Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ei käynnisty kylmällä. Ratkaisevan vihjee antajalle 50€ tilisiirtona.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |makke
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 847
    • Vaasa

    E46 ei käynnisty kylmällä. Ratkaisevan vihjee antajalle 50€ tilisiirtona.

    Olen kirjoittanut tästä aiheesta ennenkin, mutta teen kuitenkin nyt uuden ketjun johon laitan kaikki asiat mitä on tehty.

    Kyseessä 140 tkm ajettu E46 330i vm 2001, jossa ESS tuningin asentama remmiahdinpaketti.
    Auto kerkesi olla minulla nelisen vuotta, ennen kuin kylmäkäynnistysongelmat alkoivat vuonna 2011 tai 2012.
    Lämpöisestä tallista lähtiessä ei minkäänlaista ongelmaa, koskaan. Eikä toki kesälläkään minkäänlaista ongelmaa.

    Kun on pakkasta (tai sanotaanko alle +2), niin ei vaan yksinkertaisesti lähde yleensä käyntiin. Mitä kylmempi, sitä epätodennäköisemmin lähtee käyntiin. Nyt pakkasten alettua on varmaan kerran lähtenyt käyntiin.
    Pyörittää hyvin, mutta ei edes lupaa. Siinä saa pyöritellä niin kauan että akku loppuu. Eikä muuten lähde edes hinaamalla käyntiin.

    Homma menee käytännössä näin:
    Sanotaan että on -15 pakkasta. Ajan autolla lämpöisestä tallista parin kilometrin matkan töihin.
    Parin tunnin jälkeen käyn koittamassa ja lähtee käyntiin. Sitten kun auto on seissyt 4 tuntia, joutuu jo hetken pyörittämään, mutta saattaa vielä lähteä käyntiin.
    8 tunnin jälkeen ei toivoakaan että lähtisi käyntiin vaikka kuinka pyörittelee.
    Joskus tosin kaasua painamalla on lähtenyt, mutta en sitten tiedä onko se siihen oikeasti vaikuttanut. Yleensä koitan starttailla pari sekuntia kerralla ja pitää vähän taukoa ettei kastele tulppia. Toki vois omassa pihassa koittaa pidemmilläkin, esim 10 sek starttauksilla kun on akkulaturi lähistöllä.

    Ongelma on pahentunut vuosi vuodelta. Viime vuonna kirjoitin vielä näin: "Eikä talvella ole yleensä töistä lähtiessäkään ongelmaa, jos auto on ollut yön yli tallissa. Joskus on ongelmia, joskus ei."
    Tänä vuonna ei ole kyllä lähtenyt kertaakaan kun on ollut vähänkin enemmän pakkasta.

    Tähän on helppo ratkaisu: Webasto vähintään puoleksi tunniksi päälle, niin johan lähtee. Yleensä. Vara-akku mukana mistä voin laittaa webaston vielä pidemmäksi aikaa päälle.
    Oletettavasti joku siellä jäätyy, koska webasto kerran lämmittää konetta sen verran että se lähtee käyntiin. Tai sitten webasto lämmittää konehuonetta sen verran, että joku semirikkinäinen anturi rupeaa toimimaan. Eilen oli 22 astetta pakkasta, niin webasto joutu olla tunti ja 15 min päällä, ennen kuin auto suostui käynnistymään. Tämän auton kanssa ei saa olla kiire yhtään mihinkään.

    - Uusi SZNAJDER 100AH/760A akku
    - Ctekin ylläpitolaturi joka yö kiinni, tuon lyhyen ajomatkan takia
    - Uudet NGK BKR6EQUP tulpat (samat mitkä siellä oli)
    - STP Complete Fuel System-litkut kierrätetty läpi
    - Uusi imuilman lämpötila-anturi osa nro 3, joka kyseisessä autossa sijaitsee raitisilmasuodattimen alapuolella
    - Vanoksen kumitiivisteet vaihdettu Beisanin tiivisteisiin 2012
    - Nokan imupuolen asentotunnistin vaihdettu 2012
    - Nokan ajoitus tarkistettu, ok.


    Auto on nyt menossa huohotinjärjestelmän cold country version-päivitykseen ja samalla vaihdetaan bensansuodatin ja tarkastetaan mahdolliset imuvuodot.
    Täällä suositeltiin, että kannattaisi tarkastaa öljyseparaattori, kun ei threadin aloittajankaan auto starttaa kylmällä. Tiedä nyt sitten miten separaattori vaikuttaa itse käynnistymiseen.
    Osa nro 3 ajattelin vaihdattaa samalla.
    Tämän tekstin mukaan se mittaa ECU:lle tietoja niin kai tuon voi varmuuden vuoks samalla vaihtaa, kun huohotinrempan tekee.
    Ehkä myös osa nro 13 menee vaihtoon. Halpoja antureita noi on.

    1 vikakoodi: Bochin laite sanoo: Imupuolen nokka-akselin säätö. Sopeutusarvo väärä josta tein aiemmin threadin, mutta ongelmaa ei kylläkään ikinä saatu ratkaistua.
    Tuota varten on vaihdettu nokan asentotunnistin, tehty vanoksen tiivisteiden vaihto ja tarkistettu nokan ajoitus. Ei vaikutusta. Ainakin imupuolen vanoksen tappi liikkuu hyvin. Pitää vielä pakopuoli koittaa. Samoin mittaan tuon nokan asentotunnistimen johdot eculle.

    Mä en nyt vaan ymmärrä tätä, kun lämpimällä ilmalla/webastolla lämmittämällä lähtee käyntiin, mutta ei kylmänä.


    Tässä nyt ei oo kyseessä mikään sellainen asia, ettenkö vois työmatkaa muilla kulkuvälineillä kulkea, vaan siitä että eihän tuolla voi lähteä mihinkään kauemmas missä autoa ei saa lämpöiseen. Viime talvena webasto ei aina lähtenyt lämmittämään, niin jos se nyt tekisi samanlailla niin siellä lepää.

    Nyt saa sitten heittää ideoita mistä lähetään liikkeelle.
    Inpan luku silloin kun on pakkasta?
    Voisko bensapumppu olla jotenkin rikki, että ei anna kunnon painetta pakkasella ennen kuin sitä on vähä webastolla herätelly? Aika kaukaa haettu mutta jatkakaa te 50€ palkkio mielessä
    Last edited by |makke; 18-01-2016, 09:25.
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    #2
    Noin se selviää, kuten itsekin arvailit;
    Inpalla luku, kun on pakkasta, ja oletettavasti ei lähde.

    Ei pelkkiä koodeja tietenkään, vaan livedataa startatessa.
    Oliko oikein joku ruutu Inpassa starttia varten, jossa eri vaatimukset näkyvät? Ainakin Dieselissä on..

    Oletko katsonut haitariputket, tyhjäkäyntiluistin putket, kumitötteröt imusarjan takaa (joilla tukittu turhia lähtöjä), imuvuodot ylipäänsä?
    Kannattaa ottaa käteen ja ihmetellä kunnolla siinä huohotinrempan yhteydessä.
    Minulla oli m54-koneinen, joka oireili vain pakkasstarteissa = paha imuvuoto, joka sai aikaan sytytyskatkoksia. Oli kyllä pääteltävissä koodeista, eikä käynyt kaikilla ellei hetken päästä käynnistänyt uudestaan. Silloin kun siis lähti ylipäänsä..

    Comment

    • Palosella
      Bimmer Rookie
      • Aug 2012
      • 84
      • Hyvinkää

      #3
      Moottorin lämpöanturi, joka kertoo Eculle koneen lämmön? Inpalla kun katsoo, niin näkee näyttääkö koneen lämpö puuta heinää.
      e91 325dA -08
      ex. e46 320dA touring -02

      Comment

      • Thetic
        Bimmer Rookie
        • Jan 2011
        • 89
        • Suomi

        #4
        Originally posted by |makke View Post
        jossa ESS tuningin asentama remmiahdinpaketti.
        Tuon ahdinsarjan asennuksen jälkeen ilmeisesti tehty jotain moottorinohjaukselle? Onko siellä kylmäkäynnistyskartat ok?
        Mitään näistä ymmärrä mutta Datsuni harrastus aikaan oli yleinen ongelma kun ei oltu ohjelmaan tehty uusia karttoja isomman ahtimen tai ahtamisen jälkeen uusiksi
        G05 X5 45e

        Comment

        • algernon
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2006
          • 288
          • Turku, Suami

          #5
          perusjuttu....

          Kun ei käynnisty niin tuleeko kipinää?

          Täysi mykkyys ei pitäisi johtua nokan sensorista, käyntiin pitäisi lähteä. Kampiakselin sensori on sitten vaikeampi kompensoida.

          Bensapuolella on paineet kunnossa?
          M
          850i -91 (EG11)
          Z3 2.8 -98 (CH31)

          325 -08 (VE31)

          Comment

          • Järppä
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 1108
            • Stadi, ladon takana.

            #6
            Originally posted by Thetic View Post
            Onko siellä kylmäkäynnistyskartat ok?
            Ääni tälle jos moottorinohjaus on muutettu ESS kittiä varten.
            Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
            Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
            Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
            If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
            Top Gear review

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17837
              • PKS

              #7
              EWS synkka kusee ECU:n kanssa ja siksi ei anna kipinää?
              Silloin kun ei lähde käyntiin niin aja INPA:lla EWS sync kuntoon. Mikä aiheuttaa? Siihen en osaa sanoa kuin arvauksen että jännite laskee liian alas ja synkka katoaa.
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet:
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Rale
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 1482
                • Porvoo

                #8
                Kokeile starttipilotti sprayllä, jos sillä lähtee on vika bensapuolella.

                Comment

                • Convertible
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 2638
                  • Turku

                  #9
                  Juu, mahtaako saada bensaa tarpeeksi?
                  F25 X3 35d
                  E87 118i
                  E46 330ti
                  E46 M3
                  E30 M3
                  E30 M3 Convertible
                  Z3 Roadster

                  Comment

                  • |makke
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 847
                    • Vaasa

                    #10
                    Originally posted by Risto113 View Post
                    Noin se selviää, kuten itsekin arvailit;
                    Inpalla luku, kun on pakkasta, ja oletettavasti ei lähde.

                    Ei pelkkiä koodeja tietenkään, vaan livedataa startatessa.
                    Oliko oikein joku ruutu Inpassa starttia varten, jossa eri vaatimukset näkyvät? Ainakin Dieselissä on..

                    Oletko katsonut haitariputket, tyhjäkäyntiluistin putket, kumitötteröt imusarjan takaa (joilla tukittu turhia lähtöjä), imuvuodot ylipäänsä?
                    Kannattaa ottaa käteen ja ihmetellä kunnolla siinä huohotinrempan yhteydessä.
                    Minulla oli m54-koneinen, joka oireili vain pakkasstarteissa = paha imuvuoto, joka sai aikaan sytytyskatkoksia. Oli kyllä pääteltävissä koodeista, eikä käynyt kaikilla ellei hetken päästä käynnistänyt uudestaan. Silloin kun siis lähti ylipäänsä..
                    Ei tuonne oikeen ahdinta irroittamatta pääse tarkastelemaan imuvuotoja. Mun tietotaito autojen kohdalla on heikohko, niin en aio itse sitä huohotin remppaakaan tehdä. Toki kerron korjaajalle että katsoo samalla mahdolliset imuvuodot ja vaihtaa anturit mitä annan mukaan.

                    Onko jollain Inpaa täällä Vaasan seudulla?
                    Originally posted by Palosella View Post
                    Moottorin lämpöanturi, joka kertoo Eculle koneen lämmön? Inpalla kun katsoo, niin näkee näyttääkö koneen lämpö puuta heinää.
                    Originally posted by |makke View Post

                    Osa nro 3 ajattelin vaihdattaa samalla.
                    Tämän tekstin mukaan se mittaa ECU:lle tietoja niin kai tuon voi varmuuden vuoks samalla vaihtaa, kun huohotinrempan tekee.
                    Tuotako tarkoitat? Vai imuilman lämpötila-anturia?
                    Originally posted by Thetic View Post
                    Tuon ahdinsarjan asennuksen jälkeen ilmeisesti tehty jotain moottorinohjaukselle? Onko siellä kylmäkäynnistyskartat ok?
                    Originally posted by huTsu View Post
                    Ääni tälle jos moottorinohjaus on muutettu ESS kittiä varten.
                    On muutettu. Mutta siis kai se nyt on oikein tehty kun kerran aikaisemmat talvet toimi ongelmitta? Ja luulis niiden norjassa koodaavan sen kylmälle ilmastolle :think

                    Originally posted by algernon View Post
                    perusjuttu....

                    Kun ei käynnisty niin tuleeko kipinää?

                    Täysi mykkyys ei pitäisi johtua nokan sensorista, käyntiin pitäisi lähteä. Kampiakselin sensori on sitten vaikeampi kompensoida.

                    Bensapuolella on paineet kunnossa?
                    Pitäis melkeen jättää auto pihaan yöksi että vois kipinää testailla. Ei oikein onnistu työpaikan pihalla.
                    Privaan tuli kans vinkkiä kampiakselin asentotunnistimesta.
                    Eli kampiakselin asentotunnistimen vois vaihtaa samalla kun kerran joutuu purkamaan muutenkin? Mutta kumman vaihtaa osan osa nro 5 vai osa nro 18? Pitäis tietää kumman tilaa.

                    Ja bensanpaineista, miten mä ne mittaan, vai näkyykö nekin Inpalla?
                    Originally posted by Dualfun View Post
                    EWS synkka kusee ECU:n kanssa ja siksi ei anna kipinää?
                    Silloin kun ei lähde käyntiin niin aja INPA:lla EWS sync kuntoon. Mikä aiheuttaa? Siihen en osaa sanoa kuin arvauksen että jännite laskee liian alas ja synkka katoaa.
                    Okei! Eli pitää saada inpa joltain tai ostaa oma.
                    Originally posted by Rale View Post
                    Kokeile starttipilotti sprayllä, jos sillä lähtee on vika bensapuolella.
                    Minne mä sitä ruikkaan? Kato tuo kuva ahtimesta .
                    Originally posted by Convertible View Post
                    Juu, mahtaako saada bensaa tarpeeksi?
                    Sitä mä tässä itekin mietin, mutta siis huomioikaa nyt kuitenkin se että webastolla lämmittämällä lähtee käyntiin!

                    Tänään auto täytti 15 v ja vaikka ostin sille uudet evilkut niin se kiitti teini-ikäisenä mua istuttamalla 40 minuuttia autossa webasto päällä

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #11
                      Polttoaineen pumppuvika/rele? Jotain se pakkanan sielä kutistelee jos lämpöisenä ok:think
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Järppä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 1108
                        • Stadi, ladon takana.

                        #12
                        Originally posted by |makke View Post

                        On muutettu. Mutta siis kai se nyt on oikein tehty kun kerran aikaisemmat talvet toimi ongelmitta? Ja luulis niiden norjassa koodaavan sen kylmälle ilmastolle :think
                        Varmasti on mutta esim. akun vaihto voi sekoittaa/kadotuttaa kartat. Yleensä ne ei kyllä katoa mutta mikään ei ole mahdotonta.

                        Säädetty moottorinohjaus niin anturi feelu / kartta ongelma voi vaikuttaa yllättävän paljon ja korostuu ahdetuissa peleissä esim. moottorinlämpötila anturi vs kylmäkäynnistys.

                        Moottorinohjaus tsekkaa yhtenä asiana moottorin lämpötilaa ja "käyttää" käynnistyksessä kylmäkäynnistys karttaa (rikastus).
                        Webastoa käyttäen saat auton käyntiin niin lämpötila mootorilla on eri kuin aivan kylmänä.

                        Jos ei rikasta niin ei välttämättä lähde käyntiin kylmällä, jos rikastais liikaa niin olettaisin ainakin lupailevan käyntiin lähtöä.

                        Mites MAF ?
                        Sehän ei anna vikakoodia välttämättä vaikka olisi rikki.
                        Tietääkseni näkyy INPAlla katsottaessa onko rikkisärki.

                        Viisaampi korjanee jos olen väärässä.
                        Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                        Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                        Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                        If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                        Top Gear review

                        Comment

                        • |makke
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 847
                          • Vaasa

                          #13
                          Originally posted by huTsu View Post
                          Varmasti on mutta esim. akun vaihto voi sekoittaa/kadotuttaa kartat. Yleensä ne ei kyllä katoa mutta mikään ei ole mahdotonta.

                          Säädetty moottorinohjaus niin anturi feelu / kartta ongelma voi vaikuttaa yllättävän paljon ja korostuu ahdetuissa peleissä esim. moottorinlämpötila anturi vs kylmäkäynnistys.

                          Moottorinohjaus tsekkaa yhtenä asiana moottorin lämpötilaa ja "käyttää" käynnistyksessä kylmäkäynnistys karttaa (rikastus).
                          Webastoa käyttäen saat auton käyntiin niin lämpötila mootorilla on eri kuin aivan kylmänä.

                          Jos ei rikasta niin ei välttämättä lähde käyntiin kylmällä, jos rikastais liikaa niin olettaisin ainakin lupailevan käyntiin lähtöä.

                          Mites MAF ?
                          Sehän ei anna vikakoodia välttämättä vaikka olisi rikki.
                          Tietääkseni näkyy INPAlla katsottaessa onko rikkisärki.

                          Viisaampi korjanee jos olen väärässä.
                          Tarkoitatko tätä anturia? Vai tätä? Vai imuilman lämpötila-anturia? Mulla on nyt testiksi toinen imuilman lämpötila-anturi taskussa niin voi "lämpöisellä" anturilla testata kun ei lähde käyntiin.

                          Jaa a. Tuosta ECU-hommasta joutunee varmaankin kysymään sähköpostitse ESS:ltä. Onko ideaa miten muotoilen asian ? Englanti onnistuu kyllä, mutta mitä mun pitäisi kysyä? Jotain että onko mahdollista että moottorinohjauksessa jotain voi muuttua jos akun vaihtaa tms?

                          MAF on mulla vähän eri kohdassa. Voisin oikeastaan laittaa nuo ahtimen asennusohjeet tähän kun meen kotiin. Niissä selkeet kuvat mitä on missäkin.
                          INPAa tässä nyt sitten kaivataan.

                          Ja kumpi noista kampiakselin antureista kannattais vaihtaa?

                          Comment

                          • Palosella
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2012
                            • 84
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Onko noissa mittarille ja Eculle omat veden lämpöanturit?
                            e91 325dA -08
                            ex. e46 320dA touring -02

                            Comment

                            • Järppä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 1108
                              • Stadi, ladon takana.

                              #15
                              Originally posted by |makke View Post
                              Tarkoitatko tätä anturia? Vai tätä? Vai imuilman lämpötila-anturia? Mulla on nyt testiksi toinen imuilman lämpötila-anturi taskussa niin voi "lämpöisellä" anturilla testata kun ei lähde käyntiin.

                              Jaa a. Tuosta ECU-hommasta joutunee varmaankin kysymään sähköpostitse ESS:ltä. Onko ideaa miten muotoilen asian ? Englanti onnistuu kyllä, mutta mitä mun pitäisi kysyä? Jotain että onko mahdollista että moottorinohjauksessa jotain voi muuttua jos akun vaihtaa tms?

                              MAF on mulla vähän eri kohdassa. Voisin oikeastaan laittaa nuo ahtimen asennusohjeet tähän kun meen kotiin. Niissä selkeet kuvat mitä on missäkin.
                              INPAa tässä nyt sitten kaivataan.
                              Inpa kortin katsoisin ekana.

                              Toinen anturi on öljylle ja lohkossa oleva on vedelle.

                              Riippuu mikä anturin prioriteetti eculle on.

                              Voithan ESS:ltä tiedustella mistä vikaa lähteä hakemaan, ehkä ovat törmänneet vastaavaan aikaisemmin. Samalla pyytäisin kartoista kopsun omaan talteen.
                              Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                              Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                              Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                              If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                              Top Gear review

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎