + pk 14,90€ tai suosi suomalaista bemariosat.fi alkuperäisellä ohjaimella 158,86€ + pk 7,90€ . Ei pitäisi kaataa bujdettia.
        Last edited by MNi; 28-12-2015, 00:16.

        Comment

        • JMTN
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2010
          • 338
          • Haukipudas

          #5
          Boschin hehkut vaihdoin, kun auto tuli suomeen. 86tkm/4v, kaikki pelasi viellä, kun auto lähti seuraavalle omistajalle. Kait noi boschitkin kestää
          BMW e91 320d -08
          ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
          ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
          ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
          Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

          Comment

          • wempur
            Newbiemmer
            • Feb 2015
            • 8
            • Espoo

            #6
            Yksi tulppa oli sökö, se vaihdettu ja taas seisotaan ruudussa. INPA antoi koodin "4b90 rail pressure monitoring at engine-start", common-rail-pressure 40baria ja 3-&4suuttimen juuressa lainehti dieseliä käynnistysyritysten jälkeen. Tässä on ilmeisesti vuotavat suuttimet ja tästä syystä ei lähde käyntiin? Onko suositella PK-seudulla paikkaa jossa nämä saisi kuntoon?

            -T

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3142
              • Tampere

              #7
              Pikemminkin suuttimien kuparitiiviste vuotaa jos moottorin ulkopuolelle pääsee dieseliä. Jos suutin vuotaisi sisäisesti, se menisi joko männän päälle tai paluulinjaan.

              Osat 10 ja 11 (x 6) ensin vaihtoon: KLIK.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9082
                • Oulu

                #8
                Ulkoinen dieselvuoto on kyllä yleensä suuttimien korkeapaineyhteestä tai harvinaisemmassa tapauksessa suuttimen rungon ja solenoidin välisestä o-renkaasta. (Yleisin vuoto toki suuttimien päällä kulkevasta paluulinjasta, mutta tämä ei vaikuta rail-paineisiin millään tavalla.) Jos suuttimen pohjatiiviste vuotaa, kyseisessä sylinterissä puristus on huonompi ja nokipaskaa voi päästä kannen suutinpoteroon, mutta tämäkään ei suoranaisesti vaikuta rail-paineisiin mitenkään. "Vuotava" suutin tarkoittaa yleensä suuttimen sisäisen tiivistyksen pettämistä ja diesel pääsee korkeapainepuolelta suoraan paluulinjaan.
                Last edited by Clavurion; 04-01-2016, 00:10.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3142
                  • Tampere

                  #9
                  Hyvä että väärä tieto korjaantui, olin siis käsittänyt pieleen.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎