Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokka-akselin pultit poikki 318:ssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeMNNN
    Newbiemmer
    • Sep 2013
    • 9
    • Hyvinkää

    Nokka-akselin pultit poikki 318:ssa

    Hei apuja kaivataan -03 318 koneremontin hinnan hahmottamiseksi ta siihen tekeekö tuota hommaa itse.

    Auto hinattiin korjaamolle, josta soittivat (auto nyt 300km päässä siis niin ei pääse itse katsomaan), että nokka-akselin laakerit on vaurioitunut, 3 pulttia poikki ja 1 löysällä. Mekatsu selitti, että nokka-akselin laakerit on kiinni yhdellä pultilla per puoli(?!) ja että auto on nyt saatu käyntiin ja pysyy käynnissä 100rmp kierroksilla, mut eihän tuo auto kunnossa ole.

    Ennen kun lähde tolla omalla bensasyöpöllä katsomaan tilannetta, niin saisikohan täältä nasevan osuvia veikkauksia, että mitä pultteja mekatsu voisi tarkoittaa ja mitkä laakerit on pulteilla kiinni? Mä en vaan ymmärrä tai sitten mekatsu höpäjää omiaan. Koitin kysyä tarkentavia vastauksia, mut sain köräilyä osakseni, joten pyysin vaan lopettamaan työt tältä erää ja ottamaan auton alas nosturilta.

    Jos ne olisi kannenpultit, niin eihän auto kävisi enää, koska mitään pultteja ei ole ainakaan porattu auki, sen verran sain selvää.

    Veikkauksia? Löytyisköhän jostain räjäytyskuvaa asiasta?
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2028
    • Riihimäki

    #2
    Originally posted by BeMNNN View Post
    joten pyysin vaan lopettamaan työt tältä erää ja ottamaan auton alas nosturilta.
    Kuulostaa sen laatuiselta diagnosoinnilta että tuo oli varmaan oikea ratkaisu.
    Realoem:stä löytyy räjäytyskuvia mutta eihän noista rakenne kovin helposti avaudu.

    Comment

    • BeMNNN
      Newbiemmer
      • Sep 2013
      • 9
      • Hyvinkää

      #3
      Kiitos hyvästä linkistä, itse asiassa avasi asiaa paljonkin

      Kuvista nokkelana päättelin, että josko mekatsu olisikin puhunut PUKEISTA, ei pulteista, niin alkaisi käymään järkeen. Itse kun en kuvaukseen sopivia pultteja löytänyt, mutta noita pukkejahan vois olla rikki, jos kerta nokka-akselin alueen vauriosta puhutaan?

      Mut jos jos nostimien pukit on romuna, niin tarkottaako tää, että autoon pitäisi löytää uusi kansi jostain?

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by BeMNNN View Post
        Kiitos hyvästä linkistä, itse asiassa avasi asiaa paljonkin

        Kuvista nokkelana päättelin, että josko mekatsu olisikin puhunut PUKEISTA, ei pulteista, niin alkaisi käymään järkeen. Itse kun en kuvaukseen sopivia pultteja löytänyt, mutta noita pukkejahan vois olla rikki, jos kerta nokka-akselin alueen vauriosta puhutaan?

        Mut jos jos nostimien pukit on romuna, niin tarkottaako tää, että autoon pitäisi löytää uusi kansi jostain?
        Jos tässä nyt pitäisi veikata, niin varmaan meinasi, että niitä nokka-akselin laakeripukin pultteja on poikki/löysällä. Eli siis seuraavalta sivulla olevasta kuvasta pultit 8 ja mutterit 10.



        Jos ne laakeripukit on vaurioituneet, niin varmaan menee kansi vaihtoon/koneistamolle.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • BeMNNN
          Newbiemmer
          • Sep 2013
          • 9
          • Hyvinkää

          #5
          Päivittelempä tänne asiaa vielä.

          Hommasin uuden kannen, pultit, tiivisteet ja sit vasta lähdin katsomaan autoa paikan päälle..Todetakseni vaan, että kansi on väärä, tää ko.auto on kahdella nokalla, joten konepelti takaisin kiinni siltä osalta. 2 laakerin pukkia näytti olevan halki, joten kuinkas riskaabeliä hommaa olisi vaihtaa vaan nuo pukit? Nokka-akselit näytti olevan hyvässä kunnossa, mikä itseä ihmetytti. Auto kuitenkin lähtee käyntiin nytkin, joten luulisi, että pääsen helpommallakin kuin vaan vaihtamalla koko konetta?

          Vai mistä sitä lähtis etenemään fiksuiten? Aika yksin tän asian kanssa olen, kun köyhänä tyttönä en oikealla korjaajalle oo varaa lähteä ja itsellä on illat aikaa ihmetellä.

          Kun auto kuitenkin pysyy käynnissä pienellä kaasulla, niin luulisi, että venttiilit on ehjät?

          Voiko ilmamäärämittari vaikuttaa asiaan jotenkin? Ts. voiko se saada haastavissa keliolosuhteissa auton sekoamaan noin? Autolla siis ajeltiin kovilla pakkasilla vain todella lyhyitä matkoja parin viikon ajan, jolloin kone ei ole kerennyt käymään lämpimäksi kertaakaan, joten voiko jäätynyt kondensoitunut vesi aiheuttaa tälläistä?

          Tää on itselle ihan mysteeritapaus

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Siellä ilmeisesti on huohotin jäätynyt ja sen vuoksi sylinterit täyttyneet öljystä, joka taas on estänyt venttiiliä avautumasta, joka taas olisi selitys ko.vauriolle. Todennäköisesti venttiileissäkin on vikaa, ainakin joissakin?

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #7
              Jos sylintereissä on ollut öljyä sen verran ettei venttiili aukee niin voi olla veivitkin vähän mutkalla.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by JJT View Post
                Jos sylintereissä on ollut öljyä sen verran ettei venttiili aukee niin voi olla veivitkin vähän mutkalla.
                Ikävä kyllä, myös juuri näin (ja tämä toki selvitettävä ennen korjatun kannen asennusta).

                Uutta kanttahan tässä ei missään tapauksessa tarvita, mikäli pultit ovat nousseet siististi vain kierteiltään(pulteissa itsessään ei varmasti mitään vikaa).
                Eli kannesta selviää todennäköisesti kun laittaa uudet helicoil kierteet korkainneisiin reikiin ja vain vaurioituneet venttiilit vaihtaa uusiin.
                Samalla kun kansi on irti, voi mitata mäntien dekkikorkeuden ja tällä saadaan selville se onko kankia solmussa vai ei.
                Last edited by Hemi; 26-03-2016, 16:22.

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2028
                  • Riihimäki

                  #9
                  Mutta jos niitä laakeripukkeja on halki niin sopiiko niitä ihan noin vain vaihdella? En tunne moottoria mutta lähtökohtaisesti ei, eli helpompi varmaan olisi vaihtokansi jos niitä on tarjolla. Kannattaisko se nyt ensin vaan purkaa että näkee mitä on rikki, mutkalla ja solmussa jne. Sitten voisi olla helpompi arvioida mitä kannattaa uusia.
                  Last edited by racing02; 26-03-2016, 18:37.

                  Comment

                  • topsi
                    BTCF Member
                    • Mar 2009
                    • 225
                    • Oulu

                    #10
                    Ainakin S54 koneessa laakeripukit ovat kannen kanssa "samaa sarjaa", joita ei saisi vaihtaa ristiin. Varmaan välykset tms voi hieman muuttua jos vaihtelee ristiin. Se että onko se niin justiinsa vanhassa koneessa, on sitten toinen asia.

                    Jos vaihtokansi on niin mikäs siinä ku laittaa uuden paikalleen. Ja dekistä mittaa tosiaan että kanget kunnossa.
                    E46 ///M3 -01
                    Ex: E39 530d -01 M-sport
                    Ex: E39 525tds touring -97

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by racing02 View Post
                      Mutta jos niitä laakeripukkeja on halki niin sopiiko niitä ihan noin vain vaihdella? En tunne moottoria mutta lähtökohtaisesti ei, eli helpompi varmaan olisi vaihtokansi jos niitä on tarjolla. Kannattaisko se nyt ensin vaan purkaa että näkee mitä on rikki, mutkalla ja solmussa jne. Sitten voisi olla helpompi arvioida mitä kannattaa uusia.
                      Olet oikeassa, meni jotenkin ohi tuo että pukkeja olikin kokonaan poikki.
                      Eli siinä tapauksessa uusilla pukeilla linja on uudelleen koneistettava kuntoon jos oikeasti haluaa hyvän.
                      Ok, sen verran lähellä voidaan olla ilman koneistustakin että homma voi pelittää ilman koneistustakin, mutta tsekattava tuo toki on.
                      Käytännössä kansi on joka tapauksessa nostettava ylös jos tästä koneesta halutaan vielä pelittävä.

                      Comment

                      • BeMNNN
                        Newbiemmer
                        • Sep 2013
                        • 9
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Kurkkasin kannen alle ja ainakin näin silmämääräisesti sieltä ei ole mitään muuta solmussa kun ne pukit... Mikä niiden hajoamisen on sit aiheuttanut, ei selvinnyt. Taaimmainen pukki selvästi kokonaan halki, muut vähän vähemmän halki.

                        Hmm... Ai ette suosittele pelkkien pukkien vaihtamista? Auto ei ole perheessä kauaa ollut, eikä siitä ole muodostunut niin tärkeetä kun tosta toisesta bemmistä, niin mä näppäränä ajattelin, että olisi vaihtanut ne pukit ja vapauttanut Bimun luontoon takaisin

                        Sen verran katselin, ettei niitä pelkkiä pukkeja uutena saa, niin oliskos täällä jollain vinkata, mistä etsiä? Autolla ajettu siis se perus 300t, joten uusi kone ei tosiaan ole.

                        Kiva auto muuten, mut on tosiaan niin pienellä koneella, etten itse halua tälle uutta kotia tarjota ja pistää kaikkia rahoja, vaikka muuten tosi nätti auto on kuoreltaan ja sisustaltaan.

                        Comment

                        • BeMNNN
                          Newbiemmer
                          • Sep 2013
                          • 9
                          • Hyvinkää

                          #13
                          Hahah! Pitäisi vaan siis uskoa, ettei pukkeja yksistään kannata vaihtaa, romikselta kysyin, niin eipä suostuneet myymään pelkkiä pukkeja vaikka sopivia olisi löytynyt

                          Mitäs sit? Auton arvo pari tonnia, niin multa taitaa just sopivasti loppua aika, raha, mielenkiinto ja inspis tehä tota bemmiä. Pitäis omaanki autoon vaihtaa kesäkumit, ku kerkeis...

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by BeMNNN View Post
                            Hahah! Pitäisi vaan siis uskoa, ettei pukkeja yksistään kannata vaihtaa, romikselta kysyin, niin eipä suostuneet myymään pelkkiä pukkeja vaikka sopivia olisi löytynyt

                            Mitäs sit? Auton arvo pari tonnia, niin multa taitaa just sopivasti loppua aika, raha, mielenkiinto ja inspis tehä tota bemmiä. Pitäis omaanki autoon vaihtaa kesäkumit, ku kerkeis...
                            Niin, myisitkö itse ehjästä täydellisestä kannesta pelkät pukit?

                            No, itselläänhän ne ei sieltä halkea/katkea, joten 100% varmuudella pukit ovat vain osa vauriota (ja nämähän ei käytännössä mene kuin silloin kun venttiili kohtaa männän...öljyn välityksellä tai ilman).
                            Eli ihan turha edes etsiskellä uusia pukkeja ennen kuin on tiedossa mitä muuta siellä on rikki?
                            Ohivirtaukset sylintereistä kannattaa vähintään katsoa ja jos ne ok, niin vasta siinä tapauksessa niiden uusien pukkien etsiskelyyn kannattaa uhrata aikaa, vaivaa ja vähän rahaakin.
                            Romiksilta tuskin pukkeja löydät, koska niitähän ei tietenkään kukaan myy ehjistä kansista ja ainakaan vähänkään isommat romikset ei viallisia kansia/koneita juurikaan säilyttele vaan ne päätyvät suoraan sulattoon.
                            Ostoilmoitus BTCF:lle viallisesta kannesta voi tuottaa tulosta, samoin kuin etsintä mm.nettivaraosasta muuten viallisesta kannesta/moottorista.

                            Comment

                            • BeMNNN
                              Newbiemmer
                              • Sep 2013
                              • 9
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Juuh, tuo pukkien vaihto ei ollut tosissaan mielessä, se kun menisi vähän siihen, että ajoa alla 1000km ja sit korjataan lisää. Tuossa selvitys vaiheessa vaan mietiskelin kaikkia vaihtoehtoja, autoon kun ei ole muodostunut minkäänlaista rakkaus-suhdetta.

                              Hitto kun olisi tuonkin tiennyt, että bemari on tehnyt tästä kaksnokkasesta koneesta takuusti laukeevan, niin olisin kiertänyt tän auton kaukaa.

                              Auto makaa hyljättynä ja nyt vaan odotellaan josko joku tuon ostais vaikka projektiksi itselleen. Mä luovutin. Uus kansi olis sen450e, tiivisteet ja pultit löytyy itseltä, mut ei vaan jaksa vaivata aikaa..

                              Nyt on pihassa -00 X5.

                              Kiitos vastauksista, auttoi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎