Olen kirjoittanut tästä aiheesta ennenkin, mutta teen kuitenkin nyt uuden ketjun johon laitan kaikki asiat mitä on tehty.
Kyseessä 140 tkm ajettu E46 330i vm 2001, jossa ESS tuningin asentama remmiahdinpaketti.
Auto kerkesi olla minulla nelisen vuotta, ennen kuin kylmäkäynnistysongelmat alkoivat vuonna 2011 tai 2012.
Lämpöisestä tallista lähtiessä ei minkäänlaista ongelmaa, koskaan. Eikä toki kesälläkään minkäänlaista ongelmaa.
Kun on pakkasta (tai sanotaanko alle +2), niin ei vaan yksinkertaisesti lähde yleensä käyntiin. Mitä kylmempi, sitä epätodennäköisemmin lähtee käyntiin. Nyt pakkasten alettua on varmaan kerran lähtenyt käyntiin.
Pyörittää hyvin, mutta ei edes lupaa. Siinä saa pyöritellä niin kauan että akku loppuu. Eikä muuten lähde edes hinaamalla käyntiin.
Homma menee käytännössä näin:
Sanotaan että on -15 pakkasta. Ajan autolla lämpöisestä tallista parin kilometrin matkan töihin.
Parin tunnin jälkeen käyn koittamassa ja lähtee käyntiin. Sitten kun auto on seissyt 4 tuntia, joutuu jo hetken pyörittämään, mutta saattaa vielä lähteä käyntiin.
8 tunnin jälkeen ei toivoakaan että lähtisi käyntiin vaikka kuinka pyörittelee.
Joskus tosin kaasua painamalla on lähtenyt, mutta en sitten tiedä onko se siihen oikeasti vaikuttanut. Yleensä koitan starttailla pari sekuntia kerralla ja pitää vähän taukoa ettei kastele tulppia. Toki vois omassa pihassa koittaa pidemmilläkin, esim 10 sek starttauksilla kun on akkulaturi lähistöllä.
Ongelma on pahentunut vuosi vuodelta. Viime vuonna kirjoitin vielä näin: "Eikä talvella ole yleensä töistä lähtiessäkään ongelmaa, jos auto on ollut yön yli tallissa. Joskus on ongelmia, joskus ei."
Tänä vuonna ei ole kyllä lähtenyt kertaakaan kun on ollut vähänkin enemmän pakkasta.
Tähän on helppo ratkaisu: Webasto vähintään puoleksi tunniksi päälle, niin johan lähtee. Yleensä. Vara-akku mukana mistä voin laittaa webaston vielä pidemmäksi aikaa päälle.
Oletettavasti joku siellä jäätyy, koska webasto kerran lämmittää konetta sen verran että se lähtee käyntiin. Tai sitten webasto lämmittää konehuonetta sen verran, että joku semirikkinäinen anturi rupeaa toimimaan. Eilen oli 22 astetta pakkasta, niin webasto joutu olla tunti ja 15 min päällä, ennen kuin auto suostui käynnistymään. Tämän auton kanssa ei saa olla kiire yhtään mihinkään.
- Uusi SZNAJDER 100AH/760A akku
- Ctekin ylläpitolaturi joka yö kiinni, tuon lyhyen ajomatkan takia
- Uudet NGK BKR6EQUP tulpat (samat mitkä siellä oli)
- STP Complete Fuel System-litkut kierrätetty läpi
- Uusi imuilman lämpötila-anturi osa nro 3, joka kyseisessä autossa sijaitsee raitisilmasuodattimen alapuolella
- Vanoksen kumitiivisteet vaihdettu Beisanin tiivisteisiin 2012
- Nokan imupuolen asentotunnistin vaihdettu 2012
- Nokan ajoitus tarkistettu, ok.
Auto on nyt menossa huohotinjärjestelmän cold country version-päivitykseen ja samalla vaihdetaan bensansuodatin ja tarkastetaan mahdolliset imuvuodot.
Täällä suositeltiin, että kannattaisi tarkastaa öljyseparaattori, kun ei threadin aloittajankaan auto starttaa kylmällä. Tiedä nyt sitten miten separaattori vaikuttaa itse käynnistymiseen.
Osa nro 3 ajattelin vaihdattaa samalla.
Tämän tekstin mukaan se mittaa ECU:lle tietoja niin kai tuon voi varmuuden vuoks samalla vaihtaa, kun huohotinrempan tekee.
Ehkä myös osa nro 13 menee vaihtoon. Halpoja antureita noi on.
1 vikakoodi: Bochin laite sanoo: Imupuolen nokka-akselin säätö. Sopeutusarvo väärä josta tein aiemmin threadin, mutta ongelmaa ei kylläkään ikinä saatu ratkaistua.
Tuota varten on vaihdettu nokan asentotunnistin, tehty vanoksen tiivisteiden vaihto ja tarkistettu nokan ajoitus. Ei vaikutusta. Ainakin imupuolen vanoksen tappi liikkuu hyvin. Pitää vielä pakopuoli koittaa. Samoin mittaan tuon nokan asentotunnistimen johdot eculle.
Mä en nyt vaan ymmärrä tätä, kun lämpimällä ilmalla/webastolla lämmittämällä lähtee käyntiin, mutta ei kylmänä.
Tässä nyt ei oo kyseessä mikään sellainen asia, ettenkö vois työmatkaa muilla kulkuvälineillä kulkea, vaan siitä että eihän tuolla voi lähteä mihinkään kauemmas missä autoa ei saa lämpöiseen. Viime talvena webasto ei aina lähtenyt lämmittämään, niin jos se nyt tekisi samanlailla niin siellä lepää.
Nyt saa sitten heittää ideoita mistä lähetään liikkeelle.
Inpan luku silloin kun on pakkasta?
Voisko bensapumppu olla jotenkin rikki, että ei anna kunnon painetta pakkasella ennen kuin sitä on vähä webastolla herätelly? Aika kaukaa haettu mutta jatkakaa te 50€ palkkio mielessä
Kyseessä 140 tkm ajettu E46 330i vm 2001, jossa ESS tuningin asentama remmiahdinpaketti.
Auto kerkesi olla minulla nelisen vuotta, ennen kuin kylmäkäynnistysongelmat alkoivat vuonna 2011 tai 2012.
Lämpöisestä tallista lähtiessä ei minkäänlaista ongelmaa, koskaan. Eikä toki kesälläkään minkäänlaista ongelmaa.
Kun on pakkasta (tai sanotaanko alle +2), niin ei vaan yksinkertaisesti lähde yleensä käyntiin. Mitä kylmempi, sitä epätodennäköisemmin lähtee käyntiin. Nyt pakkasten alettua on varmaan kerran lähtenyt käyntiin.
Pyörittää hyvin, mutta ei edes lupaa. Siinä saa pyöritellä niin kauan että akku loppuu. Eikä muuten lähde edes hinaamalla käyntiin.
Homma menee käytännössä näin:
Sanotaan että on -15 pakkasta. Ajan autolla lämpöisestä tallista parin kilometrin matkan töihin.
Parin tunnin jälkeen käyn koittamassa ja lähtee käyntiin. Sitten kun auto on seissyt 4 tuntia, joutuu jo hetken pyörittämään, mutta saattaa vielä lähteä käyntiin.
8 tunnin jälkeen ei toivoakaan että lähtisi käyntiin vaikka kuinka pyörittelee.
Joskus tosin kaasua painamalla on lähtenyt, mutta en sitten tiedä onko se siihen oikeasti vaikuttanut. Yleensä koitan starttailla pari sekuntia kerralla ja pitää vähän taukoa ettei kastele tulppia. Toki vois omassa pihassa koittaa pidemmilläkin, esim 10 sek starttauksilla kun on akkulaturi lähistöllä.
Ongelma on pahentunut vuosi vuodelta. Viime vuonna kirjoitin vielä näin: "Eikä talvella ole yleensä töistä lähtiessäkään ongelmaa, jos auto on ollut yön yli tallissa. Joskus on ongelmia, joskus ei."
Tänä vuonna ei ole kyllä lähtenyt kertaakaan kun on ollut vähänkin enemmän pakkasta.
Tähän on helppo ratkaisu: Webasto vähintään puoleksi tunniksi päälle, niin johan lähtee. Yleensä. Vara-akku mukana mistä voin laittaa webaston vielä pidemmäksi aikaa päälle.
Oletettavasti joku siellä jäätyy, koska webasto kerran lämmittää konetta sen verran että se lähtee käyntiin. Tai sitten webasto lämmittää konehuonetta sen verran, että joku semirikkinäinen anturi rupeaa toimimaan. Eilen oli 22 astetta pakkasta, niin webasto joutu olla tunti ja 15 min päällä, ennen kuin auto suostui käynnistymään. Tämän auton kanssa ei saa olla kiire yhtään mihinkään.
- Uusi SZNAJDER 100AH/760A akku
- Ctekin ylläpitolaturi joka yö kiinni, tuon lyhyen ajomatkan takia
- Uudet NGK BKR6EQUP tulpat (samat mitkä siellä oli)
- STP Complete Fuel System-litkut kierrätetty läpi
- Uusi imuilman lämpötila-anturi osa nro 3, joka kyseisessä autossa sijaitsee raitisilmasuodattimen alapuolella
- Vanoksen kumitiivisteet vaihdettu Beisanin tiivisteisiin 2012
- Nokan imupuolen asentotunnistin vaihdettu 2012
- Nokan ajoitus tarkistettu, ok.
Auto on nyt menossa huohotinjärjestelmän cold country version-päivitykseen ja samalla vaihdetaan bensansuodatin ja tarkastetaan mahdolliset imuvuodot.
Täällä suositeltiin, että kannattaisi tarkastaa öljyseparaattori, kun ei threadin aloittajankaan auto starttaa kylmällä. Tiedä nyt sitten miten separaattori vaikuttaa itse käynnistymiseen.
Osa nro 3 ajattelin vaihdattaa samalla.
Tämän tekstin mukaan se mittaa ECU:lle tietoja niin kai tuon voi varmuuden vuoks samalla vaihtaa, kun huohotinrempan tekee.
Ehkä myös osa nro 13 menee vaihtoon. Halpoja antureita noi on.
1 vikakoodi: Bochin laite sanoo: Imupuolen nokka-akselin säätö. Sopeutusarvo väärä josta tein aiemmin threadin, mutta ongelmaa ei kylläkään ikinä saatu ratkaistua.
Tuota varten on vaihdettu nokan asentotunnistin, tehty vanoksen tiivisteiden vaihto ja tarkistettu nokan ajoitus. Ei vaikutusta. Ainakin imupuolen vanoksen tappi liikkuu hyvin. Pitää vielä pakopuoli koittaa. Samoin mittaan tuon nokan asentotunnistimen johdot eculle.
Mä en nyt vaan ymmärrä tätä, kun lämpimällä ilmalla/webastolla lämmittämällä lähtee käyntiin, mutta ei kylmänä.
Tässä nyt ei oo kyseessä mikään sellainen asia, ettenkö vois työmatkaa muilla kulkuvälineillä kulkea, vaan siitä että eihän tuolla voi lähteä mihinkään kauemmas missä autoa ei saa lämpöiseen. Viime talvena webasto ei aina lähtenyt lämmittämään, niin jos se nyt tekisi samanlailla niin siellä lepää.
Nyt saa sitten heittää ideoita mistä lähetään liikkeelle.
Inpan luku silloin kun on pakkasta?
Voisko bensapumppu olla jotenkin rikki, että ei anna kunnon painetta pakkasella ennen kuin sitä on vähä webastolla herätelly? Aika kaukaa haettu mutta jatkakaa te 50€ palkkio mielessä
Comment